Logo MontfoortParkeerschijfzone binnenstad Montfoort

Verkeersbesluit nr. 13-18648

Burgemeester en wethouders van Montfoort,

BESLUITEN:

    • 1.tot het opheffen van de bestaande parkeerschijfzones in de binnenstad van Montfoort door het verwijderen van de verkeersborden E10zb en E11ze van Bijlage I van het RVV 1990, e.e.a. overeenkomstig de tekening die onderdeel uitmaakt van dit besluit;

    • 2.tot het opheffen van de parkeerverbodszone en alle solitaire parkeerverboden in de binnenstad van Montfoort, door het verwijderen van de verkeersborden E1(zb/ze) van Bijlage I van het RVV 1990 alsmede het verwijderen van de gele onderbroken strepen als bedoeld in artikel 24 van het RVV 1990;

    • 3.tot het vaststellen van een parkeerschijfzone voor de gehele binnenstad van Montfoort, op maandag tot en met donderdag van 8:00 tot 18:00 uur, vrijdag van 8:00 tot 20:00 uur en zaterdag van 8:00 tot 18:00 uur, door het plaatsen van verkeersborden E10zb en E11ze van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB206p, e.e.a. overeenkomstig de tekening die onderdeel uitmaakt van dit besluit;

    • 4.tot het vaststellen van de maximale parkeerduur van 2 uur voor de parkeerplaatsen binnen de parkeerschijfzone in de binnenstad van Montfoort die voorzien zijn van blauwe markering, met uitzondering van de volgende parkeerlocaties waar de maximale parkeerduur 30 minuten bedraagt, e.e.a. overeenkomstig de tekening die onderdeel uitmaakt van dit besluit:

      • Hofstraat nabij De Hoogstraat (4 parkeerplaatsen);

      • Havenbrugje (4 parkeerplaatsen);

      • De Plaats (2 parkeerplaatsen);

      • Om ’t Hof, nabij Antoniushof (1 parkeerplaats);

      • Lieve Vrouwegracht ter hoogte van Heiliglevenstraat (1 parkeerplaats);

      • Hofplein, nabij ingang Medisch Centrum (2 parkeerplaatsen);

      • Kasteelplein (2 parkeerplaatsen).

Montfoort, 12 november 2013

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN MONTFOORT,

de secretaris,

F.J. Henseler

de burgemeester,

E.L. Jansen BA

Bevoegdheid

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Montfoort is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994;

Wetgeving

De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

    • - Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

    • -Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

    • -Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

    • -Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW; uitvoeringsvoorschriften).

Overwegingen ten aanzien van het verkeersbesluit

Aanleiding

In de raadsvergadering van december 2009 heeft de gemeenteraad van Montfoort besloten tot een gefaseerde aanpak van de parkeerproblematiek in de binnenstad van Montfoort en het instellen van een parkeerfonds met als doel het bereikbaar houden van de binnenstad en het in stand houden van parkeermogelijkheden voor zowel bewoners als bezoekers.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen/beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is het gewenst de binnenstad van Montfoort op maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 18.00 uur, vrijdag van 8:00 tot 20:00 uur en op zaterdag van 8:00 tot 18.00 uur aan te wijzen als parkeerschijfzone, met daarbinnen een variatie in de maximale parkeerduur van een half uur en twee uur.

Hierbij hebben wij het volgende overwogen:

    • -In de binnenstad van Montfoort bevinden zich diverse smalle straten. Geparkeerde voertuigen belemmeren in de huidige situatie regelmatig de doorgang en daarmee de bereikbaarheid van de binnenstad, met name voor voertuigen van brandweer en vuilnisophaaldienst;

    • -In de huidige situatie zijn in de binnenstad van Montfoort diverse solitaire parkeerschijfzones aanwezig;

    • -De parkeerplaatsen in de binnenstad van Montfoort zijn primair bedoeld voor bewoners en bezoekers;

    • -Bewoners van de binnenstad hebben moeite met het vinden van een parkeerplaats;

    • -Door het aanwijzen van de gehele binnenstad als parkeerschijfzone ontstaat een eenduidig parkeerregime in de binnenstad;

    • -Met een parkeerschijfzone wordt beoogd het kortparkeren en parkeren voor ingezetenen van de binnenstad te bevorderen en de beschikbare parkeercapaciteit efficiënter te benutten;

    • -In een parkeerschijfzone mag niet worden geparkeerd buiten de aangegeven parkeerplaatsen of de plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep;

    • -Door het aanwijzen van de gehele binnenstad als parkeerschijfzone wordt de bestaande parkeerverbodszone overbodig;

    • -Door het wijzigen van het parkeerregime verbetert de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in de binnenstad;

    • -Op de parkeerplaatsen voorzien van blauwe vakmarkering geldt een maximale parkeerduur van 2 uur, uitgezonderd 16 parkeerplaatsen waar een maximale parkeerduur geldt van 30 minuten;

    • -De parkeerplaatsen met een maximale parkeerduur van 30 minuten zijn bestemd voor een kort bezoek aan de binnenstad en/of daarbinnen aanwezige (openbare) voorzieningen;

    • -Ingezetenen van de binnenstad kunnen per adres maximaal 2 ontheffingen aanvragen voor de maximale parkeerduur. Deze ontheffingen gelden niet voor de parkeervakken waar een maximale parkeerduur van een half uur van kracht is;

    • -Lang parkeerders kunnen buiten de binnenstad op loopafstand (5 tot 10 minuten) parkeren (bijv. op de Parklaan);

    • -Op termijn zal ten behoeve van langparkeerders extra parkeercapaciteit buiten de binnenstad worden gerealiseerd, teneinde parkeeroverlast in omliggende woonbuurten te voorkomen;

    • -Op algemene- en gereserveerde gehandicapten parkeerplaatsen in de binnenstad van Montfoort wordt geen blauwe vakmarkering aangebracht, waarmee lang parkeren op deze plaatsen wordt toegestaan;

    • -Op de parkeerplaatsen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen wordt geen blauwe vakmarkering aangebracht, waarmee lang parkeren op deze plaatsen wordt toegestaan;

    • -De parkeerschijfzone in de binnenstad van Montfoort wordt in drie fases ingevoerd;

    • -In de eerste fase worden de bestaande gebieden met blauwe vakmarkering met elkaar verbonden zodat een aaneengesloten gebied ontstaat waar gebruik gemaakt moet worden van een parkeerschijf;

    • -Tijdens de twee daarop volgende fases wordt het gebied waar de parkeerschijf gebruikt moet worden uitgebreid met de oost- en westzijde van de binnenstad.

Advies

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is het verkeersbesluit voorgelegd aan de Politie Regio Utrecht en aan de Brandweer Veiligheidsregio Utrecht, District Rijn & Venen. De parkeerschijfzone komt er mede op verzoek van beide instanties vanwege een betere handhaafbaarheid door een eenduidig parkeerregime en de verbetering van de doorstroming voor de hulpdiensten. Op basis van empirisch onderzoek met een voor de binnenstad gebruikelijke brandweerauto is bepaald waar parkeervakken mogelijk zijn en waar niet.

Belangenafweging

Op 27 februari 2013 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) opgestart voor het instellen van de parkeerschijfzone in de binnenstad van Montfoort. Het concept verkeersbesluit heeft vanaf 27 februari zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn konden belanghebbenden zienswijzen kenbaar maken over dit besluit. Van de mogelijkheid zienswijzen naar voren te brengen is door 6 personen/instanties gebruik gemaakt.

Zienswijze 1 : Korver/A. Ramcharan en A. Omon, Molenstraat 15 en 17 Montfoort

Samenvatting

    • 1)De bewoners ervaren geen tekort aan parkeervoorzieningen in de binnenstad;

    • 2)Door het instellen van een parkeerschijfzone worden auto's die buiten de vakken geparkeerd staan beboet;

    • 3)Voorgesteld wordt het braakliggende terrein aan de Lieve Vrouwegracht in te richten als parkeervoorziening.

