Logo MontferlandOntwerpbesluit: Geslotenverklaring doorgaand vrachtverkeer in Azewijn

Portefeuillehouder: Wethouder Loeff-Hageman

Inleiding

In het dorp Azewijn is sprake van een hoog aandeel vrachtverkeer, waarvan een groot deel doorgaand vrachtverkeer is. Aangezien er alternatieve routes zijn die tot minder overlast voor bewoners in de kern Azewijn leiden en over wegen die beter berekend zijn op grote voertuigen, is de gemeente voornemens om een verbodszones voor doorgaand vrachtverkeer in te stellen.

Overwegingen

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Toepassen van afdeling 3.4 Awb (Uniforme openbare voorbereidingsprocedure)

Maatregel

De gemeente is voornemens om een zone met een geslotenverklaring voor vrachtauto’s uitgezonderd bestemmingsverkeer in te stellen. Deze zone betreft een groot gedeelte van Azewijn, te weten: Borgstraat, Op den Dam, Laakweg, Ongerstraat, Lugtenakkerstraat, Ompertsestraat, Hartjenssstraat, Wethouder Brandtsweg, Molenweg, Leppestraat, Uiverstraat, Aswinstraat, Brummelhof, Marssestraat en Pastoor Meursstraat. Grofweg kunnen deze straten omschreven worden als het gebied tussen de N816/ N335 / Docter Hoegenstraat, Gendringseweg/ doortrekking N316 (Ontbrekende Schakel).

De gebieden zijn nader aangeduid in de bijlage.

Doelstelling

Met het ontwerpbesluit wordt beoogd:

  • -Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;

  • -Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Motivering

In het Integraal Verkeers- en Vervoersplan van de Gemeente Montferland is het beleid vastgelegd om doorgaand vrachtverkeer te weren uit verblijfsgebieden, om hiermee de overlast en hinder te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Door het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer, zal de hoeveelheid vrachtverkeer door de kern Azewijn afnemen wat de veiligheid en leefbaarheid ten goede komt.

Voor het doorgaande vrachtverkeer afkomstig van het huidige en nieuw te bouwen Euregionaal Bedrijven Terrein (EBT) zijn goede alternatieve routes aanwezig, zoals de N827, N316, N816 en de N335, waardoor extra reistijd en/of -afstand voor doorgaand vrachtverkeer zeer beperkt is. Deze doorgaande routes zijn beter toegerust om grote hoeveelheden vrachtverkeer te verwerken. Het economisch verlies voor deze weggebruikers is daarom zeer beperkt.

De Duitse autobaan A3 is niet voor alle vrachtverkeer geschikt, dit heeft te maken met de beperkingen die bij wet zijn opgelegd:

- In Duitsland geldt een maximale tonnagebeperking van 40 ton;

- Er geldt een maut heffing voor verkeer vanaf 12 ton;

- Er geldt een beperking op vervoer van verswaren;

- Niet alle vervoerders zijn verzekerd buiten Nederland;

- Op zon- en feestdagen is vrachtverkeer in Duitsland verboden;

- LZV-wagens (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties, ook wel ecocombi genoemd) zijn op alle wegen in Duitsland verboden.

Voor bovenstaande regelgeving is geen structurele ontheffing mogelijk.

Voor het vrachtverkeer van en naar de Zandwinning in Netterden zijn de beschikbare alternatieve routes beperkter, omdat de omrijdfactoren van en naar dit punt fors afwijken. Om deze reden is er voor gekozen de Docter Hoegenstraat en Gendringseweg voorlopig niet in de zone op te nemen en hiertoe over te gaan als de ontbrekende schakel in gebruik kan worden genomen.

Om inzichtelijk te maken wat de gevolgen van de verbodszone op het vrachtverkeer is, heeft er een onderzoek naar het percentrage/aantallen doorgaand vrachtverkeer plaats gevonden. Dit onderzoek vond plaats op dinsdag 11 maart 2014. Gedurende de ochtend en avondspits zijn op de vier belangrijkste toegangswegen tot Azewijn kentekens genoteerd. Door de binnenkomst tijd te vergelijk met de uitrij tijd, kan worden vastgesteld of het verkeer een herkomst of bestemming heeft gehad in het gebied. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn weergegeven in onderstaande tabel.

ResultatenkentekenregistratieAzewijnic6d075eb-1796-49da-9734-65d674f8c44f.jpg

Opmerking bij de tabel:

- De ochtend en avondspitsuren zijn daadwerkelijke aantallen vrachtauto’s;

- De gemiddelde voor werkdagen zijn resultaten van de mechanische tellingen, welke voertuigen langer dan 3,5m asafstand betreffen en kunnen dus ook traktoren bevatten;

- Omdat de ochtend en avondspits andere verkeersbeelden kennen is een vertaling naar doorgaand verkeer per gemiddelde werkdag niet één op één af te leiden.

Belangenafweging

Met de instelling van de zones wordt de vrijheid van het verkeer beperkt voor vrachtauto’s die niet in de betreffende zones hun herkomst of bestemming hebben. Aangezien er goede alternatieven zijn voor het doorgaande vrachtverkeer, acht de gemeente de nadelen voor dit verkeer zeer beperkt. De verbetering van verkeersveiligheid, de afname van de hinder voor bewoners en het in overeenstemming brengen van de functie van de gebieden met het juiste type verkeer wegen in deze daarom zwaarder.

Gehoord

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Tevens heeft overleg plaats gevonden met de Dorpsraad Azewijn en Netterden zand en grind b.v.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Montferland is voornemend tot:

Het plaatsen van verkeersborden C7 (geslotenverklaring vrachtauto’s) zonaal met onderbord OB108 (‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’) op de volgende locaties:

  • 1.Wethouder Brandtsweg t.h.v. Meilandsedijk (N816)

  • 2.Op den Dam t.h.v. Meilandsedijk (N816)

  • 3.Laakweg t.h.v. Eerlandsestraat (N816)

  • 4.Ongerstraat t.h.v. Eerlandsestraat (N816)

  • 5.Lugtenakkerstraat t.h.v. Eerlandsestraat (N816)

  • 6.Lugtenakkerstraat t.h.v. Gendringseweg

  • 7.Laakweg t.h.v. Gendringseweg

  • 8.Marssestraat t.h.v. Gendringseweg

  • 9.Marssestraat t.h.v. Gendringseweg

  • 10.Ompertsestraat t.h.v. Terborgseweg (N335)

  • 11Borgstraat t.h.v. Terborgseweg (N335)

  • 12Korenhorsterweg t.h.v. Terborgseweg (N335)

  • 13Hartjensstraat t.h.v. Zeddamseweg

Eén en ander is overeenkomstig met de afbeelding in de bijlage.

Didam, 7 mei 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland

Mededelingen

Tegen dit ontwerpbesluit kan binnen zes weken na publicatie een zienswijze worden ingediend.

Bijlage

Situatieschets & resultaten aanvullend onderzoek

Naar boven