Logo HaarlemmermeerHaarlemmermeer –ontwerp verkeersbesluit –Hoofddorp,Lisserbroek, instellen schoolzone en 60 km/zone Lisserweg

N ummer 201 4 / 072194 (concept)

Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer zijn voornemens de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

1.Overwegingen

Aanleiding

De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Het inrichten van schoolzones is een onderdeel van het collegeprogramma 2010-2014. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid.

Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen.

Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast:

  • De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording;

  • Indien wenselijk en mogelijk een 30 km/h zone instellen;

  • Snelheidsremmende maatregelen (verhogingen, versmallingen en belijning) met name bij oversteeklocaties;

  • Attentieverhogende maatregelen bij oversteeklocaties (kanalisatiestrepen, opvallende tegels en waarschuwingsborden);

  • Eigen fietsvoorzieningen (fiets(suggestie)stroken, fietspaden en fietsstraten);

  • Meer stallingsmogelijkheden voor de fietsen van kinderen en ouders;

  • Aanduiden van de parkeerruimte, het reguleren van het gebruik door een (periodiek) parkeerverbod of parkeerduurbeperking en fysiek tegengaan van het foutief parkeren;

  • Verduidelijken en regelen voorrangssituaties.

Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen.

Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente te realiseren.

De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen.

Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria:

  • De noodzaak vanuit verkeersveiligheid (urgentie in aanpak speelt vooral bij al lopende dossiers);

  • Het bezit of behalen van het HVL (scholen die ver zijn met het behalen van het HVL krijgen voorrang en wanneer een school het HVL gaat behalen wordt hierop aangesloten met de inrichting van een schoolzone);

  • De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat);

  • De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam.

Op grond van de prioritering voor de aanpak van schoolzones is de schoolzone Lisserbroek in de zomervakantie van 2014 aan de beurt. Scholen de Reiger en de Zilvermeeuw zetten zich actief in voor het behalen van het Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel.

Met de betrokken partijen (scholen, dorpsraad en gebiedsagent) zijn de problemen geïnventariseerd en is naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn:

  • Het tweerichtingsverkeer wordt in de smalle straten bemoeilijkt door geparkeerde voertuigen rond de scholen;

  • Er ontbreken stukken trottoir wat extra oversteekbewegingen geeft;

  • Er zijn geen oversteeklocaties op de kruisingen van de Kalmoesstraat;

  • Fietsers komen in de knel en er ontstaan opstoppingen bij de ingang naar de Zilvermeeuw op de Wolgrasstraat.

Naast de schoolzone staan vanuit het Deltaplan Bereikbaarheid de aanleg van snelheidsremmende maatregelen op de Lisserweg en Lisserbroekerweg gepland. Voor een duidelijke communicatie, efficiënter werken en minder overlast tijdens de werkzaamheden worden deze projecten gecombineerd.

Maatregelen en motivatie

De maatregelen bestaan, naast het plaatsen van bebording en belijning bij de schoolzonepoorten, uit:

  • 1.Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Wolgrasstraat ( richting het oosten/ de Waterklaverstraat) en de Azollastraat (richting het westen/ de Kalmoesstraat ) tussen de Kalmoesstraat en de Waterklaverstraat voor gemotoriseerd verkeer. De bestaande borden die de voorrangssituatie regelen bij de versmallingen komen daardoor te vervallen. Dit houdt in:

    • Plaatsen borden C2 en C3 RVV 1990 met onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ in de Azollastraat voor het eenrichtingsverkeer in de rijrichting vanaf de Waterklaverstraat naar de Kalmoesstraat;

    • Plaatsen borden C2 en C3 RVV 1990 met onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ in de Wolgrasstraat voor het eenrichtingsverkeer in de rijrichting vanaf de Kalmoesstraat naar de Waterklaverstraat;

    • Het verwijderen van borden F5 en F6 RVV 1990 bij de versmallingen op de Azollastraat en de Wolgrasstraat;

  • 1.Het aanleggen van een ontbrekend stukje trottoir op de Azollastraat aan de overkant van de weg naast Kalmoesstraat 34, gelegen tussen de Kalmoesstraat en de ingang van de Reiger aan de Azollastraat.

  • 2.Het aanbrengen van kanalisatiestrepen op de drukkere oversteeklocaties van de Kalmoesstraat bij de Azollastraat en de Wolgrasstraat en bij de versmallingen op de Azollastraat (naast Kalmoesstraat 34 en voor nr. 54 en 68) en de Wolgrasstraat (naast Kalmoesstraat 28 en voor nr. 34) ter verduidelijking en de plaatsing van palen in de bochten en bij versmallingen om het foutief parkeren te beperken;

  • 3.Het verbeteren en aanvullen van de wegversmallingen op de Wolgrasstraat en de Azollastraat (op de Wolgrasstraat naast Kalmoesstraat 28 gelegen voor de ingang naar de Reiger en voor Azollastraat 68 bij de toegang naar de sporthal) voor veiligere oversteeklocaties;

  • 4.Het aanleggen van een stukje fietsstrook op de Wolgrasstraat tussen de Tolkruidstraat en de drempel voor Wolgrasstraat 34/36 om de fietsers die tegen het verkeer inrijden naar het schoolplein van de Zilvermeeuw een eigen ruimte te geven en het parkeren tegenover de haakse parkeerplaatsen te verbieden. Hiertoe wordt een fietssymbool zoals bedoeld in artikel 1 n RVV 1990 op de nieuwe rode fietsstrook geplaatst.

  • 5.Het aanleggen van een stukje fietsstrook op de Azollastraat vanaf de Kalmoesstraat naar de toegang tot het schoolplein van de Reiger naast Kalmoesstraat 34 om de fietsers die hier tegen het verkeer inrijden een eigen ruimte te geven. Hiermee wordt het inrijden van de Azollastraat vanaf de Kalmoesstraat ook ontmoedigd. Hiertoe wordt een fietssymbool zoals bedoeld in artikel 1 n RVV 1990 op de nieuwe rode fietsstrook geplaatst.

  • 6.Het aanleggen van 4 extra haakse parkeervakken in het groenvak tegenover Wolgrasstraat 38, gelegen tussen de bestaande 9 haakse parkeervakken op de Wolgrasstraat naast Tolkruidstraat 37 en de drempel voor Wolgrasstraat 34/36. Deze parkeervakken worden aangewezen voor K&R. De palen op het pleintje tegenover Wolgrasstraat 32/34 worden vervangen door fietsnietjes, zodat ouders tijdens het halen en brengen beter hun fiets kunnen stallen en het foutief parkeren op het trottoir alsnog niet mogelijk blijft.

De snelheidsremmende maatregelen op de Lisserweg en Lisserbroekerweg in Lisserbroek worden gecombineerd met de schoolzone.

De geplande maatregelen op de Lisserweg tussen de rotonde met de IJweg en Lisserbroekerweg en de bocht bij Lisserweg 595 zijn als volgt:

1.Dit deel van de Lisserweg wordt onderdeel van de bestaande 60km/h zone op de IJweg ten noorden van de rotonde en de geplande 60km/h zone Lisserweg ten oosten van de rotonde. Hiertoe worden de borden A1 en A2 met de opdruk ‘60’ en opdruk ‘zone’ op de IJweg verplaatst van een locatie ten noorden van de rotonde met de Lisserweg / Lisserbroekerweg naar een locatie op de Lisserbroekerweg ten zuiden van deze rotonde bij de bestaande bebouwde komgrens van Lisserbroek en de borden A1 en A2 met de opdruk ‘60’ en opdruk ‘zone’ op de Lisserweg geplaatst ten oosten van Lisserweg 595 bij de nieuwe bebouwde komgrens en ten oosten van de rotonde met de Lisserbroekerweg/IJweg, zodat de Lisserweg tussen de bocht bij nr. 595 t/m de rotonde binnen de 60km/h zone komt te liggen;

Het kombesluit voor verplaatsing van de kom op de Lisserweg van een locatie ten westen van de Middelweg naar een locatie ten oosten van Lisserweg nr. 595 is reeds genomen en staat tot 1 mei 2014 open voor bezwaar.

Het verkeersbesluit voor een 60km/h zone op de Lisserweg ten oosten van de rotonde met de IJweg en Lisserbroekerweg ipv de bestaande losse 60km borden, wordt met het verkeersbesluit voor 60km/h zone Turfspoor meegenomen, welke voor dit voorjaar gepland staat. De beide 60km/h zones sluiten dan op elkaar aan

  • 1.Er komt een drempel op de Lisserweg ten oosten van Lisserweg 48 op het deel waar geen woningen staan.

  • 2.Er komt een drempel op de Lisserweg tussen Lisserweg 564 en de Kalmoesstraat 4, waar in het verleden de voetgangersbrug lag, wanneer de aanleg van bomen aan de noordzijde van de Lisserweg tussen de Middelweg en de Lisserweg 595 niet haalbaar blijkt te zijn.

  • 3.De aansluiting van de parallelweg Lisserweg tussen Lisserweg 586 en 564 wordt verplaatst van de Lisserweg naar het parkeerterrein tussen Hoornbladplantsoen 7 en 8, om de verblijfsfunctie van deze erfachtige straat te benadrukken en een veilige fietsroute naar het fietspad langs de Lisserweg te bieden. De afsluiting vindt plaats door middel van palen en niet door het verbieden van bepaalde weggebruikers. De bestaande 30km/h zone borden blijven daarom gehandhaafd.

De volgende maatregelen zijn gepland voor de Lisserbroekerweg:

  • 1.De aanleg van een plateau op de Lisserbroekerweg, tussen de Struikheidestraat en de aansluiting op het parkeerterrein naast Lisserbroekerweg 61, met een fietsoversteek waar de fietsers vanaf de Lisserdijk veiliger kunnen oversteken. Voor de veiligheid van de fietsers komt deze oversteek uit de voorrang te liggen. Voor de aansluiting op het tweerichtingenfietspad langs de Lisserweg, moet het fietspad door de groenstrook en de fietsoversteek (in de voorrang) op de Struikheidestraat worden aangepast. De huidige fietsoversteek ten oosten van de Struikheidestraat komen samen met het aansluitende stukje fietspad te vervallen. Hiertoe worden de borden G11 en B6 RVV 1990 met haaientanden zoals bedoeld in art.80 RVV 1990 op de fietspaden langs de Lisserbroekerweg verplaatst van een locatie ten oosten naar een locatie ten westen van de Struikheidestraat

  • 2.De aanleg van een plateau ten westen van de kruising met de Kruisbaak;

  • 3.Een extra bord 50km met herhaling op de Lisserweg om het verkeer vanaf de Lisserdijk te waarschuwen voor het geldende snelheidsregime. De zichtbaarheid van het kombord met de 50km-aanduiding voor de Lisserbrug wordt waar mogelijk verbeterd.

De maatregelen zijn ter verbetering van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande kinderen en met name de overstekende voetgangers en fietsers en de leefbaarheid voor aanwonenden.

2.Verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor het instellen van eenrichtingsverkeer, het aanduiden van stukjes fietsstrook , het uitbreiden van de 60 km/h zone en het verplaatsen van een fietsoversteek moet een verkeersbesluit worden genomen.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2014-100-006.

3.Voorbereiding

Op 11 maart 2014 zijn de voorgestelde plannen gepresenteerd aan bewoners en andere belangstellenden tijdens een inloopavond op het raadhuis. Het voorlopige plan stond samen met het verslag van de inventarisatie vanaf 6 maart op de speciale pagina voor de schoolzones op de gemeentelijke website en de betrokken partijen (scholen, dorpsraad en gebiedsagent) hebben vooraf de plannen ontvangen.

Tijdens en naar aanleiding van deze avond zijn er 19 schriftelijke reacties binnengekomen.

