Logo DrimmelenBORDENSANERING LAGE ZWALUWE / WIJZIGING VRACHTWAGENVERBOD KERNEN HOOGE EN LAGE ZWALUWE

Burgemeester en wethouders van Drimmelen,

Gelet op:

  • -artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), zoals verwoord in dit verkeersbesluit, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • -de gemeenteraad in 2011 bij de kerntakendiscussie heeft besloten om het aantal verkeersborden binnen de gemeente te verminderen;

  • -in dat kader en ten behoeve van het integraal beheer van de openbare ruimte in 2012 een inventarisatie van alle verkeersborden binnen de gemeente heeft plaatsgevonden;

  • -deze verkeersborden vanuit verkeerskundig en juridisch oogpunt zijn beoordeeld naar de noodzaak ze te handhaven;

  • -één van de redenen hiertoe is gelegen in het feit dat de afgelopen jaren in het kader van het programma Duurzaam Veilig aanpassingen aan het wegennet zijn gedaan waardoor diverse verkeersborden overbodig zijn geworden;

  • -het verminderen van het aantal verkeersborden in de openbare ruimte mede wordt ondersteund door veranderende wet- en regelgeving;

  • -een voorbeeld hiervan wordt gevormd door in- en uitritconstructies welke een zelfstandige betekenis hebben gekregen, waardoor het plaatsen van borden ter regeling van de voorrang bij dergelijke constructies overbodig is geworden;

  • -een teveel aan (deels overbodige) borden daarnaast een nadelige werking heeft op de kwaliteit en belevenis van de openbare ruimte;

  • -de gemeente gelet op het voorgaande dan ook een kloppend verkeerssysteem nastreeft door verkeerskundig of juridisch overbodige bebording te verwijderen;

  • -de gemeente daarnaast ook streeft naar het realiseren van een verbeteringsslag ten aanzien van de bebording die blijft staan, zoals het wijzigen van woonerven in 30 km/uur zones;

  • -aandachtspunt met betrekking tot het verwijderen van de overbodige verkeersbesluitplichtige bebording wordt gevormd door het feit dat het in zijn totaliteit om een grote hoeveelheid bebording gaat;

  • -het vanuit het oogpunt van overzichtelijkheid dan ook niet wenselijk is om al deze te verwijderen borden op te nemen in één enkel verkeersbesluit;

  • -in verband hiermee dan ook is besloten om voor elke kern binnen de gemeente een specifiek verkeersbesluit op te stellen;

  • -dit betekent dat voor elk van de volgende kernen een separaat verkeersbesluit wordt opgesteld waarin wordt ingegaan op de besluitplichtige bebording die in die betreffende kern wordt verwijderd in het kader van de bordensanering:

    • 1.Drimmelen;

    • 2.Helkant en Hooge Zwaluwe;

    • 3.Lage Zwaluwe en Blauwe Sluis;

    • 4.Made;

    • 5.Terheijden;

    • 6.Wagenberg

  • -dit verkeersbesluit betrekking heeft op de wegen die binnen de bebouwde kom van de kernen Lage Zwaluwe en Blauwe Sluis liggen;

  • -ten eerste met betrekking tot een aantal straten in Lage Zwaluwe en Blauwe Sluis is geconstateerd dat het naast de weg gelegen trottoir of pad door middel van bebording is aangewezen als voetpad;

  • -het in deze gaat om de volgende straten: Ameroever, Onderstraat, Princenhil, Thorbeckestraat, Savornin Lohmanstraat, Wethouder Dubbelmanstraat, Groen van Prinsterenstraat, Abraham Kuijperstraat, Ganshoeksingel, Groningenlaan, Utrechtlaan, Pastoor van Hooijdonklaan, Noord-Hollandlaan, Overijssellaan, Vijverstraat, Olmhof, Drentelaan;

  • -het bij elk van de bovengenoemde straten echter vanuit de inrichting ter plaatse reeds duidelijk is dat het betreffende trottoir of pad voor voetgangers bestemd is, wat de aanwezigheid van de bebording feitelijk overbodig maakt;

  • -het gelet op het voorgaande dan ook wenselijk wordt geacht om de aanduiding van de trottoirs en paden in bovengenoemde straten als voetpad op te heffen;

  • -ten tweede is geconstateerd dat op de Dirk de Botsdijk, direct ten westen van het kruispunt met de Flierstraat, in de huidige situatie een geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen van kracht is;

  • -(brom)fietsers ter plaatse echter aan beide zijden van de weg gebruik kunnen maken van een vrijliggend brom-/fietspad;

  • -(brom)fietsers verder geen enkele mogelijkheid hebben om ter hoogte van de locatie waar deze geslotenverklaring begint nog vanaf de rijbaan naar een vrijliggend brom-/fietspad te komen;

  • -het gelet op het voorgaande dan ook niet waarschijnlijk wordt geacht dat (brom)fietsers van de rijbaan van de Dirk de Botsdijk gebruik gaan maken, maar zullen kiezen voor de vrijliggende brom-/fietspaden die zij tot hun beschikking hebben, waar zij gescheiden van het overige gemotoriseerd verkeer kunnen rijden;

  • -de nut en noodzaak van de bovengenoemde geslotenverklaring dan ook niet langer aanwezig is en het derhalve wenselijk wordt geacht om deze op te heffen;

  • -ten derde is geconstateerd dat in de huidige situatie in een aantal straten van Lage Zwaluwe een parkeer- en/of stilstaanverbod van kracht is waarvan de nut en noodzaak niet langer aanwezig is dan wel niet bekend is waarom deze destijds is ingesteld;

  • -het in deze gaat om de volgende parkeer- en stilstaanverboden:

    • het huidige parkeerverbod aan de oostzijde van de Bieschbosweg, dat direct ten noorden van het kruispunt met de Nieuwlandsedijk en Flierstraat van kracht is;

    • het parkeerverbod dat ter hoogte van het kruispunt Streeplandsedijk – Oostelijke Parallelweg van kracht is. Dit parkeerverbod is overbodig aangezien het betrekking heeft op een trottoir;

    • een overbodig bord model E1 (parkeerverbod) dat in de Oudeweg, ter hoogte van de Gelderlandlaan staat;

  • -het in het kader van de beoogde bordensanering wenselijk wordt geacht om de hierboven genoemde parkeerverboden / overbodige borden te verwijderen;

  • -ten vierde direct ten zuidoosten van Brugdam huisnummer 17 een passeergebod van kracht is die, gelet op de inrichting, feitelijk overbodig is;

  • -het betreffende passeergebod derhalve wordt opgeheven;

  • -ten vijfde in de Kerkstraat, direct ten westen van het kruispunt met de Ganshoeksingel, in de huidige situatie een geslotenverklaring van kracht is voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 12 meter en waarvan enkel agrarisch bestemmingsverkeer wordt uitgezonderd;

  • -handhaving op de hierboven genoemde geslotenverklaring echter bijzonder moeilijk is, aangezien er geen duidelijke kaders bestaan die aangeven wanneer een voertuig wel of niet tot agrarisch bestemmingsverkeer behoort;

  • -de positionering van de geslotenverklaring voorts zodanig is dat voertuigen die langer zijn dan de aangeduide 12 meter geen enkele mogelijkheid hebben om te keren of een andere weg in te slaan;

  • -chauffeurs van deze voertuigen dan gedwongen zijn de betreffende geslotenverklaring te overtreden, waardoor zij door de omstandigheden ook het risico lopen om een bekeuring te krijgen;

  • -het bovenvermelde voor de gemeente aanleiding is om de betreffende geslotenverklaring in het kader van de bordensanering op te heffen;

  • -tot slot is geconstateerd dat in een aantal straten in de huidige situatie een geslotenverklaring voor vrachtauto’s van kracht is, waarvan enkel bestemmingsverkeer wordt uitgezonderd;

  • -deze geslotenverklaringen van kracht zijn op de Binnenmoerdijksebaan, Horenhilsedijk en de Amerweg;

  • -handhaving op de hierboven genoemde geslotenverklaringen echter bijzonder moeilijk is, aangezien er geen duidelijke kaders bestaan die aangeven wanneer een voertuig wel of niet tot bestemmingsverkeer behoort;

  • -beoogd doel van de geslotenverklaringen was de overlast van vrachtverkeer in de dorpen Hooge en Lage Zwaluwe te verminderen;

  • -daartoe al in 1993 een verkeersbesluit is genomen;

  • -het betreffende verkeersbesluit luidde: het gesloten verklaren van de kernen Hooge en Lage Zwaluwe voor vrachtverkeer behoudens bestemmingsverkeer voor deze kernen.

  • -Voor de uitvoering van dit verkeersbesluit echter alleen verbodsborden zijn geplaatst bij de rotonde bij Wagenberg en op de Binnenmoerdijksebaan bij Lage Zwaluwe.

  • -Er meer wegen zijn dan de twee genoemde om de dorpen Hooge en Lage Zwaluwe binnen te komen;

  • -Het vrachtwagenverbod derhalve niet sluitend is en handhaving daardoor niet mogelijk is;

  • -het gelet op het voorgaande wenselijk wordt geacht om de geslotenverklaring voor vrachtverkeer voor de dorpen Hooge en Lage Zwaluwe sluitend te maken;

  • -daartoe rondom Lage Zwaluwe op de volgende straten een zonaal vrachtwagenverbod met een uitzondering voor aantoonbaar bestemmingsverkeer voor Lage Zwaluwe te plaatsen: Amerweg, Horenhilsedijk, Groenendijk, Binnenmoerdijksebaan, Zwaluwsedijk;

  • -rondom Hooge Zwaluwe op de volgende straten een zonaal vrachtwagenverbod met een uitzondering voor aantoonbaar bestemmingsverkeer voor Hooge Zwaluwe te plaatsen: Wagenbergsestraat, Zonzeelseweg, Horenhilsedijk, Stationsweg, Moerseweg, Helkantsedijk;

