Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 17 juli 2014, nr. IENM/BSK-2014/144283, tot wijziging van de Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Buitenveldertbaan/Aalsmeerbaan en aanleg rijbaan Tango

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23, eerste en vijfde lid, Wet luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In artikel 3, derde lid, van de Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Buitenveldertbaan/Aalsmeerbaan en aanleg rijbaan Tango wordt de zinsnede ‘indien de beschikbaar gestelde Polderbaan en Zwanenburgbaan niet bruikbaar zijn’ vervangen door: indien de Polderbaan niet beschikbaar is of de Polderbaan en Zwanenburgbaan niet bruikbaar zijn.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van de Staatcourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

TOELICHTING

De onderhavige regeling wijzigt de op 5 mei 2014 in werking getreden Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Buitenveldertbaan/Aalsmeerbaan en aanleg rijbaan Tango (Stcrt. 2014, 11814, hierna: de regeling). Gebleken is dat in artikel 3 van deze regeling met betrekking tot starts van de Buitenveldertbaan niet expliciet is opgenomen dat dit gebruik ook kan plaatsvinden indien de Polderbaan niet beschikbaar is, terwijl met deze mogelijkheid wel rekening had moeten worden gehouden.

De exploitant van de luchthaven kan omwille van redenen van veiligheid een baan niet beschikbaar stellen, bijvoorbeeld als er infrastructurele beperkingen zijn aan de baan. Daarnaast kunnen er meteorologische omstandigheden zijn waardoor de baan niet bruikbaar is. De afspraken aan de Alderstafel over baanpreferenties leiden ertoe dat bij noordelijk baangebruik de Polderbaan de meest preferente baan is voor starts in de nacht. Indien de Polderbaan niet beschikbaar is voor starts in de nacht zal moeten worden uitgeweken naar de Kaagbaan. Indien ook de Kaagbaan niet beschikbaar is (zoals bij de in de regeling bedoelde aanleg van de rijbaan Tango) zal moeten worden uitgeweken naar de Buitenveldertbaan omdat het uit oogpunt van veiligheid onwenselijk is om de Zwanenburgbaan, die dan voor landingen uit het zuiden wordt gebruikt, tegelijkertijd ook voor starts naar het noorden te gebruiken. Volledigheidshalve is deze mogelijkheid met betrekking tot de inzet van de Buitenveldertbaan in plaats van de Polderbaan in de nacht voor starts tijdens de aanleg van de rijbaan Tango alsnog door middel van de onderhavige wijzigingsregeling geregeld in artikel 3, derde lid, van de regeling.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven