Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 18 december 2013, nr. IENM/BSK-2013/273453, tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 voor het jaar 2014

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 1.7, tweede lid, 6.55, zesde lid,6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, 8a.4, vijfde lid, en 10.11, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart, artikel 159, eerste lid, van de Regeling toezicht luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid, en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008, en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel f vervalt.

2. De onderdelen g tot en met i worden verletterd tot f tot en met h.

B

In artikel 1a wordt de zinsnede ‘Deze regeling berust op de artikelen 6.55, zesde lid,’ vervangen door: Deze regeling berust op de artikelen 1.7, tweede lid, 6.55, zesde lid,.

C

Artikel 4 vervalt.

D

In artikel 5 wordt ‘€ 232’ vervangen door: € 234.

E

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘€ 512’ vervangen door: € 516.

2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 493’ vervangen door: € 497.

3. In het vierde en vijfde lid wordt ‘€ 103’ vervangen door: € 104.

4. In het zesde lid wordt ‘€ 133’ vervangen door: € 134.

F

De in artikel 7 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Afgifte

Besluit op aanvraag medische verklaring of medisch certificaat

€ 81

Afgifte duplicaat medische verklaring of medisch certificaat

€ 33

Afgifte duplicaat medisch dossier, in relatie tot de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 0,26

per pagina

Doorsturen medisch dossier naar een andere bevoegde autoriteit

€ 50

G

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. De in het eerste lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Initiële afgifte

Verlenging

Wijziging

Hernieuwde afgifte

Certificatie AeMC

€ 2.842

   

€ 269

Extra vestigingsplaats AeMC

€ 898

   

€ 269

Extra vestigingsplaats zelfstandig AME

€ 898

€ 269

 

€ 269

Certificatie AME

€ 285

€ 269

 

€ 269

Certificatie zelfstandig AME

€ 2.096

€ 269

 

€ 269

Uitbreiden certificatie AME tot de verlenging en hernieuwde afgifte van medische certificaten klasse 1

€ 79

     

Goedkeuring wijziging toepassingsgebied certificaat of goedkeuringsvoorwaarden zelfstandig AME of AME (per wijzigingsaanvraag)

   

€ 79

€ 79

Goedkeuring wijziging(en) in organisatie AeMC voor welke vooraf goedkeuring is vereist (per wijzigingsaanvraag)

   

€ 269

€ 269

2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Autorisatie geneeskundige instantie

€ 2.096

€ 269

Extra vestigingsplaats geneeskundige instantie/zelfstandig geneeskundige

€ 898

€ 269

Autorisatie geneeskundige

€ 285

€ 269

Autorisatie zelfstandig geneeskundige

€ 2.096

€ 269

H

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 121’ vervangen door: € 123.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 484’ vervangen door: € 494.

I

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 95’ vervangen door: € 96.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 139’ vervangen door: € 140.

3. In het tweede lid wordt ‘€ 95’ vervangen door: € 96.

4. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 135’ vervangen door: € 138.

5. In het zesde lid wordt ‘€ 1.404’ vervangen door: € 1.436.

J

Artikel 11 komt te luiden:

Artikel 11

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en herafgifte van een registratie van een opleidings- en trainingsinstelling als bedoeld in de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Herafgifte

    Registratie opleidingsinstelling (basistarief)

    € 269

    € 269

  • 2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de initiële afgifte van een erkenning als ATO en voor de initiële afgifte van opleidingsmodules, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 2

    Omschrijving (alle categorieën luchtvaartuigen)

    Initiële afgifte

    ATO complex basistarief

    € 4.234

    ATO niet-complex basistarief

    € 3.529

    Conversie ATO niet-complex naar ATO complex en v.v.

    € 1.980

    Goedkeuring gebruik simulator, per aanvraag per simulator

    € 264

    Opleidingsmodule MPL

    € 5.383

    Opleidingsmodule integrated ATP, integrated ATP/IR, integrated CPL, integrated CPL/IR, per module

    € 2.691

    Opleidingsmodule praktijk IR

    € 1.346

    Variant op opleidingsmodule IR

    € 405

    Opleidingsmodule RFI

    € 1.346

    Opleidingsmodule FI

    € 1.346

    Opleidingsmodule FI-refresher seminar

    € 807

    Opleidingsmodule RFI-refresher seminar

    € 807

    Overige opleidingsmodule instructeurs

    € 921

    Opleidingsmodule praktijk CPL

    € 1.077

    Opleidingsmodule theorie CPL, IR, ATP, per module

    € 942

    Opleidingsmodule theorie LAPL, PPL, BPL, SPL, per module

    € 807

    Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module

    € 942

    Variant op opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft

    € 405

    Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module

    € 672

    Variant op opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft

    € 405

    Opleidingsmodule MCC theorie en praktijk

    € 672

    Opleidingsmodule ratings – night, aerobatic, towing, mountain – per module

    € 807

    Opleidingsmodule RPL

    € 807

    Opleidingsmodule praktijk LAPL, PPL, SPL, BPL, per module

    € 807

    Opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland (inclusief wijzigingen handboeken)

    € 1.211

    Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU (inclusief wijzigingen handboeken)

    € 11.418

    Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU (inclusief wijzigingen handboeken)

    € 22.837

    Registratie opleidingsinstelling RT-only

    € 269

    Module radiotelefonie met standaard handboek

    € 149

    Module radiotelefonie zonder standaard handboek

    € 538

    Taalbeoordelingsinstantie

    € 4.441

    Beperkte afgifte LPE voor level 4 en/of level 6

    € 1.614

    Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)

    € 269

    Overige aanvragen per besluit

    € 404

    Opleidingsmodule Cabin Crew Initial Training (delivery of attestation)

    € 1.815

  • 3. Voor de afgifte van de opleidingsmodule flight test rating is een door de Minister van Infrastructuur en Milieu nader te bepalen tarief verschuldigd.

  • 4. Voor wijzigingen op in tabel 2 van dit artikel genoemde producten zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 3

    Omschrijving

     

    Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt)

    € 129

    Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten en/of locaties niet wijzigen)

    € 129

    Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type, geregistreerde opleidingsinstelling, per deel of subdeel

    € 135

    Goedkeuring gewijzigd handboek (OM, TM per opleidingsmodule, SMM), per deel of subdeel

    € 424

    Wijziging gebruik van een simulator per aanvraag per simulator

    € 269

    Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT, CM, SM)

    € 269

    Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)

    € 269

    Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit

    € 404

    Verwijderen van een simulator van de erkenning

    € 129

    Verwijderen van een opleidingsmodule (inclusief wijziging handboeken)

    € 404

    Verzoek tot ontheffing per besluit < 2 maanden

    € 293

    Verzoek tot ontheffing ≥ per besluit 2 maanden

    € 1.397

    Verzoek tot Alternative Acceptable Means of Compliance

    € 1.056

  • 5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een kwalificatie van een FSTD als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 4

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    FSTD-A/H FFS (per kwalificatie)

    € 5.690

    FSTD-A/H FTD (per kwalificatie)

    € 5.424

    FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie)

    € 7.137

    FSTD-A BITD (per kwalificatie)

    € 3.568

  • 6. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de kwalificatie genoemd in het vijfde lid, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 5

    Omschrijving

     

    Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FFS

    € 3.426

    Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FTD

    € 3.426

    Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FNPT

    € 2.569

    Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A BITD

    € 2.140

    Wijziging operator

    € 1.008

    Herafgifte certificaat na verlies of beschadiging

    € 269

K

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Erkenning opleidingsinstelling:

 

– basisopleiding

€ 24.800

– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10

€ 27.571

– categorie typen luchtvaartuigen n1 > 10

€ 38.659

1 n is het aantal luchtvaartuigen dat op de erkenning staat aangegeven.

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag per nevenlocatie1 Nederland

€ 3.465

Toeslag per nevenlocatie Europese Unie

€ 4.157

Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie

€ 6.237

1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Wijziging

Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 2.120

Bijschrijven limitation (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 1.011

Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd.

€ 3.505

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 645

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 115

3. In het derde lid wordt ‘€ 543’ vervangen door: € 555.

4. Het vierde lid komt te luiden:

  • 4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de goedkeuring van typetrainingen op basis van Part 66.B.130 van verordening (EG) nr. 2042/2003, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 4

    Omschrijving

     

    Goedkeuring theoretisch en praktisch deel

    € 500

    Goedkeuring theoretisch deel

    € 300

    Goedkeuring praktisch deel

    € 200

L

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 137’ vervangen door: € 140.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 69’ vervangen door: € 71.

3. De in het derde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

MTOM

Afgifte

Verlenging

Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg

€ 644

€ 81

Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg

€ 1.350

€ 177

Luchtvaartuig > 5.700 kg

€ 4.136

€ 607

4. In het vijfde lid wordt ‘€ 358’ vervangen door: € 366.

5. In het zesde en achtste lid wordt ‘€ 94’ vervangen door: € 96.

6. In het zevende lid wordt ‘€ 278’ vervangen door: € 284.

7. De in het negende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Omschrijving

AMP initieel:

aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data

AMP initieel:

niet aangeboden door CAMO.

AMP gebaseerd op maintenance data

Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2

Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC

Ballonnen en zweefvliegtuigen1

€ 492

€ 693

€ 756

€ 228

Overige luchtvaartuigen

€ 1.702

€ 2.510

€ 2.076

€ 492

1 Toeslag in voorkomende gevallen.

2 Al dan niet gemotoriseerd.

8. De in het tiende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

AMP wijziging:

aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data

AMP wijziging:

niet aangeboden door CAMO.

AMP gebaseerd op maintenance data

Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2

Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC

Ballonnen en zweefvliegtuigen1

€ 290

€ 357

€ 756

€ 228

Overige luchtvaartuigen

€ 492

€ 693

€ 2.076

€ 492

1 Toeslag in voorkomende gevallen.

2 Al dan niet gemotoriseerd.

M

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ‘verordening (EG) nr. 216/2008’ respectievelijk ‘een niet-militair staatsluchtvaartuig’ vervangen door: de basisverordening respectievelijk een luchtvaartuig dat wordt ingezet voor niet-militaire staatsactiviteiten of diensten.

2. In het eerste lid wordt ‘€ 132’ respectievelijk ‘€ 137’ vervangen door: € 135 respectievelijk € 140.

3. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 569’ telkens vervangen door: € 582.

N

De in artikel 15 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

MTOM

Afgifte

Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg

€ 1.387

Luchtvaartuig > 5.700 kg

€ 4.435

O

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1:

 

– A1 line maintenance

€ 19.256

– A1 base maintenance

€ 23.414

– A2, A4

€ 15.792

– A3

€ 15.792

– B1

€ 19.256

– B2, B3

€ 15.792

– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

€ 8.170

– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

€ 15.792

– D

€ 13.714

1 Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een classificatie hebben voor beperkte niet-luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1:

 

Toeslag per aanvullende classificatie (TA1)

€ 1.387

Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties2:

 

Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen

€ 693

1 De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1-categorie en overige categorieën.

2 De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A-categorie en overige categorieën.

A1 line en A1 base maintenance gelden in deze regeling als aparte classificaties

Tabel 3

Omschrijving1

Eerste afgifte

Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie:

 

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 3.465

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 4.157

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 6.237

Toeslag line stations

€ 361 x N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers

€ 13 x P

Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie:

 

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 1.109

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 1.387

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 2.079

Toeslag line stations

€ 361 x N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers

€ 13 x P

1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

P = het aantal werknemers dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie

N = het aantal line stations

Indien het in plaats van de behandeling van een aanvraag van een onderhoudserkenning als bedoeld in het derde en vierde lid, een aanvraag voor afgifte of wijziging en herafgifte betreft van een erkenning op grond van subpart F van Part M van verordening (EG) nr. 2042/2003, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 4) en een aanvullend tarief (tabellen 5 en 6):

Tabel 4

Omschrijving1

Eerste afgifte

Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf:

 

– A2, A4

€ 11.814

– A3

€ 11.814

– B1

€ 14.406

– B2, B3

€ 11.814

– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

€ 6.090

– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

€ 11.814

– D

€ 10.249

1 Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A classificatie hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.

Tabel 5

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag per aanvullende classificatie

€ 520

Tabel 6

Omschrijving1

Eerste afgifte

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 832

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 1.039

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 1.559

Toeslag line stations

€ 265 x N

1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

N = het aantal line stations

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 7

Omschrijving

Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie

Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie

Part MAF erkenning

Bijschrijving aanvullende classificatie

€ 2.120

€ 1. 427

€ 1.047

Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)

€ 2.120

€ 1.427

€ 1.047

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

€ 3.505

€ 2.536

€ 1.878

Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

Bijschrijven line station (per line station).

Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.

€ 1.011

€ 734

€ 526

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 645

€ 471

€ 342

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning).

€ 115

€ 115

€ 115

3. Onder vernummering van het derde tot en met tiende lid tot vierde tot en met elfde lid, wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor een 14 CFR Part 145 Repair Station Approval en een CAR 573 Maintenance Organization Approval zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 7a

    Omschrijving

       

    Aanvraag 14 CFR Part 145 Repair Station Approval:

    Tarief A1-classificatie

    Tarief non – A1-classificatie

    – Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling FAA-supplement)

    Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    – