Voornemen tot Verkeersbesluit Amstel
Logo Heerhugowaard
Datum: 26 augustus 2014
Onderwerp: voornemen tot verkeersbesluit voor Amstel, tussen de Haringvliet en de Rustenburgerweg.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Motivering
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, is het gewenst om op de Amstel, op het gedeelte tussen de Haringvliet en de Rustenburgerweg diverse verkeersveiligheidsmaatregelen te treffen. De maatregelen worden gecombineerd met groot onderhoud aan deze weg.
Op 6 mei 2014 hadden wij inzake deze weg al een verkeersbesluit genomen. Na heroverweging hebben wij gemeend toch enkele aanpassingen te moeten doen aan het toen genomen besluit.
Het gaat om de volgende maatregelen:
  • a)
    Het aanpassen van het wegprofiel: de fietsstroken worden verbreed van 1,5 m naar 2,0 m. De fietsstroken worden voorzien van een onderbroken streep en fietssymbolen; de dubbele asmarkering wordt verwijderd.
  • b)
    De voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de kruising met Paltrokmolen wordt, in tegenstelling tot hetgeen genoemd is in het besluit van 6 mei 2014 geen versmalling in de weg gecreëerd; het middeneiland blijft gehandhaafd. De weg wordt ter plaatse iets verbreed.
Met het bovenstaande wordt beoogd:
Ad a)
De Amstel op dit deel vorm te geven als een Wijktoegangsweg, waarmee de verkeersveiligheid gediend zal worden. De Amstel is op dit deel is volgens het Heerhugowaards Verkeersveiligheidsplan gecategoriseerd als een Wijktoegangsweg. De Amstel vervult een functie als verbinding vanuit een gebied van erftoegangswegen naar een gebiedsontsluitingsweg. Daarbij is de verkeersintensiteit hoger dan gebruikelijk op andere erftoegangswegen en bovendien is de weg onderdeel van een belangrijke busroute. Fietsverkeer neemt een belangrijke positie in en de Amstel is onderdeel van een belangrijke route voor nood- en hulpdiensten.
Het is echter niet realistisch deze weg om te vormen naar 30 km/u in verband met de geloofwaardigheid van de snelheidslimiet, met betrekking tot zijn functie als verzamelweg en de ruimte in het profiel.
De uitstraling van dit type weg moet niet lijken op dat van een gebiedsontsluitingsweg en dat is de reden dat de fietsstroken worden verbreed en er maar één rijloper overblijft voor autoverkeer.
De maximumsnelheid blijft 50 km/u, ontwerpsnelheid 40 km/u. In het besluit van 6 mei 2014 zouden de fietspaden worden verbreed naar 2,25m. Bij nader inzien is een breedte van 2,0 meter voor de fietsstroken op dit gedeelte beter geschikt. Op de Amstel rijdt namelijk relatief veel verkeer in vergelijking met andere Wijktoegangswegen en zal dan ook met enige regelmaat elkaar moeten passeren op dit weggedeelte. Bij een overblijvende ruimte van ca. 5 meter voor autoverkeer in twee richtingen is dit mogelijk zonder daarbij de fietsstrook te hoeven gebruiken.
Ad b)
De oversteekbaarheid van de Amstel ook op dit punt te verbeteren. Bij het huidige zebrapad over de is een middeneiland aanwezig. Om te voorkomen dat fietsers gesneden worden, wordt de weg ter plaatse van het middeneiland dermate verbreed dat er voldoende ruimte is voor zowel fietsers als autoverkeer.
In het verkeersbesluit van 6 mei 2014 was op deze plaats een versmalling voorzien. Bij nader inzien zal deze versmalling negatieve uitwerking hebben op de doorstroming op deze weg.
Overige maatregelen genoemd in het verkeersbesluit van 6 mei 2014 blijven van kracht.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd namens de korpschef met een vertegenwoordiger van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord.
 
OnTWERPBesluit
Op grond van vorenstaande overwegingen spreken burgemeester en wethouders om het voornemen uit om op de Amstel, tussen de Haringvliet en de Rustenburgerweg:
  • 1.
    Het wegprofiel aan te passen: de fietsstroken te verbreden en te voorzien van een onderbroken streep; de dubbele asmarkering wordt verwijderd.
  • 2.
    Bij de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de kruising met de Paltrokmolen wordt het middeneiland gehandhaafd en de weg iets verbreed. Dit in tegenstelling tot in een eerder besluit aangekondigde versmalling.
Mededelingen
Wilt u het besluit inzien?
Het besluit ligt tot en met 10 oktober 2014 ter inzage. U kunt het besluit inzien op:
Gemeentehuis Heerhugowaard, Parelhof 1, openingstijden:
  • maandag t/m donderdag: 10.00 tot 17.00 uur
  • vrijdag: 10:00 tot 20.00 uur
Welke stukken liggen ter inzage?
•Het ontwerp verkeersbesluit
Wilt u uw mening geven?
Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en 10 oktober 2014. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.
Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.
Een zienswijze kan schriftelijk , per e-mail of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 14 072. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.
De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)
Wilt u meer informatie?
Neem dan contact op met dhr. J.A.G. de Leur, afdeling Wijkbeheer, tel 14 072, of via e-mail naar post@heerhugowaard.nl
Naar boven