Logo Noord-Holland Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr.375687/375692, tot het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 50 ton bij de bruggen over de Nauernasche Vaart, ter hoogte van de aansluiting N203/N246, gelegen in de N203 in de gemeente Zaanstad.

Aanleiding en motivering besluit

De bruggen A (D19D03) en B (19D04), beiden gelegen over de Nauernasche Vaart ter hoogte van de aansluiting N203/N246 zijn in beheer en onderhoud bij de provincie Noord-Holland. Zij worden regelmatig geïnspecteerd waarbij o.a. gekeken wordt naar de constructie en veiligheid. In 2007 is geconstateerd dat brug B  niet meer veilig is voor voertuigen met een totaalgewicht van meer dan 50 ton.

Van brug A zijn de fundatiegegevens bekend. Deze fundatie is getoetst en daaruit is gebleken dat de fundatie net voldoet aan verkeersklasse 60. Over de bovenbouw zijn echter geen gegevens bekend. Brug A is ouder dan brug B waardoor het vermoeden bestaat dat ook brug A niet voor een zwaardere verkeersklasse dan 45 is ontworpen. Daarnaast is uit inspecties gebleken dat de technische staat van deze brug niet goed is. Omdat er onzekerheid is over de bovenbouw van brug A, deze brug gezien de tijd waarin deze gebouwd is zeer waarschijnlijk ontworpen is op een verkeersklasse die niet hoger is dan 45 en de technische staat niet goed is, is er een redelijk vermoeden dat deze brug –net als brug B- een veiligheidsrisico heeft als er zwaarder verkeer dan 60 ton overheen rijdt. Omdat de bruggen veiligheidsmarges hebben en een totaalgewichtbeperking gevolgen kan hebben voor belanghebbenden,  is destijds besloten om niet meteen een maatregel te nemen maar om de bruggen elk jaar te inspecteren/monitoren om te kijken hoe de bruggen zich zouden houden, waarna een traject voor vervanging kon worden gestart.

Inmiddels is gebleken dat -gezien de technische staat van de bruggen- verder uitstel onverantwoord is. Uit diverse onderzoeken uitgevoerd in opdracht van de provincie blijkt dat de bruggen ongeschikt zijn voor de huidige verkeersklasse en dient vervanging van brug A en versterking van brug B op korte termijn plaats te vinden. Verder blijkt dat de Velsertunnel in 2016 gerenoveerd wordt waardoor de N203 een uitwijkroute wordt en het verkeer op deze weg toeneemt. De kans op verkeersgevaarlijke situaties bij de bruggen en een stremming van de vaarweg neemt dan toe.

Er is besloten om zo spoedig mogelijk de beide bruggen te vervangen en het traject daarvoor is gestart. Omdat het vervangen van de bruggen enige tijd kan duren is bekeken of voor verkeer zwaarder dan 50 ton een alternatieve oplossing kon worden bedacht, zoals het opnieuw monitoren van de bruggen, zodat zwaar verkeer daarover kan blijven rijden.

De technische staat van de bruggen is echter zodanig dat geadviseerd is om per direct een totaalgewichtbeperking in te stellen. Het is niet langer verantwoord om verkeer zwaarder dan 50 ton toe te laten op deze bruggen. Aangezien in Nederland het maximaal toegestane totaalgewicht voor voertuigen 50 ton bedraagt, zal het grootste deel van het (zware) vrachtverkeer geen hinder ondervinden van de totaalgewichtbeperking. Voor zelfrijdende werktuigen kan deze totaalgewichtbeperking echter wel gevolgen hebben als zij een bestemming hebben in de nabijheid van deze bruggen. De totaalgewichtbeperking wordt aangegeven door bord C21. Zodra de bruggen vervangen zijn door nieuwe bruggen met een hogere verkeersklasse, wordt een verkeersbesluit genomen om de geslotenverklaring voor voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 50 ton, in te trekken.

Doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de bord C21van bijlage I van het RVV 1990 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Maatregelen

Bij de bruggen A en B over de Nauernasche vaart zullen de borden C21 worden geplaatst. Tevens worden op de kruisingen voor deze bruggen vooraankondigingen geplaatst zodat verkeer zwaarder dan 50 ton tijdig een andere route kan kiezen.

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van de nationale politie. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

Afweging belangen

Het instellen van een maximum totaalgewichtbeperking van 50 ton heeft voor het grootste deel van het (zware) vrachtverkeer geen gevolgen aangezien het maximaal toegestane totaalgewicht voor voertuigen in Nederland 50 ton bedraagt. De meeste voertuigen mogen dus al niet zwaarder zijn. Zelfrijdende werktuigen kunnen echter een maximum totaalgewicht hebben van 60 ton. Dergelijke voertuigen zijn er niet veel maar het is mogelijk dat zij op de N203 rijden en een bestemming hebben nabij deze bruggen.

Afhankelijk van hun herkomst en bestemming kan het mogelijk zijn dat zulke zelfrijdende werktuigen over een grote afstand moeten omrijden. Wij realiseren ons dat dit nadelig kan zijn voor de bedrijven die gebruik maken van zulke zelfrijdende werktuigen. Het blijven toestaan van voertuigen zwaarder dan 50 ton over de bruggen A en B brengt echter een veiligheidsrisico met zich mee. Niet alleen voor de gebruikers van de zelfrijdende werktuigen, maar ook voor andere voertuigen op deze bruggen en eventueel scheepvaart op de Nauernasche Vaart. Daarnaast veroorzaakt het onherstelbaar beschadigen van (één van) deze bruggen economische schade: niet alleen voor de provincie als eigenaar, maar ook voor alle overige weggebruikers omdat de brug(gen) dan niet gebruikt kan (kunnen) worden. Voor ons als wegbeheerder zijn verkeersveiligheidsbelangen zeer zwaarwegend.

Om inzicht te krijgen in de eventuele belangen van het zware verkeer,  is op 4 mei 2014 een advertentie geplaatst in “Het Zondagochtendblad”, editie Zaanstreek. In de advertentie werd het voornemen tot het instellen van een totaalgewichtbeperking van 50 ton bekend gemaakt. Tot 17 mei 2014 kon men informatie opvragen en zijn reactie op dit voornemen geven. Hierop zijn geen reacties binnengekomen. Gezien bovenstaande en de afweging van de verschillende belangen (omrijden versus verkeersveiligheid) heeft de provincie besloten om de bruggen A en B gesloten te verklaren voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 50 ton. Deze maatregel zal leiden tot een veiligere verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker.

Bevoegdheid

De weggedeelten waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

  • 1.1. door het plaatsen van bord C21 van bijlage 1 van het RVV 1990, de bruggen A en B over de Nauernasche Vaart, ter hoogte van de aansluiting N203/N246, gesloten te verklaren voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 50 ton (50.000 kilogram);

  • 1.2. van dit besluit mededeling te doen in de Staatscourant.

Haarlem, 10 juli 2014

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, namens dezen, F.J. van der Linden, sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

1. Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 123, 2000 MD Haarlem.

U kunt telefonisch een folder aanvragen over de bezwaarprocedure (023-514 41 41) of voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

Naar boven