Verkeersbesluit VB2014-05
Logo Waterschap Hollandse Delta
Instellen parkeerverbod noord en zuidzijde Bommelskoussedijk
te Klaaswaal, alsmede het plaatsen van fysieke veiligheidsmaatregelen
Gemeente Cromstrijen
Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta;
overwegende het volgende:
Onderwerp
De Bommelskoussedijk te Klaaswaal is een erftoegangsweg type 2 (4,90 – 5,90m). Er zijn bedrijven langs gevestigd die groot verkeer genereren, zoals landbouw gerelateerde voertuigen en vrachtwagens. Er bestaat momenteel een parkeerverbod op de Bommelskoussedijk, aan de noordzijde ter hoogte van de huisnummers 1 en 3, alsmede aan de zuidzijde ter hoogte van de huisnummers 6 tot en met 10.
Het huidige parkeerverbod aan de noordzijde heeft tot bezwaren geleid. De toegang vanaf de provinciale weg N488 naar de Bommelskoussedijk wordt belemmerd door geparkeerde voertuigen, die geparkeerd staan aan de zuidzijde van de Bommelskoussedijk ter hoogte van de huisnummers 2 en 4. Tevens vormen de geparkeerde voertuigen een belemmering voor passerend groot verkeer op de Bommelskoussedijk.
De bewoners van de huisnummers 2 en 4 parkeren hun voertuigen op de Bommelskoussedijk uit veiligheidsoverwegingen. Doordat de woningen met de ingang vrijwel tegen de weg aan staan, rijdt het verkeer direct voor de deur langs. Dit kan tot onveilige verkeerssituaties leiden bij het verlaten van de woning. Een geparkeerd voertuig creëert ruimte om de woning veilig te kunnen verlaten.
Waterschap Hollandse Delta heeft een verkeersonderzoek (kenmerk EBL1405947) laten uitvoeren naar de problematiek op de Bommelskoussedijk. Dit onderzoek is aanleiding geweest voor een bewonersavond d.d. 03 juli 2014, alwaar de bewoners van de huisnummers 1 tot en met 4 en 6, alsmede dhr. den Hartigh (ondernemer gevestigd aan de Schenkeldijk), suggesties hebben ingediend voor mogelijke maatregelen. Deze suggesties zijn in een vervolgonderzoek (kenmerk E1405679) nader bekeken en beoordeeld. In dit onderzoek is geconcludeerd dat de suggesties geen significante bijdrage leveren in het oplossen van de problematiek, en kunnen zelfs leiden tot nieuwe verkeersveiligheidsproblemen.
Door het instellen van een parkeerverbod aan de zuidzijde van de Bommelskoussedijk ter hoogte van de huisnummers 2 en 4, wordt de toegang tot de Bommelskoussedijk, vanaf de N488 vanuit het oogpunt van de passeerbaarheid op de Bommelskoussedijk verbeterd. Dit parkeerverbod is aanvullend op het bestaande parkeerverbod aan de noordzijde ter hoogte van de huisnummers 1 en 3. Hiermee leidt dit besluit tot een verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming op de Bommelskoussedijk.
Met het instellen van dit parkeerverbod, wordt legaal parkeren ter hoogte van de huisnummers 2 en 4 onmogelijk. Om tegemoet te komen in de veiligheid van de bewoners bij het verlaten van de woning, worden fysieke verkeersveiligheidsmaatregelen geplaatst. Dit maakt het voor passerend verkeer onmogelijk om dicht langs de gevels van de huisnummers 2 en 4 te rijden.
De beschikbare vrije ruimte tussen de fysieke veiligheidsmaatregelen ter hoogte van huisnummers 2 en 4 en de N488 (Rijksstraatweg) is voldoende om overzicht te hebben op de verkeerssituatie en biedt voldoende opstelruimte.
Het parkeerverbod aan de zuidzijde van de Bommelskoussedijk ter hoogte van de huisnummers 6 tot en met 10 blijft gehandhaafd. Zodoende geldt voor de gehele zuidzijde van de Bommelskoussedijk tussen de huisnummer 2 en 10 een parkeerverbod. Het parkeerverbod aan de noordzijde van de Bommelskoussedijk ter hoogte van de huisnummers 1 en 3 zal aan de kant van huisnummer 3 ingekort worden. Het parkeervak direct naast de oprit van huisnummer 3 zal buiten het parkeerverbod vallen. Het parkeerverbod aan de noordzijde van de Bommelskoussedijk betreft daarmee de ruimte van de N488 (Rijksstraatweg) tot en met huisnummer 3.
