Logo VlaardingenVERKEERSBESLUIT - 30 kmzone, parkeerverbodzone, voorrang, (brom)fietspaden en verbod tot stilstaan – Hooglede - Vlaardingen

Nr. 568563

Het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen;

vastgesteld hebbend, dat de bestuurlijke bevoegdheid hiertoe op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bij hem ligt, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan, zoals genoemd in artikel 1, lid 1, onder b, van die wet, die onder het beheer van noch het Rijk, noch de provincie, noch het waterschap valt en is gelegen in de gemeente Vlaardingen;

gezien het Mandaatbesluit ambtenaren 2013 (Gemeenteblad 2012-66) en het Ondermandaatbesluit ambtenaren 2013 (Gemeenteblad 2012-67);

gelezen het advies van de politie d.d.15-01-2014 - die met dit besluit instemt - waarmee tevens is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer;

gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten:

  • 1.tot het intrekken van alle in het verleden genomen verkeersbesluiten met betrekking tot de Polistraat;

  • 2.tot het instellen van een 30 km zone in de nieuwbouwwijk “Hooglede”, bestaande uit de woonstraten Gretha Hofstralaan, Francijntje de Kadtlaan en de Laan van Hooglede, door plaatsing van de verkeersborden A1 en A2 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990, uitgevoerd als begin en einde zone;

  • 3.tot het instellen van een parkeerverbodzone in de nieuwbouwwijk “ Hooglede”, bestaande uit de woonstraten Gretha Hofstralaan, Francijntje de Kadtlaan en de Laan van Hooglede, door plaatsing van de verkeersborden E1 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, uitgevoerd als begin en einde zone;

  • 4.tot het aanwijzen van het direct ten noorden van de nieuwbouwwijk “Hooglede” gelegen pad als bromfietspad door plaatsing van de verkeersborden G12a en G12b volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 5.tot het aanwijzen van het ten zuidwesten van de nieuwbouwwijk “Hooglede” gelegen pad, tussen de Trekkade en de Francijntje de Kadtlaan als verplicht fietspad door plaatsing van het verkeersbord G11 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 6.tot het regelen van de voorrang ter plaatse van de aansluiting van het ten noorden van de nieuwbouwwijk “Hooglede” gelegen verplichte bromfietspad op de Willem de Zwijgerlaan door plaatsing van de verkeersborden B4, B5 en B7 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van een stopstreep zoals bedoeld in hoofdstuk IV paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens;

  • 7.tot het regelen van de voorrang ter plaatse van de aansluiting van het ten noorden van de nieuwbouwwijk “Hooglede” gelegen verplichte bromfietspad op de Trekkade door plaatsing van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in hoofdstuk IV paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens;

  • 8.tot het regelen van de voorrang ter plaatse van de aansluiting van het, ten zuidwesten van de nieuwbouwwijk “Hooglede” gelegen verplichte fietspad, op de Francijntje de Kadtlaan door plaatsing van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in hoofdstuk IV paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens;

  • 9.tot het regelen van de voorrang ter plaatse van de aansluiting van het ten zuidwesten van de nieuwbouwwijk “Hooglede” gelegen verplichte fietspad op de Trekkade door plaatsing van de verkeersborden B4, B5 en B6 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in hoofdstuk IV paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens;

  • 10.tot het instellen van een verbod tot stilstaan aan weerszijden van de aansluiting van de noordoostelijk gelegen tijdelijke ontsluitingsweg van het nieuwbouwplan “Hooglede” op de Willem de Zwijgerlaan door het aanbrengen van een doorgetrokken gele streep over ongeveer 20 meter zoals bedoeld in hoofdstuk IV paragraaf 2, onderdeel 1 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens;

  • 11.de verkeersborden en verkeersmaatregelen te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.

Overwegende:

  • dat op het voormalige terrein van het Holy ziekenhuis de nieuwbouwwijk “Hooglede” wordt gerealiseerd;

  • dat de woonstraten die gelegen zijn binnen de nieuwbouwwijk “Hooglede”, te weten de Gretha Hofstralaan, Francijntje de Kadtlaan en de Laan van Hooglede, als verblijfsgebied worden ingericht;

  • dat in de gemeentelijke beleidsnota “30 km/uur zones in Vlaardingen 1992”, de gemeenteraad heeft besloten alle verblijfsgebieden in te richten als 30 km per uur zones;

  • dat er in de nieuwbouwwijk “Hooglede” op alle locaties waar het gewenst is dat er wordt geparkeerd, parkeervakken zijn aangebracht;

  • dat aan de noord- en zuidwestzijde van de nieuwbouwwijk “Hooglede” verbindingen voor het langzaam verkeer worden gerealiseerd tussen de genoemde nieuwbouwwijk, de Trekkade en de Willem de Zwijgerlaan;

  • dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • dat op grond van artikel 15 , tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • dat de gemeente Vlaardingen beheerder is van de weg(en) of gedeelten daarvan waarop het verkeersbesluit betrekking heeft.

Uit het oogpunt van:

  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Is het gewenst om:

•de verkeersborden te plaatsen en de markeringen aan te brengen, een en ander zoals weergegeven op bijgevoegde tekening.

Motivering:

Ten aanzien van de verkeerskundige aspecten:

Voor de besluiten 2 en 3;

  • dat de genoemde woonstraten voornamelijk een verblijvende en ontsluitende functie hebben;

  • dat het gewenst is om de maximale toegestane snelheid in overeenstemming te brengen met de inrichting van de woonstraten en deze vast te stellen op 30 km per uur;

  • dat het ongewenst is dat er op andere locaties dan in de parkeervakken wordt geparkeerd;

  • dat er binnen de nieuwbouwwijk “Hooglede” voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers worden gerealiseerd;

Voor de besluiten 4 t/m 9;

•dat er door het aanwijzen van de langzaam verkeer verbinding aan de noordzijde van

de nieuwbouwwijk “Hooglede” als (brom)fietspad, er een kortsluitende en doorgaande route ontstaat tussen de Holywijk en de Broekpolder;

  • dat het gewenst is om de langzaam verkeer verbinding aan de zuidzijde van Hooglede, tussen de Trekkade en de Francijntje de Kadtlaan aan te wijzen als verplicht fietspad;

  • dat binnen verblijfsgebieden in principe de verkeersregel “voorrang bestuurders van rechts” van toepassing is;

  • dat onder andere solitaire fietspaden een uitzondering op deze verkeersregel vormen;

  • dat het in verband met het beperkte zicht voor bestuurders vanuit het bromfietspad op het kruisende verkeer op de Willem de Zwijgerlaan, gewenst is om een voorrangsregeling in te stellen waarbij men verplicht is om te stoppen;

Voor het besluit 10;

  • dat er regelmatig ter hoogte van de tijdelijke ontsluitingsweg, aan de westzijde van de Willem de Zwijgerlaan op de rijbaan wordt geparkeerd;

  • dat hierdoor het verkeerszicht wordt belemmerd en er verkeersonveilige situaties ontstaan;

  • dat het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt gewenst is om een verbod tot stilstaan in te stellen aan weerszijden van de aansluiting van de tijdelijke ontsluitingsweg van de nieuwbouwwijk

“Hooglede” op de Willem de Zwijgerlaan;

Belangenafweging:

  • dat het belang van de weggebruiker is afgewogen tegen het algemeen belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid en doorgang van het verkeer;

  • dat bij de voorbereiding van dit besluit dan ook gehandeld is overeenkomstig de zorgvuldigheid die op grond van artikel 3:1 van de Algemene wet bestuursrecht ten aanzien van besluiten als deze moet worden betracht;

  • dat met de vaststelling van dit besluit dan ook geen sprake is van een besluit met onevenredige nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Vlaardingen, 23 januari 2014

Namens burgemeester en wethouders van Vlaardingen,

N. A. Krijnen

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Gepubliceerd: 06 mei 2014

MEDEDELINGEN

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking daarvan, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen, onder vermelding van “bezwaarschrift verkeersbesluit”, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen.

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:

  • a.naam en adres van belanghebbende;

  • b.de dagtekening;

  • c.een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

  • d.de gronden van het bezwaar;

  • e.een volmacht, indien het bezwaarschrift niet door de belanghebbende maar door een ander, namens hem, wordt ingediend.

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit (zie artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).

De indiener van een bezwaarschrift kan ingevolge artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, als onverwijlde spoed dat – gelet op de betrokken belangen – vereist, eveneens een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.

Afschriften

Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan:

•de politie

Naar boven