Verkeersbesluit verruiming openingstijden spitsstroken A12 Veenendaal - Ede
Logo Rijkswaterstaat - Dienst Oost-Nederland
RWS-2014/37234
 
Overwegingen ten aanzien van het besluit
 
Vereiste van besluit  Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens. Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994 ben ik bevoegd dit besluit te nemen. 
Eerder genomen besluiten
 
Door middel van het Wegaanpassingsbesluit van 2 december 2005 kon de rijksweg 12 (A12) Veenendaal – Ede tussen km 91,85 en km 110,2 worden aangepast door naast de linker rijstrook van zowel de noordelijke als de zuidelijke rijbaan een spitsstrook aan te leggen. De spitsstroken kunnen alleen worden opengesteld indien het aantal voertuigen op het wegvak tussen km 91,85 en km 110,2 in de betreffende rijrichting boven het aantal van 3000 voertuigen per uur komt. De spitsstrook is op zowel de noordelijke als de zuidelijke rijbaan gesloten tussen 23.00 en 06.00 uur. Met het verkeersbesluit verruiming openingstijden rijstroken van 5 december 2011, kenmerk SDG/NW-2011/2353/118547, is besloten de spitsstroken open te stellen voor verkeer, zodra de verkeersintensiteit op elke rijstrook van het wegvak waar deze stroken gelegen zijn meer dan 1350 motorvoertuigen per uur per rijstrook bedraagt.In het Tracébesluit van 13 april 2010 Maarsbergen – Veenendaal is voor het gedeelte van de spitsstrook waarvoor het Wegaanpassingsbesluit van 2 december 2005 was genomen tussen km 91,85 –km 92,6 voorzien in de verruimde openstelling van de spitsstrook.
Motivering van het besluit
 
De spitsstroken zijn ingesteld om doorstroming van het verkeer te bevorderen, en een beter en efficiënter gebruik van de weg mogelijk te maken. Ook worden door het beschikbaar stellen van de rijstroken onveilige situaties voorkomen die in het geval van beginnende filevorming vaak ontstaan. Bij dreigende filevorming worden deze stroken opengesteld door het tonen van de borden C23-01 en rijstrooklichten, zoals genoemd in artikel 73 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), waarbij tevens de borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV1990 worden getoond met als maximumsnelheid 100 km/h. De veiligheid wordt gewaarborgd door camerabewaking, verlichting en het verlagen van de toegestane maximum snelheid. Om vast te stellen dat filevorming dreigt, wordt de intensiteit op het wegvak gemeten. Als er op het wegvak een intensiteit van meer dan 1350 motorvoertuigen per uur per rijstrook wordt overschreden, zal de wegbeheerder controleren of de spitsstroken vrij zijn van obstakels en deze vervolgens in stroomopwaartse richting vrijgeven voor het verkeer. Ook is er de mogelijkheid om bij calamiteiten de spitsstroken vrij te geven. Tegelijkertijd wordt de snelheidsbeperking van 100 km/uur van kracht. Openstelling van de spitsstroken op de A12 op het onderhavige traject kan alleen plaatsvinden binnen de venstertijden zoals opgenomen in het wegaanpassingsbesluit van 2 december 2005. Deze venstertijden zijn voor de noordelijke en zuidelijke rijbaan van 6.00 uur tot 23.00 uur en worden alleen opengesteld indien het aantal voertuigen op het wegvak boven het aantal van 1350 motorvoertuigen per uur per rijstrook stijgt. Gebleken is dat filevorming niet altijd kan worden voorkomen door de spitsstroken binnen de geldende venstertijden open te stellen. Oorzaken daarvan zijn de hoeveelheid vrachtverkeer, onevenwichtig gebruik van de rijstroken en soms een snelle toename in een paar minuten. In overleg met de Tweede Kamer is besloten om de spitsstroken open te stellen zonder de vaste sluitingstijden in acht te nemen. Ik stel daarom de spitsstroken open zodra de intensiteit meer bedraagt dan 1350 motorvoertuigen per uur per rijstrook, ongeacht het tijdstip. Deze maatregel heeft tot doel de doorstroming te bevorderen en daarmee een efficiënter gebruik van de weg te realiseren. Een indirect effect van de maatregel is de verbetering van de verkeersveiligheid omdat de kans op filevorming minder is. Bij de afweging van de belangen die samenhangen met dit besluit heb ik de mogelijke invloed van verruiming van de openstelling van de spitsstroken op de aspecten geluid, luchtkwaliteit en natuur meegenomen.  In de huidige situatie mogen de spitsstroken opengesteld worden vanaf 6:00 uur, waarbij de snelheid wordt verlaagd naar 100 km/h. De verruiming van de openingstijden betreft dus openstelling voor 6:00 uur 's ochtends. De filedruk voor 6:00 uur is incidenteel en daarmee beperkt, met als gevolg dat de verkeersaantrekkende werking verwaarloosbaar is.    
Geluid
 
