Logo Son en BreugelGemeente Son en Breugel – Zonale gesloten verklaring voor doorgaand vrachtverkeer

2013/husmi11

Burgemeester en wethouders van Son en Breugel

Gelet op:

Het feit dat straten in de wijken Oud Breugel, ’t Eigen, Hoogstraat, Breeakker, ’t Harde Ven, De Vloed, Son centrum en ’t Zand (hierna ‘de genoemde wijken’) zijn gelegen in één aaneengesloten 30 km/uur-zone en dat het regelmatig voorkomt dat vrachtverkeer, zonder herkomst en bestemming in de genoemde wijken, gebruik maakt van woonstraten in de genoemde wijken;

Overwegende dat:

op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

het met regelmaat voorkomt dat vrachtverkeer gebruik maakt van de woonstraten in de genoemde wijken als doorgaande route richting het regionale bedrijventerrein Ekkersrijt, de op-/afritten 6/7 en 8 van de rijksweg A50, de omliggende kernen Nijnsel, Lieshout, Nederwetten en Eindhoven;

in 2013 op meerdere locaties binnen de genoemde wijken representatieve verkeerstellingen zijn uitgevoerd die aantonen dat binnen de genoemde wijken een substantiële groei van het vrachtverkeer ten opzichte van eerdere representatieve verkeerstellingen in 2010 en 2005 heeft plaatsgevonden (bijlage 1 voor meer details);

sprake is van substantiële groei van het vrachtverkeer, terwijl uit de gemiddelde werkdagetmaalwaarden geen verkeersgroei volgt;

de groei enkel verklaard kan worden door groei van de omvang doorgaand vrachtverkeer door de genoemde wijken;

in 2013 op meerdere locaties buiten de genoemde wijken representatieve verkeerstellingen zijn uitgevoerd waaruit ook blijkt dat sprake is van substantiële groei van het vrachtverkeer ten opzichte van eerdere representatieve verkeerstellingen in 2010 en 2005 (bijlage 1 voor meer details);

de woonstraten in de genoemde wijken zijn gelegen in één 30 km/uur zone;

het toegenomen gebruik van diverse wegen binnen de genoemde wijken door doorgaand vrachtverkeer leidt tot aantasting van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in deze woonstraten;

de reikwijdte van de bestaande gesloten verklaringen voor vrachtverkeer beperkt blijft tot het gedeelte van het wegvak waaraan het bord is geplaatst tot aan de eerste zijweg;

de beperkte reikwijdte van de bestaande gesloten verklaringen leidt tot beperkte handhavingsmogelijkheden die bovendien niet aansluiten bij de verwachtingen van inwoners;

de beperkte reikwijdte tevens de opvolging beperkt van de gesloten verklaring door vrachtverkeer;

het om de genoemde redenen wenselijk is om de reikwijdte te verruimen van de gesloten verklaringen voor vrachtverkeer door invoering van een zonale gesloten verklaring voor vrachtverkeer;

uit het oogpunt van het in stand houden van en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en daarmee verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, conform artikel 2, eerste lid, onder c van de Wegenverkeerswet 1994, het wenselijk is om maatregelen te treffen om doorgaand vrachtverkeer efficiënt te weren van de woonstraten van de genoemde wijken;

het beoogde kan worden bereikt door de woonstraten in de genoemde wijken, een gebied dat wordt begrensd door de Bestseweg, Europalaan, H. Veenemanstraat, Piet Heinlaan, Nijnselseweg, Kometenlaan, Orionlaan, Sterrenbeeldenlaan, Schorpioenlaan, Brouwerstraat, St. Hubertuslaan, St. Catharinastraat, St. Genovevastraat, Veerstraat en Kanaalstraat (hierna het gebied), zonaal gesloten te verklaren voor doorgaand vrachtverkeer waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer;

nabij de brug Veerstraat enkele wegvakken in het verleden voorzien waren van gesloten verklaringen (typen C20 en C21) en dat deze gesloten verklaringen door uitgevoerde wegwerkzaamheden aan de brug Veerstraat overbodig zijn geworden en derhalve opgeheven zijn;

de woonstraten in de genoemde wijken waaraan in het verleden gesloten verklaringen voor vrachtverkeer zijn aangebracht vervangen worden door de zonale gesloten verklaring voor vrachtverkeer;

aan de woonstraten P. Brueghelplein (zijde Stakenburgstraat) en Eind (zijde Lieshoutseweg) in het verleden gesloten verklaringen voor vrachtverkeer zijn aangebracht en dat deze gesloten verklaringen voor vrachtverkeer worden opgeheven om doorgaand vrachtverkeer naar/van Nederwetten e.o. één vaste doorgang te bieden;

tot de route Hooijdonk – Stakenburgstraat – P. Brueghelplein – V.d. Elsenstraat – Eind – Planetenlaan/Lieshoutseweg v.v. is besloten vanwege:

a.Het optimaal beperken c.q. voorkomen van doorgaand vrachtverkeer binnen Son en Breugel. Dit wordt met de genoemde route maximaal ingevuld. Deze route leidt tot de grootste omrijdafstand die binnen Son en Breugel redelijkerwijs gecreëerd kan worden tussen Nederwetten e.o. en de rijkswegen en Ekkersrijt. Doorgaand vrachtverkeer maakt voortaan grotendeels gebruik maakt van alternatieve routes via de in de regio aanwezige hoofdwegenstructuur. Het omslagpunt ligt tussen de gemeentegrens Son en Breugel – Nuenen en Nederwetten;

  • b.De aanwezigheid van diverse bestemmingen aan de route die door vrachtverkeer bereikt worden. Dit vrachtverkeer wordt door deze zonale gesloten verklaring binnen Son en Breugel voortaan zo lang mogelijk gedwongen gebruik te maken van gebiedsontsluitingswegen zoals Planetenlaan en Gentiaanlaan. Vervolgens neemt het vrachtverkeer een directe route via erftoegangswegen naar de bestemming in zuidelijk Breugel;

  • c.De zuidelijke ligging van de route binnen het verkeersnetwerk, waardoor de frequentie waarmee conflicten ontstaan tussen vrachtverkeer en overige weggebruikers redelijkerwijs geminimaliseerd wordt;

alternatieve routes door de woonwijken van Son en Breugel overwogen zijn, maar dat deze alternatieve routes niet voldoende bijdragen aan het beperken c.q. voorkomen van doorgaand vrachtverkeer, niet zorgt voor een substantiële afname van conflictpunten tussen vrachtverkeer en overige (kwetsbare) weggebruikers en/of niet voldoende leidt tot de gewenste geleiding van doorgaand vrachtverkeer over gebiedsontsluitingswegen binnen de gemeente;

de betreffende weggedeelten gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Son en Breugel en bij de gemeente Son en Breugel in beheer zijn en dat aan artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is voldaan;

overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met de politie;

gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

BESLUIT

1.tot het instellen van een zonale gesloten verklaring voor doorgaand vrachtverkeer (bestemmingsverkeer uitgezonderd) van de binnen de bebouwde kom gelegen straten in de wijken Oud Breugel, ’t Eigen, Hoogstraat, Breeakker, ’t Harde Ven, Son centrum, De Vloed en ’t Zand, met uitzondering van de straten Akkerpad, Eind, Van den Elsenstraat, Herculeslaan, Hoogstraat, Keske, Pieter Brueghelplein en Stakenburgstraat;

door verkeersborden te plaatsen volgens model C07zb, zonale aanduiding gesloten verklaring voor vrachtauto’s, voorzien van onderbord met tekst “uitgezonderd bestemmingsverkeer” en verkeersborden model C07ze, einde zonale aanduiding gesloten voor vrachtauto’s, overeenkomstig Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

2.tot het opheffen van alle gesloten verklaringen type C7 (vrachtverkeer), C20 (aslast) en C21 (totaalmassa), voor zover deze aanwezig zijn binnen de wijken Oud Breugel, ’t Eigen, Hoogstraat, Breeakker, ’t Harde Ven, De Vloed, Son centrum en ’t Zand;

door verwijdering van verkeersborden model C07, aanduiding gesloten verklaring voor vrachtauto’s overeenkomstig Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), eventueel voorzien van onderborden,

overeenkomstig de bijgevoegde tekening.

Son en Breugel, 5 december 2013

Namens deze,

dhr. mr. L.C.J. Wijnheijmer

afdelingshoofd Ruimte & Samenleving

Mededelingen

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Son en Breugel, Postbus 8, 5690 AA in Son en Breugel. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 90.125, 5200 MA in ’s-Hertogenbosch. Bij het indien van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

ide5c913a-6f81-445c-8055-9a8370956692.jpg

Bijlage 1: Omvang zwaar verkeer 2013 / 2010 / 2005 (in motorvoertuigen per gemiddelde werkdagetmaalwaarde)

Binnen de zonale gesloten verklaring

Veerstraat: 400 / 130 / 140

H. Veenemanstraat: 350 / 190 / 180

Nieuwstraat: 810 / 220 / 140

Boslaan: 220 / 190 / 100

Buiten de zonale gesloten verklaring

Lieshoutseweg: 370 / 240 / 190

Hooijdonk: 150 / 100 / 140

Planetenlaan: 620 / 200 / 260

Rooijseweg: 250 / 220 / 140

Gentiaanlaan: 670 / 210 / 260

Ekkersrijt 2000: 460 / n.n.b. / 150

Naar boven