Overwegingen ten aanzien van het besluit
Burgemeester en wethouders van Zwolle,
dat enkele jaren geleden de nieuwe Spinhuisburg is opgeleverd aan de noordoostzijde van de binnenstad;
dat de Spinhuisbrug destijds is aangelegd vanuit de gedachte om het gebied De Tanerij en de omgeving van de Diezerpoortgarage beter aan elkaar te koppelen voor voetgangers;
dat de Spinhuisbrug in dat verband een verbinding biedt vanaf de Burgemeester Drijbersingel naar het Spinhuisplein, bijvoorbeeld voor bezoekers van Odeon De Spiegel of de binnenstad die hun auto in de Diezerpoortgarage parkeren;
dat de Spinhuisbrug hiermee een belangrijke rol vervult als één van de entrees van de Zwolse binnenstad;
dat de Spinhuisbrug is ontworpen als voetgangersbrug, hetgeen zich in het ontwerp uit doordat deze in feite uit twee smalle, van elkaar gescheiden, brugdelen bestaat zodat deze niet uitnodigt om er overheen te fietsen;
dat de Spinhuisbrug daarnaast aan de zijde van de Diezerpoortgarage op het trottoir van de Burgemeester Drijbersingel aansluit, hetgeen ook benadrukt dat de brug niet voor fietsers bedoeld is;
dat de gemeente desondanks diverse klachten heeft ontvangen die betrekking hebben op fietsers die van de Spinhuisbrug gebruik maken;
dat dit niet in lijn ligt met de verwachting dat fietsers de voorkeur zouden (blijven) geven aan de route via de Stenenpijpbrug, die even verderop ligt, om naar de binnenstad te rijden;
dat een reden van het fietsgebruik waarschijnlijk is gelegen in het feit dat de Spinhuisbrug aan de zijde van het Spinhuisplein op een shared space ingericht gebied (waar ook fietsers rijden) uitkomt, waarbij uit de overgang naar de brug niet direct duidelijk wordt dat deze enkel voor voetgangers bedoeld is;
dat de gemeente het, gelet op de smalle constructie van de brug, vanuit verkeersveiligheidsoogpunt wenselijk acht dat de Spinhuisbrug enkel door voetgangers wordt gebruikt;
dat dit kan worden bewerkstelligd door de Spinhuisbrug middels het plaatsen van bebording aan te duiden als voetgangersbrug;
dat hiermee vanuit het oogpunt van communicatie tevens wordt bewerkstelligd dat het voor eenieder duidelijk is dat de Spinhuisbrug enkel voor gebruik door voetgangers bestemd is;
dat hiermee voorts handhavend kan worden opgetreden tegen fietsers die ondanks deze aanduiding toch van de Spinhuisbrug gebruik blijven maken (rijden op de brug is niet meer toegestaan, met de fiets aan de hand lopen wel);
dat de in dit besluit vermelde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat de hierna genoemde weg, wegen c.q. weggedeelten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Zwolle;
dat overleg met de politie, als bedoeld in artikel 24 van het BABW, heeft plaatsgevonden en dat de politie positief adviseert over het verkeersbesluit;
de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);
de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);