Logo Son en BreugelGemeente Son en Breugel Uitbreiding parkeerverbodzone Science Park

2014/husmi01

Burgemeester en wethouders van Son en Breugel

Overwegingen ten aanzien van het besluit  

dat het Science Park Eindhoven binnen de bebouwde kom gelegen is;

dat bij het ontwikkelen van het bedrijventerrein één van de uitgangspunten is dat het parkeren op eigen terrein wordt vormgegeven;

dat in de praktijk geparkeerde (vracht)auto’s op de rijbaan worden geconstateerd;

dat door het parkeren in de openbare ruimte de doorstroming van het verkeer soms wordt gehinderd;

dat met het parkeren in de openbare ruimte, ook in de nachtelijke uren, de sociale veiligheid en de sociale omstandigheden verminderen;

dat met het parkeren in de openbare ruimte, mede als gevolg van het vorige punt, het fysieke aanzien van het bedrijventerrein wordt geschaad;

dat door het parkeren in de openbare ruimte in enkele gevallen schade is ontstaan aan gemeentelijke eigendommen;

dat uit observaties op Science Park Eindhoven blijkt dat overdag de meeste parkeeroverlast in de straten Science Park 5200 en Science Park 5500 aanwezig is;

dat uit observaties op Science Park Eindhoven blijkt dat ’s nachts zo nu en dan vrachtwagens geparkeerd worden in de straat Science Park 5700;

dat dit parkeren overdag en ‘s nachts ongewenst is en dat men zo nu en dan ook foutief parkeert;

dat aan Science Park 5000 en Science Park 5100, vanwege doorstromingsproblemen aan Science Park 5000, reeds een parkeerverbodszone is ingesteld;

dat aan Science Park 5000 sindsdien geen doorstromingsproblemen meer worden ervaren;

dat aan delen van het Science Park 5200 (namelijk tussen Science Park 5500 en het kruisende fietspad) aan weerszijden van de weg een parkeerverbod aanwezig is;

dat aan delen van het Science Park 5500 (namelijk tussen Science Park 5200 en de inrit naar het parkeerterrein Science Park 5528 - 5548) aan de westzijde van de weg een parkeerverbod aanwezig is;

dat het uitbreiden van de bestaande parkeerverbodszone op het bedrijventerrein Science Park Eindhoven noodzakelijk is om de doorstroming van verkeer op het Science Park Eindhoven duurzaam te waarborgen;

dat de individuele parkeerverbodsborden aan Science Park 5200 en Science Park 5500 daarbij dienen te vervallen;

dat deze verkeersmaatregelen passen in de vigerende bestuurlijke vastgestelde beleidstukken waaronder het Masterplan Ekkersrijt;

dat enkele bedrijven met een overcapaciteit aan parkeerplaatsen op eigen terrein, bereid zijn om in overleg parkeerplaatsen aan andere bedrijven beschikbaar te stellen;

dat enkele op het Science Park gevestigde bedrijven op eigen terrein extra parkeerplaatsen aan willen leggen, waardoor het parkeren in de openbare ruimte van het Science Park in omvang afneemt;

dat in de besluitvorming voor aanleg van een aantal extra openbare parkeervoorzieningen is gekozen op wegen die qua profiel voldoende breed zijn door aldaar in aangeduide parkeervakken éénzijdig parkeren op de rijbaan toe te staan;

dat een vrije doorgangsbreedte van 3,5e meter benodigd is om alle vervoerwijzen ter plaatse redelijkerwijs doorgang te bieden;

dat de wegen Science Park 5200, 5500, 5600 en 5700 allen 7,0 meter breed uitgevoerd zijn en dat deze wegen in beginsel geschikt zijn om uit te voeren met parkeervakken aan één zijde van de weg;

dat bij daadwerkelijke aanwezigheid van geparkeerde auto’s in de aan te brengen parkeervakken tegelijkertijd passage door verkeer in één rijrichting overblijft;

dat een rij geparkeerde auto’s op de weg doorstromingsproblemen teweeg brengt indien weggebruikers bij het inrijden van de door geparkeerde auto’s veroorzaakte smallere rijbaan niet overzien dat er tegemoetkomend verkeer aankomt;

dat daarom niet gekozen wordt om overal op het Science Park het maximaal denkbare aantal parkeervakken op de weg te markeren;

dat bovendien bij de plaatsbepaling van de vakken rekening is gehouden met benodigde manoeuvreerruimte bij bedrijfsuitritten, zijwegen, fietspaden, bochten in wegen e.d.;

dat de bestaande bebording in overeenstemming met de in te stellen parkeerverbodszone wordt aangepast;

dat deze verkeersmaatregel de verkeersveiligheid niet negatief beïnvloed en mogelijkerwijs verbetert en de vrijheid (doorstroming) van het verkeer bevordert (art.2,lid 1.a Wegenverkeerwet);

dat deze verkeersmaatregel, doordat enkele bedrijven onderling afspraken maken over het gebruik van elkaars vrije parkeerplaatsen, niet tot resultaat heeft dat buiten de parkeerverbodzone een toename van de parkeerdruk ontstaat;

dat overleg met de politie als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden;;

gelet op het bepaalde in artikel 15 van de Wegenverkeerswet een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van het artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede onderborden of aanduidingen voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

dat op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet de gemeente Son en Breugel bevoegd is;

gezien het raadsbesluit d.d. 17 december 1997, waarbij aan het college, de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is gedelegeerd;

BESLUIT

  • 1.tot het uitbreiden van de parkeerverbodzone over het Science Park Eindhoven (wegen 5200, 5500, 5600, 5700);

  • 2.tot het opheffen van de parkeerverboden aan delen van Science Park 5200 en Science Park 5500;

door verplaatsing van verkeersborden E01zb en E01ze; en

door verwijdering van verkeersborden E01;

van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 , conform bijgaande tekening.

Son en Breugel, 10 juni 2014

Namens deze,

dhr. mr. L.C.J. Wijnheijmer

afdelingshoofd Ruimte & Samenleving

Mededelingen

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Son en Breugel, Postbus 8, 5690 AA in Son en Breugel. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 90.125, 5200 MA in ’s-Hertogenbosch. Bij het indien van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven