ARTIKEL I
De bijlage bij de Regeling valschermspringen 2010 komt te luiden:
BIJLAGE BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1 VAN DE REGELING VALSCHERMSPRINGEN 2010
Vaste valschermspringgebieden
Locatie
|
Maximale springhoogte
|
Coördinaten
|
Toegestaan tijdstip
|
Ameland
|
FL 090
|
53°27'06"NB 005°40'38"OL
|
01 APR-31 OCT
during AD OPR HR
|
Echten
|
FL 130
|
52°43'56"NB 006°25'57"OL
|
Daily UDP
|
Eelde
|
FL 130
|
53°07'30"NB 006°35'00"OL
|
SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800)
During summertime FRI: 1500-1800
|
Hoogeveen
|
FL 150
|
52°43'51"NB 006°30'58"OL
|
During AD OPR HR
|
Leusderheide
|
FL 130
|
52°06'14"NB 005°20'34"OL
|
Daily 0800-1600 (0700-1500)
|
Oostelijk Flevoland
|
FL 060
|
52°25'07"NB 005°30'15"OL
|
Daily UDP
|
Oostwold
|
FL 150
|
53°12'36"NB 007°02'04"OL
|
MON-FRI: 0900-1900 (0800-1800)
SAT, SUN, HOL: 0900 (0800)-end UDP
|
Rhoon
|
FL 120
|
51°51'08"NB 004°26'10"OL
|
Daily UDP
|
Spier
|
FL 130
|
52°48'01"NB 006°28'19"OL
|
Daily UDP
|
Teuge
|
FL 130
|
52°14'41"NB 006°02'48"OL
|
MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800)
SAT, SUN, HOL: 0800-1900 (0700-1800)
|
Texel
|
FL 150
|
53°06'55"NB 004°50'01"OL
|
Daily UDP
|
Winde
|
FL 130
|
53°07'38"NB 006°31'51"OL
|
SAT, SUN, HOL: begin UDP-1900 (1800)
|
Cluster Noord-Brabant
|
|
|
|
Rijsbergen
|
FL 100
|
51°31'00"NB 004°41'00"OL
|
Daily UDP
|
Seppe Airport
|
FL 100
|
51°33'00"NB 004°33'00"OL
|
Daily UDP
|
Schijf
|
FL 100
|
51°29'00"NB 004°35'00"OL
|
Daily UDP
|
Oud Gastel
|
FL 100
|
51°34'00"NB 004°32'00"OL
|
Daily UDP
|
Cluster Zeeland
|
|
|
|
’s-Heer Arendskerke
|
FL 100
|
51°29'56"NB 003°47'07"OL
|
Daily UDP
|
Oud Sabbinge
|
FL 100
|
51°31'24"NB 003°47'03"OL
|
Daily UDP
|
Zuid v. Midden-Zeeland
|
FL 100
|
51°30'26"NB 003°44'37"OL
|
Daily UDP
|
Cluster Utrecht
|
|
|
|
Baarn
|
FL 60
|
52°12'30"NB 005°19'00"OL
|
MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP
SUN, HOL: 1000-1700 (0900-1600)
|
Hilversum
|
FL 60
|
52°11'31"NB 005°08'49"OL
|
MON-SAT: 0700 (0600)-end UDP
SUN, HOL: 1000-1700 (0900-1600)
|
Westbroek
|
FL 60
|
52°08'08"NB 005°07'51"OL
|
MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800)
SAT: 0700 (0600)-end UDP
SUN, HOL: 1100-1700 (1000-1600)
|
Wijk bij Duurstede
|
FL 60
|
51°59'15"NB 005°18'07"OL
|
SAT: 0700 (0600)-end UDP
SUN, HOL: 1000 (0900)-end UDP max 1700 (1600)
|
ARTIKEL II
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 7, eerste lid, wordt ‘een straal van twee zeemijlen’ vervangen door: een
straal van maximaal twee nautische mijlen.
B
Na artikel 7e wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 7f. Aerodrome Traffic Zone op luchthaven Teuge
-
1. De luchtruimte rond de luchthaven Teuge geldt buiten de daglichtperiode als ATZ en
wordt aangeduid als ATZ Teuge.
-
2. De ATZ Teuge is lateraal en verticaal begrensd op de wijze zoals aangegeven in de
bij deze regeling behorende bijlage 2.
-
3. Buiten de daglichtperiode gelden de volgende regels voor het luchtverkeer dat gebruikmaakt
van de ATZ Teuge:
-
a. het gebied is alleen toegankelijk voor:
-
1°. luchtvaartuigen met de luchthaven Teuge als plaats van vertrek of bestemming;
-
2°. luchtverkeer voor de Landelijke eenheid;
-
3°. helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten;
-
4°. kruisend luchtverkeer indien hierover met AOCS Nieuw Milligen coördinatie heeft plaatsgevonden;
-
b. IFR-vluchten en VFR-nachtvluchten zijn toegestaan indien hierover met AOCS Nieuw Milligen
coördinatie heeft plaatsgevonden; en
-
c. door IFR-vluchten met AOCS Nieuw Milligen een tweezijdige radioverbinding tot stand
wordt gebracht en daarnaast Teuge Radio wordt uitgeluisterd.
C
Bijlage 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het opschrift van de bijlage komt te luiden:
BIJLAGE 2. BEHORENDE BIJ DE ARTIKELEN 7A, TWEEDE LID, 7B, TWEEDE LID, 7C, TWEEDE EN
VIERDE LID, 7D, TWEEDE LID, 7E, TWEEDE EN ZEVENDE LID, EN 7F, TWEEDE LID, VAN DE REGELING
LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING
2. Aan bijlage 2 wordt na paragraaf 5 een paragraaf toegevoegd, luidende:
6. ATZ Teuge
-
a. De laterale grenzen van de ATZ Teuge zijn als volgt:
Met de klok mee volgens de punten:
-
A. 52°17’41.60”NB 006°09’39.62”OL, Sallandse Golfclub ‘de Hoek’, in een rechte lijn zuidelijk
naar
-
B. 52°13’52.62”NB 006°09’57.30”OL, A1 IJsselbrug, oostelijk via de A1 naar
-
C. 52°11’52.44”NB 006°02’51.63”OL, kruising van de A1 met de N345, noordwestelijk via
de N345 naar
-
D. 52°12’40.34”NB 005°59’59.75”OL, kruispunt N344/Laan van Osseveld bij de Ring Apeldoorn
Oost, noord/noordwestelijk langs de N344/Ring Apeldoorn naar
-
E. 52°13’53.55”NB 005°57’13.39”OL, kruispunt N344 met Zwolseweg/Apeldoorn Noord, noordelijk
langs de Zwolse weg naar
-
F. 52°17’24.33”NB 005°58’28.99”OL, Vaassen Noordoost en in een bijna rechte lijn oostelijk
terug naar punt A. 52°17’41.60”NB 006°09’39.62”OL.
-
b. De verticale grenzen van de ATZ Teuge zijn als volgt:
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2014 met dien verstande dat
artikel II, onderdelen B en C, in werking treedt met ingang van 21 augustus 2014.
TOELICHTING
Algemeen
In deze wijzigingsregeling worden twee regelingen gewijzigd. In de Regeling valschermspringen
2010 is een aantal vaste valschermspringlocaties gewijzigd. In de Regeling luchtverkeersdienstverlening
zijn de aerodrome traffic zones (ATZ) gewijzigd.
De regeling brengt geen wijziging in de administratieve lasten met zich mee en heeft
ook geen bedrijfseffecten.
De wijziging van de Regeling valschermspringen 2010 is op internet ter consultatie
aangeboden. Valschermspringvereniging Skydive ENPC heeft gereageerd op de conceptregeling.
Naar aanleiding van de inbreng van ENPC zijn de openingstijden van het springgebied
Seppe Airport verruimd.
Voor de inwerkingtreding van de regeling wordt aangesloten bij het vaste verandermoment
van 1 juli 2014. Van de publicatietermijn wordt wel afgeweken, maar aangezien de regeling
tot stand is gekomen na overleg met de betrokken parachuteclub kleven hieraan geen
nadelen. De wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening met betrekking
tot de ATZ Teuge treedt in werking op 21 augustus 2014, een datum waarop volgens internationale
afspraken luchtruimpublicaties kunnen wijzigen.
Artikelsgewijs
Artikel I – wijziging van de Regeling Valschermspringen 2010
Ten eerste is het springgebied Regte Heide uit de Regeling valschermspringen 2010
verwijderd. Het gebied is in de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer
in bepaalde gebieden en aanwijzing bijzonder luchtverkeersgebied 2014. Het is een
zuiver militair springgebied dat niet open staat voor civiele sprongen.
Ten tweede is een aantal wijzigingen doorgevoerd in het cluster Noord-Brabant. Het
springgebied Etten-Leur is vanwege het aangrenzend natuurgebied niet langer te gebruiken
als springgebied. Het springgebied Wernhout is niet meer als springgebied in gebruik,
omdat één van de landeigenaren heeft gekozen voor een alternatieve bestemming van
het grasland. Op verzoek van de parachuteclub die gebruikmaakte van deze springgebieden,
Skydive ENPC, zijn beide gebieden dan ook verwijderd uit de regeling.
