Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen

Opleidings- en Ontwikkelingsfonds 2014/2017

Verbindendverklaring CAO-bepalingen

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Besluit van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 25 juli 2014 tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen

UAW Nr. 11574

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelezen het verzoek van het secretariaat van Partijen betrokken bij de Cao voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen namens partijen bij bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst, strekkende tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst;

Partij(en) ter ener zijde: Transport en Logistiek Nederland en de Vereniging Verticaal Transport;

Partij(en) ter andere zijde: FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en Vakbond De Unie.

Naar aanleiding van dit verzoek zijn schriftelijke bedenkingen ingebracht door:

A. Inklaringsbedrijf Langen B.V.;

B. Brusse & Masselink B.V. namens Aldivèr Uitzendbureau BV;

C. W.A. Grűnbauer;

D. T. v.d. Ree Doolaard;

E. J.M. Papboeve.

Deze bedenkingen kunnen als volgt worden samengevat:

Ad A.

Bedenkinghebbende stelt dat de cao Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen (hierna: SOOB) inbreuk maakt op het beginsel van gelijke behandeling vanwege een onderscheid op grond van nationaliteit c.q. taal. Volgens bedenkinghebbende worden de scholingsactiviteiten in het kader van de SOOB-cao alleen in de Nederlandse taal verzorgd. De bedenkinghebbende geeft aan alleen werknemers met een Poolse nationaliteit in dienst te hebben die geen scholingsactiviteiten in het Nederlands kunnen volgen. De bedenkinghebbende is van mening dat ook sprake is van een te grote benadeling van de rechtmatige belangen van derden, omdat het hem onmogelijk wordt gemaakt om gebruik te maken van (een belangrijk deel van) de faciliteiten, zoals vermeld in de SOOB-cao.

Ad B.

Bedenkinghebbende is van mening dat in de SOOB-cao niet beschreven staat op welke wijze en onder welke voorwaarden er recht op verstrekking c.q. subsidie uit het fonds bestaat. Dit is in strijd met de vormvereisten zoals vastgelegd in paragraaf 6.2, derde lid, van het Toetsingskader AVV. Tot slot vindt bedenkinghebbende dat sprake is van gedwongen winkelnering als gevolg waarvan de marktwerking op het gebied van het verzorgen van opleidingen en het detacheren van (jonge) leerling-chauffeurs en leerling logistiek medewerkers wordt verstoord. Dit maakt dat sprake is van een te grote benadeling van de rechtmatige belangen van derden.

Ad C, D en E.

De bedenkingen richten zich tegen de representativiteitgegevens. Bedenkinghebbenden zijn van mening dat de werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (hierna: TLN) niet een belangrijke meerderheid van de in bedrijfstak werkzame personen vertegenwoordigt. Er wordt hierbij verwezen naar het ledenbestand van de werkgeversorganisatie TLN. Dit zou bestaan uit veel transportondernemers die weinig Nederlands gekentekende voertuigen hebben, alsmede weinig tot geen Nederlandse chauffeurs in dienst hebben en hierdoor geen financiële bijdrage leveren aan het SOOB-fonds. Verder maken bedenkinghebbenden bezwaar tegen de totstandkoming van deze cao. Bedenkinghebbenden zijn van mening dat het proces hieromtrent niet transparant is geweest. Tot slot stellen bedenkinghebbenden dat niet over alle ontvangen subsidiegelden (correcte) verantwoordingen zijn overgelegd aan het SOOB-fonds.

Overwegende ten aanzien van de bedenkingen:

Ad A.

Inbreuk op gelijke behandeling naar nationaliteit c.q. taal en een te grote benadeling van de rechtmatige belangen van derden

Naar aanleiding van de bedenkingen dat in het kader van de door het SOOB-fonds te subsidiëren opleidingen inbreuk wordt gemaakt op het beginsel van gelijke behandeling vanwege onderscheid op grond van nationaliteit c.q. taal wordt het volgende overwogen. De statuten en reglementen, die onderdeel uitmaken van de SOOB-cao bevatten geen voorschriften met betrekking tot de taal waarin te subsidiëren opleidingen worden gegeven. Uit de reactie van partijen bij de SOOB-cao naar aanleiding van deze bedenkingen blijkt bovendien dat een opleiding gericht op chauffeurs met de Poolse nationaliteit voor subsidie in aanmerking kan komen, mits de opleiding voldoet aan de eisen van het SOOB subsidiereglement branchekwalificerende en themagerichte scholing en er voor deze chauffeurs premie wordt afgedragen aan het fonds.

Uit het bovenstaande kan worden geconcludeerd, dat nu noch in de SOOB-cao zelf, noch in de mogelijkheid tot subsidiëring van aangeboden opleidingen onderscheid wordt gemaakt naar nationaliteit c.q. taal, er geen sprake is van inbreuk op gelijke behandeling. Ditzelfde geldt voor het beroep op een te grote benadeling van de rechtmatige belangen van derden nu de mogelijkheid tot subsidiëring van een opleiding gericht op chauffeurs met de Poolse nationaliteit, mits de opleiding voldoet aan de eisen van het SOOB subsidiereglement branchekwalificerende en themagerichte scholing, reeds bestaat.

Ad B.

Het niet voldoen van cao-bepalingen aan de vormvereisten ten aanzien van fondsvorming

Ten aanzien van de ingebrachte bedenkingen inzake het niet voldoen van cao-bepalingen aan de vormvereisten ten aanzien van fondsvorming, merk ik het volgende op. Niet is gebleken dat de cao-bepalingen betreffende fondsvorming niet aan de vormvereisten voldoen zoals bepaald in paragraaf 6.2, derde lid, van het Toetsingskader AVV. Hierbij wordt opgemerkt dat cao-bepalingen worden getoetst op basis van de ingediende tekst en in principe niet op de mogelijke toepassingspraktijk. Bij de toetsing van de cao-bepalingen is niet gebleken van kennelijke strijdigheid met de Wet AVV, het recht en het AVV-beleid zoals verwoord in het Toetsingskader AVV.

Te grote benadeling van de rechtmatige belangen van derden

Op grond van paragraaf 3.2 van het Toetsingskader AVV geldt dat bedenkingen die een herhaling zijn van eerder ingebrachte bedenkingen waarover al besloten is, normaliter evident kansloos zijn. In dit kader wordt verwezen naar de reeds ingebrachte bedenkingen door bedenkinghebbende en de overwegingen ten aanzien daarvan bij besluit van 23 oktober 2012, gepubliceerd in de Staatscourant van 20 oktober 2012 onder nummer 15541.

Bedenkinghebbende is van mening dat bij dit voornoemde besluit van 23 oktober 2012 voorbij is gegaan aan de ingebrachte bedenkingen ten aanzien van gedwongen winkelnering waardoor sprake is van een te grote benadeling van de rechtmatige belangen van derden. Bedenkinghebbende stelt dat de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek (voorheen Vakopleiding Transport en Logistiek), die dezelfde werkzaamheden als bedenkinghebbende uitvoert, een monopoliepositie heeft op het gebied van verzorgen van opleidingen voor (jonge) leerling chauffeurs en leerling logistiek medewerkers. Volgens bedenkinghebbende wordt dit veroorzaakt doordat het SOOB-fonds bij verstrekking van subsidies aan leerlingen en bedrijven als voorwaarde stelt dat deze leerlingen een opleiding volgen via de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek en gedetacheerd worden via de detacheringorganisatie P/Flex. Indien een leerling rechtstreeks in dienst treedt bij een leerbedrijf dat onder de werkingssfeer van de SOOB-cao valt, bestaat er wel een mogelijkheid voor subsidie voor deze leerling via dit leerbedrijf. Bedenkinghebbende is van mening dat door het bovenstaande de marktwerking op het gebied van verzorgen van opleidingen en het detacheren van (jonge) leerling-chauffeurs en leerling logistiek medewerkers wordt verstoord. Volgens bedenkinghebbende is dan ook sprake van een te grote benadeling van de rechtmatige belangen van derden, waardoor de relevante markt voor bonafide ondernemingen wordt afgesloten.

Cao-partijen hebben in een reactie op de bedenkingen aangegeven dat de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek geen exclusiviteit heeft. Hierdoor kan niet gesproken worden van gedwongen winkelnering. Immers geeft bedenkinghebbende zelf aan dat indien een leerling rechtstreeks in dienst treedt bij een leerbedrijf dat onder de werkingssfeer van de SOOB-cao valt, er wel een mogelijkheid voor subsidie voor deze leerling via dit leerbedrijf bestaat.

Cao-partijen benadrukken dat de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek enkel opleidingen uitbesteedt. Zowel leerlingen als leerbedrijven hebben een keuzemogelijkheid. Zo kunnen de leerlingen zelf kiezen aan welke Regionaal Opleidingscentrum (ROC) zij de BBL-opleiding willen volgen en aan welke rijschool zij de rijopleidingen willen volgen. Leerbedrijven houden op hun beurt zelf contacten met ROC’s, met name die in de regio waarin zij actief zijn. Zij kunnen de leerlingen ook zelf in dienst nemen. Voor het toekennen van subsidie aan leerlingen is als voorwaarde gesteld dat een opleider van de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek (VTL-opleider) wordt ingeschakeld. Deze opleiders zijn op basis van een, na een transparant offertetraject, gedane aanbesteding, op contracten voor telkens twee jaar, aangetrokken. Cao-partijen hebben aangegeven dat een opvolgende procedure voor dit jaar inmiddels is opgestart. Bovendien is na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (voorheen de NMa), waaruit medio 2010 bleek dat van strijd met de Mededingingswet geen sprake was, gekozen voor het huidige systeem van aanbesteding.

Naar aanleiding van de bedenking wordt overwogen dat avv kan worden geweigerd indien sprake is van een te grote benadeling van de rechtmatige belangen van derden. In beginsel worden bepalingen niet algemeen verbindend verklaard die de toegang - direct of indirect - tot de relevante markt voor bonafide ondernemingen afsluiten of tot een onevenredig niveau beperken, zonder dat daarbij ten minste in een met waarborgen omklede dispensatiemogelijkheid voor werkgevers is voorzien. In de onderhavige cao-bepalingen zijn echter geen belemmeringen opgenomen die de toegang - direct of indirect - tot de relevante markt voor het verzorgen van opleidingen en het detacheren van (jonge) leerling-chauffeurs en leerling logistiek medewerkers afsluiten. Hierbij zij opgemerkt dat cao-bepalingen worden getoetst op basis van de ingediende tekst en in principe niet op de mogelijke toepassingspraktijk. Bij de toetsing van de cao-bepalingen is niet gebleken van kennelijke strijdigheid met de Wet AVV, het recht en het AVV-beleid zoals verwoord in het Toetsingskader AVV.

Ad C, D en E.

Representativiteit

De cao-bepalingen waarop het verzoek tot avv betrekking heeft, moeten reeds gelden voor een naar het oordeel van de Minister van SZW belangrijke meerderheid van de in de bedrijfstak werkzame personen (artikel 2, eerste lid, van de Wet AVV). Het Toetsingskader AVV schrijft voor dat in geval van beargumenteerde bedenkingen tegen de representativiteit van cao-partijen een opgave kan worden verlangd aan de hand van het formulier representativiteitsgegevens (artikel 2:2, eerste lid, onderdeel d, van het Besluit aanmelding collectieve arbeidsovereenkomsten en het verzoeken om algemeen verbindend verklaring). De representativiteitsgegevens die door de cao-partijen bij het onderhavige verzoek om avv zijn aangeleverd, zijn toegelicht met gebruikmaking van het hiervoor genoemde formulier representativiteitsgegevens. Uit de aangeleverde representativiteitsgegevens en het ingevulde formulier representativiteitsgegevens waarin een toelichting wordt gegeven op de gehanteerde onderzoeksmethode, de gebruikte bronnen, de wijze van meting, de relatie tot de werkingssfeer en de actualiteit van de cijfers, volgt een representativiteit die ruimschoots voldoet aan het meerderheidsvereiste. De voor de representativiteitsopgave gehanteerde bronnen, namelijk de administratie van het SOOB-fonds (waarin direct aan het fonds gebonden (georganiseerde) werkgevers en niet of anders georganiseerde werkgevers gescheiden worden geadministreerd) en de ledenlijsten van TLN en VVT, zijn door cao-partijen in voldoende mate toegelicht. Naar aanleiding van de door de cao-partijen overgelegde representativiteitsgegevens en het daarop betrekking hebbende formulier representativiteitsgegevens kan worden vastgesteld dat door cao-partijen in voldoende mate aannemelijk is gemaakt dat de bepalingen van de cao reeds voor een belangrijke meerderheid van de in de bedrijfstak werkzame personen gelden.

Cao-partijen hebben in een reactie op deze bedenkingen aangegeven dat het domein waarover de representativiteitsgegevens zijn verzameld gerelateerd zijn aan de werkingssfeer van de SOOB-cao. Bovendien leveren de ondernemingen die niet onder de werkingssfeer van de SOOB-cao vallen weliswaar geen financiële bijdrage aan het SOOB-fonds, maar daarentegen kunnen zij ook geen gebruik maken van de activiteiten van het fonds.

Totstandkoming cao

Het behoort tot de bevoegdheden van de bij de cao betrokken partijen om een bedrijfstak-cao af te sluiten. Cao-partijen zijn primair verantwoordelijk voor de wijze van totstandkoming van de cao, waaronder ook de wijze van ledenraadpleging. Partijen hebben in een reactie op de bedenkingen verklaard hierbij de reguliere procedure te hebben gevolgd. Een bedrijfstak-cao kan voor avv in aanmerking komen indien wordt voldaan aan de daarvoor gestelde vereisten. De SOOB-cao voldoet hieraan.

Het niet voldoen van cao-bepalingen aan de vormvereisten ten aanzien van fondsvorming

Instellingen die subsidie ontvangen uit een algemeen verbindend verklaard sociaal fonds dienen jaarlijks een door een registeraccountant of accountant-administratieconsulent met certificerende bevoegdheid gecontroleerde verklaring te overleggen over de besteding van de ontvangen subsidiegelden, welke verklaring ten minste moet zijn gespecificeerd volgens de bestedingsdoelen, respectievelijk activiteiten van het fonds, en een geïntegreerd onderdeel uit moet maken van het financieel jaarverslag van het fonds. Aan dit vereiste met betrekking tot het jaarverslag hebben de subsidieontvangende instellingen voldaan. Dezerzijds wordt nog opgemerkt dat uit de bij het jaarverslag van het SOOB-fonds gevoegde accountantsverklaring blijkt dat de uitgaven conform de bestedingsdoelen van het fonds zijn gedaan. Het jaarverslag en de accountantsverklaring liggen voor een ieder ter inzage bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De ingebrachte bedenkingen vormen geen beletsel om tot algemeen verbindendverklaring over te gaan.

Gelet op de artikelen 2, 4 en 5 van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;

Besluit:

Dictum I

Verklaart algemeen verbindend de navolgende bepalingen van bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst, zulks met inachtneming van hetgeen in de dicta II, III, IV en V is bepaald:

Algemene bepaling

Waar in deze CAO de mannelijke vorm van voornaamwoorden of zelfstandige naamwoorden wordt gebruikt, gebeurt dat in neutrale zin, steeds eveneens omvattend de vrouwelijke vorm.

Artikel 1 Werkingssfeer

  • 1. Deze overeenkomst is van toepassing op:

    • a. Alle werkgevers en werknemers van in Nederland gevestigde ondernemingen die vergunningplichtig vervoer krachtens de Wet wegvervoer goederen (hierna Wwg), zoals deze laatstelijk is gepubliceerd op 28 juni 2013 (staatsblad 233), verrichten, en/of die tegen vergoeding geheel of ten dele vervoer verrichten anders dan van personen, over de weg of over andere dan voor het openbaar verkeer openstaande wegen.

    • b. Werkgevers en werknemers in het kraanverhuurbedrijf, waaronder wordt verstaan alle in Nederland werkzame ondernemingen, waarin het bedrijf wordt uitgeoefend van het verhuren van mobiele kranen.

  • 2.

    • a. De overeenkomst is niet van toepassing op ondernemingen die:

      • een eigen CAO dienen toe te passen; ofwel

      • een eigen bedrijfstak CAO dienen toe te passen; ofwel

      • over een eigen vastgelegd arbeidsvoorwaardenpakket beschikken.

      Daarbij worden de volgende voorwaarden gesteld:

      • Het niveau van voorvermelde regelingen dient tenminste gelijkwaardig te zijn aan het niveau van de CAO voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen en;

      • De hoofdactiviteit van de onderneming is een andere dan beroepsgoederenvervoer over de weg, logistieke dienstverlening of de verhuur van mobiele kranen.

    • b. De hoofdactiviteit van de onderneming is een andere dan beroepsgoederenvervoer over de weg, logistieke dienstverlening of de verhuur van mobiele kranen, wanneer in de regel niet meer dan 20% van de omzet met voornoemde activiteiten wordt gerealiseerd.

      Maatgevend daarbij is de juridische eenheid waarvoor een vergunning beroepsgoederenvervoer is aangevraagd of toegekend, danwel waarbinnen de verhuur van mobiele kranen plaatsvindt.

    • c. Tevens zijn uitgezonderd ondernemingen, die in hoofdzaak gemeten naar de loonsom van het bedrijf bouwwerkzaamheden uitvoeren en tevens mobiele kranen exploiteren.

Artikel 2 Definities

  • 1. Werkgever: Iedere natuurlijke of rechtspersoon, wiens onderneming valt onder de werkingssfeer van deze overeenkomst.

  • 2. Werknemer: ieder, die door een werkgever in dienst is genomen voor een bepaalde of onbepaalde tijd van 5 achtereenvolgende werkdagen of langer en die zijn werkzaamheden voor de werkgever gewoonlijk verricht in of vanuit de in Nederland gevestigde onderneming. Onder werknemer wordt niet begrepen de statutaire bestuurder van een rechtspersoon tenzij deze in hoofdzaak werkzaamheden verricht welke behoren tot de functie van chauffeurs of van machinisten mobiele kranen.

  • 3. Stichting: De Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, gevestigd te Amsterdam.

  • 4. SOOB-CAO: De Collectieve Arbeidsovereenkomst Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen.

Artikel 3 Uitvoering

De nadere uitwerking van deze overeenkomst geschiedt volgens de statuten en reglementen van de Stichting. De statuten en reglementen maken integraal onderdeel uit van deze CAO. De statuten en reglementen zullen geen bepaling bevatten in strijd met deze overeenkomst.

Artikel 4 Heffing

  • 1. De werkgever is per kalenderjaar ten behoeve van de Stichting een jaarlijkse bijdrage verschuldigd over de bruto loonsom sociale verzekeringen van het lopend jaar met dien verstande dat de heffingsgrondslag per werknemer maximaal gelijk is aan het voor dat jaar geldende tot een jaarbedrag herleide maximum premiedagloon ingevolge de Wet financiering sociale verzekering.

    De werkgever is een jaarlijkse bijdrage van 0,86% van voornoemd loon verschuldigd.

    Bovenbedoeld premiebedrag zal herrekend worden naar een premiebedrag per maand. De werkgever is deze premie met ingang van 1 oktober 2014 verschuldigd.

  • 2. De werkgever is gehouden om op een hiertoe strekkend schriftelijk verzoek van de Stichting binnen 30 dagen na dagtekening hiervan op nader te bepalen wijze opgave te doen van het onder sub 1 bedoelde premieplichtig loon.

  • 3. Bij niet voldoening van het onder sub 2 genoemde verzoek zal tot forfaitaire vaststelling van de verschuldigde bijdrage worden overgegaan.

  • 4. De werkgever is de gehele bijdrage voor de in dienst zijnde werknemer verschuldigd aan het fonds.

    Een gedeelte van de bijdrage, ter grootte van 0,245% van het premieplichtig loon komt voor rekening van de werknemer, die zijn aandeel in de bijdrage aan de werkgever verschuldigd is.

    De werkgever is verplicht bij de loonbetalingen op het loon in te houden het aandeel in de bijdrage, dat de werknemer aan zijn werkgever verschuldigd is terzake van de periode waarop de loonbetaling betrekking heeft.