Reactie:

    • 1)Uit het parkeeronderzoek (2007) blijkt dat in de Molenstraat geen sprake is van hoge parkeerdruk. Op de Lieve Vrouwengracht is de parkeerdruk wel hoog (80 tot 100%). 's Nachts zijn in beide straten (bijna) alle parkeerplaatsen bezet;

    • 2)Middels de parkeerschijfzone wordt tevens beoogd dat niet meer buiten de parkeervakken geparkeerd mag worden, hetgeen de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in de binnenstad verbetert;

    • 3)Het braakliggend terrein aan de Lieve Vrouwegracht is niet in eigendom bij de gemeente Montfoort. De eigenaar van het terrein (Bunnik Projecten) heeft een plan voor de ontwikkeling van 18 appartementen op deze locatie ingediend. De uitwerking hiervan vindt inmiddels plaats in een ontwerp bestemmingsplan.

Zienswijze 2 : Parochie van de H. Drie-eenheid. St. Nicolaasstraat 12 IJsselstein

Samenvatting

De Parochie van de H. Drie-eenheid geeft aan dat het Pastoor Spaanplein in eigendom is van de RK kerk. Volgens het kerkbestuur is daarom instemming nodig van het kerkbestuur om aldaar een parkeerschijfzone in te kunnen stellen.

Reactie:

Het Pastoor Spaanplein is openbaar in de zin van de Wegenwet. Voor het vaststellen van verkeersmaatregelen op openbare wegen, zoals het instellen van een parkeerschijfzone, is het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Montfoort op grond van artikel 18 lid 1 van de WVW 1994 het bevoegd gezag.

Zienswijze 3: Albert Heijn H. Geveling B.V., Boslaan 40 Montfoort

Samenvatting

In de zienswijze wordt aangegeven dat de parkeerplaatsen in de parkeergarage onder de Albert Heijn supermarkt onterecht worden meegerekend in het totaal aantal openbare parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen zijn volgens Albert Heijn bedoeld voor de klanten van de winkel.

Reactie:

Voor de vraag of een weg openbaar is of niet, is het niet relevant wie de eigenaar is. Het gaat er om of de parkeergarage openbaar toegankelijk is. Uit jurisprudentie blijkt dat een parkeergarage welke niet afgesloten is, aangemerkt kan worden als openbare weg. Het feit dat de parkeergarage buiten winkeltijden afgesloten wordt doet daar niets aan af. De parkeerplaatsen in de parkeergarage worden (vooralsnog) niet voorzien van blauwe vakmarkering. Indien blijkt dat door het instellen van de parkeerschijfzone in de binnenstad de parkeerplaatsen in de parkeergarage (oneigenlijk) gebruikt worden door lang parkeerders, dan zal de gemeente in overleg treden met Albert Heijn om ook op de parkeerplaatsen in de parkeergarage een maximale parkeerduur in te stellen.

Zienswijze 4 : Dingemans-Verspeek/Dingemans, Verlengde Hoogstraat 16 Montfoort

Samenvatting :

De zienswijze van de bewoners laat zich als volgt samenvatten:

    • 1)Op werkdagen ervaren de bewoners geen parkeerdruk in de Verlengde Hoogstraat;

    • 2)Bewoners maken bezwaar tegen de noodzakelijke (kosten voor de jaarlijkse) aanschaf van een ontheffing;

    • 3)Bewoners willen graag drie parkeerplaatsen aan het begin van Schoolstraat handhaven in verband met het snelheidsremmende effect ervan.

