Logo Hengeloverkeersbesluit

Zaaknummer: 1009774

Onderwerp: Instellen 30 km/ uur-zone in de Brouwerij en op het Meijlingplein

Besluit

Door plaatsing van verkeersborden A01(30)zb en A02(30)ze uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, een 30 km/ uur zone in te stellen in de Brouwerij en op het Meijlingplein, conform bijgevoegde tekening met tekeningnummer REO-5-51-VKB-0004.

Toelichting

Aanleiding

Op het brouwerijterrein is fase 1 van de woningbouw inmiddels gerealiseerd. De ontsluiting van fase 1 vindt plaats via de Brouwerij en via het Meijlingplein. Dit zijn beide erftoegangswegen die enkel een functie hebben voor het ontsluiten van percelen. De wegen hebben geen doorgaande verkeersfunctie. Op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom geldt volgens het verkeersveiligheidsprogramma ‘Duurzaam Veilig’, een maximale toegestane snelheid van 30 km/ uur. Op dit moment mag er in de Brouwerij en op het Meijlingplein nog 50 km/ uur worden gereden.

Voorstel maatregel

Om de functie, vormgeving en het gebruik van de Brouwerij en het Meijlingplein beter op elkaar af te stemmen, wordt voorgesteld om de Brouwerij en het Meijlingplein aan te wijzen als 30 km/ uur-zone. Hiervoor dienen verkeersborden te worden geplaatst, waarvoor een verkeersbesluit moet worden genomen.

Motivatie

Overwegende:

  • -dat fase 1 van het Brouwerijterrein inmiddels is gerealiseerd;

  • -dat de ontsluiting van fase 1 plaatsvindt via de Brouwerij en via het Meijlingplein;

  • -dat dit beide erftoegangswegen zijn die enkel een functie hebben voor het ontsluiten van percelen;

  • -dat beide wegen geen doorgaande verkeersfunctie hebben;

  • -dat er op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom volgens het verkeersveiligheidsprogramma ‘Duurzaam Veilig’, een maximale toegestane snelheid geldt van 30 km/ uur;

  • -dat er op dit moment nog 50 km/ uur mag worden gereden in de Brouwerij en op het Meijlingplein;

  • -dat door het instellen van een 30 km/ uur-zone in de Brouwerij en op het Meijlingplein, de functie, vormgeving en het gebruik van de weg beter op elkaar wordt afgestemd;

  • -dat hiervoor verkeersborden dienen te worden geplaatst, waarvoor een verkeersbesluit moet worden genomen;

  • -dat het verkeersbesluit wordt genomen vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Midden en Noordoost Twente.

Procedure

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. In het “Mandaatbesluit 2012” van de gemeente Hengelo is vastgesteld dat het afdelingshoofd van de afdeling Ruimtelijke en Economische Ontwikkelingen gemandateerd is om verkeersbesluiten te nemen.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de Politie Twente, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel.

Bijlage: overzichtstekening met tekeningnummer REO-5-51-VKB-0004.

Naar boven