  • 5. De werkgever is verplicht de door hem verschuldigde bijdrage aan het fonds te betalen binnen 28 dagen na vaststelling en verzending van de desbetreffende nota van het fonds.

  • 6. Bij niet tijdige betaling van de verschuldigde bijdrage is de werkgever door het enkele verloop van de termijn in verzuim.

    Het fonds is dan bevoegd te vorderen:

    • rente over het verschuldigde bedrag de dag af dat het verschuldigde bedrag betaald had moeten zijn en

    • vergoeding van de buitengerechtelijke invorderingskosten, onverminderd de overige kosten van vervolging verschuldigd volgens de wet.

    De rente wordt berekend naar het percentage van de wettelijke intrest als bedoeld in boek 6, de artikelen 119 en 120 van het Burgerlijk Wetboek, dat geldt voor de periode waarover de rente door het fonds wordt gevorderd. De buitengerechtelijke invorderingskosten worden gesteld op 15% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 50,–.

  • 7. De rechtsvordering tot terugbetaling van een onverschuldigd betaalde bijdrage vervalt door verloop van drie jaren sedert het einde van het boekjaar, waarover de bijdrage is betaald.

Artikel 5 Besteding der gelden

  • 1. De op grond van artikel 4 ter beschikking komende gelden worden gebruikt voor de financiering, dan wel subsidiëring van:

    • a. de kosten terzake van:

      • 1. het verzorgen van voorlichting en promotie met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden, relevante sociale zekerheid en arbeidsmarktontwikkelingen;

      • 2. voorlichting, vorming, scholing en opleiding, onderwijs en ontwikkeling met betrekking tot wet- en regelgeving en relevante ontwikkelingen op het gebied van:

        • arbeidsvoorwaarden;

        • arbeidsverhoudingen;

        • sociale zekerheid;

        • aan arbeid gerelateerde bedrijfsvoering en functieontwikkeling; en,

        • employability;

      • 3. het (doen) verrichten van onderzoek en publicatie op het gebied van arbeidsmarkt en arbeidsomstandigheden;

      • 4. het verrichten van werkzaamheden om een vergroting van de participatie op de arbeidsmarkt en een beter functioneren van de arbeidsmarkt van de sector te bewerkstelligen;

      • 5. het behandelen door sociale partners van dispensatieverzoeken en/of vragen over de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsovereenkomsten;

      • 6. het bevorderen van de naleving van de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsovereenkomsten.

    • b. activiteiten van de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek, bestaande uit;

      • 1. het geven van voorlichting inzake het functiewaarderingssysteem en de toepassing ervan;

      • 2. het ontwikkelen en beheren van referentiefuncties;

      • 3. het uitvoeren van bedrijfsbezoeken, functie-onderzoeken, functiebeschrijvingen en graderingen.

    • c. activiteiten op het gebied van bedrijfsgezondheidszorg in de bedrijfstak door de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek en andere stichtingen die op dit gebied werkzaam zijn, bestaande uit:

      • 1. het bevorderen van een goed arbo- en verzuimbeleid, risico-inventarisatie, arbocheck kleinere bedrijven, werkplekonderzoek, reïntegratie, rugprojecten, traumabegeleiding, overleg met ondernemingsraden, keuringen, sociaal maatschappelijk team overleg en spreekuren;

      • 2. onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten, waarbij de resultaten zullen worden gepubliceerd;

      • 3. voorlichting over preventieve arbozorg en verzuimbeleid.

    • d. activiteiten op het gebied van opleiding en ontwikkeling door de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek of andere stichtingen die op dit terrein werkzaam zijn, bestaande uit:

      • 1. het bevorderen en/of verzorgen van vakopleidingen van toekomstig en reeds werkzaam personeel in de bedrijfstak;

      • 2. het bevorderen van de verhoging van vakbekwaamheid van toekomstig en reeds werkzaam personeel in de bedrijfstak;

      • 3. het bevorderen van het behalen van de benodigde rijbewijzen door leerlingen in het beroepsgoederenvervoer door het geven van kredieten;

      • 4. het bemiddelen bij het verwerven van leerarbeidsplaatsen en stageplaatsen in de beroepsbegeleidende leerweg ten behoeve van opleidingen voor vol- en deeltijd middelbaar onderwijs;

      • 5. het oprichten en instandhouden van één of meer studiecentra voor de bedrijfstak;

      • 6. het bevorderen en instandhouden van praktijkopleidingen;

      • 7. het (doen) afnemen van examens en het uitreiken van vakdiploma´s, getuigschriften en certificaten;

      • 8. het onderzoeken en publiceren op het terrein van de arbeidsmarkt van de sector.

    • e. de werkzaamheden benodigd voor het doen naleven van de voor de bedrijfstak overeengekomen arbeidsvoorwaarden, bestaande uit:

      • 1. het toezien op de naleving van de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsovereenkomsten;

      • 2. het tegengaan van handelen in strijd met de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsovereenkomsten;

      • 3. het opstellen van gedragsregels.

    • f. door de werkgevers vallende onder de SOOB-CAO, met goedkeuring van het bestuur, voor te dragen onvoorziene, dan wel specifiek afgebakende projecten voortvloeiend uit nieuwe wet- en regelgeving en ontwikkelingen op het gebied van:

      • arbeidsvoorwaarden;

      • arbeidsverhoudingen;

      • sociale zekerheid;

      • aan arbeid gerelateerde bedrijfsvoering en functieontwikkeling; en,

      • employability.

    • g. het verzorgen van arbeidsmarkt toeleiding projecten voor de sector gericht op (langdurig) werklozen, gedeeltelijk arbeidsongeschikten, jongeren, minderheden en branchewisselaars.

  • 2. Alle activiteiten die door de stichting bekostigd worden geschieden ten behoeve van welke werkgever of werknemer dan ook, werkzaam in het beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen.

Artikel 7 Dispensatie

  • 1. Werkgevers vallende onder de werkingssfeer hebben de mogelijkheid om dispensatie te verzoeken van de toepassing van deze CAO of van 1 of meer artikelen daarvan.

  • 2. Een verzoek tot dispensatie dient te worden ingediend bij CAO-partijen, p/a de secretaris van het overleg inzake de CAO voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer.

  • 3. Het verzoek dient schriftelijk te worden ingediend bij CAO-partijen onder vermelding van ‘Dispensatie’.

  • 4. Het verzoek dient ten minste te vermelden:

    • a. Naam en adres van de verzoeker;

    • b. Ondertekening door de verzoeker;

    • c. Een nauwkeurige beschrijving van de aard en het bereik van het dispensatieverzoek;

    • d. De argumenten van verzoeker om voor dispensatie in aanmerking te komen;

    • e. De dagtekening.

  • 5. Indien CAO-partijen van mening zijn dat het verzoek onvoldoende omschreven, gemotiveerd of gedocumenteerd is, dan zal binnen 2 weken aan verzoeker worden medegedeeld op welke punten en met welke documenten het verzoek dient te worden aangevuld. Aan verzoeker zal een termijn van 2 weken worden gesteld om de aanvullende gegevens bij CAO-partijen in te dienen.

  • 6. Het verzoek zal niet in behandeling worden genomen indien de aanvullende gegevens niet (voldoende) worden verstrekt. Verzoeker zal hierover schriftelijk worden geïnformeerd.

  • 7. CAO-partijen zullen binnen 2 weken na ontvangst van een voldoende omschreven, gemotiveerd en gedocumenteerd verzoek danwel binnen 2 weken na ontvangst van de gevraagde aanvullende gegevens aan verzoeker berichten dat het verzoek in behandeling zal worden genomen.

  • 8. Bij de beoordeling of tot dispensatieverlening kan worden overgegaan, zullen CAO-partijen als criteria hanteren:

    • a) Of er (tijdelijk) sprake is van bijzondere omstandigheden, afwijkend van hetgeen in de bedrijfstak gebruikelijk is, op grond waarvan het in redelijkheid niet van verzoeker kan worden gevergd dat de CAO (-of bepalingen daarvan) onverkort wordt toegepast en;

    • b) Of er sprake is van een andere, tenminste aan deze CAO (-of bepalingen daarvan) gelijkwaardige regeling die tot stand is gekomen in samenspraak met een werknemersorganisatie die onafhankelijk is van werkgever.

  • 9. CAO-partijen doen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 weken nadat het verzoek in behandeling is genomen, uitspraak. CAO-partijen kunnen deze termijn eenmaal met 8 weken verlengen.

  • 10. CAO-partijen zullen de uitspraak schriftelijk en gemotiveerd mededelen aan verzoeker.

REGLEMENT

Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen
Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

Fonds:

De Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen;

Werkgever:

De werkgever als bedoeld in artikel 1 van de CAO Opleidings-en Ontwikkelingsfonds voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen;

Administrateur:

TKP Pensioenen, gevestigd te Groningen

SOOB-CAO:

De collectieve arbeidsovereenkomst opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen.

Artikel 2 Heffing der bijdrage
  • 1. De werkgever is ingevolge artikel 4 lid 1 van de SOOB-CAO jaarlijkse bijdragen verschuldigd aan het Fonds welke door de administrateur worden geheven. De werkgever is ten aanzien van voormelde verplichting gekweten door betaling van het verschuldigde bedrag aan de administrateur. Ingevolge artikel 4 lid 4 van de SOOB-CAO komt een gedeelte van de bijdrage, voor rekening van de werknemer, die zijn aandeel in de bijdrage aan de werkgever verschuldigd is. De werkgever is verplicht bij de loonbetalingen op het loon in te houden het aandeel in de bijdrage, dat de werknemer aan zijn werkgever verschuldigd is terzake van de periode waarop de loonbetaling betrekking heeft.

  • 2. De werkgever is verplicht aan de administrateur – op de door de administrateur vast te stellen wijze en tijdstippen – de gegevens te verstrekken welke naar het oordeel van de administrateur nodig zijn ter berekening van de verschuldigde bijdrage en het te vorderen voorschot. Indien de werkgever niet, niet tijdig of onvolledig de benodigde gegevens aan de administrateur verstrekt, is de administrateur bevoegd de hoogte van de bijdrage of het voorschot naar beste weten zelf vast te stellen. De kosten van het vergaren en verstrekken van de door de administrateur gewenste informatie komen voor rekening van de werkgever.

  • 3. Bij niet tijdige betaling van de voorschottermijn wordt het gehele resterende bedrag van de voorschotnota direct opeisbaar.

  • 4. Bij niet tijdige betaling van de verschuldigde bijdrage is de werkgever door het enkele verloop van de termijn in verzuim. Het fonds is dan bevoegd te vorderen:

    • rente over het verschuldigde bedrag van de dag af dat het verschuldigde bedrag betaald had moeten zijn en

    • vergoeding van de buitengerechtelijke invorderingskosten, onverminderd de overige kosten van vervolging verschuldigd volgens de wet.

    De rente wordt berekend naar het percentage van de wettelijke rente als bedoeld in boek 6, de artikelen 119 en 120 van het burgerlijk wetboek, dat geldt voor de periode waarover de rente door het fonds wordt gevorderd. De buitengerechtelijke invorderingskosten worden gesteld op 15% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 50,–.

Artikel 3 Hoogte van de bijdrage
  • 1. De werkgever is per kalenderjaar ten behoeve van de Stichting een jaarlijkse bijdrage verschuldigd over de bruto loonsom sociale verzekeringen van het lopend jaar met dien verstande dat de heffingsgrondslag per werknemer maximaal gelijk is aan het voor dat jaar geldende tot een jaarbedrag herleide maximum premiedagloon ingevolge de Wet financiering sociale verzekeringen.

    De werkgever is een jaarlijkse bijdrage verschuldigd van 0,86% van voorbedoeld loon.

    Bovenbedoeld premiebedrag zal herrekend worden naar een premiebedrag per maand. De werkgever is deze premie met ingang van 1 oktober 2014 verschuldigd.

  • 2. De werkgever is gehouden om op een hiertoe strekkend schriftelijk verzoek van de Stichting binnen 30 dagen na dagtekening hiervan op nader te bepalen wijze opgave te doen van het onder sub 1 bedoelde premieplichtige loon.

  • 3. Bij niet voldoening van het onder sub 2 genoemde verzoek zal tot forfaitaire vaststelling van de verschuldigde bijdrage worden overgegaan.

  • 4. De werkgever is de gehele bijdrage voor de in dienst zijnde werknemer verschuldigd aan het fonds. Een gedeelte van de bijdrage, ter grootte van 0,245% van het sub 1 bedoelde premieplichtige loon, komt voor rekening van de werknemer, die zijn aandeel in de bijdrage aan de werkgever verschuldigd is.

    De werkgever is verplicht bij de loonbetalingen op het loon in te houden het aandeel in de bijdrage, dat de werknemer aan zijn werkgever verschuldigd is terzake van de periode waarop de loonbetaling betrekking heeft.

Artikel 4 Verdeling van de gelden

De verdeling van de op grond van artikel 4 van de SOOB-CAO ontvangen gelden, geschiedt op basis van de volgende verdeling:

  • 1. Maximaal 0,157% komt ten goede aan de activiteiten omschreven in artikel 3A, lid 1 onder a van de statuten.

  • 2. Maximaal 0,01% komt ten goede aan de activiteiten omschreven in artikel 3A, lid 1 onder b van de statuten.

  • 3. Maximaal 0,08% komt ten goede aan de activiteiten omschreven in artikel 3A, lid 1 onder c van de statuten.

  • 4. Maximaal 0,51% komt ten goede aan de activiteiten omschreven in artikel 3A, lid 1 onder d en g, waarvan maximaal 0,4% bestemd is voor de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek.

  • 5. Maximaal 0,103% komt ten goede aan de activiteiten omschreven in artikel 3A, lid 1 onder e van de statuten.

  • 6. Maximaal 0,04% is bestemd voor door de werkgevers vallende onder de SOOB-CAO, met goedkeuring van het bestuur, aan te wijzen projecten omschreven in artikel 3A, lid f van de statuten. Deze projecten worden gefinancierd uit de algemene middelen van het fonds.

Artikel 5 Werkwijze
  • 1. De aanvragen voor financiering dienen schriftelijk bij het bestuur te worden ingediend, en wel

    • voor éénmalige subsidies: zo spoedig mogelijk;

    • voor periodieke subsidies: jaarlijks voor de eerste oktober voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

      Bij de aanvragen dient een begroting betreffende de besteding van de aangevraagde gelden te worden meegezonden. Deze begroting dient te zijn gespecificeerd overeenkomstig de in artikel 3A van de statuten genoemde bestedingsdoelen respectievelijk activiteiten. De toewijzing van de gelden geschiedt telkens voor één jaar.

  • 2. Jaarlijks zal door de gesubsidieerde instelling aan het bestuur van de stichting verantwoording omtrent de besteding van de ontvangen middelen worden afgelegd. De verantwoording omtrent de besteding van de ontvangen gelden dient vergezeld van een door een registeraccountant of accountant-administratieconsulent met gecertificeerde bevoegdheid gecontroleerde verklaring, schriftelijk bij het bestuur te worden ingediend, en wel

    • voor eenmalige subsidies: zo spoedig mogelijk na de besteding van deze gelden;

    • voor periodieke subsidies: jaarlijks voor de eerste april volgend op het jaar waarop de subsidie betrekking had.

    De verklaring moet zijn gespecificeerd overeenkomstig de in artikel 3A van de statuten genoemde bestedingsdoelen respectievelijk activiteiten en maakt een integraal onderdeel uit van het in artikel 10, eerste lid van de statuten genoemde verslag.

  • 3. Het bestuur is bevoegd nadere voorschriften te geven waaraan de bij de subsidieaanvraag mee te zenden begroting c.q. de schriftelijke verantwoording dient te voldoen.

STATUTEN

Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen
Artikel 1 Naam en zetel

De Stichting draagt de naam Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen, verder te noemen de Stichting.

De Stichting is gevestigd te Amsterdam.

Artikel 2 Definities
1. Werkgever:

Iedere natuurlijke- of rechtspersoon, wiens onderneming valt onder de werkingssfeer van de SOOB-CAO.

2. Werknemer:

ieder, die door een werkgever in dienst is genomen voor een bepaalde of onbepaalde tijd van 5 achtereenvolgende werkdagen of langer en die zijn werkzaamheden voor de werkgever gewoonlijk verricht in of vanuit de in Nederland gevestigde onderneming. Onder werknemer wordt niet begrepen de statutaire bestuurder van een rechtspersoon tenzij deze in hoofdzaak werkzaamheden verricht welke behoren tot de functie van chauffeurs of van machinisten mobiele kranen.

3. Stichting:

de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen.

4. SOOB-CAO:

De collectieve arbeidsovereenkomst opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen.

6. Administrateur:

De door het stichtingsbestuur aangewezen administrateur van de regeling, te weten: TKP Pensioenen te Groningen.

7. Reglement:

het in artikel 12 bedoelde reglement.

Artikel 3 Doel

De Stichting heeft ten doel het bevorderen van goede arbeidsverhoudingen in de bedrijfstak vallende onder de werkingssfeer van de SOOB-CAO en het financieren van activiteiten, die daaraan kunnen bijdragen.

Artikel 3A Realisering doelstelling
  • 1. De Stichting tracht haar doel te bereiken door de op basis van artikel 4 van de SOOB-CAO in rekening te brengen bijdragen te innen bij ondernemingen in de bedrijfstak en deze met andere baten van de Stichting op basis van artikel 4 lid 1 aan te wenden ter financiering, dan wel subsidiering van:

    • a. de kosten terzake van:

      • 1. het verzorgen van voorlichting en promotie met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden, relevante sociale zekerheid en arbeidsmarktontwikkelingen;

      • 2. voorlichting, vorming, scholing en opleiding, onderwijs en ontwikkeling met betrekking tot wet- en regelgeving en relevante ontwikkelingen op het gebied van:

        • arbeidsvoorwaarden;

        • arbeidsverhoudingen;

        • sociale zekerheid;

        • aan arbeid gerelateerde bedrijfsvoering en functieontwikkeling; en,

        • employability;

      • 3. het (doen) verrichten van onderzoek en publicatie op het gebied van arbeidsmarkt en arbeidsomstandigheden;

      • 4. het verrichten van werkzaamheden om een vergroting van de participatie op de arbeidsmarkt en een beter functioneren van de arbeidsmarkt van de sector te bewerkstelligen;

      • 5. het behandelen door sociale partners van dispensatieverzoeken en/of vragen over de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsovereenkomsten;

      • 6. het bevorderen van de naleving van de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsovereenkomsten.

    • b. activiteiten van de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek, bestaande uit;

      • 1. het geven van voorlichting inzake het functiewaarderingssysteem en de toepassing ervan;

      • 2. het ontwikkelen en beheren van referentiefuncties;

      • 3. het uitvoeren van bedrijfsbezoeken, functie-onderzoeken, functiebeschrijvingen en graderingen.

    • c. activiteiten op het gebied van bedrijfsgezondheidszorg in de bedrijfstak door de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek en andere stichtingen die op dit gebied werkzaam zijn, bestaande uit:

      • 1. het bevorderen van een goed arbo- en verzuimbeleid, risico-inventarisatie, arbocheck kleinere bedrijven, werkplekonderzoek, reïntegratie, rugprojecten, traumabegeleiding, overleg met ondernemingsraden, keuringen, sociaal maatschappelijk team overleg en spreekuren;

      • 2. onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten, waarbij de resultaten zullen worden gepubliceerd;

      • 3. voorlichting over preventieve arbozorg en verzuimbeleid.

