Logo Druten Tijdelijke verkeersmaatregelen Koningstraat Afferden

Sophie weekend 2014

Vaststelling van het verkeersbesluit door Burgemeester en Wethouders op 14 mei 2014

Publicatiedatum 16 mei 2014

Het verkeersbesluit treedt in werking op 15 juni 2014

Burgemeester en wethouders van Druten;

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW) ingevolge de plaatsing van verkeersborden volgens bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Gelderland-Zuid;

  • het besluit van het college van Burgemeester en Wethouders van 9 februari 2010 om de bevoegdheid verkeersbesluiten te nemen te mandateren aan het hoofd Openbare Werken;

Overwegende dat,

  • op zondag 15 juni 2014 het Sophie weekend plaatsvindt en dat dit een evenement is met als doel geld inzamelen ten behoeve van de Stichting Sophie wil leven;

  • op deze dag een gedeelte van de Koningstraat Afferden wordt gebruikt voor het festival;

  • voor de opstelling van de activiteiten naast het Koningsplein geen openbare ruimte gebruikt wordt;

  • het gewenst is een gedeelte van de Koningsstraat af te sluiten af te sluiten voor alle bestuurders, ten behoeve van de veiligheid van de bezoekers van het evenement;

  • het gewenst is i.v.m. verkeersveiligheid en bereikbaarheid op de Koningstraat aan de noordzijde op zondag een parkeerverbod in te stellen vanaf de Klapstraat tot huisnummer 1 nabij de Van Heemstraweg;

  • ook wegsleepregeling van toepassing is ten behoeve van deze afsluitingen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW om weggebruikers te beschermen en de veiligheid op de weg te verzekeren en om door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Gelderland-Zuid;

  • het besluit van het college van Burgemeester en Wethouders van 9 februari 2010 om de bevoegdheid verkeersbesluiten te nemen te mandateren aan het hoofd Openbare Werken;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende,

Besluiten

  • 11.door plaatsing van verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), volgens bijlage 1 van het RVV 1990, de Koningstraat tussen Schriksestraat en huisnummer 33 gesloten te verklaren voor bestuurders zondag 15 juni 2014 van 8.00 uur tot en met 22.00 uur of eerder of later indien de omstandigheden hier aanleiding toe geven;

  • 11.middels tekstborden 3 dagen voor de werkelijke afsluiting van de weggedeelten de afsluiting met wegsleepregeling aan te kondigen.

  • 12.door plaatsing van verkeersborden E1 (parkeerverbod), volgens bijlage 1 van het RVV 1990, het parkeren te verbieden aan de noordzijde van de Koningstraat, vanaf de Klapstraat tot en met huisnummer 1, op de zondag 15 juni 2014 van 8.00 uur tot en met 22.00 uur;

  • 13.e.e.a. conform de bijbehorende tekening van 8 mei 2014;

Druten, 14 mei 2014

Namens burgemeester en wethouders van Druten,

H.G.A.M. Cornelissen,

Hoofd afdeling openbare werken

Het verkeersbesluit ligt vanaf de publicatiedatum gedurende 6 weken ter inzage.

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na heden, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.

Bezwaarschrift-bijsluiter

Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de raad of de burgemeester.

U stuurt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders (raad of burgemeester) van Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten.

Bezwaarschrift

De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

  • a.uw naam en adres

  • b.de datum

  • c.een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

  • d.de reden waarom u bezwaar maakt

Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt.

Termijn

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum, waarop het besluit is verzonden. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Voorlopige voorziening

Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. In het geval van een omgevingsvergunning kan zo’n voorziening inhouden, dat voorlopig niet gebouwd mag worden.

Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht. Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 45,-- voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huursubsidie of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 165,--. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 328,--. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2014.

Digitaal beroep instellen

Per 1 oktober 2010 is het ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Druten, te bereiken via 14 0487.

Naar boven