Logo UithoornGemeente Uithoorn - Verkeersbesluit instellen 30km/uur-zone Dorpscentrum Uithoorn en opheffen parkeerverbod Stationsstraat

Uithoorn, kenmerk 17854

Burgemeester en Wethouders van Uithoorn;

Formeel kader

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op alle gemeentelijke wegen.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Advisering

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de politiechef politieregio Amsterdam, gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering over dit verkeersbesluit.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Motivering

Uit het oogpunt van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer (art. 2, lid 1d Wegenverkeerswet 1994), wordt het parkeerverbod in de Stationsstraat opgeheven. Dit wordt bewerkstelligd door het verwijderen van het bord E2 (van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990), inclusief onderbord 7-18 uur.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (art. 2, lid 1 a en c Wegenverkeerswet 1994) is het gewenst om de hiernavolgende straten op te nemen in de 30 km/uur-zone in het dorpscentrum van Uithoorn:

* Petrus Steenkampweg

* Stationsstraat

* Wilhelminakade

* Marktplein

* Dorpsstraat

* Blomstraat

* Amstelstraat

* Prinses Irenelaan.

Deze uitbreiding van de 30 km/uur-zone wordt bewerkstelligd door het plaatsen van de borden A0130zb (zone) en A0230ze (einde zone), van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990, conform de bij dit besluit behorende afbeelding (bijlage).

Inrichtingseisen

De ingangen tot de 30 kilometer per uur zone zijn ingericht met inritconstructies.

De binnen de oorspronkelijke – kleinere – 30 kilometer per uur zone aangelegde inritconstructies blijven vooralsnog bestaan.

De Wilhelminakade, het Marktplein en de Dorpsstraat worden ingericht als verblijfsgebied met een smalle rijbaan en eenrichtingsverkeer. Geparkeerde auto’s, daar waar toegestaan in de straten binnen het zone-gebied hebben een natuurlijke snelheidsremmende werking.

Doel

Met de openstelling van de hoofdontsluiting en de omlegging van de N201 komt de verkeersfunctie van de route Stationsstraat – Waterlijn (Wilhelminakade, Marktplein, Dorpsstraat) – Prinses Irenelaan te vervallen. Middels het project Waterlijn wordt de Wilhelminakade, het Marktplein en de Dorpsstraat omgevormd tot een verblijfsgebied. Alleen met name bestemmingsverkeer, welke bekend is met de situatie en een bestemming heeft in en rondom het centrum, zal resteren. De verblijfsfunctie is de belangrijkste functie binnen het gehele centrum. Uitbreiding van de bestaande 30 kilometer per uur zone in het centrum met de genoemde straten is daarom wenselijk. Een maximum snelheid van 30 kilometer per uur op deze straten draagt bij aan de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het centrum. De maatregel zorgt voor een aaneengesloten 30 kilometer per zone in het centrum en zorgt voor eenduidigheid van het verwachte snelheidsregime voor het gemotoriseerde verkeer.

Door de verwachte afname van het aantal voertuigen in de Stationsstraat is het niet langer noodzakelijk om hier een parkeerverbod te handhaven. Het opheffen van het parkeerverbod maakt het mogelijk te parkeren in de Stationsstraat op de rijbaan. Dit werkt tevens snelheidsremmend binnen de 30 kilometer per uur zone.

Belangenafweging

De bekendmaking van de ter inzage legging van het ontwerpbesluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid zienswijzen kenbaar te maken, werd op 9 oktober 2013 gepubliceerd in de Nieuwe Meerbode en via de gemeentelijke website van Uithoorn. Van 9 oktober tot en met 20 november 2013 was het mogelijk om zienswijzen op het voorgenomen verkeersbesluit kenbaar te maken. Op het voorgenomen verkeersbesluit zijn twee zienswijzen ontvangen.

Zienswijzen

Zienswijze 1 is een positieve reactie op het instellen van een 30km/uur-zone waarvan de Stationsstraat ook deel uitmaakt.

Zienswijze 2 is een zienswijze met betrekking tot het opheffen van het parkeerverbod in de Stationsstraat, en luidt (samengevat): Het opheffen van het parkeerverbod in de Stationsstraat gaat tot chaos leiden waardoor er niet meer sprake is van een verkeersremmend effect, maar de doorgang zal helemaal geblokkeerd worden.

Hierop hebben wij als volgt ovewogen:

Het huidige parkeerverbod past niet in de nieuwe functie van de Stationsstraat. Is deze functie nu nog overwegend een verkeersfunctie als onderdeel van de route door het oude centrum, na realisatie van de plannen aan de Waterlijn wordt de functie van de Stationsstraat overwegend een verblijfsfunctie. Parkeren op de rijbaan past daarbij en wij zien dit tevens als een maatregel om de snelheid van het autoverkeer te remmen. Op het gedeelte Stationsstraat tussen huisnummers 2 en 20 geldt ook geen parkeerverbod en dit leidt in de huidige situatie niet tot volledige blokkade van de weg. 

Aldus hebben de ingediende zienswijzen niet geleid tot een wijziging op het voorgenomen besluit.

Besluit

  • 1.Door het verwijderen van het bord E2 (van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990), inclusief onderbord 7-18 uur, het parkeerverbod in de Stationsstraat te Uithoorn op te heffen.

  • 2.Door het plaatsen van de borden A0130zb (zone) en A0230ze (einde zone), van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990, conform de bij dit besluit behorende afbeelding (bijlage) een 30km/uur-zone in te stellen in de straten: Petrus Steenkampweg, Stationsstraat, Wilhelminakade, Marktplein, Dorpsstraat, Blomstraat, Amstelstraat en Prinses Irenelaan te Uithoorn.

Uithoorn, 21 januari 2014

de secretaris,

dhr. K. de Vries

de burgemeester,

mevr. drs. D.H. Oudshoorn-Tinga

MEDEDELINGEN

Inwerkingtreding besluit

Dit besluit is gelieerd aan de openstelling van de op- en afritten van de omgelegde N201 ter hoogte van de Zijdelweg te Uithoorn. Dit besluit treedt op 31 maart 2014 in werking.

Beroep

Wij maken u erop attent dat belanghebbenden op grond van de Algemene wet be­stuurs­recht binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit in beroep kunnen gaan bij de sector bestuursrecht van de Rechtbank, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Voor de behandeling van het beroepschrift door de rechtbank worden u griffiekosten in rekening gebracht. Een dergelijk beroepschrift heeft geen schorsende werking. Wel bestaat de mogelijkheid om de president van de rechtbank in Amsterdam te verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Een gemotiveerd verzoekschrift kunt u daartoe tot hem richten. Voor het in behandeling nemen van een dergelijk verzoekschrift worden u kosten in rekening gebracht.

Naar boven