Logo HeusdenGemeente Heusden –Ontwerp verkeersbesluit30km-zone Eindstraat, Kleinestraat en Molensteeg te Drunen

Ons kenmerk: verkeersbesluit 2013-24

Burgemeester en wethouders van Heusden,

Gelet op:

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge besluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

Artikel 15, lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Artikel 15, lid 2 van de WvW, ingevolge het beperken of uitbreiden van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

De mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandeld ambtenaar.

Uit het oogpunt van:

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

Overwegende dat:

Het Rijk enige jaren geleden de term Duurzaam Veilig geïntroduceerd heeft. Duurzaam Veilig staat voor een ander, nieuwe benadering in de aanpak van verkeersonveiligheid. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. De lijn in het landelijk beleid is, dat in verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom de algemene snelheidslimiet 30 km/u wordt. De toepassing van een 30 km/u gebied (inclusief de snelheidsremmende maatregelen) past binnen het concept van een duurzaam veilig verkeers- en vervoerssysteem. Verblijfsgebieden worden ingericht als 30 km/u zones om de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen deze gebieden te verhogen. De in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier worden aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Heusden (GVVP) is voor alle wegen binnen de gemeente een functie toebedeeld.

In 2014 wordt volgens planning eenrichtingsverkeer in de Eindstraat en omliggende straten ingesteld. De verkeersintensiteit zal hierdoor worden verminderd. Ter hoogte van de entrees van het gebied worden borden met begin 30-zone en einde 30-zone geplaatst.

Binnen het 30 km-project is rekening gehouden met de te nemen maatregelen om de snelheidslimiet van 30 km/uur te ondersteunen. De locaties waar de snelheidsremmende maatregelen worden getroffen, zijn schematisch weergegeven op de toegevoegde tekening.

Belangenafweging:

Er zijn in het najaar 2013 twee bijeenkomsten georganiseerd voor bewoners uit de Eindstraat. De suggesties van bewoners om de verkeersoverlast in de Eindstraat te beperken zijn door de gemeente op haalbaarheid/wenselijkheid onderzocht. Aan de bewoners is teruggekoppeld dat het tijdelijk instellen van éénrichtingsverkeer van oost naar west in de Eindstraat de meest geschikte oplossing is. Daarnaast is een inrijverbod voor vrachtverkeer afgesproken en het opnemen van de Eindstraat, Kleinestraat en Molensteeg binnen een 30 km-zone. De meeste aanwezigen konden zich vinden in deze oplossing.

Omdat het instellen van bovengenoemde maatregelen ingrijpende maatregelen zijn en ook invloed hebben op de omringende straten is gekozen voor het nemen van een verkeersbesluit met toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene west bestuursrecht. Op deze manier worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld om vooraf hun zienswijzen in te dienen. Dit stelt het college van Heusden in staat een nog betere afweging te maken bij het nemen van het uiteindelijke besluit.

Gehoord :

Er is advies gevraagd aan de politie Oost-Brabant, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen het opnemen van de Eindstraat, Kleinestraat en Molensteeg binnen een 30 km-zone..

Het belang van de weggebruikers/ondernemers is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorgang van het verkeer. Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.

nemen gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

Het college van Heusden besluit het volgende besluit voor te bereiden:

  • 1.de straten Eindstraat, Kleinestraat en de Molensteeg te Drunen op te nemen binnen een 30

    km/u zone, door het plaatsen van de borden E10 (A01) 30 (begin zone waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/u) en E11 (A02) 30 (einde zone waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/u) van bijlage I van het RVV 1990, een en ander in overeenstemming met de bij dit besluit behorende tekening.

  • 2. Op het genoemde besluit de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure van toepassing te verklaren.

Vlijmen, 18 december 2013

namens het college van Heusden,

Team Ontwerpbureau Openbare Ruimte,

H.Rompen

MEDEDELINGEN

Op dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht). Dit houdt het volgende in.

Bent u het niet eens met dit ontwerp-besluit? Dan kunt u uw zienswijze hierop binnen 6 weken kenbaar maken aan het college van burgemeester en wethouders (Postbus 41, 5250 AA Vlijmen). Wilt u uw zienswijze ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat:

  • -Uw naam en adres;

  • -De datum;

  • -Een omschrijving (of een kopie) van het ontwerp- besluit waarop u uw zienswijze indient;

  • -Argumenten van uw zienswijze.

Na de zienswijzenperiode neemt het college een definitief besluit. Dit besluit wordt gepubliceerd op de gemeentepagina. Tegen het definitieve besluit kan gedurende 6 weken beroep bij de rechtbank aan worden getekend.

Naar boven