de
Vriezenveenseweg
,
Röringstraat
en
Kotmanstraat
in Geesteren.
Documentnummer U14.014570
Het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen is van plan om een verkeersbesluit
te nemen. In dit verkeersbesluit is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.
- 1.
Op een gedeelte van de Vriezenveenseweg in Geesteren wordt eenrichtingsverkeer ingesteld. Het betreft het gedeelte van de Vriezenveenseweg tussen Dorpsstraat en Vinckenweg. Ook op de Röringstraat en een gedeelte van de Kotmanstraat wordt eenrichtingsverkeer ingesteld. De maatregel geldt voor alle bestuurders uitgezonderd fietsers. Het verkeersbesluit wordt uitgevoerd door middel van plaatsing van de borden model C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990. Het onderbord OB52 wordt gebruikt om de uitzonderingspositie van fietsers aan te geven.
- 2.
Na het instellen van het eenrichtingsverkeer mogen bestuurders op de Vriezenveenseweg alleen in westelijke richting rijden. Bestuurders op de Röringstraat en het betreffende gedeelte van de Kotmanstraat mogen alleen in noordelijke/noordwestelijke richting rijden. Fietsers mogen in beide richtingen rijden.
- 3.
In de bijlage is de situatie te zien waarop het verkeersbesluit betrekking heeft.
Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen ?
Er is verkeersonderzoek uitgevoerd naar aanleiding van meldingen over verkeersonveiligheid in de kern Geesteren. De meldingen zijn gedaan in het kader van de totstandkoming van het Dorpsplan Plus in Geesteren. De hoofdwegenstructuur binnen de bebouwde kom is onderzocht. Eén van de knelpunten die naar voren zijn gekomen, is de verkeerssituatie op de Vriezenveenseweg, met name tussen de Dorpsstraat en de Röringstraat en Kotmanstraat.
Het instellen van eenrichtingsverkeer in de
Vriezenveenseweg
Op de Vriezenveenseweg rijden ongeveer 2800 motorvoertuigen/etmaal (bron: verkeersmodel 2013). De wegbreedte op het gedeelte tussen Dorpsstraat en Röringstraat/Kotmanstraat bedraagt ca. 5,40 meter. Langs de weg zijn ‘haakse’ parkeervakken aangebracht. Deze parkeervakken liggen onder een hoek van 90 ten opzichte van de weg. Het in- en uitrijden van de parkeerruimte vergt daarom relatief veel ruimte. Op het weggedeelte rijden ongeveer 1000 fietsers per etmaal (schatting). Dat komt onder meer door de basisschool daar in de buurt.
In de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom (ASVV 2012 van CROW) worden ‘haakse’ parkeervakken aanbevolen voor wegen als de Vriezenveenseweg, met uitzondering langs fietsroutes (bij veel parkeerwisselingen) en in schoolomgevingen (in verband met de onveilige situaties bij het uitparkeren). In dit weggedeelte van de Vriezenveenseweg is in meer of mindere mate sprake van deze beide situaties.
Alles bij elkaar wordt de verkeerssituatie op het weggedeelte van de Vriezenveenseweg tussen de Dorpsstraat en de Röringstraat/Kotmanstraat daardoor kwetsbaar en complex geacht. Fietsers willen in verband met het in- en uitrijden van de geparkeerde auto extra ruimte aanhouden aan de kant van de weg. De schrikafstand tot de geparkeerde auto’s is groot. Dit leidt ertoe dat fietsers meer naar het midden van de weg willen rijden, hoewel de weg daarvoor eigenlijk te druk is. Bij het gebruik van de weg door schoolkinderen levert dit een ongewenste, verkeersonveilige situatie op. Ook voor auto’s die uitparkeren is er weinig kijk- en manoeuvreerruimte, hoewel dat meer hinderlijk dan gevaarlijk is.
De verkeerssituatie op de Vriezenveenseweg is hiermee uitgebreid onderzocht en het instellen van eenrichtingsverkeer is een goede maatregel om de situatie veiliger te maken voor alle bestuurders. De hoeveelheid gemotoriseerd verkeer op de Vriezenveenseweg neemt daardoor af van ongeveer 2800 tot circa 1700 motorvoertuigen per etmaal (op grond van berekeningen en inschattingen van het verkeersadviesbureau dat het onderzoek heeft begeleid). Het wordt niet alleen rustiger op de weg, maar er ontstaat ook vooral meer ruimte voor de fietsers.