    • d. activiteiten op het gebied van opleiding en ontwikkeling door de Stichting Sectorinstituut Transport en Logistiek of andere stichtingen die op dit terrein werkzaam zijn, bestaande uit:

      • 1. het bevorderen en/of verzorgen van vakopleidingen van toekomstig en reeds werkzaam personeel in de bedrijfstak;

      • 2. het bevorderen van de verhoging van vakbekwaamheid van toekomstig en reeds werkzaam personeel in de bedrijfstak;

      • 3. het bevorderen van het behalen van de benodigde rijbewijzen door leerlingen in het beroepsgoederenvervoer door het geven van kredieten;

      • 4. het bemiddelen bij het verwerven van leerarbeidsplaatsen en stageplaatsen in de beroepsbegeleidende leerweg ten behoeve van opleidingen voor vol- en deeltijd middelbaar onderwijs;

      • 5. het oprichten en instandhouden van één of meer studiecentra voor de bedrijfstak;

      • 6. het bevorderen en instandhouden van praktijkopleidingen;

      • 7. het (doen) afnemen van examens en het uitreiken van vakdiploma´s, getuigschriften en certificaten;

      • 8. het onderzoeken en publiceren op het terrein van de arbeidsmarkt van de sector.

    • e. de werkzaamheden benodigd voor het doen naleven van de voor de bedrijfstak overeengekomen arbeidsvoorwaarden, bestaande uit:

      • 1. het toezien op de naleving van de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsovereenkomsten;

      • 2. het tegengaan van handelen in strijd met de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsovereenkomsten;

      • 3. het opstellen van gedragsregels.

    • f. door de werkgevers vallende onder de SOOB-CAO, met goedkeuring van het bestuur, voor te dragen onvoorziene, dan wel specifiek afgebakende projecten voortvloeiend uit nieuwe wet- en regelgeving en ontwikkelingen op het gebied van:

      • arbeidsvoorwaarden;

      • arbeidsverhoudingen;

      • sociale zekerheid;

      • aan arbeid gerelateerde bedrijfsvoering en functieontwikkeling; en,

      • employability.

    • g. het verzorgen van arbeidsmarkt toeleiding projecten voor de sector gericht op (langdurig) werklozen, gedeeltelijk arbeidsongeschikten, jongeren, minderheden en branchewisselaars.

  • 2. Alle activiteiten die door de stichting bekostigd worden geschieden ten behoeve van welke werkgever of werknemer dan ook, werkzaam in het beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen.

Artikel 4 Geldmiddelen
  • 1. De geldmiddelen van de Stichting bestaan uit:

    • a. het door de oprichters afgezonderde bedrag van in totaal vijftig euro (€ 50,–);

    • b. bijdragen van werkgevers ingevolge artikel 4, lid 1 van de collectieve arbeidsovereenkomst; krachtens artikel 4, lid 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst zijn, naast de werkgevers, ook werknemers verplicht bij te dragen aan de stichting. Artikel 4, lid 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst geeft aan welk bedrag ten behoeve van de Stichting door de werkgever op het loon van de werknemer mag worden ingehouden;

    • c. bijdragen van de overheid;

    • d. de inkomsten uit het vermogen van de Stichting;

    • e. hetgeen door erfstelling, legaat of schenking wordt verkregen;

    • f. andere inkomsten.

  • 2. Erfstellingen kunnen slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving.

  • 3. De uitgaven van de Stichting bestaan uit:

    • a. de uitgaven voortvloeiend uit de realisatie van het in artikel 3 omschreven doel;

    • b. de overige uitgaven.

Artikel 5 Bestuur
  • 1. Het bestuur van de Stichting bestaat uit tien leden, waarvan worden aangewezen:

    • vijf leden door de gezamenlijke werkgeversorganisaties, alsmede één plaatsvervanger vanuit de gezamenlijke werkgeversorganisaties;

    • vijf leden door de gezamenlijke werknemersorganisaties, alsmede één plaatsvervanger vanuit de gezamenlijke werknemersorganisaties.

  • 2. De bestuursleden worden benoemd voor een periode van vier jaar; zij zijn terstond herbenoembaar.

    In tussentijdse vacatures wordt zo snel mogelijk voorzien.

    Een bestuurslid, dat in een tussentijdse vacature is benoemd treedt af op het tijdstip waarop degene, in wiens plaats hij is benoemd, moest aftreden. De aftredenden zijn terstond herbenoembaar.

  • 3. De organisatie, die een bestuurslid benoemde, kan te allen tijde die benoeming intrekken en een ander in zijn plaats tot bestuurslid benoemen.

  • 4. Het bestuurslidmaatschap eindigt:

    • a. door overlijden;

    • b. door schriftelijk te bedanken;

    • c. door onder curatele stelling of faillissement;

    • d. door ontslag door het bestuur van de organisatie, die het betreffende bestuurslid benoemde;

    • e. door het verstrijken van de termijn waarvoor het bestuurslid is benoemd;

Artikel 6 Bevoegdheden van het bestuur
  • 1. De werkgeversleden kiezen uit hun midden de voorzitter, de werknemersleden kiezen uit hun midden de plaatsvervangende voorzitter; de plaatsvervangende voorzitter vervangt de voorzitter bij diens verhindering of afwezigheid.

  • 2. Het bestuur kiest uit de werknemersleden een secretaris en een plaatsvervangende secretaris en uit de werkgeversleden een penningmeester en een plaatsvervangende penningmeester.

    De in de vorige zin genoemde plaatsvervangers vervangen de secretaris, respectievelijk de penningmeester ingeval van verhindering of afwezigheid.

  • 3. Het bestuur draagt zorg voor de uitvoering van de statuten en het reglement van de Stichting. Het is bevoegd tot alle daden van beheer en beschikking binnen de kring van de doelstelling van de Stichting.

  • 4. De Stichting wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door de voorzitter en de secretaris, respectievelijk de plaatsvervangend voorzitter en de penningmeester.

  • 6. Het bestuur beslist in alle zaken, waarin de beslissing niet is opgedragen of gedelegeerd aan andere organen van de Stichting.

Artikel 7 Bestuursvergaderingen
  • 1. Het bestuur vergadert zo dikwijls de voorzitter of tenminste twee bestuursleden dit nodig oordeelt/oordelen.

  • 2. De wijze en termijn van oproeping worden bij bestuursbesluit geregeld.

Artikel 8 Besluitvorming
  • 1. Het bestuur kan geen besluiten nemen indien niet ten minste vijf bestuursleden, waarvan ten minste twee benoemd door de werkgeversorganisaties en twee benoemd door de werknemersorganisaties, zoals vermeld in artikel 5, lid 1, aanwezig zijn.

    Indien geen besluiten kunnen worden genomen, omdat het vereiste aantal bestuursleden niet aanwezig is, kan de voorzitter binnen een maand schriftelijk een tweede vergadering over deze voorstellen bijeenroepen. Is in die vergadering het vereiste aantal bestuursleden wederom niet aanwezig, dan kunnen besluiten genomen worden, indien in die vergadering:

    • ten minste drie bestuursleden aanwezig zijn, waaronder ten minste één lid benoemd door de werkgeversorganisaties en één lid benoemd door de werknemersorganisaties;

    • het besluit unaniem genomen wordt.

  • 2. Voorzover in deze statuten niet anders is bepaald, kunnen geldige besluiten slechts worden genomen met volstrekte meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen.

