Logo Son en BreugelGemeente Son en Breugel Verkeersbesluit afsluiting Dommelstraat voor gemotoriseerd verkeer

2014/husmi05

Burgemeester en wethouders van Son en Breugel

dat op 24 december 2013 het ontwerp-verkeersbesluit (2013/husmi14) in procedure is gebracht;

dat één zienswijze is ontvangen;

dat het ontwerp-verkeersbsluit ongewijzigd wordt vastgesteld, de in de zienswijze opgenomen argumenten/overwegingen zijn niet overgenomen;

Overwegende dat:

in het kader van de herinrichting Nieuwstraat een afsluiting voor gemotoriseerd verkeer is gerealiseerd van de zuidelijke aansluiting van Markt op Nieuwstraat;

in het kader van de herinrichting Nieuwstraat de noordelijke aansluiting van Markt op Nieuwstraat gewijzigd is in een uitritconstructie;

in het kader van de herinrichting Nieuwstraat het noordelijke wegvak van de Markt (tussen Nieuwstraat en Dommelstraat) gewijzigd is in een voor alle weggebruikers in twee richtingen te berijden weg;

in het kader van de herinrichting Nieuwstraat besloten is de aansluiting van de Dommelstraat op Wilhelminalaan / Veerstraat uit te voeren als uitritconstructie;

uitvoering van de uitritconstructie in de Dommelstraat plaatsgevonden heeft gelijktijdig met onderhoudswerkzaamheden aan de brug Veerstraat;

de genoemde infrastructurele maatregelen zijn uitgevoerd met als doel om het gebruik van de route Dommelstraat – Markt v.v. door spitsverkeer te beperken;

de verwachting aanwezig was dat het gebruik van de route Dommelstraat – Markt v.v. met name in de ochtend- en avondspits zou afnemen, aangezien dan sprake is van voldoende verkeersaanbod om de voorrangssituatie voor weggebruikers op de Nieuwstraat, Wilhelminalaan en Veerstraat op verkeer uit de uitritten Markt en Dommelstraat optimaal te laten functioneren;

dat bij motie is bepaald dat na uitvoering van de infrastructurele aanpassingen een verkeerstelling wordt verricht en dat tot aanvullende infrastructurele maatregelen wordt overgegaan indien uit de uitkomst van de verkeerstelling niet het gewenste verkeerseffect blijkt;

uit verkeerstellingen (juni ’13) blijkt dat in de Dommelstraat een afname van het verkeer heeft plaatsgevonden ten opzichte van verkeerstellingen uit ‘10 en ‘05;

uit verkeerstellingen (juni ’13) blijkt dat in de Dommelstraat een afname van het vrachtverkeer is bewerkstelligd;

deze afname van het vrachtverkeer niet geconstateerd is bij verkeerstellingen die in juni 2013 elders in de gemeente zijn uitgevoerd en dat de afname van het vrachtverkeer concluderend het gevolg is van de gewijzigde inrichting die ontstaan is bij uitvoering van de herinrichting Nieuwstraat;

uit de verkeerstellingen weliswaar blijkt dat weggebruikers (het vrachtverkeer het meest nadrukkelijk) de Dommelstraat wat meer dan voorheen vermijden, maar dat in de ochtend- en avondspits desondanks nog altijd sprake is van een onacceptabele hoeveelheid woon-werkverkeer door de Dommelstraat;

de Dommelstraat uitgevoerd is met een 5,0 meter brede rijbaanbreedte;

de Dommelstraat onderdeel is van de belangrijkste hoofdfietsroute tussen Son en Breugel v.v. en Breugel – Eindhoven v.v. met ruim 1.000 fietsers per etmaal;

verschillen in snelheid- en massa tussen motorvoertuigen en langzaam verkeer aanleiding kan zijn voor ernstig lichamelijk letsel bij ongevallen;

de beperkte rijbaanbreedte in combinatie met de frequente aanwezigheid van fiets en autoverkeer in de spitsperioden leidt tot verkeersonveilige situaties;

de rijbaanbreedte niet eenvoudig aanpasbaar is en beleidsmatig ongewenst;

deze maatregel gericht is op het weren van het spitsverkeer op doordeweekse dagen van de Dommelstraat;

daarbij rekening wordt gehouden met economische belangen;

de afsluiting van maandag tot en met vrijdag tussen 06.00 – 09.00 en 16.00 – 19.00 uur van kracht wordt verklaard;

gedurende de genoemde tijden op doordeweekse dagen zo’n 1500 motorvoertuigen per etmaal gebruik maken van de Dommelstraat;

het geprognotiseerde gebruik van de Dommelstraat en omliggende wegen in 2020 (zonder afsluiting) is in bijlage 1 aangeduid (waarden in 100-tallen: werkdagetmaalwaarden op wegdoorsnede);

de gewijzigde verkeersroutes in de spitsuren leiden tot het geprognotiseerde gebruik van de Dommelstraat en omliggende wegen in 2020 conform bijlage 2 (waarden in 100-tallen: werkdagetmaalwaarden op wegdoorsnede);

tijdens de spitsafsluiting het verkeer via de Wilhelminalaan gaat afwikkelen dat uit de Dommelstraat wordt geweerd;

de Wilhelminalaan is uitgevoerd met een 5,8 meter brede rijbaanbreedte;

van de Wilhelminalaan, in tegenstelling tot de Dommelstraat, in de spitsuren beduidend minder fietsers gebruik maken omdat deze weg geen onderdeel is van een belangrijke hoofdfietsroute door Son en Breugel (< 400 fietsers per etmaal);

de infrastructuur van o.a. de Wilhelminalaan geschikt is om het toekomstige extra gebruik van wegen te verwerken (dat het gevolg is van de spitsafsluiting) zonder noemenswaardige verkeersopstoppingen;

de infrastructuur van o.a. de Wilhelminalaan geschikt is om het toekomstige extra gebruik van wegen op verkeersveilige wijze te verwerken (dat het gevolg is van de spitsafsluiting);

de gemeente Son en Breugel bevoegd is op grond van artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 ontheffing te verlenen van de tijdelijke gesloten verklaring van de Dommelstraat voor gemotoriseerd verkeer;

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg is gepleegd met de korpschef van het regionale politiekorps.

b e s l u i t  :

- tot het gesloten verklaren van de Dommelstraat voor gemotoriseerd verkeer tussen Julianastraat en Wilhelminalaan v.v. van maandag tot en met vrijdag van 06.00 – 09.00 uur en van 16.00 – 19.00 uur;

door het plaatsen van verkeersborden aan weerszijden van het wegvak van het type C12 (geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen) in combinatie met de onderborden ‘ma t/m vr 6-9 h en 16-19 h’ en ‘uitgezonderd Wilhelminalaan 44 en Dommelstraat 24 t/m 37’

Son en Breugel, 10 juni 2014,

Namens deze,

dhr. mr. L.C.J. Wijnheijmer

afdelingshoofd Ruimte & Samenleving

Beroep

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank Oost-Brabant. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd. Bij onverwijlde spoed, hebt u de mogelijkheid een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen, indien u tevens een beroepsschrift hebt ingediend. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven