Logo AlbrandswaardVERKEERSBESLUIT – Dorpsdijk - Rhoon

Nummer: 27489

Burgemeester en wethouders van Albrandswaard,

Gelet op:

  • -artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van de verkeerstekens A1 en A2, begin en einde zone, B5, B6, B7, D2 en L3 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) alsmede het aanbrengen van haaientanden, voetgangersoversteekplaatsen en fietsstroken op het wegdek moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • -de gemeente Albrandswaard momenteel bezig is met de uitvoering van het project Centrum Ontwikkeling Rhoon (hierna: COR), met als doel om het centrumgebied meer aaneen te smeden en te revitaliseren;

  • -dit noodzakelijk wordt geacht om de kern Rhoon weer een mooi en eigentijds dorpscentrum te geven waar mensen graag winkelen, aangezien het centrum in de huidige staat verouderd is en gebouwen en openbare ruimte hard toe zijn aan verniewing;

  • -de realisatie van bovengenoemd doel dan ook met de uitvoering van het project COR wordt beoogd door onder meer de ruimtelijke structuur van het centrum, de uitstraling, bebouwing en de branchering een kwaliteitsslag te geven;

  • -een onderdeel van het project COR in verband hiermee bestaat uit de herinrichting van het kruispunt Dorpsdijk – Rijsdijk alsook het weggedeelte van de Dorpsdijk gelegen tussen de Rijsdijk en het Strawinskiplein;

  • -belangrijke herinrichtingsaspecten die hierbij gerealiseerd worden onder meer zijn:

    • het realiseren van een kruispuntplateau ter hoogte van het kruispunt Dorpsdijk – Strawinskiplein;

    • het realiseren van een kruispuntplateau ter hoogte van het kruispunt Dorpsdijk – Werkersdijk;

    • het realiseren van een kruispuntplateau ter hoogte van het kruispunt Dorpsdijk – Rijsdijk;

    • het zodanig wijzigen van de kruispuntinrichting van het kruispunt Dorpsdijk – Rijsdijk, dat de route Dorpsdijk – Rijsdijk qua vormgeving de doorgaande route vormt;

  • -gelijktijdig met de bovengenoemde herinrichting enkele verkeersmaatregelen ter geleiding van het verkeer en ter waarborging van de verkeersveiligheid in de nieuwe situatie worden genomen;

  • -het in deze gaat om de hieronder genoemde en nader uitgelegde verkeersmaatregelen:

    • I.VIIhet vervangen van de huidige voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Werkersdijk – Dorpsdijk, aangegeven middels borden en haaientanden op het wegdek, door een voorrangsregeling waarbij het verkeer komende vanuit de Werkersdijk verplicht is te stoppen om kruisend verkeer op de Dorpsdijk voor te laten gaan. Deze maatregel is gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid in verband met het slechte zicht op kruisend verkeer voor bestuurders die vanuit de Werkersdijk komen;

    • II.VIIhet instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Dorpsdijk – Rijsdijk, waarbij het verkeer op de Dorpsdijk komende vanuit noordelijke richting voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer op de route Rijsdijk – Dorpsdijk. Deze maatregel wordt zowel vanuit verkeersveiligheidsoogpunt als ter geleiding van het verkeer wenselijk geacht in verband met de gewijzigde inrichting van dit kruispunt;

    • III.VIIhet realiseren van een voetgangersoversteekplaats op de Rijsdijk, direct ten oosten van het kruispunt met de Dorpsdijk. Met deze maatregel wordt voetgangers die van en naar het gerevitaliseerde winkelcentrum van Rhoon lopen een als zodanig duidelijk herkenbare oversteeklocatie op de Rijsdijk geboden, waar zij tevens juridische bescherming genieten bij het oversteken;

    • IV.VIIhet realiseren van formele fietsstroken met onderbroken markering op de Rijsdijk, vanaf de onder punt 3 genoemde voetgangersoversteekplaats in oostelijk richting. Met fietsstroken wordt niet alleen een visuele versmalling voor het gemotoriseerd verkeer op de weg gerealiseerd, wat over het algemeen resulteert in een lagere gereden snelheid, maar wordt voor fietsers ook een als zodanig herkenbare eigen positie op de weg gecreëerd. Dit komt de verkeersveilgheid ten goede;

    • V.VIIhet realiseren van twee voetgangersoversteekplaatsen op de Dorpsdijk ter hoogte van de aansluiting op het Strawinskiplein. Met deze maatregel wordt voetgangers die vanaf het parkeerterrein aan het Strawinskiplein naar het winkelcentrum van Rhoon en vice versa lopen een als zodanig duidelijk herkenbare oversteeklocatie op de Dorpsdijk geboden, waar zij tevens juridische bescherming genieten bij het oversteken;

    • VI.VIIde huidige 30 km/uur zone op de Dorpsdijk, welke van kracht is op het weggedeelte tussen de Groene Kruisweg en het Strawinskiplein, wordt uitgebreid met het weggedeelte van de Dorpsdijk gelegen tussen het Strawinskiplein en de Rijsdijk. Deze maatregel hangt samen met de wens om op termijn het gehele winkelcentrumgebied van Rhoon in een 30 km/uur zone op te nemen. De lagere snelheid van het gemotoriseerd verkeer verbetert de verkeersveiligheid, onder andere voor de fietsers en voetgangers die van en naar het winkelcentrum rijden/lopen. Het weggedeelte van de Dorpsdijk tussen het Strawinskiplein en de Rijsdijk voldoet qua inrichting en gebruik aan de inrichtingseisen voor een 30 km/uur zone zoals gesteld in de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens”;

    • VII.VIIhet instellen van passeergeboden op de middengeleiders die in het kader van de herinrichting van het kruispunt Dorpsdijk – Rijsdijk ter hoogte van dit kruispunt worden gerealiseerd. Hiermee wordt bestuurders geboden om de betreffende middengeleiders bij nadering aan de rechterzijde te passeren;

  • -het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen;

  • -de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Albrandswaard;

  • -het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

  • -overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de (nationale) politie en dat positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.door het (ver)plaatsen van de borden model A1 en A2, uitgevoerd als begin en einde zone, het weggedeelte van de Dorpsdijk gelegen tussen het Strawinskiplein en de Rijsdijk op te nemen in de reeds bestaande 30 km/uur zone op de Dorpsdijk (gedeelte Groene Kruisweg – Strawinskiplein);

  • 2.de huidige voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Werkersdijk – Dorpsdijk, waarbij het verkeer komende uit de Werkersdijk voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer op de Dorpsdijk, op te heffen door het verwijderen van bord model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de haaientanden van het wegdek en het bijbehorende (onderdeel van het) verkeersbesluit, waarin destijds is besloten tot het instellen van deze maatregel, hierbij in te trekken;

  • 3.door het plaatsen van borden model B5 en B7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen ter hoogte van het kruispunt Werkersdijk – Dorpsdijk, waarbij het verkeer komende uit de Werkersdijk verplicht is te stoppen alvorens voorrang te verlenen aan het kruisende verkeer op de Dorpsdijk;

  • 4.door het plaatsen van borden model B5 en B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen op de noordelijke tak van het heringerichte kruispunt Dorpsdijk – Rijsdijk, waarbij het verkeer komende uit noordelijke rijrichting voorrang dient te verlenen aanhet kruisende verkeer op de route Dorpsdijk – Rijsdijk;

  • 5.door het plaatsen van borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de middengeleiders van het (heringerichte) kruispunt Dorpsdijk – Rijsdijk een gebod voor bestuurders in te stellen om de betreffende middengeleiders bij nadering aan de rechterzijde te passeren;

  • 6.door het aanbrengen van zebramarking en het plaatsen van borden model L2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 een formele voetgangersoversteekplaats, zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2 onderdeel 9 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens’ en artikel 49 van het RVV 1990, aan te leggen op:

  • a.de Rijsdijk, direct ten oosten van het kruispunt met de Dorpsdijk;

  • b.de Dorpsdijk, direct ten noorden van de aansluiting op het Strawinskiplein;

  • c.de Dorpsdijk, direct ten zuiden van de aansluiting op het Strawinsinskiplein;

  • 7.fietsstroken met onderbroken markering, zoals bedoeld in artikel 1 onder n van het RVV 1990, aan weerszijden van de Rijsdijk aan te brengen, vanaf het punt direct ten oosten van de voetgangersoversteekplaats zoals genoemd onder punt 6 onderdeel a in oostelijk richting;

  • 8.de verkeersborden te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 9.dit besluit op de voor de gemeente gebruikelijke wijze bekend te maken.

Het college van burgemeester en wethouders van Albrandswaard,

de secretaris, de burgemeester,

J.C.M. Cats drs. Hans-Christoph Wagner

Datum: 24 juni 2014

Bijlage: situatietekening

Bezwaar

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Albrandswaard, Postbus 1000, 3160 GA Rhoon.

De belanghebbende die een bezwaarschrift indient, moet een (rechts)persoon zijn. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en in ieder geval het volgende bevatten:

  • a.naam en het adres van de indiener;

  • b.de datum;

  • c.een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.de gronden van het bezwaar.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Rechtbank Rotterdam, sector bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Ter inzage

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de afdeling Publieksservice. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Naar boven