Gemeente Midden-Delfland - Verkeersbesluit voor het reserveren van parkeervakken voor opladen elektrische auto's
Logo Midden-Delfland
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Delfland,
  • op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;
  • gelet op hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1 (Mandaat en delegatie) van de Algemene wet bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Werken bij collegebesluit van 13 mei 2008;
  • op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
overwegende,
dat het op grond van artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft:
  • het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;
  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;
gewenst is om ten behoeve van het openbaar verkeer 11 parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerkeerplaats bedoeld voor het opladen van elektrisch aangedreven voertuigen of seriehybride voertuigen, zie situatietekening, door middel van plaatsing van bord E8 en bijbehorend onderbord met tekst “opladen elektrisch voertuig”, zoals vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
duurzaamheid
  • dat het stimuleren van duurzame alternatieven voor de auto een belangrijk speerpunt is in het verkeer- en vervoerbeleid van de gemeente Midden-Delfland;
  • dat door het gebruik van elektrische auto's de leefbaarheid in de kernen kan verbeteren;
  • dat elektrisch rijden zorgt voor verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de primaire energievraag;
  • dat het gebruik van elektrische voertuigen bijdraagt aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast;
  • dat elektrische en hybride auto’s daarmee op de langere termijn een duurzaam alternatief zijn voor de conventionele auto;
behoefte
  • dat in de afgelopen twee jaren de behoefte aan openbare laadvoorzieningen voor elektrisch aangedreven voertuigen en hybride voertuigen in Midden-Delfland is onderzocht en geregistreerd;
  • dat uit het onderzoek is gebleken dat het bezit en gebruik van elektrisch aangedreven en hybride voertuigen, en daarmee de behoefte aan openbare laadvoorzieningen, de laatste jaren snel toeneemt;
  • dat er in de gemeente Midden-Delfland nog geen openbare voorzieningen beschikbaar zijn om een elektrisch voertuig op te laden;
locaties , reserveren en handhaving
  • dat voor het stimuleren van elektrisch vervoer een netwerk van oplaadpunten noodzakelijk is;
  • dat de gemeente Midden-Delfland de mogelijkheid heeft om samen met andere gemeenten in Haaglanden laadpalen te plaatsen en daarmee in de bestaande behoefte te voorzien;
  • dat de oplaadpunten die worden aangelegd in de gemeente Midden-Delfland zullen bestaan uit een oplaadpaal met twee oplaadmogelijkheden waaraan twee elektrische auto tegelijk kunnen laden;
  • dat binnen de huidige mogelijkheden 6 locaties zijn aangewezen waar elektrische auto's kunnen parkeren en tegelijkertijd stroom kunnen laden:
    • Anna van Raesfeltstraat, 2636 HX Schipluiden
    • Huis te Veldelaan, 3155 SB Maasland
    • Boskamp, 3155 PA Maasland
    • Annie M.G. Schmidtplein, 3155 VZ Maasland
    • Juttepeer, 2635 MR Den Hoorn
    • Schoolstraat/Oude Veiling, 2635 GK Den Hoorn
  • dat deze locaties zijn aangewezen op basis van:
    • behoefte in de buurt;
    • het openbare karakter van de parkeerplaats;
    • de aanwezigheid van een zwakstroomvoorziening binnen 25 meter;
    • inpassing in de omgeving.
  • dat door de bovengenoemde overwegingen bij de locatiekeuze, het gebruik van de laadpalen zo hoog mogelijk zal zijn;
  • dat daarmee een zo groot mogelijk positief effect kan worden bereikt voor de bovengenoemde milieudoelstellingen;
  • dat het hiervoor wel noodzakelijk is om de parkeerplaatsen bij de laadpalen vrij te houden voor het laden van elektrisch aangedreven voertuigen;
  • dat de parkeerintensiteit in de directe omgeving van de bovenstaande locaties zodanig hoog is, dat niet verwacht mag worden dat de bovengenoemde locaties altijd vrij beschikbaar zullen zijn voor het opladen van elektrisch aangedreven voertuigen;
  • dat daarom noodzakelijk is om op de bovengenoemde locaties per laadpaal twee parkeerplaatsen te reserveren voor het laden van elektrisch aangedreven voertuigen;
  • dat de parkeerdruk in de directe omgeving van de bovenstaande locaties slechts beperkt zal toenemen door het verwachte grote gebruik van de gereserveerde parkeerplaatsen en door verplaatsing van bestaande parkeerbehoefte naar de nieuwe locaties;
  • dat het daarom noodzakelijk is om op de bovengenoemde locaties parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerplaats bedoeld voor het opladen van elektrisch aangedreven voertuigen of seriehybride voertuigen, zie situatietekening, door middel van plaatsing van bord E8 en bijbehorend onderbord met tekst “opladen elektrisch voertuig”, zoals vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
  • dat elektrische voertuigen voor dienstdoende ambtenaren van politie en/of gemeente herkenbaar zijn aan de aanduiding brandstofcode “E” in het voertuigbewijs (Kentekenbewijs 1A) van het te controleren voertuig;
  • dat het daarmee mogelijk is om te handhaven op het rechtmatige en/of bedoelde gebruik van de gereserveerde parkeerplaatsen;
belangenafweging
  • dat deze oplaadpunten bestemd zijn voor een ieder die een elektrisch en/of hybride aangedreven personenauto onmiddellijk wil opladen;
  • dat de parkeerplaatsen die worden ingericht als laadpunt, niet door automobilisten kunnen worden gebruikt als reguliere parkeerplaatsen maar als parkeergelegenheid die alleen gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische auto’s;
  • dat dit besluit bijdraagt aan het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het voorkomen of beperken van hinder, overlast en schade door het verkeer;
  • dat het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, het voorkomen of beperken van de door verkeer veroorzaakte overlast/hinder en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg in deze zwaarder weegt dan het kunnen parkeren van voertuigen op de hiervoor genoemde locaties;
  • dat de opkomst van elektrische auto's vraagt om nieuwe ideeën en oplossingen voor de inrichting van openbare ruimte, handhaving (parkeer)beleid en ruimtelijke ordening;
  • dat de Anna van Raesfeltstraat in Schipluiden; de Huis te Veldelaan, de Boskamp, het Annie M.G. Schmidtplein in Maasland; de Juttepeer, Schoolstraat/Oude Veiling in Den Hoorn in eigendom, onderhoud en beheer zijn van de gemeente Midden-Delfland;
  • dat in overeenstemming met artikel 23 BABW de eigenaar is gehoord met betrekking tot het verkeersbesluit;
  • dat in overeenstemming met artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden over te nemen maatregel met de politie regio Haaglanden;
Besluit:
Op de onderstaande locaties 11 parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerkeerplaats bedoeld voor het opladen van elektrisch aangedreven of hybride voertuigen, zie situatietekeningen, door middel van plaatsing van bord E8 en bijbehorend onderbord met tekst “opladen elektrisch voertuig”, zoals vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:
  • Anna van Raesfeltstraat, 2636 HX Schipluiden
  • Huis te Veldelaan, 3155 SB Maasland
  • Boskamp, 3155 PA Maasland
  • Annie M.G. Schmidtplein, 3155 VZ Maasland
  • Juttepeer, 2635 MR Den Hoorn
  • Schoolstraat/Oude Veiling, 2635 GK Den Hoorn
Bent u het niet eens met dit besluit?
Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen samen met u het besluit door. Bent u het na dit gesprek nog steeds niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Hoe maakt u bezwaar?
U kunt uw bezwaarschrift digitaal indienen. Daarvoor moet u wel beschikken over een DigiD inlogcode. Op de website van de gemeente vindt u onder de knop ‘Inwoners’, Digitaal Loket’, ‘Formulieren’ het formulier ‘Bezwaar indienen’. Daar vindt u alle informatie.
U kunt uw bezwaarschrift ook schriftelijk indienen. Uw bezwaarschrift richt u aan het college van burgemeester en wethouders.
In het bezwaarschrift moet ten minste het volgende staan:
  • de datum en uw handtekening;
  • uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;
  • de datum en het kenmerk van dit besluit of een kopie van het besluit;
  • de reden waarom u het niet eens bent met dit besluit.
Voor nadere informatie over het indienen van bezwaar, kijk op www.middendelfland.nl.
Met vriendelijke groet,
namens het college van burgemeester en wethouders,
Peter van den Heuvel
hoofd afdeling Openbare Werken
Schipluiden, 5 september 2014
Registratienummer: 2014-23985 / 14Z.005660
Naar boven