Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met het onbemande luchtvaartuigsysteem VDS 800 zonder BVL, geluidscertificaat en BVB door VideoDrone (bedrijfsontheffing UAS VideoDrone)

Datum: 14 augustus 2014

Nummer: ILT-2014/49161

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van VideoDrone, ontvangen op 23 mei 2014 door tussenkomst van EuroUSC en de aanvullende gegevens, ontvangen per e-mail op 6, 9, 12 juli en 2 augustus 2014, contactpersoon de heer V. van Schijndel, telefoon: 06 – 46 60 85 47, e-mail: vincent@videodrone.nl;

Gezien het gegeven dat:

  • lichte onbemande luchtvaartuigen volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten;

  • uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van licht onbemande luchtvaartuigen op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen;

  • EuroUSC in haar advies, kenmerk C0323, van 23 mei 2014 aangeeft dat:

    • VideoDrone voldoende kennis en ervaring heeft om op verantwoorde wijze een vlucht uit te voeren met haar UAS;

    • de piloten van VideoDrone beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat;

    • VideoDrone beschikt over een goedgekeurd operationeel handboek waarin de verantwoordelijkheden en procedures zijn vastgelegd;

    • het lichte onbemande luchtvaartuig van het type VDS 800 (registratie PH-1CF) beschikt over een Design and Construction Certificate afgegeven door EuroUSC;

  • het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een licht onbemand luchtvaartuig, tenzij hiervoor ontheffing is verleend;

Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan VideoDrone wordt ontheffing verleend van de verbodsbepalingen van artikel 3.8, eerste lid, en 3.19a, eerste lid, van de Wet luchtvaart en van de verbodsbepaling van artikel 1, eerste lid, onderdeel a, van de Regeling modelvliegen om beroepsmatig (aerial work: film and photography) deel te nemen aan het luchtverkeer met een licht onbemand luchtvaartuig, type VDS 800, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1CF, zonder dat het luchtvaartuig is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat.

  • 2. Aan de volgende medewerkers van VideoDrone wordt ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met het in het eerste lid genoemde lichte onbemande luchtvaartuig, zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid (RPA-L; VLOS, VFR daylight; (H) mtom < 25 kg; unpopulated area; non EU; non ICAO):

    • a. de heer T. Huybrechtse;

    • b. de heer V. van Schijndel.

  • 3. VideoDrone fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van het in het eerste lid genoemde lichte onbemande luchtvaartuig.

Artikel 2

Aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a. VideoDrone mag vluchten met het in artikel 1, eerste lid, genoemde lichte onbemande luchtvaartuig uitvoeren op locaties in Nederland, tot een maximale hoogte van 120 meter (400 voet AGL) boven de grond of het water;

  • b. de vluchten vinden plaats binnen de daglichtperiode zoals gepubliceerd in het AIP Netherlands GEN2.7;

  • c. de vluchten vinden plaats binnen de geldigheidsperiode van deze beschikking;

  • d. de vluchten worden uitgevoerd in:

    • 1°. klasse G-luchtruim bij een vliegzicht van ten minste 1,5 kilometer en vrij van bewolking;

    • 2°. klasse C-luchtruim bij een vliegzicht van ten minste 5 kilometer en ten minste 300 meter (1.000 ft) verticale en 1.500 meter horizontale afstand van bewolking;

    • 3°. klasse D-luchtruim bij een vliegzicht van ten minste 5 kilometer en ten minste 300 meter (1.000 ft) verticale en 1.500 meter horizontale afstand van bewolking;

  • e. de vluchten mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, constructies, bewoonde gebouwen, vaartuigen of voertuigen;

  • f. de horizontale afstand tussen het onbemande luchtvaartuig en mensen, constructies, gebouwen, vaartuigen en voertuigen, bedraagt ten minste 150 meter;

  • g. constructies en gebouwen die onder zeggenschap vallen van de operator mogen binnen 150 meter worden benaderd onder voorwaarde dat de UAS op minstens 150 meter van vaartuigen, voertuigen en mensen blijft;

  • h. in afwijking van onderdeel g mogen personen, voertuigen, constructies en gebouwen die deel uitmaken van een afgesloten filmset (niet toegankelijk voor derden) en daarmee onder zeggenschap vallen van de operator, binnen 150 meter worden benaderd onder voorwaarde dat de personen een veiligheidsbriefing hebben ontvangen van VideoDrone;

  • i. het lichte onbemande luchtvaartuig blijft binnen het zichtsveld/Visual Line of Sight (hierna te noemen: VLOS) van de piloot;

    VLOS wil in ieder geval zeggen dat de afstand van het luchtvaartuig tot de piloot, die het externe besturingsstation bedient, of de gekwalificeerde waarnemer maximaal 500 meter en de vlieghoogte maximaal 120 meter boven het aardoppervlak (400 ft AGL) bedraagt;

  • j. VideoDrone voert de vluchten uit volgens een goedgekeurd operationeel handboek;

  • k. VideoDrone maakt voor iedere vlucht:

    • 1°. een operationeel plan;

    • 2°. een risicoanalyse,

    en bewaart deze minimaal tot de eerstvolgende audit;

  • l. VideoDrone coördineert de vluchten in:

    • 1°. civiel beheerde CTR’s (met luchtruimklasse C) conform de door LVNL via de operationele helpdesk gepubliceerde procedures;

