Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | Staatscourant 2014, 1168 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | Staatscourant 2014, 1168 | Overig |
Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden,
Gelet op artikel 74 Verordening (EG) 1107/2009, artikel 10, eerste lid, Wet Gewasbeschermingsmiddelen en biociden, alsmede artikel 17 Kaderwet zelfstandige bestuursorganen;
Overwegende dat het overgangsrecht van Verordening (EG) 1107/2009 met zich meebrengt dat ook tarieven gesteld moeten blijven worden voor de behandeling van aanvragen omtrent toelating van gewasbeschermingsmiddelen die behandeld moeten worden op basis van de inmiddels vervallen richtlijn (EEG) 1991/414;
Gelet op artikel 80 van Verordening 528/2012/EU, artikel 10, eerste lid van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden en artikel 17 Kaderwet zelfstandige bestuursorganen;
Overwegende dat ter uitvoering van de verordening 528/2012 nadere regels zijn gesteld inzake de tarieven, facturering en betaling voor de diensten en werkzaamheden die het Ctgb in het kader van de verordening zal verrichten;
Overwegende dat het overgangsrecht van verordening 528/2012/EC Verordening (EG) 1107/2009 met zich meebrengt dat ook tarieven gesteld moeten blijven worden voor de behandeling van aanvragen omtrent toelating van biociden die behandeld moeten worden op basis van de inmiddels vervallen richtlijn (EG) 1998/98;
Besluit om de tarieven, verschuldigd in verband met de uitvoering van zijn wettelijke taken, vast te stellen als beschreven in dit besluit en de daarbij behorende bijlagen:
verordening (EG) 1107/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen en tot intrekking van de Richtlijnen 79/117/EEG en 91/414/EEG van de Raad
richtlijn 91/414/EEG van de Raad van 15 juli 2991 betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen
verordening (EU) 528/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 22 mei 2012
Richtlijn 98/8/EG van het Europese Parlement en de Raad van 16 februari 1998 betreffende het op de markt brengen van biociden
Wet op de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden
regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden
het in artikel 3 van de wet bedoelde College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden
de in artikel 1, van de wet bedoelde Minister
i. (gewasbeschermingsmiddelen) werkzame stof die niet blijkens uitvoeringsverordening (EU) 540/2011 is goedgekeurd en die op 15 juli 1993 nog niet op de markt was en daarmee niet ingevolge een communautaire maatregel is gelijkgesteld
ii. (biociden) werkzame stof als bedoeld in artikel 3 eerste lid onder e van de Verordening
aanvragen tot wijziging/toelating van gewasbeschermingsmiddelen, die op grond van artikel 33 van de Verordening middels de daar beschreven (inter)zonale beoordelingswijze worden behandeld
: aanvragen tot goedkeuring of wijziging van de goedkeuring van een werkzame stof, als bedoeld in artikel 7 van de Gewasbeschermingsverordening
de interne kosten Ctgb (uurtarief betreffende boekjaar x aantal door Ctgb bestede uren) en de werkelijke kosten van ingeschakelde derden (inclusief de eventueel aan derden betaalde BTW).
Met betrekking tot verzoeken tot openbaarmaking als bedoeld in artikel 43 Wgb (oud), artikel 33, vierde lid Verordening of artikel 96 Wgb, is het bepaalde in het besluit tarieven openbaarheid van bestuur van overeenkomstige toepassing.
De op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit aanhangige aanvragen worden met ingang van dat tijdstip overeenkomstig de bepalingen van dit besluit behandeld.
Het Tarievenbesluit Ctgb 2013 en Aanvulling tarievenbesluit Ctgb 2013 biociden, worden ingetrokken.
Dit besluit treedt, voor zover nodig met terugwerkende kracht, in werking op 1 januari 2014, na goedkeuring door Onze Minister en plaatsing van dit besluit in de Staatscourant.
Dit besluit wordt aangehaald als “Tarievenbesluit Ctgb 2014”.
Vastgesteld door het College voor de Toelating van Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden op 18 december 2013.
Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden,
voor deze,
de Voorzitter,
ir. J.F. de Leeuw
Categorie |
Omschrijving |
Tarief 2014 |
|
---|---|---|---|
Verzoeken |
115 |
||
Categorie I |
werkzaamheden tot maximaal een half uur |
€ 55 |
|
Categorie II |
werkzaamheden van half uur tot maximaal 2 uur |
€ 170 |
|
Categorie III |
werkzaamheden van 2 uur tot maximaal 4 uur |
€ 345 |
|
Categorie IV |
werkzaamheden van 4 uur tot maximaal 8 uur |
€ 745 |
|
Categorie V |
werkzaamheden vanaf 8 uur tot maximaal 12 uur |
Nacalculatie max: |
€ 1.380 |
Categorie VI |
werkzaamheden vanaf 12 uur |
Nacalculatie max: |
€ 4.600 |
Voorlichting |
|||
Categorie VII |
voorlichtingsbijeenkomst (algemeen) |
per deelnemer |
€ 170 |
Categorie VIII |
voorlichtingsbijeenkomst (op maat) |
pm |
|
Pre-submission |
|||
Categorie IX |
pre-submission meeting |
Werkelijke kosten met voorschot van |
€ 10.000 |
Het College stelt in de bijlage bij dit besluit de hoogte vast van het voorschot of van de vergoeding voor zijn werkzaamheden. De volgende posten kunnen in rekening worden gebracht:
• aanvraagkosten
• beoordelingskosten
• kosten voor samenvatten en evalueren van gegevens en studies die geleverd zijn ter onderbouwing van een aanvraag
• jaarlijkse vergoeding
• kosten voor pre-submission meeting
• kosten voor overige werkzaamheden.
Indien het college besluit tot het stellen van aanvullende vragen, zijn daarvoor ook de daaraan verbonden kosten voor het samenvatten/evalueren en de beoordelingskosten verschuldigd.
Voor het samenvatten en evalueren van gegevens en studies voor gewasbeschermingsmiddelen en microbiologische middelen zijn de kosten verschuldigd zoals vermeld in bijlagen van dit besluit, met uitzondering van zonale en Europese aanvragen, waar de werkelijk gemaakte kosten in rekening zullen worden gebracht op basis van voorschot en nacalculatie.
Werkelijk gemaakte kosten betreffen de interne kosten, gemaakt door het Ctgb (uurtarief betreffende boekjaar x aantal door Ctgb bestede uren) en de werkelijke kosten van ingeschakelde derden (inclusief de aan derden betaalde BTW).
a. De aan het Ctgb verschuldigde vergoeding wordt berekend aan de hand van de aangeduide posten en tariefstellingen.
b. Onverminderd het bepaalde in Titel 4.4 Algemene wet bestuursrecht, geldt dat aanvraagkosten bij het indienen van de aanvraag dienen te zijn voldaan aan het Ctgb.
c. Indien een voorschot voor de werkelijke kosten is betaald, wordt dit met het uiteindelijk verschuldigde bedrag verrekend. Indien de daadwerkelijke kosten lager zijn dan hetgeen is voorgeschoten, wordt het verschil binnen 30 dagen na dagtekening van de eindfactuur aan de aanvrager terugbetaald.
d. In afwijking van het bepaalde in artikel 4:87 Awb geldt dat de aanvrager de factuur binnen 30 dagen na factuurdatum onder vermelding van het factuurnummer dient te voldoen.
Voor zover het bepaalde in artikel 4:97 van toepassing is, laat dit onverlet de bestuursrechtelijke gevolgen van niet (tijdige) betaling, opgenomen in het geldende Bestuursreglement regeling toelating Gewasbeschermingsmiddelen en biociden.
Er is tijdig betaald indien de betaling door het Ctgb voor het einde van de in de factuur genoemde termijn is ontvangen, dan wel indien wordt aangetoond dat het te betalen bedrag voor het einde van de termijn naar het Ctgb is overgeschreven of gestort.
1. Tot twee weken na de datum van dagtekening van de factuur kan de aanvrager het College verzoeken om de kosten van de procedure bij het Ctgb in termijnen te mogen betalen. Dit verzoek wordt gehonoreerd tenzij de kosten van de procedure minder dan € 5.000, bedragen.
2. Indien de kosten van de procedure niet meer dan € 30.000 bedragen, kan worden voldaan in maximaal drie maandelijkse termijnen van telkens een derde van de totale som. Indien de kosten van de procedure meer dan € 30.000 euro bedragen, kan worden voldaan in maximaal vier maandelijkse termijnen van telkens een kwart van de totale som.
3. De eerste termijn dient te zijn betaald binnen 30 dagen na dagtekening van de oorspronkelijke factuur.
4. Aanvaarding
Bij betaling in termijnen aanvaardt het College na tijdige betaling van de eerste termijn de aanvraag en deelt de datum van deze aanvaarding mee aan de aanvrager.
Een aspirant-aanvrager kan voorafgaand aan het doen van een aanvraag, het Ctgb verzoeken om op basis van door hem verstrekte informatie een inschatting te maken van de reële kosten van die specifieke aanvraag en om het voorschotbedrag daarop aan te passen. Voor deze toets is een vergoeding verschuldigd op basis van de werkelijk gemaakte kosten.
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Tarief 2014 |
---|---|---|
ZTG, ZVTG, ZWTG, ZWXTG, ZTHG, ZRG, ZETG, ZEVTG, ZERG, ZEWTG, ZETHG, ZOVTG, ZEOVTG |
Aanvragen Ctgb rapporteur (NL is ZRMS) |
|
Aanvraag Pre-submission fase |
€ 10.000 |
|
In behandelingname (voorschot) |
€ 10.000 - € 50.000 |
|
Besluit op aanvraag (nacalculatie) |
Werkelijke kosten* |
|
Aanvragen identiek aan een in Nederland toegelaten gewasbeschermingsmiddel (ongewijzigd) |
€ 1.610 |
|
NLWTG, NLTG, NLTHG, NLRG, NLVTG, NLWTG |
Aanvragen Ctgb geen rapporteur (NL is CMS) |
€ 4.830 |
NLWERGU, NLWERGV, NLWERGZ, |
Aanvraag Wederzijdse erkenning |
€ 4.830 |
NLKUG, NLKUGH |
Aanvragen tot uitbreiding in NL (niet zonaal) van een bestaande toelating met alleen Kleine Toepassingen |
€ 5.115 |
IKV |
Inkennisstellingsverplichting |
€ 745 |
THG, TGV |
Aanvragen tot herregistratie (niet zonaal) |
€ 6.210 |
WGH, WGF, WGI |
Project omzetting WGGA naar WG |
|
Toelatinghouder levert zelf WG aan en voldoet aan onderstaande voorwaarden |
€ 745 |
|
Toelatinghouder levert WG niet aan of WG voldoet niet aan onderstaande voorwaarden |
€ 1.150 |
|
Omzetting van WGGA naar een WG voor parallele vergunningen of gewijzigde toelatingen |
€ 345 |
|
Overige aanvragen |
||
Toelatingen |
||
AG,VAG,UAG |
Toelating, verlenging of uitbreiding afgeleide |
€ 745 |
PAG, VPAG, UPAG, BPAG |
Vergunning, verlenging vergunning, uitbreiding vergunning of nieuwe batch voor parallel handel |
|
NLWG |
Nationale aanvraag tot wijziging nationaal addendum toelating gewasbeschermingsmiddel |
|
TT |
Aanvraag toevoegingsstof |
|
Wijzigingen |
||
PWSG |
Aanvraag Equivalence assessment gewasbeschermingsmiddel en/of wijziging productieproces (inclusief nieuwe/additionele productielocatie) en/ of de plaats van productie van de werkzame stof van een gewasbeschermingsmiddel |
€ 745 |
NLWATG |
Aanvraag voor nationale wijziging van een toelating voor gewasbeschermingsmiddel |
€ 920 |
WSGNW |
Aanvraag voor een niet wezenlijke wijziging van de samenstelling |
|
WNT, WNAW, OT |
Wijziging naam toegelaten middel, wijziging naam, adres en/of woonplaats van de toelatinghouder of overschrijving toegelaten middelen naar een ander bedrijf |
€ 230 |
WYG |
Aanvraag wijziging verpakking, wijziging etikettering, overige wijzigingen |
|
Overige |
||
INTR |
Intrekking toelating |
€ - |
EXV |
Exportverklaring |
€ 230 |
CLP |
Classificatie en labelling |
|
MRL |
Aanvragen tot afleiden van Maximaal Residu Limiet |
€ 745 |
MTR |
Aanvragen tot afleiden van Maximaal Toelaatbaar Risico |
€ 745 |
VIG |
Verzoek Inlichtingen dierproeven |
€ 460 |
Vrijstellingen voor proefdoeleinden |
||
PGN |
Aanvraag vrijstelling voor proefdoeleinden gewasbescherming waarbij de behandelde gewassen niet in de voedselketen komen |
€ 230 |
PGR |
Aanvraag vrijstelling voor proefdoeleinden gewasbescherming waarbij het de bedoeling is dat de behandelde gewassen in de voedselketen komen, basisbedrag |
€ 285 |
PGR |
Aanvullend bedrag per 5 gewassen die men in de voedselketen wil brengen |
€ 115 |
Bemiddeling uitwisseling dierproefgegevens |
Werkelijke kosten* |
|
Jaarlijkse vergoeding |
||
Toelating Gewasbeschermingsmiddel |
PM |
|
Toelating dringend vereiste |
PM |
|
Omschrijving |
Tarief 2014 |
---|---|---|
Beoordelingskosten algemeen |
||
Werkzaamheid |
€ 1.380 |
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen |
€ 920 |
|
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid |
€ 2.760 |
|
Criteria ten aanzien van de toepasser |
€ 2.760 |
|
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ 2.070 |
|
Ecotoxicologie |
€ 3.220 |
|
Criteria ten aanzien van het welzijn van te bestrijden dieren |
€ 1.320 |
|
Eindoordeel over de toelaatbaarheidaspecten |
€ 1.495 |
|
€ 15.925 |
||
Beoordelingskosten voor aanvragen m.b.t. coatingsmiddelen voor zaaizaad bestemd voor export |
||
Werkzaamheid |
€ 1.380 |
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen |
€ 920 |
|
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid |
€ 2.760 |
|
Criteria ten aanzien van de toepasser |
€ 170 |
|
Criteria ten aanzien van het milieu (lotgevallen en ecotoxicologie) |
€ 170 |
|
Criteria ten aanzien van het welzijn van te bestrijden dieren |
€ 1.320 |
|
Eindoordeel over de toelaatbaarheidaspecten |
€ 1.495 |
|
€ 8.215 |
||
Beoordelingskosten voor aanvragen vereenvoudige uitbreiding en uitbreiding met kleine toepassing |
||
Werkzaamheid |
€ – |
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen |
€ 230 |
|
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid |
€ 2.760 |
|
Criteria ten aanzien van de toepasser |
€ 2.760 |
|
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ 2.070 |
|
Ecotoxicologie |
€ 3.220 |
|
Criteria ten aanzien van het welzijn van te bestrijden dieren |
€ 1.320 |
|
Eindoordeel over de toelaatbaarheidaspecten |
€ 1.495 |
|
€ 13.855 |
||
Beoordelingskosten voor aanvragen tot wederzijdse erkenning en aanvragen waarbij uitsluitend het nationaal addendum wordt beoordeeld |
||
Werkzaamheid |
€ 920 |
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen |
€ 345 |
|
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid |
€ 690 |
|
Criteria ten aanzien van de toepasser |
€ 2.530 |
|
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ 1.610 |
|
Ecotoxicologie |
€ 2.185 |
|
Criteria ten aanzien van het welzijn van te bestrijden dieren |
€ 1.320 |
|
Eindoordeel over de toelaatbaarheidaspecten |
€ 1.495 |
|
€ 11.095 |
||
Beoordelingskosten voor aanvragen tot wederzijdse erkenning en nationaal addendum voor middelen o.b.v. micro-organismen, plantenextracten, feromonen dan wel hiermee vergelijkbare stoffen |
||
Werkzaamheid |
€ 1.380 |
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen |
€ 920 |
|
Criteria ten aanzien van de toepasser en de volksgezondheid |
€ 1.150 |
|
Criteria ten aanzien van het milieu (lotgevallen en ecotoxicologie) |
€ 1.150 |
|
Criteria ten aanzien van het welzijn van te bestrijden dieren |
€ 1.320 |
|
Eindoordeel over de toelaatbaarheidaspecten |
€ 1.495 |
|
€ 7.415 |
||
Beoordelingskosten voor het afleiden van MRL |
||
Werkzaamheid |
€ – |
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen |
€ – |
|
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid |
€ – |
|
Criteria ten aanzien van de toepasser |
€ 2.760 |
|
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ – |
|
Ecotoxicologie |
€ – |
|
Criteria ten aanzien van het welzijn van te bestrijden dieren |
€ 1.320 |
|
Eindoordeel over de toelaatbaarheidaspecten |
€ 1.495 |
|
€ 5.575 |
||
Vergelijkende beoordeling gewas conform de Gewasbeschermingsverordening |
Werkelijke kosten* |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Tarief 2014 |
---|---|---|
TGEURAP |
Aanvraagkosten |
|
A |
Aanvraag tot goedkeuring van een werkzame stof |
€ 12.500 |
B |
Aanvraag tot verlenging van een werkzame stof |
€ 12.500 |
C |
Aanvraag tot goedkeuring van een werkzame stof bestaande uit micro-organismen, plantenextracten, feromonen dan wel een daarmee vergelijkbare stof |
€ 7.500 |
D |
Co-rapporteur (type AIR), aanvraag, samenvatten en beoordelen voorschot |
€ 12.500 |
TGEURAP |
Samenvatten en beoordelen (opstellen monograph) |
|
A en B |
Samenvatten en beoordelen (aanvraag tot goedkeuring of verlenging van een werkzame stof) (voorschot) |
€ 150.000 |
A en B |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
C |
Samenvatten en beoordelen (aanvraag tot goedkeuring van een werkzame stof bestaande uit micro-organismen, plantenextracten, feromonen dan wel een daarmee vergelijkbare stof) (voorschot) |
€ 35.000 |
C |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
D |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
TGEURAP |
Overige werkzaamheden (aanvullend verslag) |
|
A |
Werkzaamheden ter afronding van de aanvraag van een werkzame stof (Europese besluitvorming) (voorschot) |
€ 75.000 |
A |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
B |
Werkzaamheden ter afronding van de verlenging van een werkzame stof (Europese besluitvorming) (voorschot) |
€ 25.000 |
B |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
C |
Werkzaamheden ter afronding van de Europese besluitvorming (voorschot) |
€ 15.000 |
C |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
* werkelijke kosten |
Tarief wordt bepaald per aanvraag aan de hand van het benodigd aantal uren vermenigvuldigd met het Ctgb uurtarief 2014 als de studie door het Ctgb intern wordt samengevat. In andere gevallen wordt het EI tarief gehanteerd in combinatie met de uren besteed aan nazorg door het Ctgb vermenigvuldigd met het Ctgb uurtarief 2014. |
Aspect |
OECD code |
Omschrijving |
Prijs per studie |
---|---|---|---|
tox |
7.1.1 / 7.1.2 / 7.1.3 / 7.1.14 / 7.1.5 / 7.1.6 |
bepaling acute orale toxiciteit / percutane toxiciteit / inhalatoire toxiciteit / huidirritatie / oogirritatie / sensibilisatie van de huid, per studie |
€ 115 |
res |
8.7 |
aantal gewasgroepen afleiden MRL, per gewasgroep |
€ 329 |
eco |
10.6.2 |
acute toxiciteit regenwormen |
€ 329 |
eco |
10.1.6 |
acute orale toxiciteit voor vogels |
€ 494 |
eco |
10.2.2.1 / 10.2.2.2 / 10.2.2.3 |
acute toxiciteit voor vissen / ongewervelde aquatische organismen / effecten op de groei van algen, per studie |
€ 494 |
eco |
10.8.2 |
laboratoriumgegevens over effecten op aquatic plants, b.v. Lemna, per studie |
€ 494 |
res |
8.1.1 |
aantal gewasgroepen waarvan gegevens over de storagestability zijn geleverd, per gewasgroep |
€ 658 |
res |
8.5.2 |
pulp en balans studie / follow-up studie, per studie |
€ 658 |
fat |
9.2.2 |
Bodemresidu studie |
€ 658 |
fat |
- / 9.9 |
kinetische evaluatie (algemeen) / omzettingssnelheid en -route (in de lucht), per studie |
€ 658 |
eco |
10.2.5.1 / 10.2.5.2 / 10.2.5.3 |
chronische blootstelling vis / aanvullende studie aquatische organismen (Early Life Stage) / id (Fish Life Cycle Test), per studie |
€ 658 |
eco |
10.2.6.1a |
chronische toxiciteit daphnia 21 dagen |
€ 658 |
eco |
10.4.3 |
residuproef met bijen |
€ 658 |
eco |
10.5.1 / 10.5.2 |
proeven op standaard / grotere laboratoriumschaal, per studie |
€ 658 |
eco |
10.6.3 / 10.6.5 |
subletale effecten / bioconcentratie (residu) op regenwormen, per studie |
€ 658 |
eco |
10.6.6 |
effecten op andere niet-doelwit macro-organismen in de bodem, per studie |
€ 658 |
eco |
10.7.1 |
stikstofbinding en koolstofmineralisatie, per studie |
€ 658 |
res |
8.5.1 |
eigenschappen van het residu |
€ 987 |
fat |
9.1.1 / 9.1.2 |
aerobe afbraaksnelheidstudie / anaerobe afbraak snelheidstudie, per studie |
€ 987 |
fat |
9.3.1 |
uitspoeling uit kolommen |
€ 987 |
eco |
10.4.2.1 en 10.4.2.2 samen |
acute toxiciteit voor bijen |
€ 987 |
eco |
10.5.2 |
proeven op grotere laboratoriumschaal (aged residue), per studie |
€ 987 |
eco |
10.8.1 |
laboratoriumgegevens over effecten op niet-doelwitplanten |
€ 987 |
tox |
7.3.1 t/m 7.5.4 |
gegevens over blootstelling |
€ 1.316 |
tox |
7.6.1 / 7.6.2 |
in vivo / in vitro onderzoek naar dermale absorptie, per studie |
€ 1.316 |
res |
8.2 |
aantal gewasgroepen waarvoor gegevens metabolisme en kinetiek bij planten, per gewasgroep |
€ 1.316 |
res |
8.2 |
metabolisme en kinetiek bij kip, geit, koe, varken of overige huisdieren (per studie, per huisdier) |
€ 1.316 |
res |
8.4.1 / 8.4.2 / 8.4.3 / 8.4. |
onderzoek vervoedering bij kip, geit, koe, varken of overige huisdieren (per studie, per huisdier) |
€ 1.316 |
res |
8.6 |
bepaling van residuen in volggewassen |
€ 1.316 |
fat |
9.2.3 |
bodemaccumulatiestudie |
€ 1.316 |
eco |
10.6.7 |
litterbag studie |
€ 1.316 |
fat |
9.2.1 |
bodemdissipatiestudie |
€ 1.645 |
eco |
10.1.8 / 10.3.2.2. |
bepaling acceptatie lokaas, granulaten of behandeld zaad, per studie |
€ 1.645 |
res |
8.3 |
aantal gewasgroepen waarvoor residuproeven zijn geleverd, per gewasgroep |
€ 1.974 |
fat |
9.3.2 / 9.3.3 |
lysimeteronderzoek / veldonderzoek naar uitspoeling, per studie |
€ 1.974 |
fat |
9.3.3 |
standaardisatiestudie lysimeter / uitspoeling, per studie |
€ 1.974 |
eco |
10.4.4 / 10.4.5 / 10.4.7 |
kooiproeven / veldproeven / tunnelproeven met bijen, per studie |
€ 1.974 |
eco |
10.1.9 / 10.3.2.3. |
bepaling effecten secundaire vergiftiging, per studie |
€ 2.632 |
eco |
10.6.4 |
veldstudie met regenwormen |
€ 2.632 |
eco |
10.1.7 / 10.3.3. |
proeven onder veldomstandigheden, per studie |
€ 4.277 |
wzh |
3 t/m 3.9 en 6 |
de werkzaamheid van het bestrijdingsmiddel |
€ 5.758 |
eco |
10.2.3 |
microcosmos-/mesocosmosstudie, per studie |
€ 5.758 |
eco |
10.5.4 / 10.8.1.4. |
veldproeven, veldstudies (multispecies) (o.a. terrestrische planten), per studie |
€ 5.758 |
tox |
7.1.7 |
studie naar combinaties van middelen |
werkelijke kosten* |
tox |
– |
overige gegevens met betrekking tot toxicologie |
werkelijke kosten* |
res |
– |
overige gegevens met betrekking tot residuen |
werkelijke kosten* |
fat |
9.10 |
monitoringgegevens/aanvullend onderzoek |
werkelijke kosten* |
eco |
10.2.6-7 / 10.7.2 / 10.8 / 10.9 |
aanvullend onderzoek effecten (laboratoriumgegevens, veldstudies e.d.) op niet-doelwit organismen (o.a. in bodem), per studie |
werkelijke kosten* |
Aspect |
OECD code |
Omschrijving |
Prijs per studie |
---|---|---|---|
fce |
4.4 / 4.5 / 4.7 / 4.8 / 4.3 |
de residuanalysemethoden voor de werkzame stof/metaboliet voor de bepaling van residuen in de bodem / in drink en oppervlaktewater / in de lucht / in lichaamsvloeistoffen en weefsels / op planten, plantaardige producten, levensmiddelen en diervoeder, per studie |
€ 115 |
tox |
5.2.1 / 5.2.2 / 5.2.4 / 5.2.5 |
de toxiciteit van de werkzame stof/metaboliet in proefdieren: bepaling acute orale / percutane toxiciteit / huidirritatie / oogirritatie, per studie |
€ 329 |
tox |
5.4.1 |
genotoxiciteitsproeven in vitro: Salmonella typhimurium terugmutatietest / Escherichia coli terugmutatietest / Saccharomyces cerevisiae genmutatietest / Saccharomyces cerevisiae mitotic recombination assay, per studie |
€ 329 |
res |
6.7 |
aantal gewasgroepen afleiden MRL |
€ 329 |
fat |
7.7 |
ready biodegradability in water |
€ 329 |
eco |
8.9.1 |
acute toxiciteit regenwormen |
€ 329 |
tox |
5.4.2 / 5.4.3 |
in vitro mammalian cytogenetic test / in vitro sister chromatid exhange assay in mammalian cells / genmutatietest in zoogdiercellen / DNA damage and repair / unscheduled DNA synthesis in mammalian cells, per studie |
€ 494 |
eco |
8.1.1 / 8.2.1 / 8.3.1 / 8.4.a / 8.5 |
acute orale toxiciteit voor vogels / vissen / ongewervelde aquatische organismen / effecten op de groei van algen / effecten op sedimentorganismen, per studie |
€ 494 |
fce |
1 en 4.2 |
de identiteit van de werkzame stof en bijbehorende analysemethoden |
€ 658 |
fce |
2 |
de fysisch chemische eigenschappen van een stof |
€ 658 |
tox |
5.2.6 |
acute toxiciteit: bepaling van de sensibilisatie van de huid |
€ 658 |
res |
6.1, 6.1.1, 6.1.2 |
aantal gewasgroepen waarvoor gegevens over de storage stability zijn geleverd, per gewasgroep |
€ 658 |
res |
6.5.2. |
pulp en balans studies, follow-up studies |
€ 658 |
fat |
7.3.2 |
bodemresidustudie |
€ 658 |
fat |
7.5 / 7.10 / - |
hydrolytische omzetting in water / omzettingssnelheid en -route in de lucht / kinetische evaluatie (algemeen), per studie |
€ 658 |
eco |
8.1.2 / 8.1.3 |
dieetonderzoek voor vogels (quail or mallard duck) / tweede vogelsoort, per studie |
€ 658 |
eco |
8.2.2 t/m 8.2.5 / 8.2.6 |
chronische toxiciteit voor vissen / bioconcentratie bij vissen, per studie |
€ 658 |
eco |
8.3.2 |
chronische toxiciteit ongewervelde aquatische organismen |
€ 658 |
eco |
8.6a |
bepaling effect op waterplanten |
€ 658 |
eco |
8.7.4 |
voedingsproef met bijenbroed |
€ 658 |
eco |
8.9.2 |
subletale effecten op regenwormen |
€ 658 |
eco |
8.10 |
stikstofbinding en koolstofmineralisatie |
€ 658 |
eco |
8.15 |
invloed op biologische methoden voor de zuivering van afvalwater |
€ 658 |
tox |
5.2.3 |
toxiciteit in proefdieren: bepaling acute inhalatoire toxiciteit |
€ 823 |
tox |
5.4.4 / 5.4.5 / 5.4.6 |
gentoxiciteitsproeven in vivo (lichaamscellen): micronucleus test / mammalian bone marrow cytogenetic test / vlekkentest bij muizen / unscheduled DNA synthesis test with mammalian liver cells / mouse heritable translocation assay / sex-linked recessive lethal test in Drosophila melanogaster / (geslachtscellen) rodent dominant lethal test / (geslachtscellen) mammalian spermatogonial chromosome aberration test, per studie |
€ 823 |
eco |
8.7.1, 8.7.2 |
acute toxiciteit voor bijen samen |
€ 823 |
eco |
– |
verzoek tot afleiden van een MTR buiten het kader van een aanvraag |
€ 823 |
tox |
5.3.5 |
kortdurend toxiciteitsonderzoek, onderzoek over 28 dagen bij inhalatoire toediening |
€ 987 |
tox |
5.7.1. |
acute neurotoxiciteit bij de rat |
€ 987 |
res |
6.5.1. |
eigenschappen van het residu |
€ 987 |
fat |
7.1.1. / 7.1.2. / 7.1.3. |
aerobe afbraakroutestudie / anaerobe afbraakroutestudie / bodemfotolyse, per studie |
€ 987 |
fat |
7.2.1 / 7.2.3 / 7.2.2 |
aerobe afbraaksnelheidstudie 20oC / aerobe afbraaksnelheidstudie 10oC, per studie |
€ 987 |
fat |
7.2.4 / 7.2.5 |
anaerobe afbraak snelheidstudie |
€ 987 |
fat |
7.4.1./ 7.4.2 |
adsorptiestudie / adsorptiestudie aan slibdeeltjes, per studie |
€ 987 |
fat |
7.4.3 / 7.4.4 / 7.6 |
uitspoeling uit kolommen / fotochemische omzetting in water, per studie |
€ 987 |
eco |
8.1.4 |
subchronische en reproductietoxiciteit bij vogels |
€ 987 |
eco |
– |
laboratoriumgegevens over effecten op niet-doelwitplanten |
€ 987 |
tox |
5.3.1 / 5.3.2 / 5.3.3 / 5.3.4 / 5.3.7 |
kortdurend toxiciteitsonderzoek, onderzoek over 28 / 90 dagen bij orale toediening (o.a. rat, 2e huisdier) / 1-2 jaar hond / 28 dagen dermale toediening, per studie |
€ 1.316 |
tox |
5.6.10 |
onderzoek naar ontwikkelingstoxiciteit (bij rat) / (bij 2e soort, meestal konijn), per studie |
€ 1.316 |
tox |
5.7.2 |
onderzoek vertraagd intredende neurotoxiciteit (rat) |
€ 1.316 |
res |
6.2.1 |
gegevens over metabolisme en kinetiek bij planten geleverd |
€ 1.316 |
res |
6.2.2 / 6.2.3 / 6.2.4 / 6.2.5 |
metabolisme en kinetiek bij kip, geit, koe, varken of overige huisdieren (per studie, per huisdier) |
€ 1.316 |
res |
6.4.1 / 6.4.2 / / 6.4.2 / 6.4.3 |
onderzoek vervoedering bij kip, geit, koe, varken of overige huisdieren (per studie, per huisdier) |
€ 1.316 |
res |
6.6.1 / 6.6.2. |
bepaling van residuen in volggewassen (metabolisme) / (veldproeven), per studie |
€ 1.316 |
fat |
7.3.3 |
bodemaccumulatiestudie |
€ 1.316 |
fat |
7.4.5 |
kolomstudies met verouderd residu |
€ 1.316 |
fat |
7.8 |
omzettingssnelheid en -route in water/sedimentsystemen |
€ 1.316 |
tox |
5.3.6 / 5.3.8 |
kortdurend toxiciteitsonderzoek over 90 dagen inhalatoire / dermale toediening, per studie |
€ 1.645 |
fat |
7.3.1. |
bodemdissipatiestudie |
€ 1.645 |
tox |
5.5.1 / 5.6.1 |
gentoxiciteit in vivo, toxiciteit bij langdurige blootstelling en carcinogeniteit / in vivo, multigeneratieonderzoek, per studie |
€ 1.974 |
fat |
7.4.7 / 7.4.8 |
lysimeteronderzoek / veldonderzoek naar uitspoeling, per studie |
€ 1.974 |
fat |
7.4.7 / 7.4.8 |
(standaardisatiestudie bij) lysimeterstudie / veldonderzoek naar uitspoeling, per studie |
€ 1.974 |
fat |
7.9 |
onderzoek in de verzadigde zone |
€ 1.974 |
eco |
– |
update MTR bodem |
€ 3.290 |
eco |
– |
update MTR water |
€ 3.290 |
wzh |
3 t/m 3.6 |
de werkzaamheid van het bestrijdingsmiddel |
€ 5.758 |
tox |
5.1. |
metabolisme en kinetiek in proefdieren |
€ 5.758 |
eco |
– |
afleiden MTR bodem |
€ 5.758 |
eco |
– |
afleiden MTR water |
€ 10.035 |
tox |
5.8, 5.9, 5.10 |
overige toxiciteits- of medische gegevens |
werkelijke kosten* |
res |
– |
overige gegevens met betrekking tot residuen |
werkelijke kosten* |
fat |
7.12, 7.13 |
monitoringgegevens/aanvullend onderzoek environmental fate |
werkelijke kosten* |
eco |
8.16.1 |
laboratoriumgegevens over effecten op andere niet-doelwitorganismen |
werkelijke kosten* |
eco |
8.16.2 |
veldstudies effecten op andere niet-doelwitorganismen |
werkelijke kosten* |
* werkelijke kosten |
Tarief wordt bepaald per aanvraag aan de hand van het benodigd aantal uren vermenigvuldigd met het Ctgb uurtarief 2014 als de studie door het Ctgb intern wordt samengevat. In andere gevallen wordt het EI tarief gehanteerd in combinatie met de uren besteed aan nazorg door het Ctgb vermenigvuldigd met het Ctgb uurtarief 2014. |
Het College stelt in de bijlage bij dit besluit de hoogte vast van het voorschot of van de vergoeding voor zijn werkzaamheden. De volgende posten kunnen in rekening worden gebracht:
• aanvraagkosten
• beoordelingskosten
• kosten voor samenvatten en evalueren van gegevens en studies die geleverd zijn ter onderbouwing van een aanvraag
• jaarlijkse vergoeding
• kosten voor presubmission meeting
• kosten voor overige werkzaamheden.
Indien het college besluit tot het stellen van aanvullende vragen, zijn daarvoor ook de daaraan verbonden kosten voor het samenvatten/evalueren en de beoordelingskosten verschuldigd.
