Regeling wijziging Beleidsregel keuring en ontheffingverlening LZV

17 december 2013

nr. JBZ/2013/11932/PvdS

De directie van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 4, vierde lid, van Richtlijn nr. 96/53/EG van de Raad van 25 juli 1996 houdende vaststelling voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationaal verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEU L 235) en op artikel 149a, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 4:83 Algemene wet bestuursrecht, het Besluit Voertuigen en het Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten

Besluit:

ARTIKEL I

A

Artikel 1, onderdeel a, komt te luiden:

  • a. aantekening op het kentekenbewijs dan wel aantekening in het kentekenregister: bijzonderheidscode op het kentekenbewijs dan wel in het kentekenregister waaruit blijkt dat het voertuig na keuring geschikt is bevonden voor gebruik in een LZV.

B

Artikel 3, tweede lid, onderdeel a, komt te luiden:

  • a. een aantekening op het kentekenbewijs dan wel aantekening in het kentekenregister, als bedoeld in artikel 13, tweede lid, of

C

In artikel 5, eerste lid, onderdeel b, wordt na ‘of mede ten behoeve van LZV’s’ een zinsnede ingevoegd luidende: dan wel ten behoeve van een praktijkonderzoek geschiktheid wegen,

D

In artikel 13, aanhef, eerste en tweede lid wordt de zinsnede ‘aantekening op het kentekenbewijs’ vervangen door: aantekening in het kentekenregister

E

Artikel 15, tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

1. onderdeel f komt te luiden:

  • f. eisen trekkend motorrijtuig met aantekening in het kentekenregister of LZV attest;

2. onderdeel g komt te luiden:

  • g. eisen getrokken voertuigen met aantekening in het kentekenregister of LZV attest;

F

Artikel 16, onderdelen 1 en 3, vervallen onder vernummering van onderdeel 2 tot onderdeel 1.

G

De aanhef van Bijlage A komt te luiden:

Keuringseisen aantekening in het kentekenregister ten behoeve van LZV of afgifte LZV attest.

H

In bijlage A, artikel 1 vervalt na de aanhef de 1.

I

Bijlage A artikel 1, onder d komt te luiden:

  • d. met uitzondering van trekkers van opleggers, zijn voorzien van zijdelingse afscherming die voldoet aan het bepaalde van de bijlage bij richtlijn 89/297/EEG of het bepaalde van ECE reglement 73, waarbij als aanvullende eis geldt dat het oppervlak moet bestaan uit een doorlopend gesloten oppervlak;

J

Bijlage A, artikel 1, onder f komt te luiden:

  • f. voorzien zijn van opvallende markering als bedoeld in en geïnstalleerd volgens richtlijn 76/756/EEG en waarvan het toegepaste materiaal voldoet aan ECE-Reglement nr. 104 klasse C1, waarbij als aanvullende eis geldt dat op trekkers van opleggers opvallende markering moet zijn aangebracht;

K

Bijlage A, artikel 2, eerste lid onder c komt te luiden:

  • c. zijn voorzien van zijdelingse afscherming die voldoet aan het bepaalde van de bijlage bij richtlijn 89/297/EEG of het bepaalde in ECE reglement 73, waarbij, met uitzondering van een voertuig van de voertuigcategorie O – niet zijnde oplegger – dat van een koppelingsschotel is voorzien om een oplegger te dragen, als aanvullende eis geldt dat het oppervlak moet bestaan uit een doorlopend gesloten oppervlak, en waarbij:

    • voertuigen die uitgeschoven kunnen worden in uitgeschoven toestand tot de wettelijke maximale lengte moeten zijn voorzien van zijdelingse afscherming;

    • bij een middenasaanhangwagen de zijdelingse afscherming moet zijn aangebracht in de ruimte tussen de voorste punt van de opbouw en de eerste as;

L

Bijlage C, onder 1, Artikel A komt te luiden:

  • A. LZV aantekening, draaipunten en afmeting

    • 1. Elk voertuig in een LZV moet zijn voorzien van een LZV aantekening op het kentekenbewijs dan wel een LZV aantekening in het kentekenregister dan wel, indien het een buitenlands voertuig betreft, een LZV attest;

    • 2. Een LZV heeft ten hoogste 2 draaipunten;

    • 3. Een LZV heeft een totale lengte van ten hoogste 25.25 m. met inbegrip van de lading en met inachtneming van de in artikel 5.1a.1, tweede lid, onder a, onderdeel 1° tot en met 14° van de Regeling voertuigen bepaalde meetmethode.

M

In Bijlage C, artikel E, onderdeel 3 wordt de zinsnede zoals vermeld op het kentekenbewijs’ vervangen door: zoals vermeld op het kentekenbewijs dan wel in het kentekenregister.

N

Bijlage C, onder 2, artikel F komt te luiden:

Het trekkend motorrijtuig van een LZV moet zijn voorzien van:

  • 1. zijdelingse afscherming als bedoeld in artikel 5.3.48, vijfde lid, van de Regeling voertuigen, waarbij als aanvullende eis geldt dat het oppervlak moet bestaan uit een doorlopend gesloten oppervlak;

  • 2. opvallende markering als bedoeld in en geïnstalleerd volgens richtlijn 76/756/EEG en waarvan het toegepaste materiaal voldoet aan ECE-Reglement nr. 104 klasse C, waarbij als aanvullende eis geldt dat op trekkers van opleggers opvallende markering moet zijn aangebracht.

O

Bijlage C, onder 2, artikel G, eerste lid komt te luiden:

  • 1. zijdelingse afscherming als bedoeld in artikel 5.12.48, vijfde lid, van de Regeling voertuigen, met uitzondering een voertuig van de voertuigcategorie O -niet zijnde oplegger- dat van een koppelingsschotel is voorzien om een oplegger te dragen, als aanvullende eis geldt dat het oppervlak moet bestaan uit een doorlopend gesloten oppervlak, en waarbij

    • voertuigen die uitgeschoven kunnen worden in uitgeschoven toestand tot de wettelijke maximale lengte moeten zijn voorzien van zijdelingse afscherming;

    • bij een middenasaanhangwagen de zijdelingse afscherming moet zijn aangebracht in de ruimte tussen de voorste punt van de opbouw en de eerste as;

P.

Bijlage C, onder 2, artikel J wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid komt te luiden:

2.De markering bedoeld in het eerste lid moet uitgevoerd met een geel retro reflecterend vlak van minimaal klasse 2 als bedoeld in VN ECE-reglement nr. 70 met een rode fluorescerende rand van 40 mm(+/- 1 mm)

2. In het vijfde lid vervalt de zinsnede: en de uitgevoerd zijn volgens onderstaand model

ARTIKEL II

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.

Deze beleidsregel zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De directie van de Dienst Wegverkeer, J.G. Hakkenberg, Algemeen Directeur.

TOELICHTING

Algemeen:

Als gevolg van de Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de modernisering van de wijze van tenaamstelling van kentekenbewijzen en enkele andere wijzigingen van uiteenlopende aard (Stbl., 2013, 333) dient ook de Beleidsregel keuring en ontheffingverlening LZV aangepast.

Tevens is van de gelegenheid gebruik gemaakt enige technische keuringseisen en voorschriften bij de ontheffing te verhelderen en de overgangsregeling te schrappen.

Artikelsgewijs:

Artikel I, onderdeel A, B, D, E, G en M worden gewijzigd in verband met de modernisering van de wijze van tenaamstelling. Nu de inschrijving in het kentekenregister leidend is wordt op de per 1 januari 2014 afgegeven kentekencard niet meer de bijzonderheidcodes op het kentekenbewijs vermeld.

De LZV geschiktheid van een trekkend of getrokken voertuig is te raadplegen via het kentekenregister. De bijzonderheidscode LZV geschikt in het kentekenregister is voor een ieder inzichtelijk op www.rdw.nl, via het zogenoemde OVI (online raadplegen voertuiggegevens).

Artikel I onderdeel C, wijzigt artikel 5, eerste lid, onderdeel b.

Uit de praktijk is de wens naar voren gebracht om een mogelijkheid te creëren voor een kortstondige (rij)proef met een LZV, in verband met een beslissing tot het verlenen van autonome beslisruimte aan de RDW. Met de formalisering van een ontheffing om een wegbeheerder kennis te laten maken met een LZV en proefondervindelijk vast te stellen of er belemmeringen of praktische bezwaren zijn om een LZV al dan niet toe te laten op zijn wegen.

Artikel I, onderdeel F wijzigt artikel 16, onderdelen 1 en 3. Hierdoor kan onderdeel 2 vernummerd tot onderdeel 1. De overgangsregeling van 1 jaar voor de markering aan de achterzijde van een LZV vervalt per 1 januari 2014.

Artikel I, onderdeel H herstelt een omissie. Bijlage A, artikel 1 bestaat niet uit meerdere leden.

In artikel I, onderdeel I, is in bijlage A artikel 1, onder d duidelijker aangegeven dat trekkende motorrijtuigen, met uitzondering van trekkers van opleggers, als aanvullende keuringseis LZV geschiktheid voorzien moeten zijn van gesloten afscherming.

In artikel I, onderdeel J is in bijlage A, artikel 1, onder f verhelderd dat ook voor trekkers van opleggers als aanvullende eis geldt dat zij moeten zijn voorzien van opvallende markering.

Artikel I onderdeel K regelt in bijlage A, artikel 2, eerste lid, onder c dat de keuringseis LZV ten aanzien van zijdelingse afscherming ook voor voertuigen geldt die in de wetgeving bij reguliere combinaties uitgezonderd zijn.it is een voorzetting van het eerdere beleid dat deze uitzonderingen in de richtlijn niet geldig zijn binnen LZV. Ook wordt aangegeven welk soort voertuigen niet hoeven te voldoen aan de afscherming. Dit betreft de dolly die een gemonteerde koppelingsschotel heeft om een oplegger voort te bewegen. Opleggers die voorzien zijn van een koppelingsschotel vallen hier niet onder en moeten dus aan de afscherming voldoen.

Artikel I, onderdeel L voorziet in aanpassing van bijlage C, onder 1, Artikel A. Ten behoeve van transporteur en handhaving is hier expliciet opgenomen dat elk trekkend en getrokken voertuig, in een LZV moet zijn gekeurd op LZV geschiktheid en derhalve ook moet zijn voorzien van de aantekening LZV in het kentekenregister of een LZV attest, indien het een buitenlands voertuig betreft. Bij ontbreken hiervan is sprake van een illegaal samenstel van voertuigen. Deze beperking was voorheen opgenomen in het ontheffingsbesluit.

Artikel I, onderdelen N en O regelen beide dat ook bij gebruik aan de LZV keuringseisen moet worden voldaan. Zo wordt voorkomen dat voertuigen achteraf modificaties krijgen die niet aan de LZV geschiktheidseisen voldoen.

Artikel I, onder P betreft een herstel omissie

Artikel II regelt het in werking treden en de publicatie van deze wijzigingsregeling.

De directie van de Dienst Wegverkeer, J.G. Hakkenberg, Algemeen Directeur.


X Noot
1

VN ECE-reglement nr. 104 met uniforme eisen betreffende de goedkeuring van retroreflecterende markering voor zware en lange voertuigen en hun aanhangwagens, behorende bij de overeenkomst betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken, en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen.

Naar boven