Logo DrutenAfsluiting Hogestraat en deels de Markt te Druten

i.v.m. autoloze koopzondagen in 201 3

  • Vaststelling van het verkeersbesluit door Burgemeester en Wethouders op 25 februari 201 3

  • Publicatiedatum 2 8 februari 201 3

Het verkeersbesluit treedt in werking op 24 maart 2013

Burgemeester en wethouders van Druten;

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW) ingevolge de plaatsing van verkeersborden volgens bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Gelderland-Zuid;

  • het besluit van het college van Burgemeester en Wethouders van 9 februari 2010 om de bevoegdheid verkeersbesluiten te nemen te mandateren aan het hoofd Openbare Werken;

Overwegende dat,

  • de Hogestraat en de Markt binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij de gemeente Druten;

  • het noordelijke deel van de Hogestraat en de Markt erftoegangswegen zijn en dat hier een maximumsnelheid van 30 km/h geldt;

  • het zuidelijke deel van de Hogestraat een erffunctie heeft en hier de maximumsnelheid stapvoets is;

  • het college van Burgemeester en Wethouders voor 2013 de koopzondagen heeft vastgesteld;

  • eerder in overleg door de Ondernemersvereniging Druten (OVD) is aangegeven dat zij vier van deze koopzondagen autovrij willen hebben;

  • de datums waarop de Hogestraat en een deel van de Markt autovrij moeten zijn op de zondagen 24 maart, 29 september en 24 november 2013 vallen;

  • op 15 december 2013 een autoloze koopzondag en tevens het Dickens festival wordt gehouden;

  • dat voor 15 december 2013 een separaat verkeersbesluit wordt genomen;

  • in 2012 de autoloze koopzondagen ook voor bovengenoemde straten golden;

  • het noordelijk deel van het parkeerterrein aan de Kattenburg (naast de kerk) beschikbaar blijft;

  • de parkeerruimte op de Hogestraat en het zuidelijk deel van de Markt met de instelling van een geslotenverklaring vervalt;

  • dit voor de ondernemers geen belemmering is vanwege de (publieksaantrekkende) activiteiten op de afgesloten straten, immers de OVD vraagt zelf om een wegafsluiting;

  • voor bezoekers en bewoners in de nabije omgeving parkeerruimte beschikbaar is;

  • het doel van de autovrije koopzondagen is het voor consumenten aantrekkelijker maken van het centrum van Druten;

  • door het afsluiten van de Hogestraat de busdienst hier tijdelijk niet meer kan rijden;

  • door de OVD is aangegeven dat het plaatsen van dranghekken met een bord C1 niet voldoende is om voor (een aantal) automobilisten aan te geven dat de weg is afgesloten;

  • de gemeente heeft aangegeven extra dranghekken te zullen plaatsen en daarbij extra onderborden onder het bord C1 met tekst “i.v.m. koopzondag” te zullen plaatsen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW;

  • er overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Gelderland-Zuid;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten

  • 1. 1. door plaatsing van verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), volgens bijlage 1 van het RVV 1990, de hieronder genoemde straten in het centrum van Druten gesloten te verklaren voor alle bestuurders:

    • aa. Hogestraat;

    • ab.Markt, zuidelijk gedeelte van het parkeerterrein bij de kerk;

    • ac.Ooievaarstraat, gedeelte tussen de ingang parkeerterrein en de Hogestraat;

  • 1.2. de verkeersmaatregelen uit besluit 1 van toepassing te verklaren op de hieronder genoemde datums van: 10.00 uur tot 18.00 uur op: 24 maart, 29 september; 24 november 2013.

  • 1.

    e.e.a. conform bijbehorende tekening van 19 februari 2013;

Druten, 25 februari 2013

Namens burgemeester en wethouders van Druten,

H.G.A.M. Cornelissen,

Hoofd afdeling openbare werken

Het verkeersbesluit ligt vanaf de publicatiedatum gedurende 6 weken ter inzage.

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na heden, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.

Bezwaarschrift-bijsluiter

Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de raad of de burgemeester.

U stuurt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders (raad of burgemeester) van Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten.

Bezwaarschrift

De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

  • a.uw naam en adres

  • b.de datum

  • c.een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

  • d.de reden waarom u bezwaar maakt

Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt.

Termijn

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum, waarop het besluit is verzonden. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Voorlopige voorziening

Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de rechtbank in Arnhem om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. In het geval van een omgevingsvergunning kan zo’n voorziening inhouden, dat voorlopig niet gebouwd mag worden.

Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Arnhem, sector Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht.

Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 42,-- voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huursubsidie of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 156,--. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 310,--. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2012.

Digitaal beroep instellen

Per 1 oktober 2010 is het ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de Commissie voor de Behandeling van Bezwaarschriften:Gemeente Druten 14 0487.

Naar boven