Wetgeving
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieënweggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Motivering
Het parkeren langs de Bommelskoussedijk zorgt voor een verminderde doorgang van de Bommelskoussedijk. De geparkeerde voertuigen bemoeilijken het passeren van grote voertuigen, alsmede het in- en uitrijden van de Bommelskoussedijk.
Het gedeeltelijk wijzigen van het parkeerverbod van noordzijde naar dubbelzijdig, ter hoogte van huisnummers 1 tot en met 4, zorgt voor verbeterde inrijdmogelijkheden vanaf de N488, alsmede een verbeterde passeerbaarheid voor groot verkeer.
De veiligheid van de bewoners van de huisnummers 2 en 4 wordt in stand gehouden door het aanbrengen van fysieke verkeersveiligheidsmaatregelen voor de woningen. Zo wordt het voor voertuigen onmogelijk gemaakt om dicht langs de gevels van de huisnummers 2 en 4 te rijden, maar blijft er voldoende ruimte over om te kunnen passeren en de Bommelskoussedijk in- en uit te rijden. De invulling van deze fysieke veiligheidsmaatregelen wordt nader bepaald.
Aan de noordzijde van de Bommelskoussedijk ter hoogte van de huisnummers 6 tot en met 10 is voldoende parkeerruimte voor de bewoners om te kunnen parkeren. Gezien de lage snelheid en lage verkeersintensiteiten op de Bommelskoussedijk, is er nauwelijks gevaar om de weg over te steken. De overzichtelijkheid en de oversteekbaarheid zijn goed te noemen.
Het parkeerverbod aan de noordzijde ter hoogte van de huisnummers 1 en 3 wordt ingekort. Met het inkorten van het parkeerverbod aan de noordzijde wordt het parkeervak direct naast de oprit van huisnummer 3 buitengesloten in het parkeerverbod. Zodoende hoeft er geen twijfel meer te zijn over het wel of niet mogen gebruiken van het betreffende parkeervak.
Met dit besluit wordt de verkeersveiligheid verbeterd en de vrije doorgang gewaarborgd. Er wordt wel een beroep gedaan op de vergevingsgezindheid van de weggebruiker. Dit wordt redelijk geacht in de belangenafweging ten aanzien van de veiligheid van bewoners en weggebruikers en de doorgangsmogelijkheden van het verkeer.
Vergevingsgezindheid van de omgeving en weggebruikers onderling is één van de principes van een duurzaam veilig weggedrag, dat wil zeggen letselbeperking door een vergevingsgezinde omgeving en anticipatie van weggebruikers op gedrag van anderen. Dit besluit is in nauw overleg tot stand gekomen met de bewoners van de Bommelskoussedijk 1 t/m 4 en 6, de gemeente Cromstrijen en de heer den Hartigh, ondernemer met een vestiging aan de Schenkeldijk.
Overleg met politie
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met executieve manager van de politie Zuid-Holland Zuid.
Situering en beheer van de wegen
De Bommelskoussedijk te Klaaswaal in de gemeente Cromstrijen is een erftoegangsweg type 2, gelegen buiten de bebouwde kom, in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Delegatie en Mandaatbesluit 2014;
Besluit:
  • I.
    tot het instellen van een parkeerverbod door het plaatsen van bord E1 aan de zuidzijde van de Bommelskoussedijk op het gedeelte gelegen tussen provinciale weg N488 (Rijksstraatweg) huisnummers 2.
  • II.
    tot het aanpassen van het parkeerverbod door het verplaatsen van het westelijke bord E1 aan de noordzijde van de Bommelskoussedijk. Deze zal verplaatst worden in oostelijke richting, direct naast de oprit van huisnummer 3.
  • III.
    tot het aanbrengen van fysieke veiligheidsmaatregelen aan de zuidzijde van de Bommelskoussedijk ter plaatse van de huisnummers 2 en 4;
  • IV.
    dit besluit te publiceren in de Staatscourant;
  • V.
    met dit verkeersbesluit komt het eerder genomen verkeersbesluit VB2013-04 te vervallen;
  • VI.
    dit verkeersbesluit treedt in werking zes weken na publicatie;
Ridderkerk, 19 augustus 2014
Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,
ir. E. van der Reijden
Lid directielaad
Bezwaar
Indien u zich niet kunt verenigen met dit besluit, bestaat voor u, op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de mogelijkheid om binnen zes weken na publicatie van dit besluit een gemotiveerd bezwaar in te dienen bij het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC, Ridderkerk.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Hiertoe kunt u op grond van het bepaalde in artikel 8:81 Awb een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam (sector bestuursrecht). In dit geval is het wel vereist dat u een bezwaarschrift tegen het besluit hebt ingediend en dat u een spoedeisend belang hebt bij het treffen van die voorziening
Naar boven