Voor de schoolzone hadden deze betrekking op: eenrichtingsverkeer Azollastraat en Wolgrasstraat (goed zo 1x, omdraaien 7x en geen 1x), waarbij vooral de vrees voor extra verkeer in de kinderrijke Tolkruidstraat naar voren kwam. Het eenrichtingsverkeer is omgedraaid en hiermee is het verzoek (1x) voor een inrijverbod van de Azollastrat vanaf de Kalmoesstraat ook gehonoreerd. Het eenrichtingsverkeer in de lus Tolkruidstraat-Waterlelieplantsoen is ingetrokken (4x verzoek), om de problemen tijdens de schoolspits niet onnodig te verschuiven naar de bewoners in omliggende straten.

Verder is het geplande parkeerverbod op de Wolgrasstraat bij de Zilvermeeuw omgezet in een fietsstrook, ondanks het verzoek (1x) om de 2 langsparkeerplaatsen te behouden. Naast de fysieke aanpassingen rond de school worden leraren opgeroepen bij de dorpshuis te parkeren (1x verzoek), de noodzaak van de losse ingangen naar de fietsenstallingen aan de Azollastraat bekeken (1x verzoek om te sluiten) en de kinderen met hun ouders opgeroepen lopend of met de fiets te komen (1x verzoek auto’s te verbieden) als onderdeel van de verkeerseducatie.

Voor de Lisserweg waren er bezwaren tegen een drempel nabij woningen (6x), werd de noodzaak van een drempel betwist (3x), werd om een 2e drempel of andere aanvullende maatregelen gevraagd (2x), werd 50km/h i.p.v. 60km/h vanaf de rotonde voorgesteld (2x) of de komgrens zo te laten (1x) en werd gevraagd om de aansluiting van de Lisserweg naar de parallelweg af te sluiten om (hardrijdend) sluipverkeer te weren (2x). De benodigde drempel(s) voor een geloofwaardige 60km/h zone komen niet bij woningen en de aansluiting vanaf de Lisserweg naar de parallelweg wordt door palen belemmerd. Daarbij krijgt de Lisserweg standaard 60km onderbroken kantmarkering, wat geen fietsstrook is (3x gevreesd) en extra markering bij de komgrens om de snelheid bij de bocht te verlagen (1x gevraagd).

Voor de Lisserbroekerweg is gevraagd om de fietsoversteek bij de Struikheidestraat te verbeteren (2x) en het geldende snelheidsregime van 50km/h vanaf Lisse te verduidelijken (1x). Beide verzoeken zijn meegenomen in het aangepaste plan.

Naar aanleiding van de reacties op het voorgetelde plan, is het plan op 7 punten aangepast (3 voor de schoolzone, 2 voor de Lisserweg en 2 voor de Lisserbroekerweg).

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 1 april 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit.

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe wordt het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 7 april 2014 vier weken ter inzage gelegd.

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit.

De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken.

4.Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging

Motivering Wegenverkeerswet

Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen:

  • 1.In eerste instantie:

    • a.het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.In tweede instantie ook voor:

    • a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b).

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer door de verlaging van de maximum toegestane snelheid in verband met het uitbreiden van de 60 km/h zone en het instellen van eenrichtingsverkeer rond de scholen. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de overige belangen. De verkeersveiligheid van het langzame verkeer, met name die van schoolgaande kinderen, en de leefbaarheid voor aanwonenden wordt zwaarder gewogen dan de snelheid en rijrichting op wegen die voor het gemotoriseerde verkeer is toegestaan.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege de extra snelheidsremmende maatregelen. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Doorgaand verkeer

(Doorgaand) verkeer moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en heeft te maken met eenrichtingsverkeer rond de scholen. Hiermee wordt het belang van het doorgaand verkeer geschaad. De school is echter niet gelegen aan een weg, bestemd voor doorgaand verkeer. Bijkomend positief effect voor (doorgaand) verkeer is dat de oversteeklocaties door de maatregelen beter opvallen, waardoor de kans op een ongeval vermindert.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De oversteeklocaties worden beter aangeduid en de snelheid van het verkeer wordt verlaagd. De verkeerssituatie wordt hiermee duidelijker en veiliger.

