Logo ZeelandProvincie Zeeland - intrekken verkeersbesluit d.d. 19 april 2013 (gesloten verklaring voor vrachtauto's) voor provinciale weg Sas van Gent – Terneuzen (N252)

Middelburg,

Datum : 9 januari 2014

Nummer : 14000514

Afdeling : Beheer en Onderhoud

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND

betreft:

Intrekken verkeersbesluit voor de provinciale weg Sas van Gent – Terneuzen (252) d.d. 19 april 2013, nummer 13009129; Gesloten verklaring voor vrachtauto's van ca km 0,295 tot en met ca km 1,214, uitgezonderd bestemmingsverkeer en vrachtverkeer met bestemming havennummers 4500 – 5000.

Overwegingen met betrekking tot het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.

De betreffende weg N252 is in beheer bij de provincie Zeeland.

Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Motivering en belangenafweging

Om de leefbaarheid van de woonkernen Sas van Gent en Zelzate te verbeteren hebben wij op 12 maart 2013, mede op verzoek van de Provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Terneuzen, besloten tot het instellen van een verkeersmaatregel, te weten een geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de Westkade tussen de brug Sas van Gent en de grens met België. Uitgezonderd van de geslotenverklaring is bestemmingsverkeer en verkeer met havennummers 4500-5000 (bedrijventerrein Sas van Gent Noord). De maatregel volgde uit het onderzoek 'Sturen doorgaand vrachtverkeer in Zelzate en Sas van Gent', voortkomend uit een deelproject van het overkoepelende project Grenzeloze Kanaalzone, een samenwerkingsverband met Vlaamse partners, Provincie Oost-Vlaanderen en gemeente Zelzate (voor een oplossing voor het doorgaande vrachtverkeer in Zelzate) en met de gemeente Terneuzen en de provincie Zeeland (voor een oplossing voor het doorgaand vrachtverkeer in Sas van Gent).

De maatregel is genomen, mede vanwege het uitdrukkelijke verzoek van de gemeente Terneuzen om een maatregel in Sas van Gent te nemen in verband met de digitale vrachtwagensluis die in Zelzate gerealiseerd wordt. De angst bestond dat vrachtverkeer daardoor gaat omrijden via de Westkade in Sas van Gent. De maatregel om het doorgaande vrachtverkeer via de Westkade in Sas van Gent te weren, sloot goed aan bij het Kwaliteitsnet Goederenvervoer, waarin in overleg met gemeenten en transportorganisaties de Westkade is aangemerkt als slechts een ontsluitende route voor vrachtverkeer, die zeker niet bedoeld is voor doorgaand vrachtverkeer. Met andere woorden, het doorgaande vrachtverkeer moet gebruik maken van de Tractaatweg (N62).

Als bevoegd wegbeheerder hebben wij hiertoe op 19 april 2013 een verkeersbesluit, nummer 13009129, genomen, waarbij wij de leefbaarheid in de kern van Sas van Gent hebben laten prevaleren boven andere belangen, waaronder de (economische) belangen van het vrachtverkeer.

Tegen voornoemd verkeersbesluit zijn tien bezwaarschriften ingediend door individuele bedrijven en de vertegenwoordigende instanties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW). Laatstgenoemden waren in het voortraject nauw betrokken bij de totstandkoming van de maatregel. In de bezwaarschriften is met name aangegeven dat de maatregel grote economische gevolgen heeft voor de bedrijven omdat ze een grote afstand moeten gaan omrijden. De bezwaren zijn beoordeeld door de onafhankelijke adviescommissie bezwaarschriften. Tijdens een hoorzitting op 3 september 2013 heeft deze commissie de Provincie en een deel van de bezwaarmakers gehoord. De adviescommissie bezwaarschriften heeft geoordeeld dat in het kader van het afwegen van de betrokken belangen, nog niet voldoende is onderzocht waarom de beperking van de ontheffing voor bestemmingsverkeer uitsluitend de havennummers 4500-5000 betreft. Om die reden heeft voornoemde commissie geadviseerd de bezwaren van de bedrijven gegrond te verklaren en nader onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid om de uitzondering op de geslotenverklaring verder uit te breiden tot Sluiskil en Sluiskileiland (havennummers 5000 – 5531 en tot en met de kern van Sluiskil).

In overleg met de gemeente Terneuzen is geconcludeerd dat verder onderzoek zowel uit financieel oogpunt ten aanzien van de kosten van een dergelijk onderzoek als ook gelet op de doelstelling van het project niet zal leiden tot nieuwe inzichten en/of resultaten. Globaal is ook zonder onderzoek al te becijferen, dat het aandeel vrachtverkeer dat vanaf de N61 de N252 kiest in plaats van de N62 (Tractaatweg), heel klein is, en straks na de realisatie van de Sluiskiltunnel en de verbreding van de Tractaatweg nog kleiner zal zijn. Een uitbreiding van de uitzonderingen op de geslotenverklaring tot Sluiskil en Sluiskileiland, heeft daarmee vrijwel geen positief effect meer op het aantal vrachtwagens dat door Sas van Gent rijdt. Het positieve effect van de maatregel op de leefbaarheid in Sas van Gent wordt dan vrijwel nihil.

In de huidige situatie is in Sas van Gent 11% vrachtverkeer geteld. Doelstelling van het project Sturen doorgaand vrachtverkeer Sas van Gent, was dat het aandeel vrachtverkeer op de doorgaande wegen in Sas van Gent ten hoogste 10% mag bedragen van het totaal aantal motorvoertuigen per etmaal. Daarbij is aangegeven dat de doelstelling als een indicatie wordt gezien. 10% is geen harde grens, maar een indicator om te bepalen hoe erg de situatie is in vergelijking met andere kernen, rekening houdend met het specifieke karakter van de kern Sas van Gent, middenin de Kanaalzone Gent-Terneuzen. 10% is het gemiddelde aandeel vrachtverkeer ten opzichte van het totaal aantal motorvoertuigen per etmaal op vergelijkbare wegen in Nederland en Vlaanderen. Het streven was minder doorgaand vrachtverkeer, maar dit mocht niet ten koste gaan van de "economische bereikbaarheid" van het havengebied. Er dienden goede alternatieven voorhanden te zijn om het vrachtverkeer af te wikkelen. Tijdens voornoemd onderzoek is geconstateerd dat deze alternatieve routes er zijn en deze zijn ook in kaart gebracht.

Naar aanleiding daarvan en omdat uit voornoemd onderzoek blijkt dat het aangrenzende havengebied bereikbaar is en blijft door acceptabele alternatieve routes hebben de samenwerkende partijen gezamenlijk en de verantwoordelijk wegbeheerders afzonderlijk, ondanks dat hinder door doorgaand vrachtverkeer deels inherent is aan het wonen nabij een havengebied, het belang van de leefbaarheid in Sas van Gent laten prevaleren.

Bij deze belangenafweging zijn volgens de adviescommissie bezwaarschriften de individuele economische belangen van de bedrijven onvoldoende meegewogen.

Naar aanleiding van het advies van voornoemde commissie zijn wij alles heroverwegende om voornoemde redenen tot de conclusie gekomen niet over te gaan tot het nader aanvullend onderzoeken van de mogelijkheden tot uitbreiding van de ontheffing voor bestemmingsverkeer. Uitbreiding van de uitzondering zou betekenen dat het verkeersbesluit haar doel mist.

Daarom gaan wij over tot het intrekken van het bestreden besluit van 19 april 2013. Daarmee komt de maatregel 'Gesloten verklaring voor vrachtauto's van ca. km 0,295 tot en met ca. km 1,214 uitgezonderd bestemmingsverkeer en vrachtverkeer met bestemming havennummers 4500 – 5000', te vervallen.

In overleg met de gemeente Terneuzen is bekeken welke mogelijkheden er zijn om op een andere wijze de leefbaarheid in de kern van Sas van Gent (verder) te verbeteren c.q. de overlast/hinder van doorgaand vrachtverkeer (verder) te beperken.

In plaats van op een verbod voor vrachtverkeer, zal worden ingestoken op een zachte benadering: de situatie op de Westkade in Sas van Gent wordt gemonitord en indien nodig wordt bedrijven gevraagd om 'om te rijden' via de Tractaatweg. Tevens zullen de juiste routes worden opgenomen in communicatiematerialen (onder andere een speciaal voor de Grenzeloze Kanaalzone te vervaardigen brochure) en worden doorgeven aan navigatiesystemen als TomTom, zodat er toch sprake is van aansluiting bij provinciale doelstellingen en/of beleid, zoals hiervoor gesteld t.a.v. het Kwaliteitsnet Goederenvervoer.

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerders in Nederland en in België, tevens participant(en) in het voornoemde Project.

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op

de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant./https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant/op_rubriek/verkeersbesluiten

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen

b e s l u i t e n wij:

  • I.in te trekken het eerder genomen verkeersbesluit d.d. 19 april 2013, nummer 13009129, Staatscourant nr. 12430, (Gesloten verklaring voor vrachtauto's van ca. km 0,295 tot en met ca. km 1,214, uitgezonderd bestemmingsverkeer en vrachtverkeer met bestemming havennummers 4500 – 5000).

  • II.dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,

namens dezen,

M.J. Krombeen, QC

hoofd afdeling Beheer en Onderhoud.

Mededeling

Inlichtingen

Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met de heer M.O. Bierman van de afdeling Beheer en Onderhoud, bereikbaar op telefoonnummer: 0118 – 631447.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij:

Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.

Wie is belanghebbende?

Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.

In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.

U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending .I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant.

Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.

Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via http://loket.zeeland.nl/bezwaar/bezwaar.

Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (artikel 8:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht). U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.

Naar boven