Logo Buren Verkeersbesluit tot het instellen van een voorrangsweg op de route Tielsestraat-Prinses Marijkelaan-Homoetsestraat te Maurik, vkb 04-2014.

Burgemeester en wethouders van Buren   Gelet op:- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, - het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, - het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) - de Algemene wet bestuursrecht; - de Mandaatregeling gemeente Buren 2012, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 17 juli 2012 en in werking getreden op 26 juli 2012, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 nemen wij een verkeersbesluit. Dit is nodig voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens. Dit verkeersbesluit geldt ook voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van:

- Het regelen van de veiligheid op de wegen

- Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

Is het gewenst om:

De route Tielsestraat, Prinses Marijkelaan en Homoetsestraat te Maurik aan te wijzen als voorrangsweg. Deze wegen hebben een snelheidsregiem van 50 km/uur.

Motivering.

De route Tielsestraat, Prinses Marijkelaan en Homoetsestraat heeft verschillende kruispunten. De wegen in deze route zijn in het gemeentelijke categoriseringsplan als gebiedsontsluitingswegen (GOW) aangewezen. Op dit moment is de voorrangsregeling op deze route nog niet volledig aangepast volgens de richtlijnen Duurzaam Veilig.

De voorrangsroute begint bij de rotonde met de N 320 en eindigt bij de kruising Gruttostraat te Maurik. Elke overgang naar alle zijwegen met wegcategorie erftoegangsweg (ETW) heeft een poortconstructie in de vorm van een kruispuntplateau, verkeersdrempel of bebording. De weggebruiker merkt hierdoor p dat hij/zij in een ander gebied komt.  De voorrang is nu echter niet in overeenstemming met de categorisering van de betreffende wegen. Momenteel heeft verkeer op een aantal ETW's (Erftoegangsweg 30 km/uur) voorrang (van rechts) op GOW's (Gebiedsontsluitingsweg 50 km/uur). De wegvakken waar dit het geval is zijn:

Verkeer vanaf De Wetering, Merenriet, Engelshof, R. Kokhofje en Gruttostraat heeft voorrang op het doorgaande verkeer komende vanaf de rotonde N 320 Provincialeweg; Verkeer vanaf de Saffatinstraat, Buitenweg, Dorpsplein, Kortestraat, Lijsterbesstraat, Lindelaan, Meidoornstraat en Wal heeft voorrang op het doorgaande verkeer komende vanaf de Verbindingsweg.  Het wijzigen van de voorrangssituatie op de kruispunten en de doorgaande route met belijning visueel te maken is daarom nodig om het verschil van GOW (Gebiedsontsluitingsweg 50 km/uur) en ETW (Erftoegangsweg 30 km/uur) duidelijker te maken en beter in overeenstemming te brengen met de landelijke richtlijnen hierover. Het gaat hierbij om de volgende kruispunten:Tielsestraat-De Wetering, Tielsestraat-Wal, Tielestraat-Merenriet, Tielsestraat-Meidoornstraat, Tielsestraat-Lindelaan, Tielsestraat-Engelshof en Tielsestraat-LijsterbesstraatPr. Marijkelaan-R. Kokhofje, Pr. Marijkelaan-Dorpsplein en Pr. Marijkelaan-KortestraatHomoetsestraat-Gruttostraat, Homoetsestraat-Buitenweg-Valentijnstraat en Homoetsestraat-Saffatinstraat.

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat: De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

We plaatsen verkeersborden B1 (voorrangsweg) aan de ontsluitingswegen en verkeersborden B2 (stopgebod) aan de erftoegangswegen.

bel angenafweging.

a. Het opvolgen van landelijke richtlijnen conform Duurzaam Veilig ten opzichte van voorrang op gebiedsontsluitingswegen en daarop aansluitende erftoegangswegen; b. Het komen tot een consistente en daarmee duidelijke inrichting van voorrangskruisingen als voorrangsregeling tussen gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen; c. Het daarmee verbeteren van de verkeersveiligheid ter plaatse en waarborgen hiervan; d. De gehele route een relatief hogere intensiteit aan verkeer te verwerken heeft richting centrum (afgezet tegen de verkeersintensiteit van de aansluitende wegen) en dat dit verkeer een doorgaand karakter heeft;e. Dat de voorrangsregelingen bij de invoering van Duurzaam Veilig niet zijn ingevoerd, maar dat uit jarenlange ervaringen met Duurzaam Veilig landelijk gezien blijkt, dat een eenduidige en consistente inrichting van wegen bijdraagt tot de algemene verkeersveiligheid;f. Dat er een doorgaande fietsroute loopt langs de route Tielsestraat-Pr. Marijkelaan-Homoet-sestraat en dat deze fietsers nu voorrang hebben boven het verkeer vanaf de zijwegen; g. Dat er overleg heeft plaatsgevonden met de bewoners tijdens de inloopavond op 28 december 2012 en er overwegend positieve reacties zijn gekomen;Vanuit de omgeving zijn door bewoners adviezen gegeven over het verkeersluw maken van de Pieterssteeg en het bereikbaar houden voor de huidige en toekomstige bewoners.