Reactie:

    • 1)Een parkeerdrukmeting uit 2007 geeft aan dat de parkeerdruk in de Verlengde Hoogstraat niet hoog is, alleen het gedeelte tussen de Havenstraat en de Schoolstraat heeft een hoge parkeerdruk. Destijds was de Albert Heijn supermarkt nog gevestigd aan de Waterpoort. Vanwege de verhuizing van de Albert Heijn naar de Boslaan en de nieuwe parkeergarage is de parkeercapaciteit in de omgeving flink toegenomen en de parkeerdruk daarmee afgenomen. Met de beoogde parkeerschijfzone wordt echter niet beoogd parkeercapaciteit problemen op te lossen maar te komen tot een efficiëntere benutting van de parkeercapaciteit door bewoners en bezoekers van de binnenstad;

    • 2)De jaarlijkse kosten voor het verkrijgen van een parkeerontheffing zijn opgenomen in de legesverordening en staan feitelijk los van dit besluit. Bewoners kunnen hiertegen bezwaar maken bij de aanvraag van een parkeerontheffing;

    • 3)De parkeerplaatsen aan het begin van de Schoolstraat kunnen niet blijven omdat zij de doorgang voor brandweer, vuilnisauto en dergelijke belemmeren. Volgens de bewoners verlagen de geparkeerde auto's de passeersnelheid en dat zou veiliger zijn voor hun kinderen die via de poort aan de Schoolstraat vertrekken en aankomen. Het snelheidsremmende effect is ter plekke echter nihil want de snelheid is daar al relatief laag. Het verkeer moet namelijk via een scherpe- en onoverzichtelijke bocht vanuit de Verlengde Hoogstraat de Schoolstraat indraaien. De geparkeerde auto's veroorzaken eerder een onveilige situatie want zij ontnemen (gedeeltelijk) het zicht op de kinderen die de poort uitkomen.

Zienswijze 5: Pauw, Achterbaan 19 Montfoort

Samenvatting:

Bewoners willen graag dat de bestelauto met gereedschap voor de deur kan blijven staan in verband met diefstal.

Reactie:

Op de Achterbaan zijn geen openbare parkeervakken aanwezig. De Achterbaan is dusdanig smal dat op straat geparkeerde voertuigen de doorgang voor hulpdiensten (met name de brandweer), vuilnisauto en andere leveranciers met grote voertuigen blokkeren. Laden en lossen voor de deur en parkeren op eigen terrein (voor zover niet deel uitmakend van de openbare weg) blijft uiteraard wel mogelijk.

Zienswijze 6 : G. Ekelschot

Samenvatting

    • 1)De uitbater van de restaurants Kasteel Montfoort, Het Oude Stadhuis, De Gouden Leeuw en De Commanderije, de heer Ekelschot, geeft aan ernstig te worden geschaad in zijn bedrijfsvoering vanwege de beperking van de maximale parkeerduur tot 2 uur en in sommige gevallen tot een half uur in de gehele binnenstad. Het ontbreken van langparkeervoorzieningen maakt een rendabele exploitatie van de horecavoorzieningen onmogelijk. Hierbij wordt verwezen naar de huurovereenkomst met de gemeente met betrekking tot de locatie Kasteel Montfoort waarin de instandhouding van 40 langparkeerplaatsen in de directe nabijheid is vastgelegd;

    • 2)Aangegeven wordt dat voor de bepaling van de hoeveelheid en type parkeergelegenheid gebruik gemaakt moet worden van een actuele parkeerdrukmeting en niet van een parkeeronderzoek uit 2007.

Reactie

    • 1)Momenteel kunnen er nog circa 70 auto's lang parkeren op het Hofplein en Kasteelplein. Hoewel het geen gereserveerde parkeerplaatsen betreft is hiermee invulling gegeven aan de eerdergenoemde overeenkomst die met een vroegere uitbater van Kasteel Montfoort was afgesloten. Door het instellen van een parkeerschijfzone in de binnenstad verdwijnen de lang parkeerplaatsen op het Hofplein en Kasteelplein.

      Ten behoeve van het lang parkeren zal op termijn extra lang parkeercapaciteit gerealiseerd worden buiten de binnenstad. Vooralsnog wordt de parkeerschijfzone gefaseerd ingevoerd, wat er op neerkomt dat lang parkeerders tot die tijd nog gebruik kunnen maken van de overige parkeervoorzieningen in het centrum welke (nog) niet zijn voorzien van een blauwe vakmarkering;

    • 2)Conform de Visie Binnenstad is het wenselijk iedere 3 jaar een nieuwe parkeerdrukmeting te houden. Vanuit kostenoverwegingen is hiervan tot op heden afgezien. Een nieuwe parkeerdrukmeting levert weliswaar een actueel overzicht op van de parkeersituatie in de binnenstad van Montfoort, maar verondersteld wordt dat de wijzigingen ten opzichte van de parkeersituatie 2007 beperkt zullen zijn waardoor op dit moment geen meerwaarde wordt gezien in een nieuwe parkeerdrukmeting.

Slotconclusie zienswijzen

Alle zienswijzen zijn tijdig ontvangen. Verder kunnen alle indieners van de zienswijzen als belanghebbenden bij dit verkeerbesluit worden aangemerkt. De ingekomen zienswijzen zijn daarom allemaal ontvankelijk. De zienswijzen hebben echter niet geleid tot een inhoudelijke aanpassing van het ontwerp verkeersbesluit.

Mededelingen

Publicatie

De bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW. Het verkeersbesluit ligt met ingang van 11 december 2013 gedurende zes weken voor iedereen ter inzage in het klantcontactcentrum in het Stadskantoor aan het Kasteelplein 5 te Montfoort. Het Stadskantoor is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. Daarnaast wordt het besluit gepubliceerd in de Staatscourant op 11 december 2013.

Beroep

Tegen dit verkeersbesluit kan op grond van de Awb binnen 6 weken na de bekendmaking van dit besluit een beroepschrift ingediend worden bij de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA in Utrecht.

Het beroepschrift moet schriftelijk of digitaal worden ondertekend en dient in ieder geval te bevatten:

  • -de naam en het adres van de indiener;

  • -de dagtekening;

  • -een omschrijving van het besluit waartegen beroep wordt ingesteld;

  • -de motieven achter het beroep.

Meer informatie over het indienen van een beroepschrift kunt u vinden op: http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Bestuursrechter/Procedures/Beroepsprocedure/Pages/In-beroep-gaan.aspx

Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking. In geval van onverwijlde spoed kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening aanvragen. Meer informatie hierover op: http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Bestuursrechter/Procedures/Voorlopige-voorziening/Pages/default.aspx. Een verzoek tot een voorlopige voorziening kunt u indienen bij de rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, onder vermelding van voorlopige voorziening, postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Situatietekening behorende bij het verkeersbesluit ‘Parkeerschijfzone binnenstad Montfoort’ (nr. 13-18648).

id95602cc-715e-4570-8cb1-58a7972d2f70.png

De borden E10zb2h (parkeerschijfzone 2 uur) worden geplaatst op:

  • 1.IJsselplein, vlak voor de brug over de Hollandse IJssel;

  • 2.Waterpoort, bestaande locatie ter hoogte van de Boslaan;

  • 3.Verlengde Hoogstraat, bestaande locatie ter hoogte van de Boslaan;

  • 4.Vrouwenhuisstraat, ten oosten van de Achterbaan;

  • 5.Kasteelplein, entree centrum vanaf provinciale weg N228;

  • 6.Willeskopperpoort ten westen van inrit parkeerterrein Emté.

 

De borden E10zb1/2h (parkeerschijfzone ½ uur) worden geplaatst op:

  • 1.Hofstraat nabij De Hoogstraat (4 parkeerplaatsen);

  • 2.Havenbrugje (4 parkeerplaatsen);

  • 3.De Plaats (2 parkeerplaatsen);

  • 4.Om ’t Hof, nabij Antoniushof (1 parkeerplaats);

  • 5.Lieve Vrouwegracht ter hoogte van Heiliglevenstraat (1 parkeerplaats);

  • 6.Hofplein, nabij ingang Medisch Centrum (2 parkeerplaatsen);

  • 7.Kasteelplein (2 parkeerplaatsen).

Naar boven