Parkeerders

Parkeerders worden in hun belangen geschaad door het de aanleg van fietsstroken waar een parkeerverbod op geldt.

Openbaar vervoer

De bussen moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen op de Lisserbroekerweg en worden hiermee in hun belangen geschaad. De snelheidsremmende maatregelen zijn zoveel mogelijk bij de bushaltes en bochten gesitueerd, waar de bus toch al moet afremmen.

Hulpdiensten

De hulpdiensten moeten afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen en worden hiermee in hun belangen geschaad. De soort en locatie van de snelheidsremmende maatregelen is in samenspraak bepaald om deze overlast te beperken.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn, met name langzaam verkeer en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van het doorgaand verkeer, zwaar verkeer (bussen, vrachtwagens en brandweerwagens) en parkeerders die door de maatregelen worden geschaad.

5.Bevoegdheid

De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

6.Besluiten

    • I.Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Wolgrasstraat (richting het oosten) in Lisserbroek en de Azollastraat (richting het westen ) tussen de Kalmoesstraat en de Waterklaverstraat voor gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990 (RVV 1990) met onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ op de volgende locaties:

      • in de Azollastraat voor het eenrichtingsverkeer vanaf de Waterklaverstraat in de richting van Kalmoesstraat;

      • in de Wolgrasstraat voor het eenrichtingsverkeer vanaf de Kalmoesstraat in de richting van Waterklaverstraat;

    • I.De voorrangsregeling bij de versmallingen in de Azollastraat en de Wolgrasstraat in Lisserbroek in te trekken door het verwijderen van borden conform model F5 en F6 uit bijlage I van het RVV 1990 bij de versmallingen op de Azollastraat en de Wolgrasstraat;

    • II.De aanduiding van een stukje fietsstrook aan de woningzijde op de Wolgrasstraat tussen de Tolkruidstraat en de ingang van de Zilvermeeuw bij de drempel voor Wolgrasstraat 34/36 tegenover de 9 bestaande en 4 extra haakse parkeerplaatsen en een stukje fietsstrook op de Azollastraat tussen de Kalmoesstraat en de ingang van de Reiger naast Kalmoesstraat 34 door het aanbrengen van fietssymbolen zoals bedoeld in artikel 1 n van het RVV 1990;

    • III.Het uitbreiden van de 60km/h zone op de IJweg met het gedeelte van de Lisserweg tussen de rotonde met de IJweg en Lisserbroekerweg en de bocht bij huisnummer 595, door het (ver)plaatsen van de volgende borden conform model A1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 60, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "zone 60 kilometer per uur":

      • De plaatsing op een locatie op de Lisserweg ten oosten van de rotonde met de Lisserbroekerweg/IJweg en op een locatie ten oosten van Lisserweg 595 bij de nieuwe bebouwde komgrens;

      • De verplaatsing van een locatie op de IJweg ten noorden van de rotonde met de Lisserweg / Lisserbroekerweg naar een locatie op de Lisserbroekerweg ten zuiden van deze rotonde bij de bestaande bebouwde komgrens van Lisserbroek,

    • I.Het verplaatsen van de borden conform model G11 en het bord conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 met haaientanden zoals bedoeld in art.80 RVV 1990 op de fietspaden langs de Lisserbroekerweg van een locatie ten oosten naar een locatie ten westen van de Struikheidestraat ten behoeve van de nieuwe fietsoversteek (uit de voorrang) op een plateau.

    • II.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op ..... 2014 (in te vullen na de terinzagellegging)

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de Teammanager Wegen, Water en Verkeer

M.Ardewijn

Publicatiedatum voornemen in Staatscourant

Dit voorgenomen besluit is op 7 april 2014 gepubliceerd in de Staatscourant onder “Overige mededelingen aan het wegverkeer”.

Terinzagelegging

Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum (7 april 2014) een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Beheer en Onderhoud, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve besluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

Naar boven