Logo HeerhugowaardVerkeersbesluit Geul

Datum: 6 mei 2014

Onderwerp: verkeersbesluit voor Geul

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, is het gewenst om op de Geul diverse verkeersveiligheidsmaatregelen te treffen. De maatregelen worden gecombineerd met groot onderhoud aan deze weg.

Het gaat om de volgende maatregelen:

  • a)Het aanpassen van het wegprofiel: de fietsstroken worden verbreed van 1,5 m naar 2,25 m. De fietsstroken worden voorzien van een onderbroken streep en fietssymbolen; de dubbele asmarkering wordt verwijderd.

  • b)Het instellen van een snelheidslimiet van 30 km/u middels de verkeersborden A1 (30) op het gedeelte tussen de Amstel en de Standerdmolen

  • c)Het verplaatsen van de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de IJssel naar een locatie tegenover basisschool de Vaart. Bij deze voetgangersoversteekplaats (voorzien van bord L2) wordt een versmalling in de weg gecreëerd en bij deze versmalling gelden voorrangsregels middels de borden F5 en F6. Het verkeer komend uit de richting van de Middenweg moet voorrang verlenen.

  • d)Het aanpassen van de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de kruising met de Vliet en park de Groene Wiecken. Bij deze voetgangersoversteekplaats (voorzien van bord L2) wordt een versmalling in de weg gecreëerd en bij deze versmalling gelden voorrangsregels middels de verkeersborden F5 en F6. Het verkeer uit de richting van de Amstel moet voorrang verlenen.

  • e)Het aanbrengen van een versmalling ter hoogte van de kruising met de Middenweg. Ook bij deze versmalling gelden voorrangsregels middels de verkeersborden F5 en F6. Het verkeer uit de richting van de Amstel moet voorrang verlenen.

  • f)Het aanpassen van de voorrangsregels op de kruising Middenweg-Geul-Diamant; de borden B6 en haaietanden worden vervangen door bord B7 en een stopstreep.

Met het bovenstaande wordt beoogd:

Ad a)

De Geul vorm te geven als een Wijktoegangsweg, waarmee de verkeersveiligheid gediend zal worden. De Geul is volgens het Heerhugowaards Verkeersveiligheidsplan gecategoriseerd als een Wijktoegangsweg. De Geul vervult een functie als verbinding vanuit een gebied van erftoegangswegen naar een gebiedsontsluitingsweg. Daarbij is de verkeersintensiteit hoger dan gebruikelijk op andere erftoegangswegen. Fietsverkeer neemt een belangrijke positie in en de Geul is onderdeel van een belangrijke route voor nood- en hulpdiensten.

Het is echter niet realistisch deze weg om te vormen naar 30 km/u in verband met de geloofwaardigheid van de snelheidslimiet, met betrekking tot zijn functie als verzamelweg en de ruimte in het profiel.

De uitstraling van dit type weg moet niet lijken op dat van een gebiedsontsluitingsweg en dat is de reden dat de fietsstroken worden verbreed en er maar één rijloper overblijft voor autoverkeer.

De maximumsnelheid blijft 50 km/u, ontwerpsnelheid 40 km/u. Op gevarenpunten, bij zoals bij scholen kan op Wijktoegangswegen over een deel van de weg een maximumsnelheid van 30 km/u worden ingesteld, zoals op de Geul ter hoogte van basisschool de Vaart.

Ad b)

De veiligheid van de verkeerssituaties ter hoogte van de basisschool de Vaart te verhogen. Hiervoor is het nodig op het gedeelte voor de school een lagere snelheidslimiet in te stellen die past bij het gebruik van de weg op dit gedeelte.

A d c)

De oversteekbaarheid van de Geul voor met name het schoolverkeer te verbeteren. In samenspraak met basisschool de Vaart is gebleken dat de huidige oversteekplaats nauwelijks gebruikt wordt omdat deze richting de school op een onlogische plek ligt. De nieuwe locatie ligt beter in de looproutes naar school. Bovendien heeft de bewoner van de woning aan Geul 3 een inritvergunning aangevraagd. Deze is in het verleden altijd afgewezen omdat om dit erf te kunnen bereiken men dwars over de voetgangersoversteekplaats moest rijden. Dat is verkeersonveilig. Als de oversteek verplaatst wordt is hier een inrit wel mogelijk.

Binnen Wijktoegangswegen is het standaard versmallingen te voorzien van een voorrangsregeling. Om de snelheid van het verkeer komend uit de richting van de Middenweg te temperen moet deze richting voorrang verlenen aan het verkeer komend uit de richting van de Amstel.

Ad d)

De oversteekbaarheid van de Geul ook op dit punt te verbeteren. De huidige oversteekplaats is erg lang en de snelheid van het verkeer aan de hoge kant. Om de opvallendheid en veiligheid van deze oversteekplaats te verbeteren wordt deze voorzien van een wegversmalling. Het verkeer komend uit de richting van de Amstel moet voorrang verlenen om blokkade van de kruising Geul-Vliet te voorkomen.

Ad e )

De verkeerssituatie ter hoogte van de kruising met de Middenweg gelijk te maken aan beide zijden van de kruising. Aan de kant van de Diamant is al een versmalling aanwezig. De versmallingen zorgen voor een lagere naderingssnelheid van het verkeer bij de kruising met de Middenweg, waar veel kruisend fietserverkeer is wat bovendien voorrang ten opzichte van het verkeer op de Diamant en Geul. Het verkeer komend uit de richting van de Amstel moet voorrang verlenen om blokkade van de kruising met de Middenweg te voorkomen.

Ad f)

De verkeerssituatie voor automobilisten nog duidelijker te maken door hen te verplichten te stoppen.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd namens de korpschef met een vertegenwoordiger van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord.

Belangenafweging ( Awb-procedure )

Er heeft een ontwerpbesluit ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ingediend. Naar aanleiding van de zienswijzen zijn de volgende wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbesluit opgenomen in het definitieve besluit; de maategel onder f) is toegevoegd.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om op de Geul:

  • 1.Het wegprofiel aan te passen: de fietsstroken te verbreden en te voorzien van een onderbroken streep; de dubbele asmarkering wordt verwijderd.

  • 2.op het gedeelte tussen de Amstel en de Standerdmolen een snelheidslimiet van 30 km/u in te stellen

  • 3.de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de IJssel te verplaatsen naar een locatie tegenover basisschool de Vaart. Bij deze voetgangersoversteekplaats wordt een versmalling in de weg gecreëerd en bij deze versmalling gelden voorrangsregels: Het verkeer komend uit de richting van de Middenweg moet voorrang verlenen.

  • 4.Bij de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de kruising met de Vliet en park de Groene Wiecken een versmalling in de weg te creëeren. Bij deze versmalling gelden voorrangsregels:. Het verkeer uit de richting van de Amstel moet voorrang verlenen.

  • 5.Een versmalling aan te brengen ter hoogte van de kruising met de Middenweg. Ook bij deze versmalling gelden voorrangsregels: Het verkeer uit de richting van de Amstel moet voorrang verlenen.

  • 6.De kruising met de Middenweg te voorzien van borden B7 (STOPgebod).

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:

Bijlage 1, hoofdstuk A, B, F en L, Snelheid, Voorrang en Overige Geboden en Informatie

Bordnummer Omschrijving

A1 (30) in schoolzone-configuratie Maximumsnelheid 30 km/u ter plaatse van schoolzone

F4 Verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting

F5 Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan

L2 Voetgangersoversteekplaats

B7 STOP: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg

Mededelingen

Beroep

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit dan kunt u beroep instellen. U kunt alleen beroep instellen als u eerder een zienswijze heeft ingediend, of kunt aantonen dat u daartoe redelijkerwijs niet toe in staat bent geweest. Ook kunt u beroep instellen, als u het niet eens bent met één van de wijzigingen in het definitieve besluit, ten opzichte van het ontwerpbesluit. U stuurt dan binnen zes weken na publicatiedatum van dit besluit een beroepschrift naar de Rechtbank Alkmaar, sector Bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG in Alkmaar.

In het beroepschrift moeten ten minste zijn vermeld:

  • Uw naam en adres

  • Een omschrijving van het besluit waartegen u beroep instelt

  • De reden(en) waarom u het niet eens bent met de beslissing)

  • De datum waarop u het beroepschrift geschreven heeft

Daarnaast dient u een kopie van het besluit mee te zenden naar de Rechtbank.

U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van een beroepschrift moet u een bijdrage betalen, het zogenaamde griffierecht. Op www.rechtspraak.nl kunt u de brochure “beroep instellen bij de rechtbank, de Bestuursrechtelijke procedure” vinden. Hierin vindt u alle relevante informatie.

Voorlopige voorziening

De uitvoering van het besluit gaat gewoon door, ook al heeft u beroep ingesteld. Als u van mening bent dat een uitspraak van de rechter op uw beroepschrift niet kan worden afgewacht, dan kunt u aan de Voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Wanneer deze wordt toegekend door de rechter, dan kan de uitvoering van het besluit worden uitgesteld tot het moment waarop op uw bezwaarschrift is beslist.

Een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen worden ingediend als u ook een beroepschrift heeft ingediend bij de rechtbank. Het verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank te Alkmaar, sector Bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is ook griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Naar boven