Beschikking houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met het onbemande luchtvaartuigsysteem Falcon 8 zonder BvI, BVL, geluidscertificaat en BVB door Sky Survey B.V. (projectontheffing Rozenburg)

Datum: 30 juni 2014

Nummer: ILT-2014/41443

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van Sky Survey B.V., ontvangen op 18 juni 2014, contactpersoon de heer J. Don, tel.: 06 19993014, e-mail: info@skysurvey.nl;

Gezien het gegeven dat:

  • lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten;

  • uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen;

  • het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een UAS, tenzij hiervoor ontheffing is verleend;

  • de piloten van Sky Survey B.V. beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat;

  • Sky Survey B.V. voldoende kennis en ervaring heeft om op verantwoorde wijze een vlucht uit te voeren met haar UAS op deze specifieke locatie;

  • Sky Survey B.V. beschikt over een bedrijfshandboek dat weliswaar nog in ontwikkeling is, maar al wel alle essentiële procedures bevat die nodig zijn om veilig te kunnen werken met een UAS;

  • Sky Survey B.V. een operationeel plan inclusief risicoanalyse heeft voorbereid voor het project Rozenburg;

  • voor vluchten in een CTR een vliegplan, klaring en tweezijdig radiocontact nodig zijn;

  • voor vluchten met een UAS dicht bij een industriële installatie, in een aaneengesloten industrieel gebied en ver beneden de minimum VFR-vlieghoogte (1000 voet boven het hoogste obstakel binnen een afstand van 600 meter), verder dan 5 kilometer van de luchthaven de kans op interferentie met ander (gecontroleerd) luchtverkeer heel klein is;

  • de kans op luchtruimschendingen in het bijzondere luchtverkeersgebied (BVG) Rozenburg gering is gezien bovenstaande situatiebeschrijving;

  • er een maatschappelijk belang is omdat de risico’s en kosten bij de conventionele wijze van inspectie vele malen groter zijn dan bij de inspectie met een UAS;

Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart en artikel 8 van het Luchtverkeersreglement;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan Sky Survey B.V. wordt ontheffing verleend van de verbodsbepalingen van artikel 3.8, eerste lid, en 3.19a, eerste lid, van de Wet luchtvaart en van de verbodsbepaling van artikel 1, eerste lid, onderdeel a, van de Regeling modelvliegen om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een UAS, type Falcon 8, zonder nationaliteits- en inschrijvingskenmerk, bewijs van inschrijving en zonder dat het luchtvaartuig is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat.

  • 2. Aan de navolgende medewerkers van Sky Survey B.V. wordt ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met de in het eerste lid genoemde UAS zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    • a. de heer J. Langenhorst;

    • b. de heer P. Boot;

    • c. de heer L. Steenken.

  • 3. Sky Survey B.V. fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van de in het eerste lid genoemde UAS.

Artikel 2

  • 1. Ter bescherming van het luchtverkeer ten opzichte van bijzondere luchtverkeersactiviteiten tijdens een inspectie door UAS wordt als bijzonder luchtverkeersgebied (BVG) aangewezen het gebied BVG Rozenburg, begrensd door een cirkel met een straal van 60 meter (0,032 zeemijl) met als middelpunt 51°53'21.91"N – 004°15'15.84"E, vanaf de grond tot een hoogte van 60 meter (200 ft AGL) boven de grond of het water.

  • 2. Het BVG Rozenburg is verboden voor al het luchtverkeer met uitzondering van:

    • a. de UAS van Sky Survey B.V.;

    • b. HEMS-, SAR- en politievluchten.

  • 3. In het BVG Rozenburg gelden de volgende regels:

    • a. er is geen tweezijdig radiocontact vereist;

    • b. er is geen klaring vereist;

    • c. er is geen vliegplan vereist;

    • d. er is geen verplichting tot het geven van vluchtinformatie.

  • 4. Sky Survey B.V. meldt 24 uur voorafgaand aan de vlucht aan de Operationele Helpdesk (tel.: 020 4062201) de geplande activiteit in het BVG Rozenburg, onder vermelding van het telefoonnummer waarop de piloot tijdens de vlucht bereikbaar is.

Artikel 3

Aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a. de vluchten vinden plaats binnen de geldigheidsperiode van deze beschikking en vinden plaats in het BVG Rozenburg;

  • b. de vluchten vinden plaats binnen de daglichtperiode zoals gepubliceerd in het AIP Netherlands GEN 2.7;

  • c. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht en afstand tot wolken behorende bij luchtruimclassificatie C, een vliegzicht van ten minste 5 kilometer en ten minste 300 meter verticale afstand en 1.500 meter horizontale afstand van bewolking;

  • d. de vluchten mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, vaartuigen of voertuigen;

  • e. de vluchten mogen niet plaatsvinden boven constructies en bewoonde gebouwen, tenzij deze onder zeggenschap staan van Sky Survey B.V.;

  • f. de horizontale afstand tussen de UAS en mensenmenigten, constructies, gebouwen, vaartuigen en voertuigen bedraagt ten minste 150 meter;

  • g. constructies en gebouwen die onder zeggenschap vallen van Sky Survey B.V. mogen binnen 150 meter worden benaderd onder voorwaarde dat de UAS op minstens 150 meter van vaartuigen, voertuigen en mensen blijft;

  • h. de UAS blijft binnen het gezichtsveld/Visual Line of Sight (hierna te noemen: VLOS) van de piloot;

    VLOS wil in ieder geval zeggen dat de afstand van het luchtvaartuig tot de piloot, die het externe besturingsstation bedient, of de gekwalificeerde waarnemer maximaal 500 meter en de vlieghoogte maximaal 120 meter boven de grond of het water (400 ft AGL) bedraagt;

  • i. Sky Survey B.V. voert de vluchten uit volgens het operationeel plan met nummer 2014019;

  • j. Sky Survey B.V. zorgt ervoor dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van de UAS;

  • k. Sky Survey B.V. wijst voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • l. Sky Survey B.V. wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een waarnemer aan; het is de taak van de waarnemer om de gezagvoerder te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • m. verzekering

    • 1°. Sky Survey B.V. is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. Sky Survey B.V. voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • n. Sky Survey B.V. stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor het UAS vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen de UAS en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • o. Sky Survey B.V. stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten en gebouwen op de grond;

  • p. voorvalmeldingen

    • 1°. Sky Survey B.V. meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaartvoorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • a) de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688; en

      • b) de crisiscoördinator van ILT: 070 456 3434;

    • 3°. incidenten worden binnen Sky Survey B.V. geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • q. Sky Survey B.V. draagt ervoor zorg dat iedere geplande vluchtuitvoering op een terrein aangewezen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik wordt gemeld bij de Inspectie via een e-mail aan meldingtug@ilent.nl; ingevolge artikel 35, derde lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen meldt de houder van de ontheffing ten minste 24 uur vóór de dag waarop het terrein zal worden gebruikt, dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de minister en de burgemeester van de gemeente waarin het desbetreffende terrein ligt; de melding aan de minister kan worden gedaan via de melding aan de inspectie;

  • r. het is de verantwoordelijkheid van Sky Survey B.V. dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid, gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte UAS-vluchtuitvoering;

  • s. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van de lichte UAS werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • t. Sky Survey B.V. initieert uiterlijk 5 dagen vóór de vlucht plaatsvindt de publicatie van een NOTAM waarin de UAS-activiteit en het BVG bekend worden gemaakt bij de Operationele Helpdesk LVNL, per telefoon 020 4062201.

Artikel 4

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking op de dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 december 2014.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering.

Naar boven