Het eenrichtingsverkeer moet gelden voor het weggedeelte tussen de Dorpsstraat en de Vinckenweg (rotonde). De verkeersmaatregelen zouden anders niet duidelijk genoeg aangegeven kunnen worden en bovendien zijn er geen goede draaimogelijkheden op het wegvak tussen rotonde en Kotmanstraat aanwezig. Door de wijziging in de verkeerscirculatie gaat er wel meer verkeer rijden via Lutkeberg, Kormelinkstraat en Haarbrinksweg. Dat leidt op de wegen niet tot te hoge verkeersintensiteiten op die wegen of tot andere verkeersproblemen. Ook dat is door het verkeersadviesbureau onderzocht.
Het instellen van eenrichtingsverkeer in de
Röringstraat
en de
Kotmanstraat
Als gevolg van het instellen van eenrichtingsverkeer op de Vriezenveenseweg gaat volgens de inschattingen uit het verkeersonderzoek meer gemotoriseerd verkeer rijden in de Kotmanstraat (een stijging van ca. 150 naar ca. 450 motorvoeruigen per etmaal). Dat wordt minder wenselijk geacht, hoewel het absolute aantal van 450 motorvoertuigen per etmaal kan zonder problemen afgewikkeld worden op deze weg. Als ook op de Kotmanstraat eenrichtingsverkeer wordt ingesteld, wordt er geen grote verkeerstoename meer verwacht in de Kotmanstraat. Het gedeelte van de Kotmanstraat waar eenrichtingsverkeer gaat gelden, is het gedeelte vanaf de Beekstraat tot de Vriezenveenseweg.
Door ook op de Röringstraat eenrichtingsverkeer in te stellen, blijft de verkeerstoename daar naar verwachting beperkt tot 50 auto’s per dag en ook dat is zeer acceptabel voor deze weg. Deze toename kan goed afgewikkeld worden en leidt niet tot een verkeersprobleem.
Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Röringstraat en (een gedeelte van) de Kotmanstraat is op grond van de te verwachten verkeersintensiteiten niet strikt nodig, maar er wordt voorkomen dat de verkeersintensiteit veel hoger wordt dan in de huidige situatie. Op grond van het verkeersonderzoek wordt daarom aanbevolen om ook in deze straten eenrichtingsverkeer in te voeren en dit is overgenomen. Ook op deze wegen zal gelden dat fietsers van de maatregel worden uitgezonderd.
Hoe gaan wij de maatregelen uitvoeren?
De verkeersmaatregelen worden uitgevoerd door middel van het plaatsen van de verkeersborden van model C02, C03 en C04 van bijlage 1 van het RVV1990. Onder deze borden wordt onderbord OB52 geplaatst (uitgezonderd fietsers).
Een verkeersbesluit moet voldoen aan wettelijke regels. In dit geval nemen wij het besluit op grond
van de Wegenverkeerswet 1994. De volgende artikelen (of onderdelen ervan) zijn van belang:
- •
Artikel 2, lid 1: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen strekken tot:
- a.
het verzekeren van de veiligheid op de weg.
- b.
het beschermen van weggebruikers en passagiers.
- •
Artikel 15, lid 1: De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
In artikel 2 is de grondslag voor het verkeersbesluit vermeld. Op grond van artikel 15 is de verplichting tot het nemen van dit besluit geregeld. De gemeente Tubbergen is op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd gezag voor het nemen van het besluit.
Aan iedereen is de kans geboden om een reactie te geven op het ontwerpverkeersbesluit. Het ontwerpverkeersbesluit heeft daarvoor twee weken ter inzage gelegen bij het Klant Contact Centrum in het gemeentehuis. Van de mogelijkheid om een reactie te geven, is door vijf personen gebruik gemaakt. Als gevolg van één van de reacties is het verkeersbesluit gewijzigd, in die zin dat het eenrichtingsverkeer niet meer zal gelden in het gedeelte van de Kotmanstraat tussen Oude Lutkeberg en Beekstraat, maar alleen tussen Beekstraat en Vriezenveenseweg. De vier overige reacties hebben niet geleid tot wijziging van het verkeersbesluit.
In het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie, district Twente, om advies gevraagd. De verkeersadviseur heeft aangegeven te kunnen instemmen met de maatregelen. Ook wordt aangegeven dat het zinvol is om de maatregelen te monitoren, maar daarin is al voorzien.
Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen. Dat kan schriftelijk aan:
•Postbus 30, 7650 AA Tubbergen (of per e-mail aan
gemeente@tubbergen.nl).
Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant [datum bekendmaking is 29 juli 2014].
Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Recht-bank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert. Voor de behandeling van een verzoek om voor-lopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.
Burgemeester en wethouders van Tubbergen (22 juli 2014)
1.Tekening van de situatie waarop het verkeersbesluit betrekking heeft.