Werkelijke gemaakte kosten betreffen de interne kosten Ctgb (uurtarief betreffende boekjaar x aantal door Ctgb bestede uren) en de werkelijke kosten van ingeschakelde derden (inclusief de aan derden betaalde BTW).
a. De aan het Ctgb verschuldigde vergoeding wordt berekend aan de hand van de aangeduide posten en tariefstellingen
b. Onverminderd het bepaalde in Titel 4.4 Algemene wet bestuursrecht, geldt dat aanvraagkosten bij het indienen van de aanvraag dienen te zijn voldaan aan het Ctgb.
c. Indien een voorschot voor de werkelijke kosten is betaald, wordt dit met het uiteindelijk verschuldigde bedrag verrekend. Indien de daadwerkelijke kosten lager zijn dan hetgeen is voorgeschoten, wordt het verschil binnen 30 dagen na dagtekening van de eindfactuur aan de aanvrager terugbetaald.
d. In afwijking van het bepaalde in artikel 4:87 Awb geldt dat de aanvrager de factuur binnen 30 dagen na factuurdatum onder vermelding van het factuurnummer dient te voldoen.
Voor zover het bepaalde in artikel 4:97 van toepassing is, laat dit onverlet de bestuursrechtelijke gevolgen van niet (tijdige) betaling, opgenomen in het geldende Bestuursreglement regeling toelating Gewasbeschermingsmiddelen en biociden.
Er is tijdig betaald indien de betaling door het Ctgb voor het einde van de in de factuur genoemde termijn is ontvangen, dan wel indien wordt aangetoond dat het te betalen bedrag voor het einde van de termijn naar het Ctgb is overgeschreven of gestort.
1. Tot twee weken na de datum van dagtekening van de factuur kan de aanvrager het College verzoeken om de kosten van de procedure bij het Ctgb in termijnen te mogen betalen. Dit verzoek wordt gehonoreerd tenzij de kosten van de volledige procedure minder dan € 5.000, bedragen.
2. Indien de kosten van de procedure niet meer dan € 30.000 bedragen, kan worden voldaan in maximaal drie maandelijkse termijnen van telkens een derde van de totale som. Indien de kosten van de procedure meer dan € 30.000 euro bedragen, kan worden voldaan in maximaal vier maandelijkse termijnen van telkens een kwart van de totale som.
3. De eerste termijn dient te zijn betaald binnen 30 dagen na dagtekening van de oorspronkelijke factuur.
4. Aanvaarding
Bij betaling in termijnen aanvaardt het College na tijdige betaling van de eerste termijn de aanvraag en deelt de datum van deze aanvaarding mee aan de aanvrager.
In aanvulling op bovenstaande en deels in afwijking hiervan gelden voor de werkzaamheden die het Ctgb verricht ter uitvoering van de Biocidenverordening de volgende bepalingen.
Vanaf het moment dat een aanvraag wordt ingediend geschiedt alle correspondentie omtrent kosten en betaling middels plaatsing van het bericht in het Register for biocidal products (R4BP) en mededeling hiervan per email aan de aanvrager.
Voor de registratie als toegelaten biocide wordt een jaarlijkse vergoeding in rekening gebracht.
Voor het aanbieden op de Nederlandse markt van biociden kan een jaarlijkse vergoeding in rekening worden gebracht, tenzij reeds een jaarlijkse vergoeding voor dat biocide in rekening wordt gebracht.
Voor het aanbieden op de Nederlandse markt van biociden van een productfamilie kan het College een aangepaste jaarlijkse vergoeding vastgestellen.
Na ontvangst van de aanvraag berekent het Ctgb de voor de aanvraagprocedure verschuldigde vergoeding aan de hand van de aangeduide posten en tariefstellingen.
De factuur wordt zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag verzonden.
De Biocidenverordening bepaalt dat de kosten van een aanvraagprocedure binnen een termijn van 30 dagen na dagtekening van de factuur moet zijn betaald. Een hersteltermijn kan niet worden gegeven. Bij niet tijdige betaling wordt de aanvraag verworpen.
Indien het gefactureerde bedrag een voorschot betreft, worden na afloop van de procedure middels nacalculatie de werkelijk gemaakte kosten in rekening gebracht. Indien de daadwerkelijke kosten lager zijn dan hetgeen is voorgeschoten, wordt het verschil binnen vier weken na dagtekening van de eindfactuur aan de aanvrager terugbetaald.
Indien de aanvrager niet of niet volledig binnen de gestelde termijn betaalt, is de aanvrager van rechtswege in verzuim in de zin van artikel 6:81 Burgerlijk Wetboek.
Indien meerdere aanvragen tegelijk worden ingediend waarbij op één of meer aspecten kan worden volstaan met een clusterbeoordeling voor meerdere aanvragen, brengt het Ctgb op verzoek van de aanvrager(s) voor die aspecten van die aanvragen een verlaagd tarief in rekening.
Indien er meerdere aanvragers zijn, is jegens het Ctgb iedere aanvrager hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele bedrag. Het Ctgb heeft geen bemoeienis met de onderlinge verrekening tussen aanvragers.
Een aspirant-aanvrager kan voorafgaand aan het doen van een aanvraag, het Ctgb verzoeken om op basis van door hem verstrekte informatie een inschatting te maken van de reële kosten van die specifieke aanvraag en om het voorschotbedrag daarop aan te passen.
Voor deze toets is een vergoeding verschuldigd op basis van de werkelijk gemaakte kosten.
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Tarief 2014 |
---|---|---|
Unie toelating (Ctgb = Evaluating Competent Authority, ECA) |
||
B-UTN, B-UTH |
Kosten Unie toelating (voorschot) |
€ 18.500 |
B-UTFN, B-UTFH |
Kosten Unie toelating biocidefamilie (voorschot) |
€ 22.000 |
Toelating (NL = Reference Member State, RMS) nieuwe toelating, biocidefamilie, voorlopige toelating, vernieuwing van de toelating (herregistratie) en grote wijzigingen in de toelating |
||
B-TN, B-TH, B-TPR, B-TR, B-GW |
Kosten toelating (voorschot) |
€ 18.500 |
B-TFN, BTFH, B-TPRF, B-TRF, B-GWF |
Kosten toelating biocidefamilie (voorschot) |
€ 22.000 |
Extra kosten indien een werkzame stof kandidaat is voor vervanging: |
||
Vergelijkende beoordeling (voorschot) |
€ 12.500 |
|
Toelating (NL = Concerned Member state, CMS) middels wederzijdse erkenningen |
||
B-TWEN, BTWEH |
All-in-one tarief |
€ 6.555 |
Vereenvoudigde toelating (NL = ECA) |
||
B-ET |
Vereenvoudigde toelating (voorschot) |
€ 4.000 |
B-ETF |
Vereenvoudigde toelating biocidefamilie (voorschot) |
€ 6.000 |
B-ETN, B-ETFN |
Vernieuwing van een vereenvoudigde toelating (single of biocidefamilie) |
€ 745 |
Vereenvoudigde toelating kennisgeving |
||
B-EM |
Kennisgeving (melding) van vereenvoudigde toelating, toegelaten in andere lidstaat |
€ 230 |
Toelating volgens de procedure van 'the same biocidal product' |
||
B-S |
All-in-one tarief |
€ 1.150 |
Overige tarieven Biociden |
||
B-FL |
Toevoeging van een product aan een biocidefamilie |
€ 745 |
B-AW |
Wijziging toelating: administratieve wijziging |
€ 230 |
B-KW |
Wijziging toelating: kleine wijziging |
€ 1.380 |
B-GW |
Wijziging toelating: grote wijziging (wordt behandeld als nieuwe toelating) |
|
Vergunning voor parallelhandel |
||
PAB,VPAB, UPAB,BPAB |
All-in-one tarief |
€ 745 |
Overige tarieven Biociden |
||
PB |
Kennisgeving van experiment of proef |
€ 460 |
Middelaanvragen tot toelating ingediend in het kader van richtlijn 98/8/EG (aangevraagd voor 1 september 2013) |
||
Beoordelingskosten |
||
THB, TNB |
Werkzaamheid |
€ 1.380 |
THB, TNB |
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen |
€ 2.010 |
THB, TNB |
Criteria ten aanzien van de toepasser |
€ 2.760 |
THB, TNB |
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid |
€ 2.760 |
THB, TNB |
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ 5.290 |
THB, TNB |
Eindoordeel over de toelaatbaarheidaspecten |
€ 1.495 |
€ 15.695 |
||
Aanvraagkosten en beoordelingskosten gecombineerd |
||
THBWE, TNBWE |
Wederzijdse erkenning van een toelating |
€ 6.900 |
Middelaanvragen waarbij één of meer bestaande werkzame stoffen, voor de aangevraagde PT's, niet zijn opgenomen in de Unielijst van goedgekeurde stoffen volgens verordening 528/2012/EU |
||
Aanvraagkosten |
||
TB, TBE, UB, WSB |
Aanvraagkosten toelating, uitbreiding, wijziging |
€ 4.600 |
KB |
Vaststelling kaderformulering |
€ 2.300 |
Beoordelingskosten |
||
Werkzaamheid |
€ 1.150 |
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen |
€ 1.380 |
|
Criteria ten aanzien van de toepasser en volksgezondheid |
€ 2.070 |
|
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ 2.070 |
|
Eindoordeel over de toelaatbaarheidaspecten |
€ 1.495 |
|
€ 8.165 |
||
TBE |
Indien gebruik wordt gemaakt van vergelijkende beoordeling |
€ 1.495 |
TBO, TBG |
Biociden vallend onder het gedifferentieerd handhavingsbeleid |
maximaal €12.500 |
Aanvraagkosten en beoordelingskosten gecombineerd |
||
DVB |
Complete beoordeling dringend vereist biocide |
€ 9.890 |
TVB |
Verlenging |
€ 2.990 |
Overige aanvragen |
||
AB, VAB, UAB |
Toelating, verlenging of uitbreiding afgeleide biocide, |
€ 745 |
WWGGA |
Wijziging WGGA (redactioneel) |
|
WSBNW |
Voor een niet wezenlijke wijziging van de samenstelling biocide |
|
PAB, VPAB, BPAB, UPAB |
Parallel toelating biocide, verlenging parallel toelating biocide, overige aanvragen betreffende parallel toelating biocide |
|
MRL |
Aanvragen tot afleiden van Maximaal Residu Limiet |
|
MTR |
Aanvragen tot afleiden van Maximaal Toelaatbaar Risico |
|
WNT, WNAW, OT |
Wijziging naam toegelaten middel, wijziging naam, adres en/of woonplaats van de toelatinghouder of overschrijving toegelaten middelen naar een ander bedrijf |
€ 230 |
WYB |
Wijziging verpakking, wijziging etikettering van een biocide, overige wijzigingen (redactioneel) |
|
EXV |
Exportverklaring |
|
INTR |
Intrekking toelating |
€ - |
PWSB |
Wijziging productieproces (inclusief nieuwe/additionele productielocatie) en/ of de plaats van productie van de werkzame stof |
€ 920 |
VIB |
Verzoek om inlichtingen dierproeven biocide |
€ 460 |
PB |
Vrijstelling voor proefdoeleinden biocide |
|
Bemiddeling uitwisseling dierproefgegevens |
Werkelijke kosten* |
|
Jaarlijkse vergoeding |
||
Toelating Biocide |
P.M. |
|
Toelating biocidefamilie |
P.M.. |
|
Aanbieden Biociden op de Nederlandse markt (vereenvoudigde toelating) |
P.M. |
|
Aanvragen tot goedkeuring van werkzame stoffen |
||
Aanvraagkosten |
||
EU-B |
Aanvraag tot goedkeuring van een (nieuwe) werkzame stof |
€ 12.500 |
Samenvatten, evalueren en beoordelen |
||
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Gemiddelde evaluatie (voorschot) |
€ 200.000 |
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Extra evaluatie en extra beoordelingen (voorschot) |
€ 250.000 |
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Beperkte evaluatie (voorschot) |
€ 150.000 |
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Evaluatie o.b.v. eenvoudig dossier (voorschot) |
€ 100.000 |
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
Overige werkzaamheden |
||
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Werkzaamheden ter afronding van de aanvraag van een werkzame stof (Europese besluitvorming) (voorschot) |
€ 75.000 |
EU-B, TB2EURAP, TB3EURAP, TB4EURAP |
Nacalculatie |
Werkelijke kosten* |
Aspect |
OECD code |
Omschrijving |
Prijs per studie |
|
---|---|---|---|---|
tox |
7.1.1 / 7.1.2 / 7.1.3 / 7.1.14 / 7.1.5 / 7.1.6 |
bepaling acute orale toxiciteit / percutane toxiciteit / inhalatoire toxiciteit / huidirritatie / oogirritatie / sensibilisatie van de huid, per studie |
€ 115 |
|
res |
8.7 |
aantal gewasgroepen afleiden MRL, per gewasgroep |
€ 329 |
|
eco |
10.1.6 |
acute orale toxiciteit voor vogels |
€ 494 |
|
res |
8.1.1 |
aantal gewasgroepen waarvan gegevens over de storagestability zijn geleverd, per gewasgroep |
€ 658 |
|
res |
8.5.2 |
pulp en balans studie / follow-up studie, per studie |
€ 658 |
|
res |
8.5.1 |
eigenschappen van het residu |
€ 987 |
|
tox |
7.3.1 t/m 7.5.4 |
gegevens over blootstelling |
€1.316 |
|
tox |
7.6.1 / 7.6.2 |
in vivo / in vitro onderzoek naar dermale absorptie, per studie |
€1.316 |
|
res |
8.2 |
aantal gewasgroepen waarvoor gegevens metabolisme en kinetiek bij planten, per gewasgroep |
€1.316 |
|
res |
8.2 |
metabolisme en kinetiek bij kip, geit, koe, varken of overige huisdieren (per studie, per huisdier) |
€1.316 |
|
res |
8.4.1 / 8.4.2 / 8.4.3 / 8.4. |
onderzoek vervoedering bij kip, geit, koe, varken of overige huisdieren (per studie, per huisdier) |
€1.316 |
|
res |
8.6 |
bepaling van residuen in volggewassen |
€1.316 |
|
fat |
9.2.1 |
bodemdissipatiestudie |
€1.645 |
|
res |
8.3 |
aantal gewasgroepen waarvoor residuproeven zijn geleverd, per gewasgroep |
€1.974 |
|
eco |
10.1.9 / 10.3.2.3. |
bepaling effecten secundaire vergiftiging, per studie |
€2.632 |
|
eco |
10.1.7 / 10.3.3. |
proeven onder veldomstandigheden, per studie |
€4.277 |
|
wzh |
3 t/m 3.9 en 6 |
de werkzaamheid van het bestrijdingsmiddel |
€1.380 |
|
tox |
7.1.7 |
studie naar combinaties van middelen |
werkelijke kosten* |
|
tox |
– |
overige gegevens met betrekking tot toxicologie |
werkelijke kosten* |
|
res |
– |
overige gegevens met betrekking tot residuen |
werkelijke kosten* |
|
mil |
7.1 |
Verwachte blootstelling aan het milieu op basis van het beoogde gebruik |
werkelijke kosten* |
|
mil |
7.4.1.1 |
acute toxiciteit voor mariene / brakwater vissen |
€ 494 |
|
mil |
7.4.1.2 |
acute toxiciteit voor mariene / brakwater ongewervelden |
€ 494 |
|
mil |
7.4.1.3 |
groeiremmingstest op mariene / brakwater algen |
€ 658 |
|
mil |
7.5.1.1 |
remming van microbiële activiteit |
werkelijke kosten* |
|
mil |
7.5.1.2 |
acute toxiciteit voor regenwormen en andere bodem niet-doelwit macro-organismen |
€ 494 |
|
mil |
7.5.1.3 |
acute toxiciteit voor planten |
€ 494 |
|
mil |
7.5.3.1.1 |
acute orale toxiciteit voor vogels |
€ 494 |
|
mil |
7.5.3.2 |
acute toxiciteit voor bijen en andere arthropoden (bijvoorbeeld predatoren) |
€ 987 |
|
mil |
7.7.1.2 |
gegevens over residuen in vissen voor de werkzame stof, inclusief de toxicologisch relevante metabolieten |
werkelijke kosten* |
|
mil |
7.8.7.2 |
inname van het biocide door niet-doelwit organismen die een risico kunnen lopen |
werkelijke kosten* |
Aspect |
OECD code |
Omschrijving |
Prijs per studie |
||
---|---|---|---|---|---|
fce |
4.4 / 4.5 / 4.7 / 4.8 / 4.3 |
de residuanalysemethoden voor de werkzame stof/metaboliet voor de bepaling van residuen in de bodem / in drink en oppervlaktewater / in de lucht / in lichaamsvloeistoffen en weefsels / op planten, plantaardige producten, levensmiddelen en diervoeder, per |
€ 115 |
||
tox |
5.2.1 / 5.2.2 / 5.2.4 / 5.2.5 |
de toxiciteit van de werkzame stof/metaboliet in proefdieren: bepaling acute orale / percutane toxiciteit / huidirritatie / oogirritatie, per studie |
€ 329 |
||
tox |
5.4.1 |
genotoxiciteitsproeven in vitro: Salmonella typhimurium terugmutatietest / Escherichia coli terugmutatietest / Saccharomyces cerevisiae genmutatietest / Saccharomyces cerevisiae mitotic recombination assay, per studie |
€ 329 |
||
tox |
5.3.1 / 5.3.2 / 5.3.3 / 5.3.4 / 5.3.7 |
kortdurend toxiciteitsonderzoek, onderzoek over 28 / 90 dagen bij orale toediening (o.a. rat, 2e huisdier) / 1-2 jaar hond / 28 dagen dermale toediening, per studie |
€1.316 |
||
tox |
5.6.10 |
onderzoek naar ontwikkelingstoxiciteit (bij rat) / (bij 2e soort, meestal konijn), per studie |
€1.316 |
||
tox |
5.7.2 |
onderzoek vertraagd intredende neurotoxiciteit (rat) |
€1.316 |
||
tox |
5.4.2 / 5.4.3 |
in vitro mammalian cytogenetic test / in vitro sister chromatid exhange assay in mammalian cells / genmutatietest in zoogdiercellen / DNA damage and repair / unscheduled DNA synthesis in mammalian cells, per studie |
€ 494 |
||
fce |
1 en 4.2 |
de identiteit van de werkzame stof en bijbehorende analysemethoden |
€ 658 |
||
fce |
2 |
de fysisch chemische eigenschappen van een stof |
€ 658 |
||
tox |
5.2.6 |
acute toxiciteit: bepaling van de sensibilisatie van de huid |
€ 658 |
||
tox |
5.2.3 |
toxiciteit in proefdieren: bepaling acute inhalatoire toxiciteit |
€ 823 |
||
tox |
5.4.4 / 5.4.5 / 5.4.6 |
gentoxiciteitsproeven in vivo (lichaamscellen): micronucleus test / mammalian bone marrow cytogenetic test / vlekkentest bij muizen / unscheduled DNA synthesis test with mammalian liver cells / mouse heritable translocation assay / sex-linked recessive le |
€ 823 |
||
tox |
5.3.5 |
kortdurend toxiciteitsonderzoek, onderzoek over 28 dagen bij inhalatoire toediening |
€ 987 |
||
tox |
5.7.1. |
acute neurotoxiciteit bij de rat |
€ 987 |
||
tox |
5.3.6 / 5.3.8 |
kortdurend toxiciteitsonderzoek over 90 dagen inhalatoire / dermale toediening, per studie |
€1.645 |
||
tox |
5.5.1 / 5.6.1 |
gentoxiciteit in vivo, toxiciteit bij langdurige blootstelling en carcinogeniteit / in vivo, multigeneratieonderzoek, per studie |
€1.974 |
||
wzh |
3 t/m 3.6 |
de werkzaamheid van het bestrijdingsmiddel |
€5.758 |
||
tox |
5.1. |
metabolisme en kinetiek in proefdieren |
€5.758 |
||
res |
– |
overige gegevens met betrekking tot residuen |
werkelijke kosten* |
||
tox |
5.8, 5.9, 5.10 |
overige toxiciteits- of medische gegevens |
werkelijke kosten* |
||
mil |
7.4.2 |
bioconcentratie |
€ 165 |
||
mil |
7.1.1.2.1 |
gemakkelijke biologische afbreekbaarheid |
€ 329 |
||
mil |
7.1.1.2.2 |
inherente biologische afbreekbaarheid, indien van toepassing |
€ 329 |
||
mil |
7.1.1.2.3 |
biologische afbreekbaarheid in zeewater |
€ 329 |
||
mil |
7.1.2.2.1 |
aërobe aquatische afbraak |
€ 329 |
||
mil |
7.4.3.5.2 |
aquatische toxiciteit voor planten |
€ 494 |
||
mil |
7.5.1.2 |
acute toxiciteit voor regenwormen en andere bodem niet-doelwit organismen |
€ 494 |
||
mil |
7.4.1.1 |
acute toxiciteit voor vis |
€ 494 |
||
mil |
7.4.1.2 |
acute toxiciteit voor ongewervelden |
€ 494 |
||
mil |
7.4.1.3 |
studie naar groeiremming bij algen |
€ 494 |
||
mil |
7.4.1.4 |
remmende werking op microbiologische activiteit (RWZI) |
€ 494 |
||
mil |
7.4.3.3.1 |
bioaccumulatie in een relevante vissoort |
€ 494 |
||
mil |
7.4.3.3.2 |
bioaccumulatie in relevante ongewervelden |
€ 494 |
||
mil |
7.4.3.4 |
effecten op de voortplanting en groeisnelheid bij relevante ongewervelden |
€ 494 |
||
mil |
7.4.3.5.1 |
effecten op sedimentorganismen |
€ 494 |
||
mil |
7.5.3.1.1 |
acute orale toxiciteit voor vogels |
€ 494 |
||
mil |
7.5.5 |
bioconcentratie, terrestrische Oligochaeten |
€ 494 |
||
mil |
7.5.5.1 |
bioconcentratie, verdere studies |
€ 494 |
||
mil |
7.5.7.1.1 |
acute orale toxiciteit voor zoogdieren |
€ 494 |
||
mil |
7.1.1.1.1 |
hydrolyse als functie van de pH, en identificatie van afbraakproducten |
€ 658 |
||
mil |
7.1.2.1.2 |
anaërobe biologische afbreekbaarheid |
€ 658 |
||
mil |
7.1.3 |
adsorptie / desorptie screeningtest |
€ 658 |
||
mil |
7.2.2.3 |
niveau en metabolisme van gebonden residuen |
€ 658 |
||
mil |
7.3.1 |
fotochemische omzetting in lucht (schattingsmethode), inclusief de identificatie van de afbraakproducten |
€ 658 |
||
mil |
7.4.3.1 |
langdurige toxiciteit voor een relevante vissoort |
€ 658 |
||
mil |
7.4.3.2 |
effecten op de voortplanting en groeisnelheid bij een relevante vissoort |
€ 658 |
||
mil |
7.5.1.1 |
remmende werking op microbiologische activiteit (terrestrisch) |
€ 658 |
||
mil |
7.5.1.3 |
acute toxiciteit voor planten |
€ 658 |
||
mil |
7.5.2.1 |
reproductiestudie met regenwormen en andere bodem niet-doelwit organismen |
€ 658 |
||
mil |
7.5.3.1.2 |
acute toxiciteit voor vogels |
€ 658 |
||
mil |
7.5.4.1 |
acute toxiciteit voor bijen en andere geleedpotigen (bijvoorbeeld predatoren) |
€ 658 |
||
mil |
7.5.6 |
effecten op andere terrestrische niet-doelwit organismen |
€ 658 |
||
mil |
7.5.7.1.2 |
acute toxiciteit voor zoogdieren |
€ 658 |
||
mil |
7.1.1.1.2 |
fotochemische omzetting in water, en identificatie van de metabolieten |
€ 987 |
||
mil |
7.1.4 |
nader onderzoek naar adsorptie en desorptie in water/sediment systemen en, indien van toepassing, adsorptie en desorptie van metabolieten en afbraakproducten, mits de risicobeoordeling aangeeft dat dit noodzakelijk is |
€ 987 |
||
mil |
7.2.1 |
aerobe afbraak in de bodem, aanvangsstudie |
€ 987 |
||
mil |
7.2.2 |
aerobe afbraak in de bodem, verdere studies |
€ 987 |
||
mil |
7.2.2.1 |
de snelheid en route van afbraak die plaatsvindt, inclusief identificatie van de processen die betrokken zijn en eventuele gevormde metabolieten en afbraakproducten in ten minste drie bodemsoorten, in relevante omstandigheden |
€ 987 |
||
mil |
7.2.3.1 |
adsorptie en desorptie |
€ 987 |
||
mil |
7.2.3.2 |
mobiliteit in ten minste drie bodemsoorten en, indien relevant, mobiliteit van metabolieten en afbraakproducten |
€ 987 |
||
mil |
7.5.2.2 |
lange termijn studie met terrestrische planten |
€ 987 |
||
mil |
7.5.3.1.3 |
effecten op de voortplanting van vogels |
€ 987 |
||
mil |
7.5.7.1.3 |
effecten op de voortplanting van zoogdieren |
€ 987 |
||
mil |
7.1.2.2.2 |
water / sediment degradatie |
€1.316 |
||
mil |
7.2.2.2 |
veldstudie met dissipatie en accumulatie in bodem |
€1.645 |
||
mil |
7.2.2.4 |
andere bodemdegradatie studies |
€ 1.974 |
||
* werkelijke kosten |
Tarief wordt bepaald per aanvraag aan de hand van het benodigd aantal uren vermenigvuldigd met het Ctgb uurtarief 2014 als de studie door het Ctgb intern wordt samengevat. In andere gevallen wordt het EI tarief gehanteerd in combinatie met de uren besteed aan nazorg door het Ctgb vermenigvuldigd met het Ctgb uurtarief 2014. |
Artikel 10, eerste lid van de wet Gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Wgb) bepaalt dat de kosten die het Ctgb maakt bij de uitvoering van de hem in artikel 4Wgb opgedragen, moeten worden gedekt uit de door het college vast te stellen en in rekening te brengen tarieven. Deze tarieven worden met dit besluit vastgelegd.
Deze tarieven hebben vooral betrekking op:
• Aanvragen tot toelating of met betrekking tot toelatingen (bijvoorbeeld aanvragen tot toelating, wijziging of verlenging van de toelating, aanvragen tot goedkeuring van een werkzame stof van een gewasbeschermingsmiddel of tot plaatsing van een werkzame stof van een biociden op Annex I of Ia bij richtlijn 38/8/EG)
• Jaarlijkse vergoedingen, die toelatinghouders aan het Ctgb verschuldigd zijn op grond van artikel 10, eerste lid, onder e Wgb*.
• Openbaarmakingsverzoeken middels verwijzing naar het Besluit tarieven openbaarheid van bestuur.
• Servicedeskverzoeken
* De tarieven voor de jaarlijkse vergoeding 2014 worden middels een wijzigingsbesluit op een later tijdstip in de Staatscourant gepubliceerd.
De tarieven hebben een rechtstreeks verband met de kosten die het Ctgb bij de uitvoering maakt en behoeven de goedkeuring van de ministers van EL&I en I&M.
Het uurtarief van het Ctgb is met 2,7 % geïndexeerd en bedraagt in 2014 € 115,- per uur. Hierdoor stijgen de aanvraag- beoordelingstarieven. De externe kosten voor het samenvatten en evalueren blijven gelijk ten opzichte van 2013 en zijn niet geïndexeerd.
Bij diverse artikelen worden kosten berekend op basis van nacalculatie op basis van de werkelijke kosten; dit is bij de desbetreffende artikelen nadrukkelijk vermeld. De berekening ervan gebeurt door het intern door het Ctgb aan de betreffende werkzaamheden bestede aantal uren te vermenigvuldigen met het uurtarief ( € 115,-); voorts worden ook de externe kosten van eventueel ingeschakelde Evaluerende Instanties (inclusief btw) in rekening gebracht.
De Ctgb servicedesk beantwoordt algemene informatieve vragen en behandelt verzoeken voor informatie in de pre-aanvraagfase van het toelatingsproces. Afhankelijk van de informatiebehoefte staan er verschillende mogelijkheden open voor voorlichting en informatieverstrekking, zowel mondeling in bv een voorlichtingsbijeenkomst, als schriftelijk in reactie op een verzoek voor informatie.
Verrichtingen in het kader van servicedesk verzoeken worden in rekening gebracht op basis van de volgende tariefstructuur; Servicedesk verzoeken met een arbeidsinzet kleiner dan 8 uur zijn geclassificeerd in categorieën waaraan vaste kosten verbonden zijn. Servicedesk verzoeken met een inzet van meer dan 8 uur worden gefactureerd op basis van nacalculatie, dit geldt bijvoorbeeld voor de pre-submission meeting.
Verordening (EG) 1107/2009 brengt met zich mee dat (inhoudelijke) aanvragen tot toelating die niet vallen onder het overgangsrecht van artikel 80 van de verordening, “zonaal” worden behandeld: dit betekent dat één lidstaat uit de zone de beoordeling van de aanvragen tot toelating in zijn zone tot op grote hoogte uitvoert. De andere lidstaten uit de zone moeten vervolgens dienovereenkomstig omtrent toelating besluiten; enige uitzondering daarop is de situatie dat nationaal specifieke landbouwkundige en milieuomstandigheden met zich meebrengen dat een toelating niet mogelijk is.
Er is besloten om te werken op voorschotbasis, waarbij voor de pre-submission fase een gefixeerd voorschotbedrag van € 10.000,- en voor de aanvraagfase een door het Ctgb vast te stellen voorschot verschuldigd zijn.
In het algemeen zal dit voorschot naar verwachting ca. € 50.000,- bedragen; indien voor de aanvraagfase (vaak na afloop van de pre-submission meeting) duidelijk wordt dat een ander voorschot nodig is, zal de hoogte van het vast te stellen voorschot daarop toegesneden worden.
De aanvrager zal (indien hij dit wenst) door het Ctgb actief op de hoogte gehouden worden van de mate van uitputting van het budget.
Aanvragen tot herregistratie van middelen waarvan de werkzame stof valt onder artikel 80, eerste lid van de verordening moeten worden behandeld onder het wettelijk kader zoals dat gold onder richtlijn 91/414/EEG.
Indien een aanvrager dat wenst, is het echter ook mogelijk herregistraties te behandelen in een zonale samenwerking, vergelijkbaar met de zonale toelating zoals die geldt onder Verordening (EG) 1107/2009. Daarmee kan de zonale samenwerking benut worden. Daarnaast blijft het voordeel van de situatie onder de richtlijn dat de tijdslijnen meer ruimte laten voor het stellen van aanvullende vragen.
Om deze manier van werken te faciliteren, is hiervoor aangesloten bij de tariefstructuur van de zonale aanvragen onder de verordening.
Onder ‘technische werkzame stof´ wordt verstaan de werkzame stof met de bijbehorende technische specificaties en bepalingen zoals vermeld in (voor gewasbeschermingsmiddelen) Annex I bij richtlijn 91/414/EEG, dan wel (voor biociden) bijlage I, IA of IB bij richtlijn 98/8/EG voor de werkzame stof.
Met ‘werkzame stof’ wordt de werkzame stof in de algemene zin bedoeld, de zuivere werkzame stof.
De aanvrager van een toelating van een biocide kan het Ctgb vragen om bij de toelating vast te stellen dat de betreffende biocide als kaderformulering wordt aangemerkt. De vaststelling van een kaderformulering biedt de toelatinghouder de mogelijkheid om gemakkelijker en tegen lagere tarieven sterk vergelijkbare toelatingen (bijv. in andere kleuren) te verkrijgen. De vaststelling van de kaderformulering brengt extra aanvraagkosten met zich mee, die derhalve naast de gewone aanvraagkosten in rekening gebracht worden.
De DTG-lijst is de Definitie Lijst Toepassingsgebieden, zoals die is opgenomen in de Evaluation Manual (te vinden op de website van het Ctgb) onder het aspect werkzaamheid.
Voor deze aanvragen wordt een tarief voor aanmelding en een beoordelingstarief in rekening gebracht. De kosten voor het beoordelen worden berekend op basis van nacalculatie. De totale kosten voor de behandeling van deze aanvragen bedragen maximaal € 12.500,–
Per 1 september 2013 is Verordening 528/2012/EU in werking getreden. Deze verordening is van toepassing op alle (aanvragen inzake) biociden en werkzame stoffen in biociden die niet op grond van regels van overgangsrecht onder de werking van de nationale wet of richtlijn 98/8/EG vallen. De verordening geeft regels voor de vergoeding die de lidstaten mogen berekenen voor de diensten die zij verrichten met betrekking tot de procedures van de verordening.
De communicatie tussen aanvrager en Ctgb zal onder de verordening volledig digitaal verlopen. De verordening introduceert voorts nieuwe aanvraagtypen en nieuwe soorten toelatingen, nieuwe verplichtingen ten aanzien van tariefstelling, facturering en betaling, en de mogelijkheid van een aangepast tarief. Het uitgangspunt dat de beoordelende lidstaten kostendekkend moeten werken is onveranderd gebleven.
Aangezien voorzien wordt dat het goedkeuren van de bestaande en geïdentificeerde werkzame stoffen tot na het jaar 2020 doorgaat zullen naar verwachting eerst in 2024 alle in Nederland alle toegelaten biociden onder het regime vallen van de biociden verordening.
Tot die tijd zullen er voor biociden tarieven blijven bestaan voor procedures onder nationaal recht of onder het recht van richtlijn 98/8/EG, naast de tarieven voor producten en procedures die onder de verordening vallen.
Grondslagen en uitgangspunten
De verordening verplicht de lidstaten om in de tariefstelling rekening te houden met een aantal zaken die voor het Ctgb nieuw zijn:
• de gedeeltelijke terugbetaling van de vergoeding indien een aanvrager de verlangde informatie niet binnen de vastgestelde termijn indient (art 80 lid3 onder b);
• waar passend, inachtneming van de specifieke behoeften van kleine en middelgrote ondernemingen, met inbegrip van de mogelijkheid om betalingen in verschillende termijnen en fasen te splitsen (art 80 lid3 onder c);
• bij de structuur en het bedrag van de vergoedingen wordt rekening gehouden met de omstandigheid of de informatie gezamenlijk dan wel afzonderlijk wordt ingediend (art 80 lid3 onder d).
• in naar behoren gemotiveerde gevallen kan, mits het agentschap of de bevoegde autoriteit daarmee akkoord gaat, de vergoeding geheel of gedeeltelijk worden kwijtgescholden (art 80 lid3 onder e)
Uitgangspunt van het onderhavige Besluit is dat de werkelijke kosten in rekening worden gebracht middels een systeem van voorschotten en nacalculatie. Voor procedures die voornamelijk administratief van aard zijn, wordt een vast tarief vastgesteld.
Een aspirant-aanvrager kan een verzoek indienen om het te betalen voorschot op een lager bedrag vast te stellen. In een vooroverleg wordt in dat geval aan de hand van het in te dienen dossier een op de aanvraag toegesneden voorschot vastgesteld. Hiermee hoopt het Ctgb te bevorderen dat volledige en adequate dossiers worden ingediend, hetgeen tijdwinst oplevert, en daardoor een lager voorschot en een lagere eindafrekening.
Een of meerdere aanvragers kunnen het Ctgb verzoeken een aantal aanvragen geclusterd te beoordelen. Voor die facetten waarvoor dat mogelijk blijkt, wordt een verlaagd voorschotbedrag in rekening gebracht. Geclusterde beoordeling levert tijdwinst op en dus een lagere eindafrekening.
Ook is de mogelijkheid geopend voor de aanvrager om het voorschot in termijnen te mogen voldoen.
Het College creëert geen mogelijkheid om de vergoeding geheel of gedeeltelijk kwijt te schelden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-1168.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.