  • -het met betrekking tot de geslotenverklaring op de Horenhilsedijk, tussen Ruilverkavelingsweg en Vierendeelseweg, wenselijk wordt geacht om deze op te heffen;

  • -het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -het verwijderen van de in dit besluit genoemde bebording geen grondslag heeft op basis van artikel 2 van de WVW 1994 aangezien het gaat om het verwijderen van bebording die juridisch en/of ruimtelijk niet noodzakelijk is;

  • -de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom van de kernen Lage Zwaluwe en Blauwe Sluis liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Drimmelen;

  • -het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

  • -overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de (nationale) politie en dat er positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN

  • 1.door het verwijderen van de borden model G7 en G8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de aanduiding als voetpad van het aanwezige trottoir / pad in de volgende straten op te heffen:

    • a.Ameroever;

    • b.Onderstraat;

    • c.Princenhil;

    • d.Thorbeckestraat;

    • e.Savornin Lohmanstraat;

    • f.Wethouder Dubbelmanstraat;

    • g.Groen van Prinsterenstraat;

    • h.Abraham Kuijperstraat;

    • i.Ganshoeksingel;

    • j.Groningenlaan;

    • k.Utrechtlaan;

    • l.Pastoor van Hooijdonklaan;

    • m.Noord-Hollandlaan;

    • n.Overijssellaan;

    • o.Drentelaan;

    • p.Vijverstraat;

    • q.Olmhof;

  • 2.de huidige geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, welke direct te westen van de Flierstraat van kracht is op de Dirk de Botsdijk, op te heffen door het verwijderen van het bord model C15 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 3.door het verwijderen van de borden model E1 van Bjilage 1 van het RVV 1990 de volgende parkeerverboden dan wel overbodig aanwezige borden op te heffen:

    • a.het huidige parkeerverbod aan de oostzijde van de Bieschbosweg, dat direct ten noorden van het kruispunt met de Nieuwlandsedijk en Flierstraat van kracht is;

    • b.het parkeerverbod dat ter hoogte van het kruispunt Streeplandsedijk – Oostelijke Parallelweg van kracht is;

    • c.het overbodige bord model E1 dat in de Oudeweg ter hoogte van de Gelderlandlaan staat;

  • 4.het huidige passeergebod direct ten zuidoosten van Brugdam huisnummer 17 op te heffen door het verwijderen van de borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 5.de huidige geslotenverklaring in de Kerkstraat voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan 12 meter en waarvan enkel agrarisch bestemmingsverkeer wordt uitgezonderd, welke vanaf het kruispunt met de Ganshoeksingel in noordwestelijke richting van kracht is, op te heffen door het verwijderen van het bord model C17 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsook het daaronder aanwezige onderbord met de tekst “m.u.v. agrarisch bestemmingsverkeer”;

  • 6.de geslotenverklaring voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer voor Lage Zwaluwe sluitend te maken door het plaatsen van het bord C07zb met onderbord ‘uitgezonderd vrachtverkeer met aantoonbare bestemming voor Lage Zwaluwe’ op de volgende wegen: Amerweg, Horenhilsedijk, Groenendijk, Binnenmoerdijksebaan, Zwaluwsedijk;

    • 7.de geslotenverklaring voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer voor Hooge Zwaluwe sluitend te maken door het plaatsen van het bord C07zb met onderbord ‘uitgezonderd vrachtverkeer met aantoonbare bestemming voor Hooge Zwaluwe’ op de volgende wegen: Wagenbergsestraat, Zonzeelseweg, Horenhilsedijk, Stationsweg, Moerseweg, Helkantsedijk;

  • 8. de geslotenverklaring voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer op de Horenhilsedijk, tussen Ruilverkavelingsweg en Vierendeelseweg, op te heffen door het verwijderen van de borden C7 en onderborden ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer;

  • 9.de verkeerstekens te verwijderen/plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingstekening;

Made, 29 april 2014

Het college van burgemeester en wethouders van Drimmelen,

drs. C. Smits drs. G.L.C.M. de Kok

secretaris burgemeester

Bijlage

Bezwaarschriftenprocedure

1.Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het bestuursorgaan dat dit besluit heeft genomen, dus aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad en moet worden verzonden naar Postbus 19, 4920 AA Made.

Het bezwaar dient te zijn ondertekend en bevat tenminste:

    • Naam en adres van de indiener;

    • De dagtekening;

    • Omschrijving van het besluit met vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

    • Een opgave van de reden(-en) waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.

    • 2.Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda.

      Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

      • Naam en adres van de verzoeker;

      • De dagtekening;

      • Vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum of kenmerk van het besluit;

      • De gronden van het verzoek (motivering).

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht . Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling van het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant wijst u na indiening van het verzoekschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht u binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

Meer informatie over de bezwaarschriftprocedure vindt u op www.drimmelen.nl, of in de folder in het informatierek van het gemeentehuis. Ook kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via het telefoonnummer 140162.

Naar boven