Instelling bijzondere luchtverkeersgebieden ten behoeve van oefening FWIT 2014 (weken 25, 26 en 27)

6 juni 2014

Nr. MLA/068/2014

De Minister van Defensie,

Gelezen het verzoek van de commandant van de vliegbasis Leeuwarden van 27 februari 2014;

Gelet op artikel 8 van het Luchtverkeersreglement;

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van de oefening Fighter Weapon Instructor Training 2014 (FWIT 2014) worden als oefengebied de volgende bijzondere luchtverkeersgebieden (BVG’s), te noemen BVG Charlie en BVG Delta, aangewezen. De binnen de begrenzingen van de genoemde BVG´s gelegen “Helicopter Routes” (HMR’s) KZ02, KZ05, KZ06, zijn uitgezonderd van het BVG Delta met een horizontale afstand van 2 nautische mijlen aan weerszijden van de route tot een hoogte van 3000 voet AMSL. De binnen de BVG´s gelegen gebieden met de aanduiding EHR 2, EHR 4, EHR 8, EHD 41 en EHD 49 zijn eveneens uitgezonderd.

  • 2. De BVG’s, genoemd in het eerste lid, worden begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:

    BVG Charlie (low, medium en high):

    52°47'06.73"N 005°08'00.00"E – 52°56'45.00"N 005°08'00.00"E-

    53°11'00.00"N 004°51'24.00"E- 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E-53°11'06.00"N 004°38'07.51"E – vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van 12 nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok naar 53°15'00.00"N 004°37'01.38"E – 53°15'00.00"N 004°43'40.92"E- vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van 8 nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E -53°19'39.51"N 004°46'10.31"E-53°30'00.00"N 004°46'00.00"E- 53°30'00.00"N 003°40'30.00"E- – 53°01'32.39"N 003°48'37.54"E- 52°43'30.00"N 004°33'40.00"E terug naar 52°47'06.73"N 005°08'00.00"E, Charlie low van FL 055 tot FL 100, Charlie medium van FL 100 tot FL 300 en Charlie high van FL 300 tot FL 660 (zie figuur 1);

    BVG Delta (low, medium en high):

    53°09'17.00"N 004°40'28.00"E – 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van 12 nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok naar 53°15'00.00"N 004°37'01.38"E – 53°15'00.00"N 004°43'40.92"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van 8 nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E – 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E – 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E – 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E – 53°33'38.00"N 006°36'24.00"E – 53°31'22.00"N 006°40'20.00"E – 53°22'53.67"N 006°32'35.08"E – 53°22'26.00"N 006°31'28.00"E – 52°48'02.89"N 005°17'10.78"E- 52°47'06.73"N 005°08'00.00"E – 52°56'45.00"N 005°08'00.00"E- 53°11'00.00"N 004°51'24.00"E- terug naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, Delta low van 3000 voet AMSL tot FL 100, Delta medium van FL 100 tot FL 300, Delta high van FL 300 tot FL 660 (zie figuur 2).Figuur 1: BVG Charlie

    Figuur 1: BVG Charlie

    Figuur 2: BVG Delta

    Figuur 2: BVG Delta

  • 3. De BVG´s, genoemd in het eerste lid, worden ingesteld op de hieronder genoemde dagen en tijdstippen:

    Week 25

    maandag 16 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur lokale tijd en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 17 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur lokale tijde en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    woensdag 18 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur lokale tijd en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    donderdag 19 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur lokale tijd en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 20 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd;

    Week 26

    maandag 23 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur lokale tijd en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 24 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur lokale tijd en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    woensdag 25 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur lokale tijd en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    donderdag 26 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur lokale tijd en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 27 juni 2014 van 9:00 uur tot 11:30 uur lokale tijd en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    Week 27

    maandag 30 juni 2014 van 10:15 uur tot 12:15 uur lokale tijd en van 14:15 uur tot 16:15 uur lokale tijd;

    dinsdag 1 juli 2014 van 10:15 uur tot 12:15 uur lokale tijd en van 14:15 uur tot 16:15 uur lokale tijd;

    woensdag 2 juli 2014 van 10:15 uur tot 12:15 uur lokale tijd en van 14:15 uur tot 16:15 uur lokale tijd;

    donderdag 3 juli 2014 van 10:15 uur tot 12:15 uur lokale tijd en van 14:15 uur tot 16:15 uur lokale tijd;

    vrijdag 4 juli 2014 van 10:15 uur tot 12:15 uur lokale tijd en van 14:15 uur tot 16:15 uur lokale tijd.

Artikel 2

Voor het gebruik van de BVG’s gelden de volgende regels:

  • a. het uitvoeren van andere dan bij de oefening betrokken vluchten in de BVG’s is niet toegestaan, met uitzondering van gecoördineerde (operationele) vluchten door militaire luchtvaartuigen die vooraf toestemming hebben gekregen van AOCS NM FA; in het geval van civiele luchtvaartuigen door tussenkomst van AOCS NM LVL;

  • b. AOCS NM FA geeft toestemming aan deelnemende gezagvoerders om de BVG´s binnen te vliegen;

  • c. binnen de BVG´s dienen de deelnemende gezagvoerders gebruik te maken van een SSR-transponder met de mode 3A en C;

  • d. binnen de BVG’s is het aan eenheden van het NAVO M&G toegestaan control te verlenen aan de deelnemende eenheden; tot de NAVO M&G-eenheden behoren: AOCS NM LGL, NAVO E3A/D/F-vliegtuigen en marine-eenheden met een Air Control-capaciteit;

  • e. Binnen de BVG’s is het aan NAVO M&G-eenheden toegestaan om Control Service te verlenen conform STANAG 1183, STANAG 3993 en AAP-49;

  • f. AOCS NM LVL draagt zorg voor het melden van activiteiten in de BVG’s aan Amsterdam ACC en MUAC ten minste 5 minuten voor actueel gebruik; het deactiveren van de BVG’s wordt na het beëindigen van de activiteiten aan vermelde instanties gemeld;

  • g. voor separatie van aan de oefening deelnemend luchtverkeer ten opzichte van niet aan de oefening deelnemend luchtverkeer geldt het shaded area-principe, met dien verstande dat aan het deelnemende luchtverkeer positive control servicewordt verleend; indien geen positive control service wordt verleend, wordt het aan de oefening deelnemende luchtverkeer 5 nautische mijlen vrij gehouden van de zuidgrens van de BVG’s.

Artikel 3

  • 1. Onverminderd artikel 2 mogen niet aan de oefening deelnemende luchtvaartuigen om operationele redenen de BVG´s kruisen of voor andere doeleinden gebruiken na onderling overleg tussen AOCS NM FA en AOCS NM LVL.

  • 2. Ten behoeve van parachutespringactiviteiten op de locaties Texel en Ameland bestaat de mogelijkheid om voor het activeren van een springkolom (met een straal van 3 nautische mijlen en een hoogte van maximaal 10.000 voet AMSL) contact op te nemen met AOCS NM LVL. Afhankelijk van de geplande activiteiten in de BVG’s wordt aan de vliegtuigen ten behoeve van het parachutespringen op en vanaf de genoemde locaties toestemming verleend om, onder nader te stellen voorwaarden, van de springkolommen gebruik te maken.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking met ingang van de dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 5 juli 2014.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie, voor deze: De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, S.H.P.M. Pellemans Kolonel-vlieger

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, Dienstencentrum Juridische Dienstverlening, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Postbus 90004, 3509 AA Utrecht. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

Vliegers van het Commando Luchtstrijdkrachten en bondgenootschappelijke strijdkrachten dienen te worden getraind in het vliegen in grote samenwerkingsverbanden. De oefening Fighter Weapon Instructor Training 2014 (FWIT 2014) is één van de mogelijkheden om grootschalig optreden te trainen. Tijdens de oefening FWIT 2014 voeren grote aantallen vliegtuigen van verschillende typen complexe scenario’s uit. Het is in het kader van de vliegveiligheid niet wenselijk dat er een mix ontstaat van militaire vliegtuigen in een gesimuleerd gevecht en civiel luchtverkeer. Om deze reden worden gedeeltes van het vluchtinformatiegebied Amsterdam ten behoeve van de bijzondere luchtverkeersactiviteit aangewezen als bijzonder luchtverkeersgebied (BVG).

Het is mogelijk dat gedurende de omschreven tijden militair luchtverkeer om operationele redenen het BVG moet kruisen of gebruiken voor andere doeleinden. Om deze reden is bepaald dat het kan worden toegestaan met niet-deelnemende luchtvaartuigen het BVG te kruisen dan wel te gebruiken na onderling overleg tussen het AOCS NM LGL en het AOCS NM LVL. Onder deze, in artikel 3 omschreven uitzonderingsclausule kunnen ook parachutesprongactiviteiten op de locaties Texel en Ameland, waar mogelijk en afhankelijk van weersomstandigheden en oefenscenario, worden geaccommodeerd in een kolom met een straal van 3 nautische mijlen rondom het vliegveld met een hoogte van maximaal 10.000 voet AMSL.

Naar boven