De Wet milieubeheer, hoofdstuk 11, beoogt de omgeving te beschermen maar tegelijkertijd niet de mobiliteit te belemmeren. Geluidproductieplafonds bieden de beheerder van de weg een gewaarborgde geluidruimte die tevens het belang van mobiliteit dient. Het verkeer kan zich ontwikkelen zolang de geluidproductie daarvan onder het geldende plafond blijft. Het geluidproductieplafond garandeert een bepaalde geluidbelasting bij de woning. Door de vaststelling van geluidproductieplafonds voor wegen, heeft de burger een waarborg dat die geluidbelasting op zijn woning niet overschreden zal worden. De vaststelling leidt ertoe dat over lange tijd bezien de geluidproductie in het referentiepunt gemiddeld genomen ongeveer gelijk blijft aan de heersende waarde bij invoering van de wet. Pas in geval van wijziging van een geluidproductieplafond kan ook de maximaal te ondervinden geluidbelasting op de woning veranderen. Dit kan slechts in een met waarborgen omklede procedure plaatsvinden. Het uitvoeren van een akoestisch onderzoek op woningniveau is daarbij een vereiste. In het Akoestisch onderzoek op referentiepunten A12 Veenendaal-Ede (Geluidloket Rijkswaterstaat, Versienr. 2.1, Definitief 28-01-2014) is nagegaan wat de invloed is van de voorgenomen wijzigingen op de omliggende referentiepunten. Daarbij is de geluidproductie in het zichtjaar 2015 voor de projectsituatie aan de heersende geluidproductieplafonds getoetst.  Uit de toetsing is gebleken dat de geluidproductie in de projectsituatie het geluidproductieplafond niet overschrijdt. De voorgenomen wijziging kan doorgevoerd worden zonder dat voor Rijkswaterstaat de verplichting bestaat om geluidreducerende maatregelen door te voeren. 
Natuur
 
Voor het aspect natuur heeft onderzoek plaatsgevonden naar mogelijke effecten ihkv: Natuurbeschermingswet, Flora en faunawet en de Ecologische Hoofdstructuur (Arcadis, nr 077455208:A, Definitief 19 december 2013). Er is geen sprake van ruimtelijke ingrepen. De volgende storingsfactoren zijn als mogelijk relevant geselecteerd: Stikstofdepositie, verontreiniging, verstoring door geluid, verstoring door verlichting en optische verstoring. Vooral omdat de maximum snelheid wordt verlaagd tijdens de openstelling van de spitsstroken en omdat er in de huidige situatie al sprake is van continue verlichting bij duisternis wordt uitgesloten dat zich effecten zullen voordoen voor de genoemde storingsfactoren. In de gevallen dat de spitsstrook voor 6:00 uur wordt opengesteld, zal als gevolg van de vlottere doorstroming sprake zijn van minder stikstofdepositie dan wanneer de strook niet opengesteld mocht worden. Gelet op het voorgaande zijn (significante) effecten op nabij gelegen N2000-gebieden op voorhand uit te sluiten. Er is geen sprake van overtreding van het verbod opzettelijk verontrusten of verstoren van beschermde dier- en plantensoorten, hun nesten holen en andere voortplantings- of vaste rust- en verblijfplaatsen. Omdat er geen fysieke ingrepen binnen de EHS plaatsvinden, kan een beoordeling op aantasting van de wezenlijke kenmerken en waarden achterwege blijven.    
Luchtkwaliteit
 
Voor wat betreft het aspect luchtkwaliteit wordt het volgende opgemerkt. Aangezien de verruimde openstelling betrekking heeft op de relatief rustige nachtperiode is aannemelijk dat de verruimde openstelling niet of nauwelijks effect heeft op de hoeveelheid verkeer. Aangezien de etmaalintensiteiten niet of nauwelijks wijzigen, zullen ook de emissies van het wegverkeer niet of nauwelijks wijzigen. In de randen van de spits kan de maatregel de doorstroming van het verkeer juist bevorderen, hetgeen, in tegenstelling tot bij congestie, een positief effect heeft op de luchtkwaliteit.Ik verwacht dan ook dat het verkeersbesluit geen of nauwelijks effect zal hebben op de luchtkwaliteit. 
Procedure en overleg
 
