Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van enkele vluchten met een onbemand luchtvaartuigsysteem bij het ‘De Kooij’-symposium in Amsterdam

Datum: 2 april 2013

Nummer: ILT-2013/12029

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van Delft Dynamics BV en TU Delft om in het kader van het De Kooij-symposium enkele vluchten te laten zien in de RC-mode boven het sportveld van het Marine Etablissement in Amsterdam;

Gezien het gegeven dat:

  • lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een observant te verplichten;

  • uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen;

  • Delft Dynamics en TU Delft voldoende kennis en ervaring ‘in huis’ hebben om op deze specifieke locatie op verantwoorde wijze een vlucht uit te voeren met hun UAS; beide organisaties hebben een operationeel plan gemaakt voor de betreffende vluchten;

Gelet op artikel 2.1, vierde lid, en artikel 3.21 van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan TU Delft en Delft Dynamics B.V. wordt ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 3.8 en 3.19a van de Wet luchtvaart voor het maken van (test)vluchten met een licht onbemand luchtvaartuig, zonder toegewezen nationaliteits- en inschrijvingskenmerk en zonder dat het luchtvaartuig is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat.

  • 2. Ingevolge artikel 2.1, vierde lid, van de Wet luchtvaart wordt aan de piloten van TU Delft en Delft Dynamics B.V. ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met het lichte onbemande luchtvaartuig, zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    TU Delft en Delft Dynamics B.V. fungeren bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van het onbemande luchtvaartuigsysteem (UAS).

  • 3. Aan de ontheffing genoemd in het eerste en tweede lid van dit artikel zijn de voorschriften en beperkingen verbonden die zijn opgenomen in artikel 2 van deze beschikking.

Artikel 2

Aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

TU Delft en Delft Dynamics B.V. mogen vluchten met het onbemande luchtvaartuig uitvoeren in de gemeente Amsterdam boven een rechthoekig grondgebied van 60 bij 30 meter, met een hoogte van maximaal 120 voet boven de grond, gecentreerd in een sportveld gesitueerd op het Marine Etablissement, Kattenburgerstraat 7, 1018 JA Amsterdam, rond de positie 52°22’26.35”N – 004°55’02.61”E;

  • 1. de vluchten met de onbemande luchtvaartuigen vinden plaats op 3 april 2013 tussen 12.00 uur en 16.00 uur plaatselijke tijd of, indien de weersomstandigheden dit niet toestaan, op 1 dag binnen de geldigheidsperiode van deze beschikking;

  • 2. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht van 1,5 km of meer en vrij van bewolking;

  • 3. de vluchten met de onbemande luchtvaartuigen mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, constructies, bewoonde gebouwen, vaartuigen of voertuigen anders dan het in kaart te brengen terrein;

  • 4. de horizontale afstand tussen de onbemande luchtvaartuigen en mensenmenigten, constructies, gebouwen, vaartuigen en voertuigen die niet onder zeggenschap vallen van TU Delft en Delft Dynamics B.V. bedraagt ten minste 150 meter;

  • 5. de onbemande luchtvaartuigen blijven binnen het gezichtsveld/Visual Line of Sight (hierna te noemen: VLOS) van de piloot;

  • 6. TU Delft en Delft Dynamics B.V. doen de aanmelding van de vlucht conform de afspraken met LVNL in het gesloten convenant en melden de start van de vluchtuitvoering en het beëindigen daarvan aan de Operationele Helpdesk LVNL (tel.: 020-406 2201) onder vermelding van het telefoonnummer waarop de piloot van TU Delft en Delft Dynamics B.V. ten tijde van de vlucht permanent bereikbaar is;

  • 7. de vluchten worden uitgevoerd conform het aangeleverde operationeel plan van TU Delft en Delft Dynamics B.V.;

  • 8. TU Delft en Delft Dynamics B.V. zorgen ervoor dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van het onbemande luchtvaartuig;

  • 9. TU Delft en Delft Dynamics B.V. wijzen voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de UAS-vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • 10. TU Delft en Delft Dynamics B.V. wijzen naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een observant aan; het is de taak van de observant om de gezagvoerder te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • 11. Verzekering

    • a. TU Delft en Delft Dynamics B.V. zijn verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • b. TU Delft en Delft Dynamics B.V. voldoen ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • 12. TU Delft en Delft Dynamics B.V. stellen voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor het onbemande luchtvaartuig vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen het onbemande luchtvaartuig en het externe besturingsstation wordt verbroken; die veilige positie moet bereikt kunnen worden zonder dat het systeem daarbij obstakels, inclusief het te filmen schip van STEMAT BV, ontmoet;

  • 13. TU Delft en Delft Dynamics B.V. stellen voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten en gebouwen op de grond;

  • 14. Voorvalmeldingen

    • a. TU Delft en Delft Dynamics B.V. melden voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaartvoorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • b. Ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • i. de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688, en

      • ii. de crisiscoördinator van ILT: 070 456 3434;

    • c. Incidenten worden binnen TU Delft en Delft Dynamics B.V. geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • 15. TU Delft en Delft Dynamics B.V. dragen ervoor zorg dat iedere geplande vluchtuitvoering op een terrein, waarvoor door de provincie ontheffing is verleend voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik, wordt gemeld bij de Inspectie via een e-mail aan meldingtug@ilent.nl; ingevolge artikel 35, derde lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen meldt de houder van de ontheffing ten minste 24 uur vóór de dag dat het terrein zal worden gebruikt dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de minister en de burgemeester van de gemeente waarin het desbetreffende terrein ligt; de melding aan de minister kan worden gedaan door het sturen van een e-mail aan meldingtug@ilent.nl;

  • 16. het is de verantwoordelijkheid van TU Delft en Delft Dynamics B.V. dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte UAS-vluchtuitvoering;

  • 17. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van het lichte UAS werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • 18. TU Delft en Delft Dynamics B.V. initiëren de publicatie van een NOTAM waarin de UAS-activiteit bekend wordt gemaakt, bij de Operationele Helpdesk LVNL, via telefoonnummer 020 406 2201 uiterlijk 5 dagen vóór de vlucht plaatsvindt.

Artikel 3

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking op de eerste dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 mei 2013.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Team Juridische Zaken

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering. Dit kan de piloot zijn, maar ook een andere persoon.

Naar boven