Logo AaltenVERKEERSBESLUIT POLSTRAAT AALTEN

Aalten, 8 januari 2014

Verkeersbesluit tot het instellen van een enkelzijdig stopverbod op de Polstraat tussen de Haartsestraat en huisnummer 2.

Aanleiding

Aanleiding voor dit verkeersbesluit is de overlast en onveilige situaties die worden veroorzaakt door taxibussen welke passagiers laten in- en uitstappen ter hoogte van de Schillerweide. Om de taxibussen niet langer op de rijbaan te laten stoppen, is er een taxistandplaats gecreëerd op het parkeerterrein in de directe nabijheid.

Oorspronkelijke situatie

In de oorspronkelijke situatie stopten alle taxibussen op de rijbaan van de Polstraat. Omdat het hier een gebiedsontsluitingsweg betreft, is de intensiteit relatief hoog waardoor de doorstroming door de taxibussen werd verslechterd. Het laten stoppen van taxibussen op de rijbaan werd door zowel Estinea als door de gemeente als onwenselijk beschouwd. Naar aanleiding hiervan is gezocht naar de mogelijkheden om een taxistandplaats te realiseren.

Huidige taxistandplaats

De door Estinea aangedragen locatie bleek niet haalbaar en daarom heeft de gemeente samen met de pandeigenaar (De Woonplaats) en Estinea gezocht naar een alternatief. Naar aanleiding van een overleg tussen alle belanghebbende partijen, is er een taxistandplaats gerealiseerd op het parkeerterrein achter de Schillerweide. Deze taxistandplaats is extra verbreed om het in- en uitstappen gemakkelijker te maken.

Het gebruik van de taxistandplaats viel tegen en de gemeente heeft geconstateerd dat de taxibussen op de rijbaan blijven stoppen. Dit leidt tot onveilige manoeuvres van het overige verkeer maar ook tot een verslechterde doorstroming. De gemeente heeft Estinea dringend verzocht om de vervoerder aan te spreken op deze situatie en heeft aangedrongen op verbetering. Naar aanleiding hiervan heeft de vervoerder aangegeven dat de taxistandplaats door de smalle oprit niet goed te bereiken is. Naar aanleiding van deze opmerking heeft de gemeente de oprit verbreed om de toegankelijkheid te verbeteren.

Verbeterde situatie

Hoewel de situatie zodanig is aangepast dat alle partijen goed gebruik kunnen maken van de taxistandplaats, wordt er toch nog vaak op de rijbaan geparkeerd omdat dit makkelijk is en dichter bij de deur van het appartementencomplex. Destijds is kenbaar gemaakt dat wanneer de oprit is verbreed en het gebruik van de taxistandplaats onvoldoende blijkt, er een stopverbod wordt ingesteld op de betreffende locatie.

Belemmering van de kruising

De taxibussen en andere voertuigen welke op de rijbaan stilstaan, zorgen voor een onveilige situatie op de kruising Polstraat – Haartsestraat. Het overige verkeer moet de stilstaande voertuigen inhalen en komen daarbij op de verkeerde rijbaan. Omdat net voor de kruising er ook een middengeleider is gesitueerd, blijft het overige verkeer vaak tot voorbij de kruising met de Haartsestraat op de verkeerde rijbaan. Hierdoor komen fietsers in de verdrukking.

Maatregel

Op basis van het bovenstaande en de constatering dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van de taxistandplaats, is het noodzakelijk om een stopverbod in te stellen tussen de Haartsestraat en huisnummer 2.

Het enkelzijdig stopverbod moet voorkomen dat taxibussen en andere motorvoertuigen stilstaan op de rijbaan nabij het appartementencomplex. De verkeersveiligheid wordt op deze manier aanzienlijk verbeterd doordat voertuigen op hun eigen rijbaan blijven. Vooral de verkeersveiligheid in de directe omgeving van de kruising met de Haartsestraat en de verkeersveiligheid voor fietsers wordt hierdoor verbeterd. Tevens wordt de doorstroming op de Polstraat verbeterd. Deze weg is in de wegencategorisering opgenomen als gebiedsontsluitingsweg. Bij deze wegen is de doorstroming en bereikbaarheid van groot belang.

Juridisch kader

Wettelijke grondslag

Dit besluit is genomen conform:

  • -artikel 2, lid 1, onder a, b, c en d Wegenverkeerswet 1994;

  • -artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;

  • -artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -artikel 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -mandaatregeling 2012 Aalten;

  • -tekening VK2-03-23;

Beleidskader

De maatregel tot het instellen van een stopverbod op de Polstraat, is getoetst aan Nationaal, Provinciaal en Gemeentelijk beleid. De maatregel wordt conform Duurzaam Veilig uitgevoerd. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig- gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

De bovenstaande wegen zijn in de wegencategorisering (Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan 2011-2012) opgenomen als gebiedsontsluitingswegen. Dat wil zeggen dat zij een ontsluitende functie hebben richting grotere (provinciale) wegen. Er geldt hier een snelheidsregime van 50km/u.

Het besluit

Burgemeester en wethouders besluiten om voor de Polstraat te Aalten het volgende verkeersbesluit te nemen:

1.het instellen van een enkelzijdig stopverbod tussen de Haartsestraat en huisnummer 2 door het aanbrengen van de verkeersborden E02 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Advies politie

Op 7 januari 2014 is via de e-mail een adviesaanvraag ingediend bij de lokale politie. Op 8 januari 2014 hebben zij gereageerd op het bovenstaande besluit. In hun advies geven zij aan de voorkeur te hebben voor een gele doorgetrokken streep omdat dit de duidelijkheid zou vergroten. In overleg met de politie is er toch voor gekozen om met bebording te werken. Dit omdat het stopverbod tussen de Haartsestraat en huisnummer 2 wordt onderbroken door 2 parkeervakken. Wanneer er gewerkt wordt met een doorgetrokken streep zal deze onderbreking juist zorgen voor onduidelijkheid waardoor men alsnog naast geparkeerde voertuigen gaat stilstaan om passagiers te laten in- en uitstappen. Door bebording is duidelijker zichtbaar op welk deel van het wegvak het stopverbod van kracht is.

Bezwaar en beroep

Het bovenstaande besluit ligt vanaf 14 januari 2014 tot en met 25 februari 2014 ter inzage.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na datum toezending van dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester van Aalten.

Het bezwaarschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:

  • -de naam en het adres van de indiener;

  • -de dagtekening;

  • -een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • -de gronden van het bezwaar.

Een te late indiening van een gemotiveerd bezwaarschrift kan leiden tot het niet-ontvankelijk verklaren hiervan. Tevens kan, nadat bezwaar is gemaakt, in het geval van een spoedeisend belang, op grond van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek om voorlopige voorziening (bijv. schorsing van het besluit) worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Sector Bestuursrecht.

Het adres is: Rechtbank Gelderland, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem en het bezoekadres is: Martinetsingel 2, 7201 DT Zutphen.

Het college van burgemeester en wethouders van Aalten,

namens deze,

afdeling Bestuur en Openbare ruimte, team Beheer Openbare Ruimte,

G.Sikking

Naar boven