Het betrokken wegvak is in beheer bij het Rijk en is gelegen in de gemeenten Veenendaal en Ede. Met de betrokken gemeenten heeft overleg plaatsgevonden over dit verkeersbesluit. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie. Van hen is op 26 november 2013 instemming verkregen. Het verkeersbesluit is voorbereid met toepassing van de afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Het ontwerp-verkeersbesluit met het akoestisch onderzoek en het natuuronderzoek heeft van 5 juni tot en met 16 juli 2014 ter inzage gelegen. Op het ontwerp-verkeersbesluit zijn geen zienswijzen binnengekomen. Het verkeersbesluit wordt derhalve ongewijzigd vastgesteld.
BESLUIT
Op grond van vorenstaande overwegingen besluit ik om:
 
  • 1.
    de spitsstroken op beide rijbanen op de A12 tussen km 92,6 en km 110,2 open te stellen voor verkeer, zodra de verkeersintensiteit op elke rijstrook van het wegvak waar deze stroken gelegen zijn, meer dan 1350 motorvoertuigen per uur per rijstrook bedraagt, zonder de restrictie in venstertijden.
  • 2.
    door het tonen van de borden model A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990 bij openstelling van de stroken een maximumsnelheid van 100 km/uur in te stellen en deze stroken open te stellen door het tonen van de borden C23-01 en rijstrooklichten, zoals genoemd in artikel 73 van het RVV 1990).
 
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
namens deze,
het districtshoofd,
 
 
H.B.J. Bossenbroek
 
MEDEDELINGEN
 
Het verkeersbesluit A12 Veenendaal - Ede ligt conform het bepaalde in afdeling 3.4 van de algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken ter inzage van
1 september tot en met 13 oktober 2014 ter inzage op de volgende locaties:
  • 1.
    Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Den Haag;
  • 2.
    Rijkswaterstaat District Oost-Nederland Zuid Van Nieuwenhuijzenweg 8, 6874 NE Wolfheze;
  • 3.
    Het gemeentehuis van de gemeente Ede;
  • 4.
    Het gemeentehuis van de gemeente Veenendaal.
 
U kunt het verkeersbesluit ook downloaden via www.platformparticipatie.nl
 
Beroep
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag, waarop dit besluit ter inzage is gelegd, een beroepschrift worden ingediend bij de sector bestuursrecht van de Rechtbank binnen het rechtsgebied, waarin de indiener van het beroepschrift zijn woonplaats heeft.  
Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:
  • 1.
    naam en adres van de indiener;
  • 2.
    de dagtekening;
  • 3.
    vermelding van de datum en nummer of kenmerk van het besluit, waartegen het beroepschrift zich richt en
  • 4.
    de opgave van de redenen, waarom men zich niet met het besluit kan
  • 5.
    verenigen.
 
Zo mogelijk dient bij het beroepschrift tevens een fotokopie te worden gevoegd van het besluit, waarop het geschil betrekking heeft.
 
Indien een beroepschrift is ingediend, is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen.
Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzieningenrechter van voornoemde Rechtbank
Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:
  • 1.
    de naam en het adres van de verzoeker;
  • 2.
    de dagtekening;
  • 3.
    vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum en nummer of kenmerk van het besluit en
  • 4.
    de gronden van het verzoek (motivering).
 
Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het beroepschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van het besluit, waarop het geschil betrekking heeft, overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een fotokopie gevoegd van het besluit, waarop het geschil betrekking heeft.
 
Naar aanleiding van het verzoek kan de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
Voor de behandeling van een beroepschrift en een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken Rechtbank wijst de verzoeker na indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan
 
Langs elektronische weg
Indiening kan ook via de site http://loket.rechtsraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de site voor de precieze voorwaarden.
 
Nadere informatie
Voor vragen en/of nadere informatie over de inhoud van het ontwerp-verkeersbesluit kunt u contact opnemen met het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat 0800-8002 of kijken op www.rijkswaterstaat.nl
Voor vragen over de zienswijzeprocedure kunt u contact opnemen met de Directie Participatie, telefoon 070-351 96 02.
 
 
 
Naar boven