Gemeente Midden-Delfland - Verkeersbesluit parkeren en snelheid - Kortebuurt en Oude Veiling in Maasland
Logo Midden-Delfland
Burgemeester en wethouders van Midden-Delfland;
  • op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;
  • gelet op hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1 (Mandaat en delegatie) van de Algemene wet bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Werken bij collegebesluit van 13 mei 2008;
  • op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
overwegende:
  • dat het op grond van artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft:
    • -
      het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;
    • -
      het verzekeren van de veiligheid op de weg;
    • -
      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
    • -
      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
  • het gewenst is om:
    -Diverse verkeersmaatregelen te nemen in de omgeving van de Kortebuurt en de Oude Veiling in Maasland, namelijk:
    • 1.
      Het aanwijzen van een parkeerverbodzone aan de Kortebuurt in Maasland;
    • 2.
      Het aanwijzen van een parkeergelegenheid, alleen bestemd voor personenauto’s, aan de Kortebuurt in Maasland;
    • 3.
      Het aanwijzen van een parkeergelegenheid, alleen bestemd voor personenauto’s, aan de Oude Veiling in Maasland;
    • 4.
      Het instellen van een parkeerverbod over een lengte van ca. 33 meter op de toerit naar Oude Veiling 4 en 4a in Maasland;
    • 5.
      Het verlagen van de maximum snelheid op de Kortebuurt in Maasland naar 30 km/h;
zie de bijbehorende situatietekening, door het plaatsen van borden van het model A1 (30, zone), E1(zone), E8a en door het aanbrengen van een gele onderbroken streep, zoals vermeld in artikel 24 en Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
  • dat de parkeersituatie rondom de Kortebuurt en de Oude Veiling in Maasland in de afgelopen periode is gewijzigd met de herinrichting van het vrachtwagenparkeerterrein;
  • dat daarbij een nieuwe parkeergelegenheid is aangelegd voor recreanten en bezoekers van het Toeristisch Overstap Punt (TOP) aan de Kortebuurt;
Parkeerverbodzone Kortebuurt
  • dat zich aan de Kortebuurt in Maasland diverse horecagelegenheden bevinden;
  • dat er op drukke momenten bij deze horecagelegenheden te weinig parkeergelegenheid in de directe omgeving beschikbaar is;
  • dat er op deze momenten nu nog door bezoekers van de horecagelegenheden in de bermen van de Kortebuurt wordt geparkeerd;
  • dat dit regelmatig gepaard gaat met hinder voor het overige verkeer en schade aan de wegbermen;
  • dat het daarom niet wenselijk is dat er in de bermen van de Kortebuurt in Maasland wordt geparkeerd;
  • dat zich aan de overzijde van de Oude Veiling een P+R parkeergelegenheid bevindt waar bezoekers van de horecagelegenheden op drukke momenten kunnen parkeren;
  • dat dit parkeerterrein sinds het voorjaar van 2014 op een veilige manier voor voetgangers bereikbaar is door de aangebrachte voetgangersoversteekplaats over de Oude Veiling;
  • dat er daarom geen noodzaak meer is voor bezoekers van de horecagelegenheden om op drukke momenten in de bermen van de Kortebuurt te parkeren;
  • dat het daarom, om verdere parkeerexcessen en schade aan de bermen te voorkomen, gewenst is om een parkeerverbodzone in te stellen op de Kortebuurt in Maasland;
  • dat het door deze maatregel op de Kortebuurt verboden is om een motorvoertuig buiten de aangegeven parkeergelegenheden te parkeren;
  • dat zich op een ander deel van de Kortebuurt, namelijk tussen het busstation en de Foppenpolder, al een parkeerverbodzone bevindt en de nieuwe parkeerverbodzone hier direct op aansluit;
  • dat er na uitvoering van deze maatregel voldoende parkeercapaciteit in de omgeving beschikbaar is en dat de belangen van betrokkenen daarom niet worden geschaad;
parkeergelegenheden personenauto’s en parkeerverbod Oude Veiling 1
  • dat na het afsluiten van het vrachtwagenparkeerterrein aan de Kortebuurt in Maasland er geen openbare parkeergelegenheid voor vrachtwagens meer is in de directe omgeving;
  • dat in de directe omgeving van de niet-openbare parkeergelegenheid voor vrachtwagens meerdere andere openbare parkeergelegenheden liggen, namelijk 4 aan de Oude Veiling en 2 aan de Kortebuurt in Maasland (hieronder genoemd: deze parkeergelegenheden);
  • dat deze parkeergelegenheden zijn bedoeld voor personenauto’s en ook als zodanig zijn ingericht;
  • dat deze parkeergelegenheden groot genoeg zijn voor het parkeren van grotere voertuigen als er sprake is van een lage bezetting door personenauto’s;
  • dat er in de huidige situatie al sprake is verschillende parkeerexcessen, zoals het parkeren van vrachtwagens, aanhangers en vakantievoertuigen op deze parkeergelegenheden;
  • dat dit op dit moment ten koste gaat van de parkeercapaciteit voor personenvoertuigen en bovendien zorgt voor aantasting van het karakter van de omgeving;
  • dat er een grote kans bestaat dat na afsluiting van het vrachtwagenparkeerterrein een verschuiving optreedt van vrachtwagenparkeren naar deze parkeergelegenheden;
  • dat dit gepaard gaat met verdere verlaging van de parkeercapaciteit, hinder voor het overige verkeer en schade aan de verharding van deze parkeergelegenheden;
  • dat het daarom gewenst is om het parkeren van grote voertuigen, aanhangers en andere niet-personenvoertuigen op deze parkeergelegenheden tegen te gaan en deze aan te wijzen als parkeergelegenheid voor personenvoertuigen door het plaatsen van borden E8a uit bijlage I van de RVV1990;
  • dat het daarom, in aanvulling op het aanwijzen van parkeergelegenheden, ook gewenst is om op de toegangsweg naar Oude Veiling 1 een parkeerverbod in te stellen over een lengte van ca. 33 meter door het aanbrengen van gele onderbroken strepen aan beide zijden van de toegangsweg;
Snelheidsbeperking
  • dat de Kortebuurt in Maasland is aangewezen als erftoegangsweg die buiten de bebouwde kom zijn gelegen;
  • dat de Kortebuurt en omgeving steeds meer de functie krijgen van recreatief verblijfsgebied door de aanleg van horeca- en parkeervoorzieningen;
  • dat er op de Kortebuurt in Maasland met ca. 2000 fietsers per etmaal sprake is van een grote hoeveelheid langzaam verkeer;
  • dat de functie van de Kortebuurt als langzaamverkeersroute verder wordt versterkt door toeristisch-recreatieve ontwikkelingen in het gebied, waaronder de realisatie van de TOP, aanleg van stad-landroutes en de verbetering van fietsvoorzieningen rondom het busstation;
  • dat de huidige maximumsnelheid van 80 km/h niet past bij een duurzaam veilige weginrichting van een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom en bovendien niet voldoet aan de uitvoeringsvoorschriften van de BABW;
  • dat de geadviseerde maximum snelheid op een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom, namelijk 60 km/h, te hoog is voor een bochtige weg waar op korte afstanden na elkaar verschillende punten liggen waar uitwisseling van verkeer plaatsvindt en waar langzaam verkeer de weg op verschillende plaatsen oversteekt;
  • dat een maximum snelheid van 30 km/h beter aansluit bij het toeristisch-recreatieve verblijfskarakter van de weg;
  • dat de beoogde snelheid van 30 km/h redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg (een verblijfsfunctie met lage intensiteiten, geen asstrepen en kantmarkering, geen indeling in rijstroken en geen rijrichtingscheiding);
  • dat de verkeersintensiteit op de Kortebuurt in Maasland (ca. 1750 mvt/etmaal) niet veel verder zal toenemen dan de huidige intensiteit, anders dan de autonome toename;
slotoverwegingen
  • dat alle gewenste parkeer- en verkeersmaatregelen met elkaar samenhangen gelijktijdig dienen te worden uitgevoerd om parkeerexcessen en -overlast in de omgeving van de Kortebuurt en de Oude Veiling in Maasland tegen te gaan en tegelijkertijd de toeristisch-recreatieve functie van het gebied te versterken;
  • dat het voorkomen of beperken van de door geparkeerde voertuigen veroorzaakte overlast, hinder en schade in deze zwaarder weegt dan het vrij kunnen parkeren van voertuigen op verschillende locaties aan de Kortebuurt en Oude Veiling in Maasland;
  • dat het nemen van deze maatregel geen nadelige gevolgen heeft voor de parkeercapaciteit ter plaatse aangezien voldoende parkeergelegenheid voor weggebruikers en bezoekers overblijft;
  • dat de veiligheid van de langzame verkeersdeelnemers in deze zwaarder weegt dan dat het gemotoriseerde verkeer een snelheid van 80 km/uur mag rijden;
  • dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • dat de Kortebuurt en Oude Veiling in Maasland in eigendom, onderhoud en beheer zijn van de gemeente Midden-Delfland;
  • dat in overeenstemming met artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden over te nemen maatregel met de politie regio Haaglanden;
Besluiten:
  • 1.
    De Kortebuurt in Maasland aan te wijzen als parkeerverbodzone, zie de bijbehorende situatietekening met nummer 2014-24604, door het plaatsen van borden van het model E1(zone), zoals vermeld in Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
  • 2.
    Twee parkeerterreinen aan de Kortebuurt in Maasland aan te wijzen als een parkeergelegenheid, alleen bestemd voor personenauto’s, zie de bijbehorende situatietekening met nummer 2014-24604, door het plaatsen van een bord van het model E8a, zoals vermeld in Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
  • 3.
    Vier parkeerterreinen aan de Oude Veiling in Maasland aan te wijzen als een parkeergelegenheid, alleen bestemd voor personenauto’s, zie de bijbehorende situatietekening met nummer 2014-24605, door het plaatsen van een bord van het model E8a, zoals vermeld in Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
  • 4.
    Een parkeerverbod in te stellen over een lengte van ca. 33 meter aan beide zijden van de toerit naar Oude Veiling 4 en 4a in Maasland, zie de bijbehorende situatietekening met nummer 2014-24605, door het aanbrengen van gele onderbroken strepen, zoals vermeld in artikel 24 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
  • 5.
    Een maximum snelheid in te stellen van 30 km/h op Kortebuurt in Maasland, zie de bijbehorende situatietekening met nummer 2014-24604, door het plaatsen van borden van het model A1(30, zone), zoals vermeld in Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
  • 6.
    Alle eerdere verkeersbesluiten in te trekken die betrekking hebben op het parkeren en de maximum snelheid aan de Kortebuurt en Oude Veiling in Maasland, voor zover deze in strijd zijn met de bovengenoemde besluiten;
  • 7.
    Deze besluiten op de gebruikelijke wijze aan te kondigen.
Bent u het niet eens met dit besluit?
Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen samen met u het besluit door. Bent u het na dit gesprek nog steeds niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Hoe maakt u bezwaar?
U kunt uw bezwaarschrift digitaal indienen. Daarvoor moet u wel beschikken over een DigiD inlogcode. Op de website van de gemeente vindt u onder de knop ‘Inwoners’, Digitaal Loket’, ‘Formulieren’ het formulier ‘Bezwaar indienen’. Daar vindt u alle informatie.
U kunt uw bezwaarschrift ook schriftelijk indienen. Uw bezwaarschrift richt u aan het college van burgemeester en wethouders.
In het bezwaarschrift moet ten minste het volgende staan:
  • de datum en uw handtekening;
  • uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;
  • de datum en het kenmerk van dit besluit of een kopie van het besluit;
  • de reden waarom u het niet eens bent met dit besluit.
Voor nadere informatie over het indienen van bezwaar, kijk op www.middendelfland.nl.
Schipluiden, 5 september 2014
Met vriendelijke groet,
namens het college van burgemeester en wethouders,
Peter van den Heuvel
hoofd afdeling Openbare Werken
Registratienummer: 2014-23940 / 14Z.005651
Naar boven