De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Gelet op artikel N 10, derde lid, van de Kieswet;
Besluit:
ARTIKEL I
De bijlage bij de Kiesregeling wordt als volgt gewijzigd:
A
Paragraaf 3 van Model N 10-1 komt te luiden:
3. Toegelaten kiezers
Hoeveel kiezers mochten stemmen met een:
–
|
geldige stempas
|
………………
|
–
|
geldig volmachtbewijs (schriftelijk of via ingevulde achterkant van stempas of kiezerspas)
|
………………
|
–
|
geldige kiezerspas (pas om te stemmen in andere gemeente)
|
………………
|
|
|
……………… +
|
|
Hoeveel kiezers zijn er toegelaten tot de stemming?
|
……………… (A)
|
B
Model N 10- 2b wordt als volgt gewijzigd:
1. ‘4. Getelde stembiljetten’ wordt vervangen door: 4a. Getelde stembiljetten.
2. Na Paragraaf 4a (nieuw) wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
4b. Verklaring ongeldige stemmen
Vul hieronder de redenen in van de door het briefstembureau ongeldig beoordeelde stemmen.
De stem is ongeldig omdat:
|
Hoe vaak sprake van?
|
□
|
meer dan één lijst is gekozen.
|
……………… keer
|
□
|
meer dan één kandidaatnummer is gekozen.
|
……………… keer
|
□
|
geen lijst en één kandidaatnummer is gekozen.
|
……………… keer
|
□
|
het gekozen kandidaatnummer niet voorkomt op de gekozen lijst.
|
……………… keer
|
□
|
het stembiljet zodanig afwijkt van het model stembiljet dat niet te beoordelen is
wat de kiezer heeft gestemd.
|
……………… keer
|
□
|
de identiteit van de kiezer te achterhalen is.
|
……………… keer
|
□
|
andere verklaring, namelijk: ………………………………
………………………………………………………………
|
……………… keer
|
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
In de aanloop naar de verkiezingen van het Europees Parlement op 22 mei 2014 is geconstateerd
dat twee modellen aanpassing behoeven.
Wijziging van Model N 10- 1
Bij de aanstaande verkiezingen voor het Europees Parlement is het op grond van de
recente wijziging van de Kieswet1 voor het eerst mogelijk dat een kiezerspas wordt omgezet in een onderhandse volmacht.
Dit volgt uit artikel L 14, tweede lid, van de Kieswet. Kiezerspassen die in een onderhandse
volmacht zijn omgezet, moeten bij de stemopneming worden meegeteld bij de volmachten
en niet bij de kiezerspassen. Om mogelijke verwarring hieromtrent te voorkomen is
Model N 10-1 (proces verbaal van een stembureau) aangepast. In Paragraaf 3 is bij
het tweede gedachtestreepje na ‘stempas’ de zinsnede ‘of kiezerspas’ toegevoegd.
Wijziging van Model N 10- 2b
De wijziging van Model N 10- 2b is doorgevoerd ten behoeve van het experiment met
een nieuw model stembiljet voor kiezers buiten Nederland. Voor een toelichting op
het experiment met het nieuwe model stembiljet wordt verwezen naar de memorie van
toelichting van de Tijdelijke experimentenwet stembiljetten en centrale stemopneming
(hierna: Tijdelijke experimentenwet) en het Tijdelijk experimentenbesluit stembiljetten
en centrale stemopneming (hierna: Tijdelijk experimentenbesluit). De wijziging van
Model N 10- 2b betreft het proces-verbaal van de telling van een briefstembureau,
waaraan een paragraaf wordt toegevoegd, waar de leden van de briefstembureaus de redenen
van ongeldig beoordeelde stembiljetten dienen te noteren.
Achtergrond en doelstelling
Bij de verkiezing van de leden van het Europees Parlement op 22 mei 2014 wordt geëxperimenteerd
met een nieuw model stembiljet voor de kiezers buiten Nederland. Het nieuwe model
stembiljet maakt het mogelijk het stembiljet per e-mail aan de kiezer buiten Nederland
te versturen. Het versturen van het stembiljet per e-mail naar deze kiezers is een
verbetering ten opzichte van de huidige situatie. In de huidige situatie kan het stembiljet
alleen per post worden verzonden zodra de kandidatenlijsten onherroepelijk zijn vastgesteld.
De verzending per post neemt zodanig veel tijd in beslag dat voor een deel van de
kiezers dan onvoldoende tijd resteert om tijdig het stembiljet terug te sturen.
Het experiment met het nieuwe stembiljet wordt onder verantwoordelijkheid van de minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geëvalueerd. Dit volgt uit artikel 17,
eerste lid, van het Tijdelijk experimentenbesluit. Uit de evaluatie moet blijken of
het stemmen met het nieuwe stembiljet en de mogelijkheid het stembiljet per e-mail
te ontvangen een meerwaarde heeft boven het stemmen met het stembiljet waarmee kiezers
in het buitenland voorheen konden stemmen.
Artikel 17, tweede lid, onder a, van het Tijdelijk experimentenbesluit bepaalt dat
in de evaluatie het aantal ongeldige stemmen en de redenen daarvan moeten worden opgenomen.
Deze informatie is cruciaal om te kunnen beoordelen of de ongeldigheid van een stem
het gevolg is van het aangepaste model stembiljet. Aan de hand van deze informatie
kan vervolgens eventueel besloten worden om bij volgende experimenten het stembiljet,
dan wel de voorlichting daarover aan te passen. Om deze evaluatie te kunnen uitvoeren
wordt in het Proces-verbaal van de telling bij een briefstembureau (Model N 10-2b)
een rubriek toegevoegd (Paragraaf 4b) waarin de briefstembureauleden de reden moeten
invullen waarom het stembiljet als ongeldig is beoordeeld. Briefstembureauleden kunnen
meerdere opties aankruisen en er bestaat tevens een optie om een andere verklaring
te geven, indien de reden er niet tussen staat.
Reikwijdte van het experiment
Het experiment strekt zich uit tot een specifieke groep: De kiezers die bij de verkiezing
van de leden van het Europees Parlement op 22 mei 2014 vanuit het buitenland per brief
een stem uitbrengen. Dit houdt in dat alle kiezers in het buitenland bij deze verkiezingen
zullen stemmen met het nieuwe model stembiljet. Omdat als gevolg hiervan alle ingestelde
briefstembureaus het nieuwe stembiljet zullen beoordelen wordt ervoor gekozen het
model van het proces-verbaal aan te passen. Op deze wijze kunnen met gebruikmaking
van de processen-verbaal van de briefstembureaus de redenen van de ongeldige stemmen
in kaart worden gebracht.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk.