Logo Son en BreugelGemeente Son en Breugel – Voetgangersoversteekplaats Europalaan

2013/husmi13

Burgemeester en wethouders van Son en Breugel

Verkeerssituatie

Vanuit het deel van de wijk 't Harde Ven dat "Vijverpark" wordt genoemd is verzocht om de oversteek van de Europalaan bij de aansluiting Vijverlaan te voorzien van een voetgangersoversteekplaats. Deze mensen, waarvan een aandeel ouderen, willen graag op een veilige wijze de aan de overzijde gelegen vijver en andere aan die zijde van de Europalaan gelegen bestemmingen bereiken. De Europalaan vormt voor langzame voetgangers een knelpunt in de route.

Sinds zondag 15 december 2013 routeert stadslijn 11 bovendien via de Europalaan. Op het wegvak tussen Boslaan en Vijverlaan zijn aan weerszijden van de weg bushaltes gerealiseerd. Een deel van de potentiële OV-reizigers is afkomstig uit het deel van de wijk 't Harde Ven dat "Vijverpark" wordt genoemd. Deze mensen, waarvan een aandeel ouderen, naderen vanaf de Vijverlaan te voet de bushaltes aan de Europalaan. Om richting Eindhoven te reizen dient de Europalaan te worden overgestoken. Door de routewijziging van het OV neemt de frequentie waarmee de kruising Europalaan - Vijverlaan wordt overgestoken toe.

De Europalaan is een in twee richtingen bereden en voor het openbaar verkeer openstaande erftoegangsweg waarop een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur. Ter hoogte van de aansluiting van de Boslaan op de Esdoornstraat is sprake van een knelpunt in de oversteekbaarheid van de Boslaan die verkeersonveiligheidsgevoelens bij bepaalde voetgangers teweegbrengt.

Voetgangersoversteekplaats

Om de veiligheid van overstekende voetgangers te verzekeren en de oversteekbaarheid van de Europalaan voor voetgangers te vergroten wordt een voetgangersoversteekplaats aangelegd aan de noordzijde van de aansluiting Vijverlaan op de Europalaan. Deze voetgangersoversteekplaats wordt aangeduid met zebra-markering op het wegdek en met borden L2 (voetgangersoversteekplaats) van bijlage 1 van het RVV 1990.

Een voetgangersoversteekplaats is een formele wijziging van de voorrangssituatie (ten faveure van de voetgangers). Voor een dergelijke voetgangersoversteekplaats is het benodigd een verkeersbesluit te nemen.

Legitimatie

Een verkeersbesluit is vereist voor het instellen, wijzigen of opheffen van een gebod, verbod of voorrangsregeling voor het verkeer. Het is ook vereist voor infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën dat van een weg of weggedeelte gebruik maakt (artikel 15 Wegenverkeerswet 1994).

De bevoegdheid om op gemeentelijke wegen verkeersbesluiten te kunnen nemen, is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (art. 18, lid 1d) en daarin opgedragen aan de gemeenteraad, die deze bevoegdheid bij besluit d.d. 17 december 1997 aan het college van burgemeester en wethouders heeft gedelegeerd. Bij het nemen van een verkeersbesluit wordt rekening gehouden met de bepalingen van:

  • De Wegenverkeerswet 1994;

  • Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • De Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps. Dit is het politiekorps Brabant Zuid-Oost. Daartoe is op ambtelijk niveau overleg gepleegd met de verkeersadviseur van het politiekorps Brabant Zuid-Oost, bureau Best-Oirschot-Son.

In verband met de in artikel 21 (grondslag besluit) van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient nog te worden vermeld dat de in artikel 2, eerste lid, sub c, artikel 2, tweede lid, sub b en artikel 2, derde lid, sub a van de Wegenverkeerswet genoemde belangen (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder, schade of de gevolgen voor het milieu evenals het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik) ten grondslag liggen aan dit verkeersbesluit en in bovenstaande afwegingen tegen elkaar zijn afgewogen.

Besluit

Gelet op het bovenstaande hebben wij besloten in de Europalaan nabij de aansluiting Vijverlaan een voetgangersoversteekplaats aan te leggen door het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek als bedoeld in artikel 12 onder b sub IV (voetgangersoversteekplaats) van het BABW en borden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990.

De verkeersmaatregel is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.

Binnen 6 weken na publicatie van dit besluit kan bezwaar worden ingediend bij:

Het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel

Postbus 8

5690 AA Son en Breugel

Indien een bezwaar is ingediend kan tevens een schorsing van dit besluit worden aangevraagd bij:

De rechtbank ’s-Hertogenbosch

sector bestuursrecht

Postbus 90.125

5200 MA ’s-Hertogenbosch

Dit besluit treedt conform artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 in werking de dag na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt.

Son, 19 december 2013.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Son en Breugel,

namens dezen,

dhr. mr. L.C.J. Wijnheijmer

Ruimte & Samenleving

Naar boven