Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 16 januari 2014, nr. IENM/BSK-2013/269908 tot wijziging van de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (aanpassing reserveringsgebied A28 in verband met aanleg Uithoflijn)

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 2.7.2, eerste lid, van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Bijlage 16 van de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt de zin ‘Deze bijlage is raadpleegbaar op http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/?planidn=NL.IMRO.0000.IMmr11Rarro-3010’ vervangen door:

Deze bijlage is raadpleegbaar op de website http://www.ruimtelijkeplannen.nl, door via ‘een plan bekijken/algemene regels overheden’ onder ‘naam/zoek op plannaam’ te zoeken op ‘algemene regels ruimtelijke ordening’ dan wel rechtstreeks via http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen_p?dossierid=NL.IMRO.0000.IMmr11Rarro.

2. Detailkaart 33 reserveringsgebieden hoofdwegen wordt vervangen door de kaart, opgenomen in de bijlage van deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van de in de bijlage opgenomen kaart, die raadpleegbaar is op: http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/?planidn=NL.IMRO.0000.IMmr11Rarro-3015.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

BIJLAGE BEHOREND BIJ ARTIKEL I VAN DE REGELING TOT WIJZIGING VAN DE REGELING ALGEMENE REGELS RUIMTELIJKE ORDENING (AANPASSING RESERVERINGSGEBIED A28 IN VERBAND MET AANLEG UITHOFLIJN)

Kaart 16.33 die het reserveringsgebied verbeeldt is raadpleegbaar op:

http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/?planidn=NL.IMRO.0000.IMmr11Rarro-3015.

TOELICHTING

Inleiding

Deze regeling wijzigt bijlage 16 van de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (Rarro). De wijziging omvat een technische aanpassing van de verwijzing in het opschrift van bijlage 16 naar de vindplaats ervan op de website http://www.ruimtelijkeplannen.nl en een aanpassing van detailkaart 16.33 in die bijlage. De wijziging van detailkaart 16.33 houdt in een (beperkte) aanpassing van het reserveringsgebied voor uitbreiding van de A28 in verband met de aanleg van de Uithoflijn en vindt plaats op verzoek van de gemeente Utrecht. Door de aanpassing wordt een wijziging van het bestemmingsplan die noodzakelijk is voor de aanleg van de Uithoflijn (opstelplaatsen voor trams) mogelijk terwijl ook de voorziene uitbreiding van de A28 -met enige aanpassing van het zogenoemde dwarsprofiel- mogelijk blijft.

Aanpassing reserveringsgebied A28

Op grond van artikel 2.7.2, eerste lid, van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) zijn reserveringsgebieden bij hoofdwegen aangewezen. In die reserveringsgebieden zijn op grond van artikel 2.7.4 Barro bepaalde belemmerende activiteiten niet toegestaan. Daarmee wordt voorkomen dat er in afwijking van een geldend bestemmingsplan voorafgaand aan een geplande uitbreiding van een hoofdweg nieuwe omgevingsvergunningplichtige bouwwerken naast de hoofdweg worden gerealiseerd. Als reserveringsgebieden voor de mogelijke uitbreiding van een hoofdweg (of delen daarvan) zijn in artikel 3.1, eerste lid, van de Rarro aangewezen de in bijlage 16 Rarro aangewezen gebieden bij de in die bijlage genoemde hoofdwegen. Bijlage 16 bevat de kaart die de reserveringsgebieden voor de mogelijke uitbreiding van hoofdwegen of delen daarvan aanwijst en verbeeldt. Deze kaart is raadpleegbaar op de website http://www.ruimtelijkeplannen.nl 1. Specifiek voor de A28 is op kaart nr. 16.332 een reserveringsgebied voor verbreding opgenomen van 41 meter vanaf de zuidelijke kantstreep, ter hoogte van P+R De Uithof.

De voor de Uithoflijn te realiseren opstelplaatsen kunnen niet volgens het geldende bestemmingsplan worden gerealiseerd en vallen ook ten dele binnen het reserveringsgebied A28. Voor de aanleg is daarom wijziging van het geldende bestemmingsplan nodig en is daarnaast aanpassing van het reserveringsgebied A28 vereist. Een en ander volgt uit het ‘afsprakenkader raakvlakken Ring Utrecht-Uithoflijn’ van Rijkswaterstaat (RWS) en regio, gericht op een goede en werkbare afstemming van ontwerpen voor zowel het project Ring Utrecht als het project Uithoflijn. Voor de aanleg van de Uithoflijn wordt door de minister van Infrastructuur en Milieu een subsidie van 110 miljoen euro verleend. Over wijziging van het reserveringsgebied tot een zodanige omvang dat zowel de aanleg van de Uithoflijn als de geplande verbreding van de A28 doorgang kunnen vinden is in het najaar van 2013 overeenstemming bereikt tussen betrokken partijen. De aanpassing omvat een versmalling van het reserveringsgebied ter hoogte van Uithof P+R van 41 tot 23 meter over een lengte van 200 meter. Hierbij is gebruik gemaakt van enkele vaker gehanteerde aanpassingen aan het zogenoemde standaard dwarsprofiel. De aanpassingen aan het dwarsprofiel betreffen onder meer het opheffen van de bermsloot die normaliter deel uitmaakt van het dwarsprofiel. Dit is bij uitzondering mogelijk gebleken doordat binnen het desbetreffende plangebied door de andere betrokken partijen voldoende compenserende maatregelen zijn getroffen voor waterberging en -afvoer. Er worden geen concessies gedaan aan de verkeersveiligheid op de A28.

Op basis van deze bestuurlijke en technische kaders en afspraken wordt de Rarro gewijzigd en kan na de wijziging het bestemmingsplan worden vastgesteld.

Overige aspecten

De nieuwe detailkaart is te raadplegen op http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/?planidn=NL.IMRO.0000.IMmr11Rarro-3015. Van bijlage 16 bij de Rarro zal daarnaast ook een geconsolideerde versie beschikbaar worden gesteld op de website http://www.ruimtelijkeplannen.nl. De geconsolideerde versie geeft een actuele weergave van de regeling, inclusief wijzigingen tot op heden. De reserveringsgebieden kunnen op http://www.ruimtelijkeplannen.nl ook worden geraadpleegd door te zoeken op locatie.

Om aanmerkelijke publieke nadelen te voorkomen (vertraging van de aanleg van de Uithoflijn) wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten. Dit betreft zowel de periode tussen publicatie en inwerkingtreding als het tijdstip van inwerkingtreding.

Deze regeling heeft tot slot geen gevolgen voor de administratieve lastendruk van burgers en bedrijven noch voor de uitvoeringslasten van overheden.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

door via ‘een plan bekijken/algemene regels overheden’ onder ‘naam/zoek op plannaam’ te zoeken op ‘algemene regels ruimtelijke ordening’.

X Noot
2

zie onder ‘bijlagen’ of ‘illustraties’ voor de afzonderlijke kaarten.

Naar boven