Gehoord

Volgens artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit.

BESLUIT

  • 1.de voorrangsregeling toe te passen op de volgende kruispunten:

Tielsestraat-Wal, Tielsestraat-De Wetering, Tielestraat-Merenriet, Tielsestraat-Lindelaan,

Tielsestraat-Engelshof, Pr. Marijkelaan-Kortestraat, Homoetsestraat-Buitenweg-Valentijnstraat en Homoetsestraat-Gruttostraat

door plaatsing borden volgens model B1 en B6 van Bijlage I, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

(RVV 1990) en hierbij het verkeer op de route Tielsestraat, Pr. Marijkelaan en Homoetsestraat in de voorrang te plaatsen;

  • 2.de voorrangsregeling toe te passen op de volgende kruispunten

Tielsestraat-Meidoornstraat, Tielsestraat-Lijsterbesstraat, Tielsestraat-Prinses Marijkelaan,

Pr. Marijkelaan-R. Kokhofje, Pr. Marijkelaan-Dorpsplein en Homoetsestraat-Saffatinstraat

door die als uitritconstructie uit te voeren en hierbij het verkeer op de route TielsestraatPr.

Marijkelaan en Homoetsestraat in de voorrang te plaatsen;

  • 3.het onderbord B712 en B 713 te plaatsen aan weerszijden van het kruispunt Tielsestraat-Prinses Marijkelaan;

  • 4.aanvullend ondersteunende markeringen (waaronder haaientanden) aan te brengen op het wegdek ter ondersteuning van de bovengenoemde voorrangsmaatregelen.

  • 5.een en ander overeeenkomstig de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met het nummer 213.022-3001B, d.d. 22 mei 2014. .

  • 6.dit verkeersbesluit te publiceren op woensdag 11 juni 2014 in “de Staatscourant” en “de Stad Buren”.

Maurik, 11 juni 2014.

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Buren,
E. Sielias,
medewerker afdeling Ruimtelijk Beheer

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit?

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Dit kunt u per brief of digitaal (via een webformulier met DigiD) doen. Dit heet een bezwaarschrift.

Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na de datum van verzending van het besluit bij de gemeente binnen zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Buren, Postbus 23, 4020 BA Maurik.

Als uw bezwaarschrift te laat binnen is, dan wordt het bezwaar niet behandeld.

In het bezwaarschrift moet staan:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift verstuurt;

- het besluit waartegen u bezwaar maakt;

- de reden(en) waarom u het niet eens bent met het besluit;

- uw handtekening.

Wilt u op de enveloppe duidelijk vermelden: ‘bezwaarschrift’?

Informatie over het digitaal indienen van een bezwaarschrift kunt u vinden op www.buren.nl onder: Leven en werken/Rechtsbescherming.

Ook andere personen die belang hebben bij dit besluit, kunnen een bezwaarschrift indienen. Als dat gebeurt, dan laten wij u dat weten.

Voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig totdat we over uw bezwaar hebben beslist. Misschien kunt of wilt u onze beslissing op uw bezwaar niet afwachten. Dan kunt u de voorzieningenrechter vragen om een regeling te treffen. Deze regeling heet een voorlopige voorziening of schorsing. Dit betekent dat de rechter snel naar uw verzoek kijkt en beslist of het besluit nog niet in werking moet treden.Hiervoor moet u de rechtbank laten zien, dat u bezwaar hebt gemaakt bij de gemeente.

Een verzoek om voorlopige voorziening kunt u indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

U moet hiervoor een vergoeding betalen. Dat wordt griffierecht genoemd. Voor informatie over de actuele tarieven voor griffierecht kunt u de website www.rechtspraak.nl raadplegen of de rechtbank bellen.

Voor meer informatie over bezwaar en voorlopige voorziening kunt u kijken op www.buren.nl onder: Leven en werken/Rechtsbescherming.

Inwerkingtreding Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, na de dag waarop het besluit is bekendgemaakt.

Naar boven