Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 445246/ 445260, tot het verlagen van de snelheid naar 50 km/uur op een deel van de N239 tussen de kruisingen N239/Coppershorn en de kruisingen A7/N239 in de gemeente Hollands Kroon.
Logo Noord-Holland
 
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding en motivering
De N239 is een gebiedsontsluitingsweg waar een snelheid van 80 km/uur geldt. Ter hoogte van de kruising N239/Coppershorn bevindt zich Agriport. Dit bedrijvenpark kent een toevoer van veel en (zeer) grote vrachtwagens. De route voor verkeer van/naar Agriport loopt via de A7. Bij de realisatie van het bedrijvenpark is afgesproken dat de kruisingen met de N239/A7 en N239/Coppershorn zouden worden aangepast.  De kruisingen zijn momenteel nog niet aangepast aan het vele en (zeer) grote vrachtverkeer.
 
Dit blijkt verkeersonveilige situaties op te leveren voor de overige verkeersdeelnemers op de N239. Bij het oprijden van grote vrachtwagens vanuit Coppershorn naar de N239 of vanuit de A7 naar de N239 moeten grote vrachtwagens een zeer ruime bocht maken en komen zij terecht op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer. Deze situaties zijn gevaarlijk voor tegemoetkomend of wachtend verkeer en het blokkeert de kruising voor het overige verkeer. De blokkade levert zelf ook weer een gevaarlijke situatie op voor aanrijdend verkeer (met op dit moment een snelheid van 80 km/u).
 
Verkeer komende vanuit de A7 richting het westelijk gelegen Agriport, heeft geen goed zicht op verkeer uit oostelijke richting (en vice versa). De N239 loopt bij dit deel namelijk door middel van een viaduct over de A7 waardoor er een bolling in de weg is. De bolling is zodanig dat er geen optimaal zicht is voor verkeer. Als (groot) verkeer de N239 oprijdt, en het overige verkeer op de N239 80 km/u rijdt, kan dat ernstige ongevallen veroorzaken. Tevens kunnen op de afrit van de A7 naar de N239 twee auto’s naast elkaar opstellen, waardoor het zicht van rechts afslaande auto’s (richting Medemblik) op de N239, door de auto links van hem wordt belemmerd. Uit ongevallenanalyses is dan ook gebleken dat op deze kruising veel ongevallen plaatsvinden.
 
Voor de verkeersveiligheid is het gewenst dat in afwachting van een aanpassing van deze kruisingen, de snelheid ter hoogte van deze kruisingen wordt verlaagd naar 50 km/u. Verkeer kan met een lagere snelheid namelijk beter anticiperen op de hiervoor genoemde risicovolle situaties.
Het verlagen van de snelheid wordt aangegeven met bord A1 (50). Er worden tevens waarschuwingsborden geplaatst waarmee verkeer wordt geattendeerd op de gevaarlijke situatie.
 
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van bord A1 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.
 
Verplicht overleg
Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van de nationale politie. De daartoe gemachtigde medewerkers verkeersadvisering van politie hebben ingestemd met de maatregelen.
 
Afweging belangen
De maatregelen zullen leiden tot een veiligere en vlottere verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Met een lagere snelheid worden de kansen op ernstige ongevallen kleiner. Veiligheid voor verkeersdeelnemers vinden wij zwaar wegen. Aangezien de snelheid alleen ter plaatse van deze kruisingen wordt verlaagd zal verkeer hiervan geen onevenredige vertraging of hinder ondervinden. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen hun belangen onevenredig geschaad zullen worden.
 
Bevoegdheid
Het weggedeelte waar deze maatregelen voor worden getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
 
BE SLUIT
Gelet op het voorgaande besluiten wij:
1. door het plaatsen van de borden A1 (50) van bijlage I van het RVV 1990, een maximum snelheid in te stellen van 50 km/u op de N239 ter hoogte van de kruising N239/Coppershorn;
 
2. van dit besluit mededeling te doen in de Staatscourant.
 
Haarlem, 14 augustus 2014

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

Namens deze,

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

Mededelingen
1. Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 123, 2000 MD Haarlem.
U kunt telefonisch een folder aanvragen over de bezwaarprocedure (023-514 41 41) of voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.
2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.
 
Naar boven