Logo Rijkswaterstaat - Dienst Zuid-HollandDE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

1. Wettelijke basis

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, zoals genoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod wordt ingesteld of gewijzigd.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wvw 1994 ben ik bevoegd dit besluit te nemen.

2. Belangenafweging en motivering

Met het programma Beter Benutten werk ik op een innovatieve manier samen met de regionale overheden en het bedrijfsleven om de infrastructuur zo goed mogelijk te benutten. Met een pakket aan maatregelen wordt gewerkt aan het verminderen van de filedruk in de betreffende regio. Eén van de maatregelen is het beter benutten van bestaande spitsstroken.

Historie aanleg plusstrook

Voor de aanleg van de plusstrook op de noordelijke rijbaan van A12 (thans Links) van km 44,25 tot km 27,00 is het Wegaanpassingsbesluit A12 Woerden – Gouda op 8 oktober 2009 vastgesteld. De plusstrook is gelegen op het wegvak Woerden – knooppunt Gouwe naast de linkerrijstrook van de noordelijke rijbaan. Over de hele lengte van het traject heeft de plusstrook een breedte van circa 3 m, met uitzondering van het gedeelte tussen km 28,50 en km 27,00 waar de plusstrook 2,75 m breed is. De overige rijstroken hebben een breedte van circa 3,50 m. Op het betreffende weggedeelte geldt bij een gesloten plusstrook thans een maximumsnelheid van 120 km per uur.

Eerdere verkeersbesluiten

Bij besluit van 2 november 2009 met kenmerk VRH-2009-712 heb ik besloten om door plaatsing van het bord A1 van bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) tijdens openstelling van de plusstrook een maximumsnelheid van 100 km per uur in te stellen. De plusstrook wordt opengesteld bij een verkeersintensiteit van 1.500 motorvoertuigen per uur per rijstrook, derhalve 4.500 motorvoertuigen voor deze driestrooksrijbaan.

Bij dat besluit heb ik tevens besloten om door plaatsing van het bord C18 van bijlage 1 bij het RVV 1990 voor de plusstrook een maximumbreedte van 2 meter in te stellen.

Met het verkeersbesluit van 5 december 2011 met nummer SDG/NW-2011/2353/118547 heb ik besloten om onder meer de plusstrook op de A12 open te stellen voor verkeer zodra de verkeersintensiteit op elke rijstrook van het wegvak waar deze strook is gelegen meer dan 1.350 motorvoertuigen per uur bedraagt, derhalve 4.050 motorvoertuigen per uur voor deze driestrooksrijbaan.

De plusstrook is ingesteld om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en een beter en efficiënter gebruik van de weg mogelijk te maken. Door het beschikbaar stellen van vier rijstroken worden onveilige situaties voorkomen, zoals in het geval van beginnende filevorming vaak ontstaan.

Permanent openstellen plusstrook

Met het permanent openstellen van de plusstrook en daarmee alle rijstroken ontstaat een statische situatie, hetgeen overzichtelijk is voor de weggebruiker. Daarnaast zorgt het voor een besparing op het gebied van verkeersmanagement, omdat de strook niet geschouwd hoeft te worden.

Het is uit oogpunt van een naar de weggebruiker toe landelijk consistente, begrijpelijke en veilige weginrichting op gewone wegvakken alsook op wegvakken met spits- en plusstroken gewenst, dat de gerealiseerde situatie op het traject Woerden – Gouda op rijksweg A12 niet langer als een voorziening wordt beschouwd die grote delen van de dag door middel van verkeerssignalering is afgekruist.

Daarnaast is uit oogpunt van verkeersveiligheid gewenst om het veelvuldig negeren van rode kruizen op de verkeerssignalering tegen te gaan door op plaatsen waar om verkeerskundige redenen geen afkruising noodzakelijk is, deze ook niet te plaatsen.

Middels dit verkeersbesluit wordt de plusstrook tussen km 44,25 en km 29,40 permanent opengesteld. De linkerrijstrook wordt op dit weggedeelte verbreed naar 3,50 m. De markering tussen de plusstrook en de naastgelegen rijstrook wordt aangepast.

De plusstrook blijft vanwege de breedtebeperking van de weg in stand op het weggedeelte van de A12 Woerden - Gouda tussen km 29,40 en km 27,00. Bij openstelling van de plusstrook op dit gedeelte geldt een maximumsnelheid van 100 km per uur.

Op het gedeelte van km 29,40 tot km 28,50 heeft de plusstrook een breedte van 3 m en op het gedeelte van km 28,5 tot km 27,00 een breedte van 2,75 m. De breedtebeperking van 2 m op de plusstrook gedurende de gehele dag blijft op het gedeelte van km 29,40 tot km 27,00 van kracht. De openstelling van de plusstrook op dit gedeelte vindt plaats bij het voldoen aan de voertuigintensiteit van 4.050 motorvoertuigen per uur en ook onder de voorwaarde opgenomen in artikel 2, tweede lid, van het WAB, dat de plusstrook in ieder geval is geopend wanneer de plusstrook op de noordelijke hoofdrijbaan op het wegvak tussen Gouda en Zoetermeer is geopend.

3. Omgevingseffecten

Bij de afweging van de belangen die samenhangen met het nemen van dit besluit, heb ik de mogelijke invloed van het openstellen van de plusstrook als permanente rijstrook op de aspecten verkeer en verkeersveiligheid, geluid, luchtkwaliteit en natuur betrokken.

Verkeer

Het permanent openstellen van de plusstrook als rijstrook heeft geen effect op de verkeersintensiteiten, omdat de extra capaciteit op dit moment al beschikbaar is in de spitsperioden. Openstelling buiten de spitsperioden trekt geen extra verkeer aan, omdat er in deze perioden al voldoende capaciteit aanwezig is. Het permanent openstellen draagt bij aan een eenduidig wegbeeld. Voor de verkeersintensiteiten die ten grondslag liggen aan dit besluit wordt uitgegaan van een (autonome) groei van het wegverkeer van 2% per jaar sinds 2010.

Geluid

Met de inwerkingtreding van hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer zijn geluidproductieplafonds ingevoerd voor wegen in beheer van het Rijk. De geluidproductieplafonds geven de geluidproductie aan die een rijksweg maximaal mag voortbrengen op aan weerszijden van de weg gelegen referentiepunten. Het Rijk is als beheerder van de rijksweg verplicht om de geluidproductieplafonds na te leven.

Door het Geluidloket van Rijkswaterstaat is een toetsing aan de geldende geluidproductieplafonds langs de A12 tussen km 44,25 en km 27,00 uitgevoerd. Daarbij is gebleken dat op geen enkel referentiepunt sprake is van een overschrijding van het geluidproductieplafond. Dat betekent dat akoestisch onderzoek op woningniveau achterwege kan blijven. Indien sprake is van een overschrijding van geluidproductieplafonds, zal het Rijk moeten bezien of ze kunnen worden nageleefd door het treffen van doelmatige maatregelen of door het voeren van een procedure tot wijziging van geluidproductieplafonds.

Lucht

Het project A12 Woerden - Gouda is onder nummer 1200 opgenomen in de 5 e NSL melding van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu van juni 2013. In het NSL is de verplichting opgenomen om jaarlijks te controleren of grenswaarden niet worden overschreden. Deze terugkerende monitoringsverplichting is van groot gewicht binnen het programma en biedt een extra waarborg dat eventuele afwijkingen in projectkenmerken worden ondervangen. In het rekenmodel van het NSL zijn de effecten op de luchtkwaliteit van het NSL inzichtelijk gemaakt voor de zichtjaren 2011, 2015 en 2020. Met de jaarlijkse monitoring wordt ook voor toekomstige, tussenliggende jaren gewaarborgd dat de grenswaarden voor PM10 en NO 2 tijdig en blijvend worden gehaald.

Natuur

Voor wat betreft het aspect natuur wordt opgemerkt dat zich nabij het wegtraject A12 Woerden – Gouda het Natura 2000 gebied Broekvelden, Vettenbroek en Polder Stein bevindt. Dit gebied is aangewezen in het kader van de Vogelrichtlijn.

Het gebied is niet aangewezen voor stikstofgevoelige habitattypen en ook niet voor soorten die gevoelig zijn voor stikstof, waardoor een mogelijke verslechtering van de kwaliteit van natuurlijke habitats of habitats van soorten dan wel een significante verstoring van soorten als gevolg van stikstofdepositie op voorhand is uitgesloten. Verstoring door geluid is het enige relevante aspect.

Ten behoeve van een zorgvuldige besluitvorming is op basis van de Natuurbeschermingswet 1998 in een natuurtoets beoordeeld of er sprake is van een mogelijke verslechtering van de kwaliteit van natuurlijke habitats of habitats van soorten dan wel significante verstoring van soorten als gevolg van een toename aan geluid.

De natuurtoets op effecten van geluid heeft geleid tot de vaststelling dat een permanente openstelling van de plusstrook Woerden – Gouda voor de Natuurbeschermingswet 1998 toelaatbaar is, omdat op voorhand mogelijke (significante) effecten op het nabijgelegen Natura 2000 gebied Broekvelden, Vettenbroek en polder Stein zijn uitgesloten.

Gezien de zeer beperkte toename van geluid (minder dan 1 dB) en het ontbreken van piekgeluiden is er geen sprake van overtreding van het verbod op opzettelijk verontrusten of verstoren van beschermde dier- en plantensoorten, hun nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- en verblijfsplaatsen. Een ontheffing op grond van de Flora- en faunawet is derhalve niet vereist.

Ingevolge de Structuurvisie Infrastructuur en Milieu en het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening gaat er geen externe werking uit van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Aangezien er geen werkzaamheden worden verricht waardoor vernietiging van EHS gebied aan de orde is, kan een beoordeling op aantasting van de wezenlijke kenmerken en waarden achterwege blijven.

Op weidevogelgebieden is geen specifiek wettelijk kader van toepassing dat toetsing van de permanente openstelling vergt. Een beoordeling van effecten van de permanente openstelling op die gebieden kan derhalve achterwege blijven. Gezien de zeer beperkte toename aan geluid (minder dan 1 dB) als gevolg van de permanente openstelling en het ontbreken van piekgeluiden wordt verstoring van geluidsgevoelige vogels uitgesloten.

4. Gevolgde procedure

Het ontwerp-verkeersbesluit wordt voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Het ontwerp-verkeersbesluit zal worden geplaatst in de digitale Staatscourant.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de Regionale Eenheid Den Haag. De politiechef heeft ingestemd met het ontwerp-verkeersbesluit, omdat de maatregel een positief effect op de verkeersveiligheid op de A12 en de handhaafbaarheid van de maximumsnelheid zal hebben.

Het betrokken weggedeelte is in beheer bij het Rijk en is gelegen in de gemeenten Woerden, Bodegraven Reeuwijk en Waddinxveen.

BESLUIT

Op grond van de hierboven genoemde overwegingen besluit ik:

  • a. tot intrekking van mijn besluit van 2 november 2009 met kenmerk VRH-2009-712;

  • b. door verwijdering van borden C23 van het RVV 1990 de plusstrook op de A12 Links van km 44,25 tot km 29,40 te wijzigen in een permanente rijstrook;

  • c. door plaatsing van borden C23 van het RVV 1990 op de A12 Links van km 29,40 tot km 27,00 dit weggedeelte als plusstrook aan te wijzen;

  • d. door het tonen van de borden model A1 en A2 van bijlage 1 bij het RVV 1990 bij openstelling van de plusstrook in geval van een verkeersintensiteit groter dan 4.050 motorvoertuigen per uur op de A12 Links tussen km 29,40 en km 27,00 een maximumsnelheid in te stellen van 100 km per uur;

  • e. door plaatsing van het bord C18 van bijlage 1 bij het RVV 1990 op de plusstrook op de A12 Links van km 29,40 tot km 27,00 een maximumbreedte van 2 meter in te stellen.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

namens deze,

afdelingshoofd Vergunningen

Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid

mw. ir. A.H. Bos-Massop

MEDEDELINGEN

Het ontwerp-verkeersbesluit A12 Woerden - Gouda wordt gepubliceerd in de Staatscourant.

U kunt het ontwerp-verkeersbesluit ook downloaden via www.centrumpp.nl of fysiek inzien op deze locaties:

Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid , District Noord Lange Kleiweg 34 2288 GK Rijswijk

Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid Boompjes 200 3011 XD Rotterdam

R ijkswaterstaat Midden-Nederland, District Zuid Papendorpseweg 101 3528 BJ Utrecht

Hoe kunt u reageren?

Belanghebbenden kunnen gedurende de terinzageligging van het ontwerp-verkeersbesluit (termijn zienswijzenprocedure) van 12 juni 2014 tot en met 23 juli 2014 schriftelijk of mondeling zienswijzen op het ontwerp-verkeersbesluit naar voren brengen.

Uw schriftelijke zienswijze kunt u sturen naar:

Directie Participatie

Ontwerp-verkeersbesluit A12 Woerden - Gouda

Postbus 30316

2500 GH Den Haag

Op www.centrumpp.nl kunt u in deze periode online uw zienswijze geven door het invullen van een reactieformulier.

Wat gebeurt er met uw reactie?

De Directie Participatie bundelt alle reacties en stuurt deze naar de Minister van Infrastructuur en Milieu. Alle insprekers krijgen reactie op hun ingebrachte zienswijze door middel van een Nota van Antwoord. Mede op basis van deze ingebrachte zienswijzen stelt de Minister van Infrastructuur en Milieu het definitieve verkeersbesluit vast.

Gedurende zes weken na de dag waarop het definitieve verkeersbesluit is gepubliceerd, kan hiertegen beroep worden aangetekend bij de rechtbank binnen wiens rechtsgebied de indiener van het beroep zijn woonplaats heeft, door belanghebbenden die hun zienswijze op het ontwerp-verkeersbesluit naar voren hebben gebracht.

Nadere informatie

Voor vragen en/of nadere informatie kunt u contact opnemen met het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat 0800-8002 of kijken op www.rijkswaterstaat.nl.

Voor inlichtingen over de inspraakprocedure kunt u contact opnemen met Directie Participatie van de Rijksoverheid, telefoon 070 - 351 96 02.

Naar boven