Verkeersbesluit N209 - N472
Logo Zuid-Holland
Inleiding
In het kader van een bereikbare Rotterdamse regio wordt de N209, de verbindingsweg van de A12 naar de A13, tussen de aansluiting met de Ankie Verbeek-Ohrlaan en de N472 verbreed van 1x2 rijstroken naar 2x2 rijstroken. Tevens worden de rotondes ter hoogte van de aansluiting met de N472 (Boterdorpseweg) gereconstrueerd. Deze maatregelen moeten zowel de bereikbaarheid van de kernen Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek verbeteren als de verkeersveiligheid voor de toekomst zoveel mogelijk waarborgen.
Wetgeving
Op grond van artikel 15 eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet eveneens een verkeersbesluit worden genomen op grond van het genoemde artikel.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18 lid 1 sub b van de WVW en artikel 12 van het BABW verkeersbesluiten te nemen.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie 2014 mandaat verleend aan het bureauhoofd Beheer en Verkeer van het desbetreffende district.
Motivering
Uit het oogpunt van:
  • a.
    het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • b.
    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
is het noodzakelijk om:
• de nieuwe rijbanen van de N209 tussen hmp. 5.300 en hmp. 6.500 aan te wijzen als voorrangsweg en te sluiten voor ruiters, vee, wagens en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25km/h en brommobielen, alsmede fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen;
• vanwege de toekomstige ligging binnen de bebouwde kom van de zuidelijke rotonde op kruising van de N472 en de Bergweg Zuid de voorrang dusdanig te regelen dat (brom) fietsers voorrang hebben op kruisend gemotoriseerd verkeer;
• het fietspad de Schiebroekseweg en de Bergweg Zuid langs de N472 op te heffen.
Belangenafweging
De huidige rijbaan van de N209 is nu ook al gesloten voor ruiters, vee, wagens en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25km/h en brommobielen, alsmede fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen. De nieuwe rijbaan is dit automatisch ook. Er worden hier dan ook geen verkeersdeelnemers benadeeld. Ook was de oude N209 al een voorrangsweg.
De CROW 126a schrijft voor dat op rotondes binnen de bebouwde kom fietsers voorrang zouden moeten krijgen op het kruisende autoverkeer. Aangezien in het kader van het project de komgrenzen dusdanig worden verplaatst dat de rotonde Bergweg- Zuid binnen de bebouwde kom komt te liggen, wordt conform de richtlijnen de voorrang aangepast. De fietsers krijgen dus voorrang op het kruisende autoverkeer. Dit zal de capaciteit van de rotonde negatief beïnvloeden. Er wordt echter langs de rotonde een bypass aangelegd, waardoor de capaciteit wordt verhoogd.
Rondom de aansluiting van de N209 met de Bergweg Zuid en Boterdorpseweg waren veel versnipperde fietsverbindingen die drukke autostromen kruisten. Het doel van de aanpassingen is het verhogen van de verkeersveiligheid van fietsers en het verbeteren van de doorstroming van het autoverkeer op de Boterdorpseweg. Het fietsverkeer vanuit Rotterdam (Bergweg Zuid) richting Boterdorpseweg moest twee rotondes oversteken ter plaatse van de aansluiting met de N209. Door de uitbreiding van de capaciteit van de rotondes met bypasses en dubbele op-en afrijdstroken, wordt het voor fietsers op de turborotonde Boterdorpseweg/N209 extra onveilig. Het fietspad tussen de Schiebroekseweg en de N209 en tussen de Bergweg Zuid en de Boterdorpseweg komen te vervallen.
De fietsverbinding tussen de Bergweg Zuid en Boterdorpseweg wordt omgeleid buiten de turborotonde om en sluit aan op het fietspad van de Bergweg Noord. De fietsverbinding tussen de Schiebroekseweg en Boterdorpseweg wordt overgenomen via een alternatieve route die via de Tobias Asserlaan voert. Fietsers steken de Boterdorpseweg over bij de rotonde Boterdorpseweg/Zuiderparklaan/Tobias Asserlaan in Bergschenhoek.
Overleg
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Rotterdam-Rijnmond.
Besluit:
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande, besluiten:
I op de buiten en binnen de bebouwde kom in de gemeente Lansingerland gelegen N209 en N472 door het aanbrengen van verkeerstekens volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV), de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
  • a.
    door het plaatsen van borden B01 de nieuwe rijbaan van de N209 tussen hmp. 5.300 en hmp. 6.500 aan te wijzen als voorrangsweg;
  • b.
    door het plaatsen van borden C09 de nieuwe rijbaan van de N209 tussen hmp. 5.300 en hmp. 6.500 te sluiten voor ruiters, vee, wagens en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25km/h en brommobielen, alsmede fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen;
  • c.
    door het plaatsen van borden B06 ter hoogte van de fietsoversteken bij de rotondes bij hmp. 6.600 de voorrang dusdanig te regelen dat fietsers voorrang hebben op het kruisende gemotoriseerde verkeer;
  • d.
    het verwijderen van borden B06 ter hoogte van de fietsoversteken bij de rotonde ter hoogte van hmp 6.400, aangezien de fietsoversteken bij deze rotonde verdwijnen:
  • e.
    het verwijderen van de borden G12a vanwege het opheffen van het fietspad langs de N209;
II dit besluit te publiceren in de staatscourant;
  • III.
    dit besluit te zenden aan:
  • a.
    de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Rotterdam;
  • b.
    de gemeente Lansingerland, postbus 1, 2650 AA, Berkel en Rodenrijs .
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
voor dezen,
drs. ir. A.J. Vermeulen
Hoofd bureau Beheer en Verkeer
district Stedelijk Gebied
N.B.
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Krachtens artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan - als tegen dit besluit bezwaar wordt aangetekend - ingevolge artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Gravenhage, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend.
Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag
Naar boven