Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 20 juni 2014, kenmerk 135322-107451-MEVA, houdende wijziging van de Subsidieregeling stageplaatsen zorg II in verband met wijziging van de urennorm, behoud van de reikwijdte en toevoeging van enkele opleidingen

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 3 en 5 van de Kaderwet VWS-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling stageplaatsen zorg II wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. onderdeel c wordt als volgt gewijzigd:

1°. onder 1° vervalt ‘, onderdeel a’;

2°. onder 2° vervalt ‘, onderdeel b’;

b. In onderdeel f wordt ‘onderwijsprogramma op jaarbasis ten minste 300 uren’ vervangen door: onderwijsprogramma op jaarbasis ten minste 200 uren.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Indien de Wet op de jeugdzorg, de Wet maatschappelijke ondersteuning of de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten wordt ingetrokken, wordt een zorgaanbieder of zorgverlener voor het verstrekken van de subsidie ten behoeve van het studiejaar 2014–2015 als stageaanbieder aangemerkt volgens de regels zoals deze luidden tot het moment van intrekking van die wet.

B

Aan bijlage 1 worden de vier regels toegevoegd, luidende:

22093

Doktersassistenten

niveau 4

A

91310

Doktersassistenten

niveau 4

A

10776

Doktersassistenten

niveau 4

A

95769

Assistent Dienstverlening en Zorg

niveau 1

A

C

Aan bijlage 2 worden de vier regels toegevoegd, luidende:

22093

Doktersassistenten

niveau 4

B

91310

Doktersassistenten

niveau 4

B

10776

Doktersassistenten

niveau 4

B

95769

Assistent Dienstverlening en Zorg

niveau 1

B

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2014.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

TOELICHTING

Op grond van de Subsidieregeling stageplaatsen zorg II (hierna: Subsidieregeling) worden zorgaanbieders subsidies verstrekt voor het realiseren van stageplaatsen voor bepaalde opleidingen. Met de onderhavige wijzigingsregeling is de Subsidieregeling op drie punten aangepast: een wijziging van de urennorm voor de beroeps begeleidende leerweg, de toevoeging van enkele zorgopleidingen alsmede een aanpassing aan de komst van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Wet langdurige zorg.

Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB)

Per 1 augustus 2014 wordt in artikel 7.2.7 van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) opgenomen dat het onderwijsprogramma voor een opleiding in de beroepsbegeleidende leerweg ten minste 200 begeleide onderwijsuren omvat. Minder uren zijn slechts toegestaan mits de opleiding aantoonbaar van voldoende kwaliteit is en daarover in het verslag van de onderwijsinstelling verantwoording wordt afgelegd. In verband met deze wijziging van de WEB is het minimum aantal begeleide onderwijsuren om voor subsidie in aanmerking te komen in artikel 1, onderdeel f, van de Subsidieregeling teruggebracht van 300 uren naar 200 uren (artikel I, onderdeel A, tweede lid, onderdeel b). Bij een lager aantal uren wordt een rijksbijdrage niet opportuun geacht.

Het minimum aantal uren voor de beroepsopleidende leerweg is niet veranderd.

Verder is de redactie van artikel 7.2.2, tweede lid, van de WEB aangepast. Per 1 augustus 2014 kent die bepaling geen onderdelen a en b meer. Artikel 1, onderdeel c, van de Subsidieregeling is hierop aangepast (artikel I, onderdeel A, tweede lid, onderdeel a).

Opleiding doktersassistent en opleiding Assistent Dienstverlening en Zorg

De opleiding tot doktersassistent is toegevoegd aan de Subsidieregeling (artikel I, onderdelen B en C). Vanwege het tekort aan stageplaatsen voor doktersassistenten, vooral in de huisartsenzorg, is besloten om deze opleiding met ingang van het studiejaar 2014/2015 op te nemen in de Subsidieregeling. Een goed werkende eerstelijnszorg, waaronder de huisartsenzorg, is van groot belang. Dit temeer daar het kabinet inzet op versterking van de eerstelijnszorg en op de gewenste verplaatsing van zorg van de tweede lijn naar de eerste lijn.

Met artikel I, onderdelen B en C, is tevens de opleiding Assistent Dienstverlening en Zorg toegevoegd, omdat deze opleiding bij een aantal onderwijsinstellingen in plaats komt van de opleiding tot Zorghulp, welke nu in de Subsidieregeling is opgenomen. De reikwijdte van deze nieuwe opleiding Assistent Dienstverlening en Zorg ligt ook buiten de zorg en is daarmee groter dan die van de opleiding tot Zorghulp. De Subsidieregeling staat echter alleen open voor zorginstellingen.

Nieuwe wetgeving

De Subsidieregeling is aangepast vanwege de komst van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Wet langdurige zorg (artikel I, onderdeel A, derde lid). Thans vallen onder de Subsidieregeling onder meer zorgaanbieders op een deel van het terrein van de huidige Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), zorgaanbieders als bedoeld in de huidige Wet op de jeugdzorg en zorgaanbieders als bedoeld in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Wanneer de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Wet langdurige zorg in werking treden, zou een deel van die zorgaanbieders vanaf dat moment niet meer onder de Subsidieregeling vallen. De huidige Wmo, Wet op de jeugdzorg en AWBZ worden dan immers ingetrokken. Uitgaande van inwerkingtreding van genoemde wetten per 1 januari 2015, zouden deze zorgaanbieders maar voor een half jaar in aanmerking komen voor subsidie, omdat de subsidie per schooljaar wordt verstrekt (augustus 2014 – juli 2015). Dit is onwenselijk. Daarom is geregeld dat zij het gehele studiejaar 2014–2015 stageaanbieder blijven.

Voor het studiejaar 2014–2015 verandert er derhalve niets als gevolg van de nieuwe wetten. Een zorgaanbieder die onder de Subsidieregeling valt zoals die luidde voor de komst van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Wet langdurige zorg, komt het gehele studiejaar 2014–2015 voor subsidie in aanmerking.

Voor het studiejaar 2015–2016 zal de Subsidieregeling structureel aangepast worden aan de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Wet langdurige zorg. Daarbij zal onder andere de doelgroep van de Subsidieregeling bezien worden. Het is dan niet uitgesloten dat subsidieontvangers die nu nog onder de Subsidieregeling vallen, vanaf het studiejaar 2015–2016 niet meer in aanmerking komen voor subsidie.

Administratieve lasten en vaste verandermomenten

Van de drie punten waarop de Subsidieregeling wordt gewijzigd, heeft alleen de toevoeging van de opleiding voor doktersassistenten gevolgen voor de administratieve lasten. Daardoor zullen meer huisartspraktijken een aanvraag voor subsidie indienen. De administratieve lasten van een aanvraag zijn echter beperkt, aangezien stageaanbieders een aanvraagformulier toegestuurd krijgen dat vooraf is ingevuld aan de hand van de gegevens van de onderwijsinstellingen.

Gelet op de systematiek van vaste verandermomenten bij regelgeving (VVM) treedt deze regeling per 1 augustus 2014 in werking aangezien de wijzigingen betrekking hebben op het studiejaar 2014–2015.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

Naar boven