Logo Olst-WijheOpheffen voorrangskruispunten gebied Tongeren (Elshof)

14.400787

J.B. van der Kolk

Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe;

besluiten:

Tot het opheffen van alle voorrangskruispunten buiten de bebouwde kommen in het buitengebied “Tongeren” (gebied gelegen tussen N756-N337-grens Zwolle en Raalte).

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Vereiste van het besluit Op grond van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, is het college bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.Op grond van het bepaalde in artikel 12, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12, sub a genoemde borden, behorende bij bijlage 1 van het RVV 1990.  

Belangenafweging en motivering 

De in artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen liggen ten grondslag aan het verkeersbesluit: 

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van de weggebruikers en passagiers. 

Voor de aanpak van de verkeersveiligheid heeft Nederland al jaren de aanpak Duurzaam Veilig. De gemeente Olst-Wijhe volgt dit landelijke beleidsprogramma. In Duurzaam Veilig worden drie typen wegcategorieën onderscheiden op basis van stroomfunctie, gebiedsontsluitingsfunctie en erftoegangsfunctie. Per wegcategorie worden verschillende basiskenmerken toegepast zodat de onderlinge verschillen tussen de wegcategorieën duidelijk herkenbaar zijn. Wanneer wegen niet worden uitgerust volgens deze basiskenmerken zal daardoor de weg minder of niet verkeersveilig zijn.  In een duurzaam veilig wegverkeerssysteem is het van belang dat de weg duidelijk is en dus ‘voor zichzelf spreekt’ en er toe oproept het juiste rijgedrag te vertonen. Het juiste rijgedrag wordt in grote mate bepaald door een herkenbaar en verkeersveilig wegontwerp. De weggebruiker moet in één oogopslag kunnen bepalen op welk wegtype hij rijdt en welk gedrag nodig is om daarop veilig te kunnen rijden. In de gemeente Olst-Wijhe overschrijden 60 km/h wegen (erftoegangsweg buiten de bebouwde kom) ook de grens met buurgemeenten en provincie. Indien de weginrichting van gemeenten (of andere wegbeheerders) niet goed op elkaar aansluiten kan dit tot onduidelijkheid leiden voor weggebruikers over het gewenste verkeersgedrag. Een erftoegangsweg versterkt het verblijfskarakter van de directe omgeving. Op een erftoegangsweg worden de verschillende verkeerssoorten gemengd op de rijbaan. Erftoegangswegen buiten de bebouwde kom hebben een maximumsnelheid van 60 km/h. Uitgangspunt van het ontwerp is dat in een 60 km/h zone alle kruispunten gelijkwaardig zijn. Dat wil zeggen dat de bestaande voorrangsregelingen (zoals verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek) worden verwijderd. Op een gelijkwaardige kruispunt moeten bestuurders voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen. Gelijkwaardige kruispunten leiden tot lagere snelheden.        

Belangenafweging  

Een verzoek is binnengekomen van Veilig Verkeer Nederland om te voldoen aan de basiskenmerken wegontwerp CROW publicatrie 315 behorende bij erftoegangswegen buiten de bebouwde kom;

Gemeente Raalte ook overgaat tot het opheffen van voorrangskruispunten op aansluitende wegen zoals De Nieuwe Wetering met De Wechterholt;

Het opheffen van de voorrangskruispunten in het 60 km/h zone gebied aansluit op het beleid van Duurzaam Veilig.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland. Hij bracht hierover een positief advies uit;

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de gemeente Raalte;

De verkeerscommissie Olst-Wijhe heeft ten aanzien van deze maatregel een positief advies uitgebracht.  

Op grond van vorenstaande overwegingen hebben wij besloten tot het opheffen van alle voorrangskruispunten op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom in het buitengebied “Tongeren” (gelegen tussen N756-N337-grens Zwolle en Raalte). 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Het besluit is gebaseerd op artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en op artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen betreffende het wegverkeer.

Het besluit en de daarbij behorende stukken liggen gedurende zes weken na de datum van publicatie ter inzage bij de balies op de locaties in Olst en Wijhe. Belanghebbenden kunnen gedurende genoemde termijn van zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

Informatie over het indienen van een bezwaarschrift is verkrijgbaar bij Renate Nijhof, telefoon 14 0570. Bij haar afwezigheid kunt u contact opnemen met Gerard Luijmes.

Bent u het niet eens met dit besluit? Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.

Naar boven