De landeigenaar van het springgebied Schijf heeft zijn grasland herschikt waardoor
het coördinaat zoals opgenomen in de Regeling valschermspringen 2010 niet meer overeenkomt
met de werkelijkheid. Het coördinaat wordt aangepast op verzoek van de betrokken parachuteclub,
Skydive ENPC.
Skydive ENPC heeft vervolgens aangegeven behoefte te hebben aan het toevoegen van
het springgebied Seppe Airport in het cluster Noord-Brabant. Hierdoor kunnen de sprongen
en de daarbij behorende overlast beter worden gespreid. Het springgebied Seppe Airport
ligt op de grens van de Terminal Manoeuvring Area (TMA) Nieuw Milligen Delta, waar
luchtverkeersdiensten worden verleend door het Ministerie van Defensie, en de Control
Area (CTA) South. In de door het Rijk vastgestelde Luchtruimvisie valt dit deel van
het luchtruim in de toekomstige luchtruimstructuur onder de TMA Holland Regional en
de CTA Holland (Schiphol area of influence). In de Luchtruimvisie is vastgesteld dat
bij conflicterende civiele belangen in het luchtruim een prioritering zal worden toegepast.
Binnen de CTA hebben daarbij de mainportgebonden verkeersstromen voorrang boven ander
civiel verkeer. In de Luchtruimvisie is vastgesteld dat wordt gekeken waar in Nederland
toekomstvaste accommodatie van GA-activiteiten mogelijk is. Het cluster Noord-Brabant
maakt ook onderdeel uit van dit traject en het toevoegen van het springgebied Seppe
Airport in dit cluster Noord-Brabant heeft hier geen invloed op.
Het springgebied kan dagelijks worden gebruikt, uiteraard mits toestemming is verkregen
van de betrokken luchtverkeersdienst. Valschermsprongen binnen het gebied zullen mogelijk
zijn als deze de operaties van vliegbasis Woensdrecht niet verstoren. Hierover zullen
coördinatieafspraken moeten worden gemaakt tussen Skydive ENPC, Seppe Airport en het
Ministerie van Defensie om een veilig verloop van het luchtverkeer en van de valschermsprongen
te waarborgen. Deze afspraken komen te staan naast de algemene voorwaarden die de
artikelen 3 en 4 van de Regeling valschermspringen 2010 stellen aan het maken van
valschermsprongen binnen vaste valschermspringgebieden.
Artikel II – wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt op 2 punten gewijzigd. Ten eerste wordt
in artikel 7, eerste lid, opgenomen dat een militaire ATZ maximaal twee nautische
mijlen kan beslaan. De toevoeging van het woord ‘maximaal’ geeft de Minister van Defensie
de ruimte om ook kleinere ATZs vast te stellen. Hierdoor wordt meer ruimte gelaten
aan het overige luchtverkeer. Ten tweede wordt de ATZ Teuge aangewezen. Luchthaven
Teuge zal vanaf deze zomer buiten de daglichtperiode ook verkeer dat op basis van
instrumentvliegvoorschriften vliegt (IFR) accommoderen. Omdat de luchthaven in ongecontroleerd
luchtruim ligt, is het wenselijk het luchthavenverkeer extra bescherming te bieden.
Door de instelling van de ATZ wordt het luchtruim rondom de luchthaven buiten de daglichtperiode
in principe enkel gebruikt door IFR-verkeer dat Teuge als start- of landingsplaats
heeft en hierover contact met AOCS Nieuw Milligen heeft gehad. AOCS Nieuw Milligen
verschaft in het luchtruim rondom de luchthaven vluchtinformatie en heeft hierdoor
inzicht in de luchtverkeersveiligheid. Er wordt echter geen luchtverkeersleiding aan
het betrokken verkeer gegeven dus de verantwoordelijkheid voor het binnenvliegen van
de ATZ en het garanderen van separatie blijft bij de gezagvoerder liggen. Bovenstaande
geldt ook voor verkeer dat op zichtvliegvoorschriften (VFR) vliegt mits dit voldoet
aan de vereisten die gelden voor VFR-vluchten buiten de daglichtperiode. Politie (Landelijke
eenheid) en andere nooddiensten mogen de ATZ wel in.
Ook mag luchtverkeer de ATZ kruisen mits uit contacten met de luchtverkeersleidingsdienst
van AOCS Nieuw Milligen blijkt dat dit mogelijk is.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld
De Minister van Defensie,
J.A. Hennis-Plasschaert