Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2014, 21419 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2014, 21419 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de artikelen 21, eerste en derde lid, 22, eerste en derde lid, en 71 van de Wegenverkeerswet 1994;
Besluit:
De Regeling voertuigen wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1.1, tweede lid, vervalt in de alfabetische opsomming de begripsbepaling van ‘dolly’ met de aanhef: ‘aanhangwagen met carrosserietype DA, DB of DC, bestemd voor:’.
B
In hoofdstuk 1 wordt in het opschrift van afdeling 2, ‘europese unie’ vervangen door: Europese Unie.
C
In artikel 3.5, eerste lid, wordt na ‘EG-richtlijnen’ een komma ingevoegd.
D
In hoofdstuk 5, afdeling 7, wordt in het opschrift van paragraaf 10 na ‘Lichten’ een komma ingevoegd.
E
In hoofdstuk 5, afdeling 18, paragraaf 1, wordt in het opschrift van onderdeel A na ‘motorrijtuigen’ een komma ingevoegd.
F
Artikel 5.18.17g, tweede lid, onderdeel d, onder 4°, komt te luiden:
4°. het samenstel van een dolly en oplegger:
– de technisch toegestane maximummassa van het trekkende motorvoertuig met een maximum van 3.500 kg vermeerderd met de technisch toegestane maximummassa op het koppelpunt indien het trekkend voertuig een bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg is;
– 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van het trekkende motorvoertuig met een maximum van 3.500 kg vermeerderd met de technisch toegestane maximummassa op het koppelpunt indien het trekkend voertuig een bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg met een aantekening ‘G’ op de kentekencard, het kentekenbewijs of in het kentekenregister is of;
– 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van het trekkende motorvoertuig vermeerderd met de technisch toegestane maximummassa op het koppelpunt indien het trekkend voertuig een bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg is.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Deze wijzigingsregeling bevat enkele wijzigingen met het karakter van reparaties in de Regeling voertuigen (hierna: Rv).
Twee van de onderdelen van onderhavige wijzigingsregeling hebben een duidelijke urgentie:
1. per 1 juli 2014 is de door de te implementeren EU-regelgeving per die datum voorgeschreven begripsbepaling van ‘dolly’ ingevoegd zonder de oude bepaling van dat begrip te doen vervallen;
2. per 1 juli 2014 is ten aanzien van het samenstel van een dolly en oplegger een te algemene, deels met de te implementeren EU-regelgeving per die datum strijdige formulering opgenomen.
De aldus ontstane kleine mankementen in de Rv worden met onderhavige wijzigingsregeling hersteld.
De overige onderdelen betreffen enkele kleinere wijzigingen; van de gelegenheid is gebruikgemaakt om enige tekstuele onzorgvuldigheden te herstellen.
Toelichting op de afzonderlijke wijzigingen vindt plaats in de artikelsgewijze toelichting.
Deze wijzigingsregeling leidt niet tot een stijging van de administratieve lasten voor de burger of het bedrijfsleven. Tevens leiden de wijzigingen niet tot extra nalevingslasten.
Het betreft het herstel van een klein mankement dat met ingang van 1 juli 2014 in de Rv is ontstaan.
Per 1 juli 2014 is namelijk de door de te implementeren EU-regelgeving per die datum voorgeschreven begripsbepaling van ‘dolly’ ingevoegd, terwijl abusievelijk de oude bepaling van dat begrip niet vervallen is verklaard.
Deze wijzing is overeenkomstig de regels voor hoofdlettergebruik in de Nederlandse taal en Ar 88b.
Het gaat hier om het herstel van drie omissies (weglatingen van een komma) die per abuis in de Rv zijn ontstaan.
Het betreft het herstel van een klein mankement dat met ingang van 1 juli 2014 in de Rv is ontstaan.
Per 1 juli 2014 is namelijk abusievelijk verzuimd om met betrekking tot het samenstel van een dolly en oplegger een onderverdeling naar verschillende soorten trekkende motorvoertuigen te maken. Gekozen werd voor een te algemene formulering, die bovendien deels strijdig is met de door de te implementeren EU-regelgeving per die datum voorgeschreven constellatie.
Vorenbedoelde onderverdeling wordt nu alsnog in de Rv opgenomen, waarbij bovendien de strijdigheid met de per 1 juli 2014 te implementeren EU-regelgeving wordt opgeheven.
Tussen ‘23’ en ‘a’ was abusievelijk een punt geplaatst. De thans vervallen nadere aanduiding ‘van de Regeling voertuigen’ is overbodig en wijkt bovendien af van de benaming van de andere bijlagen.
Er is afgeweken van de vaste verandermomenten van wijziging van regelgeving met gebruikmaking van de uitzonderingsgrond voor reparatieregelgeving (Ar 174, vierde lid, aanhef en onder c), omdat de wijzigingen in die sfeer gezien kunnen worden.
Aan de onderdelen A en F van artikel I is terugwerkende kracht toegekend tot en met 1 juli 2014. Per 1 juli 2014 is namelijk de door de te implementeren EU-regelgeving per die datum voorgeschreven begripsbepaling van ‘dolly’ ingevoegd, terwijl abusievelijk de oude bepaling van dat begrip niet vervallen is verklaard. Tevens is per 1 juli 2014 met betrekking tot het samenstel van een dolly en oplegger een te algemene, deels met de te implementeren EU-regelgeving per die datum strijdige formulering opgenomen.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-21419.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.