Logo HeusdenGemeente Heusden –Ontwerp verkeersbesluit -tijdelijk instellen éénrichtingsverkeer-Eindstraat, Kleinestraat, Dwarsweg, Overstortweg Drunen

Ons kenmerk: ontwerp verkeersbesluit 2013-22

Burgemeester en wethouders van Heusden,

Gelet op:

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge besluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

Artikel 15, lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Artikel 15, lid 2 van de WvW, ingevolge maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot een beperking op uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

De mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandelend ambtenaar.

Uit het oogpunt van:

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

Overwegende dat:

Bewoners van de Eindstraat in Drunen reeds diverse jaren in overleg zijn met de gemeente over de verkeersoverlast in deze straat;

De Eindstraat voornamelijk wordt gebruikt door doorgaand verkeer van en naar de rijksweg A59;

Na de opening van de nieuwe aansluiting van de A59 via het Ei van Drunen op de Spoorlaan en de afsluiting/opheffing van de aansluiting Drunen/Elshout de verkeerdruk cq verkeersoverlast in de Eindstraat is toegenomen;

De verkeersdruk op bepaalde momenten van de dag dusdanig is dat de veiligheid van fietsers in het geding komt;

Na afweging van andere opties om de overlast te verminderen en de verkeersveiligheid te waarborgen het instellen van éénrichtingsverkeer in de Eindstraat, Kleinestraat, Dwarsweg en Overstortweg, gezien het relatief korte tijdsbestek, de best uitvoerbare oplossing is;

Op termijn de aansluiting Drunen-West wordt aangepast, waarbij het doorgaand gemotoriseerd verkeer in de Eindstraat niet meer mogelijk is en het instellen van éénrichtingsverkeer niet meer noodzakelijk is. Genoemde verkeersmaatregelen dan ook van tijdelijke aard zijn.

Op de kruising met het fietspad halvezolenlijntje en de Dwarsweg mogelijk een conflict ontstaat door afbuigend verkeer. Om de verkeersveiligheid te waarborgen wordt de afrit van het fietspad halvezolenlijntje richting de Dwarsweg afgesloten. Het fietsverkeer kan dan gebruik maken van de afrit bij de Zeedijk/Eindstraat.

Belangenafweging:

Er hebben recent twee bijeenkomsten plaatsgevonden voor bewoners uit de Eindstraat en één met bewoners uit de Kleinestraat. De suggesties van bewoners om de verkeersoverlast in de Eindstraat te beperken zijn door de gemeente op haalbaarheid/wenselijkheid onderzocht. Aan de bewoners is teruggekoppeld dat het tijdelijk instellen van éénrichtingsverkeer van oost naar west in de Eindstraat de meest geschikte oplossing is. De meeste aanwezigen konden zich vinden in deze oplossing.

Omdat het instellen van éénrichtingsverkeer een ingrijpende maatregel is en ook invloed heeft op de omringende straten is gekozen voor het nemen van een verkeersbesluit conform de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene west bestuursrecht. Op deze manier worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijzen in te dienen. Dit stelt het college van Heusden in staat een nog betere afweging te maken bij het nemen van het uiteindelijke besluit.

Gehoord :

Er is advies gevraagd aan de politie Oost-Brabant, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen het instellen van eenrichtingsverkeer in de Eindstraat, Kleinestraat, Dwarsweg en Overstortweg.

nemen gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

Het college van Heusden besluit:

  • 1.de volgende besluiten voor te bereiden;

    • -Eénrichtingsverkeer (van oost naar west) in te stellen in het gedeelte van de Eindstraat in Drunen, gelegen tussen Eindstraat 14 en de Eindstraat 38 door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3 van het RVV1990 Bijlage I met onderbord “m.u.v. (brom)fieters”, e.e.a. conform bijgevoegde tekening;

    • -Eénrichtingsverkeer (van oost naar west) in te stellen in het gedeelte van de Eindstraat in Drunen, gelegen tussen de Molensteeg en de Dwarsweg door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3 van het RVV1990 Bijlage I met onderbord “m.u.v. (brom)fieters”, e.e.a. conform bijgevoegde tekening;

    • -Eénrichtingsverkeer (van oost naar west) in te stellen in de Dwarsweg in Drunen, door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3 van het RVV1990 Bijlage I met onderbord “m.u.v. landbouwverkeer en (brom)fietsers”, e.e.a. conform bijgevoegde tekening;

    • -Eenrichtingsverkeer (van west naar oost) in te stellen in de Kleinestraat in Drunen, door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3 en onderbord van het RVV1990 Bijlage I met onderbord “m.u.v. (brom)fietsers”, e.e.a. conform bijgevoegde tekening;

    • -Eénrichtingsverkeer (van noord naar zuid) in te stellen in het gedeelte van de Overstortweg, gelegen tussen de Dwarsweg en Overstortweg 7 door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3 van het RVV1990 Bijlage I met onderbord “m.u.v. landbouwverkeer en (brom)fietsers” , e.e.a. conform bijgevoegde tekening;

    • -De afrit van het Halvezolenlijntje (fietspad) ter hoogte van de Dwarsweg af te sluiten door het plaatsen van schrikhekken en bord C1 van het RVV1990 Bijlage I;

    • -Het éénrichtingsverkeer te ondersteunen door het plaatsen van borden C4 van het RVV1990 Bijlage I met onderbord “m.u.v. landbouwverkeer en (brom)fietsers” op de kruising Zeedijk-Eindstraat en op de kruising Eindstraat-Dwarsweg;

  • 2.Genoemde besluiten van kracht te laten zijn tot het moment dat de nieuwe aansluiting Drunen-West wordt opengesteld;

  • 3.Op de genoemde besluiten de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure van toepassing te verklaren.

Vlijmen, 17 december 2013

namens het college van Heusden,

Team Ontwerpbureau Openbare Ruimte,

J.J.P.W. van der Borgh

MEDEDELINGEN

Op dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht).

Bent u het niet eens met dit ontwerp-besluit? Dan kunt u uw zienswijze hierop binnen 6 weken kenbaar maken aan het college van burgemeester en wethouders (Postbus 41, 5250 AA Vlijmen). Wilt u uw zienswijze ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat:

  • -Uw naam en adres;

  • -De datum;

  • -Een omschrijving (of een kopie) van het ontwerp- besluit waarop u uw zienswijze indient;

  • -Argumenten van uw zienswijze.

Na de zienswijzenperiode neemt het college een definitief besluit. Dit besluit wordt gepubliceerd op de gemeentepagina. Tegen het definitieve besluit kan gedurende 6 weken beroep bij de rechtbank aan worden getekend.

Naar boven