Ons kenmerk: verkeersbesluit 2014-31
Burgemeester en wethouders van Heusden,
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge besluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
Artikel 15, lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
Artikel 15, lid 2 van de WvW, ingevolge het beperken of uitbreiden van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
De mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandeld ambtenaar.
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
Het Rijk enige jaren geleden de term Duurzaam Veilig geïntroduceerd heeft. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. De lijn in het landelijk beleid is, dat in verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom de algemene snelheidslimiet 30 km/u wordt. De toepassing van een 30 km/u gebied (inclusief de snelheidsremmende maatregelen) past binnen het concept van een duurzaam veilig verkeers- en vervoerssysteem. Verblijfsgebieden worden ingericht als 30 km/u zones om de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen deze gebieden te verhogen. De in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier worden aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving.
Op de wegen binnen de bebouwde kom van de kern Doeveren geldt een snelheidslimiet van 50 km/uur. Deze snelheidsregime sluit echter niet aan op het verblijfskarakter van de omgeving en is niet conform het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan. Het is logischer, duidelijker en veiliger voor de weggebruiker als alle wegen binnen de kom van Deoveren eenzelfde snelheidsregime van 30/km uur heeft.
Binnen het 30 km-project is rekening gehouden met de te nemen maatregelen om de snelheidslimiet van 30 km/uur verder te ondersteunen. De locaties waar de snelheidsremmende maatregelen worden getroffen zijn in overleg met bewoners en andere belanghebbenden besproken.
Het belang van de weggebruikers/ondernemers is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorgang van het verkeer. Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.
Er is advies gevraagd aan de politie Oost-Brabant, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen het opnemen van de straten in Herpt zuid binnen een 30 km-zone.
nemen gelet op het voorgaande, het volgende