  • 3. Elk werkgeverslid heeft evenveel stemmen als het aantal aanwezige werknemersleden.

    Elk werknemerslid heeft evenveel stemmen als het aantal aanwezige werkgeversleden.

  • 4. Over zaken wordt mondeling, over personen wordt schriftelijk gestemd. Bij de bepaling van de stemmenmeerderheid blijven blanco stemmen en stemmen van onwaarde buiten beschouwing.

  • 5. Bij staking van stemmen wordt het voorstel in de volgende vergadering opnieuw aan de orde gesteld. Staken de stemmen dan opnieuw, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 6. In afwijking van het bepaalde in de voorgaande leden kan besluitvorming door het bestuur ook schriftelijk tot stand komen, mits alle bestuursleden hun stem uitbrengen.

    Het bepaalde in de leden 2 en 5 is daarbij van overeenkomstige toepassing met dien verstande dat bij staking van stemmen het voorstel in de eerstkomende vergadering aan de orde wordt gesteld.

Artikel 9 Administrateur
  • 1. Het administratief en geldelijk beheer wordt onder toezicht en blijvende verantwoordelijkheid van het bestuur gevoerd door een daarvoor door het bestuur aan te wijzen administrateur. De kosten van dit beheer komen voor rekening van de Stichting.

  • 2. De opdracht tot het voeren van administratief en geldelijk beheer aan de administrateur wordt schriftelijk verstrekt. Bij deze opdracht behoort een instructie welke door het bestuur wordt vastgesteld.

Artikel 10 Verslag, rekening en verantwoording en begroting
  • 1. Jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar stelt het bestuur een balans, rekening van baten en lasten en verslag over de financiële toestand van de Stichting vast. De rekening en verantwoording vindt plaats onder overlegging van een rapport van een door het bestuur benoemde externe registeraccountant of accountant-administratieconsulent met certificerende bevoegdheid. Het verslag moet overeenkomstig de in artikel 3A genoemde bestedingsdoelen respectievelijk activiteiten zijn gespecificeerd. Uit het verslag en de accountantsverklaring moet blijken dat de uitgaven conform de bestedingsdoelen zijn gedaan. Ten blijke van de vaststelling worden deze stukken door de voorzitter en de secretaris van de Stichting ondertekend.

  • 2. Het bestuur legt in het verslag rekenschap af van het gevoerde beleid.

  • 3. Het verslag en de accountantsverklaring worden ten kantore van de administrateur en de penningmeester en voorts op plaatsen aangewezen door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ter inzage van de daarbij betrokken werkgevers en werknemers neergelegd.

  • 4. Het verslag en de accountantsverklaring worden op aanvraag aan de Stichting betrokken werkgevers en werknemers toegezonden tegen betaling van de daaraan verbonden kosten.

  • 5. Het boekjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

  • 6. Voorafgaand aan ieder jaar stelt het bestuur een begroting voor het eerstvolgende boekjaar vast. Deze begroting is gespecificeerd overeenkomstig de in artikel 3A genoemde bestedingsdoelen respectievelijk activiteiten. De begroting is voor betrokkenen beschikbaar.

Artikel 11 Statutenwijziging en ontbinding
  • 1. Besluiten tot wijziging van de statuten respectievelijk ontbinding van de Stichting kunnen slechts worden genomen met een meerderheid van drie/vierde van de uitgebrachte stemmen in een vergadering waarin ten minste zes bestuursleden aanwezig zijn. De oproeping voor deze vergaderingen geschiedt schriftelijk.

    De oproeping vermeldt, behalve het tijdstip en de plaats der vergadering, de te behandelen onderwerpen.

    De statuten alsmede de in de statuten aangebrachte wijzigingen zullen niet in werking treden alvorens een volledig exemplaar van die stukken onderscheidenlijk van de wijzigingen daarin, door het bestuur ondertekend, voor een ieder ter inzage is neergelegd ter griffie van de Rechtbank te Amsterdam.

  • 2. Het ontbindingsbesluit duidt tevens de bestemming van een eventueel batig saldo van de vereffening aan. Deze bestemming zal zoveel mogelijk in overeenstemming zijn met het doel van de Stichting.

  • 3. De Stichting wordt bovendien ontbonden door haar insolventie, nadat zij in staat van faillissement is verklaard of door opheffing van het faillissement wegens de toestand van de boedel, zomede door rechterlijke uitspraak in de bij de wet genoemde gevallen.

Artikel 12 Reglement
  • 1. Het bestuur stelt een reglement vast. De bepalingen van het reglement mogen niet in strijd zijn met deze statuten.

  • 2. Ten aanzien van besluiten tot vaststelling of wijziging van het reglement is het bepaalde in artikel 11, eerste lid, van toepassing.

Artikel 13 Informatieverstrekking werkgevers

Het bestuur is bevoegd van de werkgevers alle gegevens te verlangen die zij op grond van de SOOB-CAO verplicht zijn te verstrekken en welke nodig zijn voor de goede uitvoering van de statuten en het reglement.

Bij gebreke van deze gegevens is het bestuur gemachtigd de betreffende gegevens naar beste weten te schatten.

Artikel 14 Beleggingen
  • 1. Voor zover gelden van de Stichting voor belegging beschikbaar zijn, worden deze gelden door het bestuur belegd, met inachtneming van in redelijkheid daaraan te stellen eisen van liquiditeit, rendement en risicoverdeling.

  • 2. Gerede gelden worden in rekening courant gestort bij de administrateur. De titels betreffende geldleningen op onderhandse schuldbekentenissen worden in bewaring gegeven bij te goeder naam en faam bekend staande personen en instellingen. Effecten en andere geldswaardige papieren worden zoveel mogelijk in bewaring gegeven bij algemene handelsbanken.

  • 3. De kosten van beheer met betrekking tot een boekjaar worden door het bestuur vastgesteld en komen ten laste van de rekening van lasten en baten over dat boekjaar.

Artikel 15 Onvoorziene gevallen

Het bestuur is bevoegd in onvoorziene gevallen af te wijken van het bepaalde in het reglement, mits daarbij niet in strijd wordt gehandeld met de statuten.

Dictum II

De in dictum I opgenomen bepalingen zijn algemeen verbindend verklaard tot en met 30 juni 2017.

Dictum III

Voor zover de in dictum I opgenomen bepalingen strijdig zijn met bij of krachtens de wet gestelde of te stellen regelen, prevaleren deze regelen.

Dictum IV

Op grond van een daartoe strekkend verzoek van CAO-partijen is dit besluit niet van toepassing op ondernemingen die vallen onder de TNT Express CAO en de ondernemingen die vallen onder de werkingssfeer van de CAO’s afgesloten door PostNL n.v.

Dictum V

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 juli 2017 en heeft geen terugwerkende kracht.

’s-Gravenhage, 25 juli 2014

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, De directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving, M.H.M. van der Goes

Naar boven