    • 2°. militair beheerde CTR’s (met luchtruimklasse C of D) vooraf met de luchtverkeersleidingsdienst van de desbetreffende militaire luchthaven,

    en voert een vlucht in een CTR pas uit na verkregen toestemming van de desbetreffende luchtverkeersleidingsdienst; omdat de vliegers van VideoDrone niet beschikken over de bevoegdverklaring RT en Videodrone niet beschikt over een radiogrondstation voor tweezijdig radiocontact met de luchtverkeersdienst en hun onbemande luchtvaartuig niet is voorzien van een Mode S SSR-transponder is die toestemming niet vanzelfsprekend;

  • m. VideoDrone coördineert vluchten in militaire laagvlieggebieden of in de buurt van militaire laagvliegroutes met:

    • 1°. het Operatie- en Coördinatiecentrum (OCC) van het Defensie Helikopter Commando voor laagvlieggebieden met de aanduiding ‘GLV’ (e-mail: p56503@mindef.nl, telefoon: 0161 – 29 67 70);

    • 2°. de Koninklijke Militaire School Luchtmacht van de vliegbasis Woensdrecht voor de militaire laagvliegroute VO en de area Zuid-Hollandse Eilanden (e-mail: kmsl.ops.emvo@mindef.nl);

    • 3°. het Defensie Helikopter Commando (DHC), Bureau Operaties De Kooy, telefoon: 0223 – 65 85 53 (e-mail: DHC.currentops.860sq@mindef.nl) voor het militaire laagvlieggebied Wieringermeerpolder;

    en voert deze vluchten pas uit nadat toestemming van de desbetreffende instantie is verkregen;

  • n. VideoDrone voert geen vluchten uit binnen een afstand van 3 nautische mijlen van de laagvliegroute Link 10;

  • o. VideoDrone zorgt ervoor dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van het onbemande luchtvaartuig;

  • p. VideoDrone wijst voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • q. VideoDrone wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een waarnemer aan; het is de taak van de waarnemer om de gezagvoerder te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • r. verzekering

    • 1°. VideoDrone is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. VideoDrone voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • s. VideoDrone stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor het onbemande luchtvaartuig vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen het onbemande luchtvaartuig en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • t. VideoDrone stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten en gebouwen op de grond;

  • u. voorvalmeldingen

    • 1°. VideoDrone meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaartvoorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • a) de OVV (telefoon: 0800 MELDOVV of 0800 6353 688), en

      • b) de crisiscoördinator van ILT (telefoon: 070 – 456 34 34);

    • 3°. incidenten worden binnen VideoDrone geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • v. VideoDrone draagt er zorg voor dat iedere geplande vluchtuitvoering op een terrein aangewezen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik wordt gemeld bij de Inspectie via een e-mail aan meldingtug@ilent.nl; ingevolge artikel 35, derde lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen meldt de houder van de ontheffing ten minste 24 uur vóór de dag waarop het terrein zal worden gebruikt, dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de Minister en de burgemeester van de gemeente waarin het desbetreffende terrein ligt; de melding aan de Minister kan worden gedaan middels de melding aan de inspectie;

  • w. VideoDrone draagt er zorg voor dat iedere vlucht die onder deze beschikking valt ten minste 24 uur van tevoren per e-mail wordt gemeld aan aviation-approvals@ilent.nl, o.v.v. ‘Evaluatie beschikking VideoDrone ILT-2014/49161’ met toevoeging van het operationeel plan van de betreffende vlucht;

  • x. het is de verantwoordelijkheid van VideoDrone dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid, gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte UAS-vluchtuitvoering;

  • y. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van de lichte UAS werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • z. VideoDrone initieert uiterlijk 5 dagen vóór de vlucht plaatsvindt de publicatie van een NOTAM waarin de UAS-activiteit bekend wordt gemaakt, voor

    • 1°. vluchten die plaatsvinden onder of in civiel gecontroleerd luchtruim bij de Operationele Helpdesk LVNL, per e-mail ops_helpdesk@lvnl.nl.;

    • 2°. vluchten die plaatsvinden onder of in militair gecontroleerd luchtruim bij het AOCS NM per e-mail AOCS.AIS@mindef.nl;

  • aa. VideoDrone zorgt ervoor dat de bestuurder(s) beschikt (beschikken) over voldoende recente ervaring; in de voorgaande 90 dagen ten minste 3 starts, naderingen en landingen; minder recente ervaring wordt ondervangen met een opfriscursus en een proeve van bekwaamheid;

  • bb. om in aanmerking te komen voor verlenging van de geldigheidsduur van de ontheffing:

    • 1°. moet het onbemande luchtvaartuig worden gebruikt en onderhouden volgens de aanwijzingen van de fabrikant;

    • 2°. moet iedere vlieger ten minste vijftien uur als gezagvoerder van het onbemande luchtvaartuig hebben gefunctioneerd, waarbij ten minste 12 vluchten zijn uitgevoerd;

    • 3°. moet VideoDrone een adequaat trainingsprogramma voor een opfriscursus en proeve van bekwaamheid hebben en gebruiken voor bestuurders van lichte onbemande luchtvaartuigen die niet aan de ervaringseis meer voldoen;

    • 4°. moet zijn gewerkt in overeenstemming met deze beschikking en de van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;

    • 5°. moet een audit hebben plaatsgevonden waarbij minimaal de volgende onderwerpen positief getoetst zijn;

      • a) werken conform het operationele handboek (inclusief de werking van het veiligheidsmanagementsysteem);

      • b) de logboeken;

      • c) de luchtwaardigheid van het gebruikte luchtvaartuig.

Artikel 3

VideoDrone levert uiterlijk 1 maart 2015 een operationeel handboek aan de inspectie, waarin alle elementen uit het document ‘Checklist OM voor operators’ zijn verwerkt.

Artikel 4

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking op de dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 september 2015.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering.

Naar boven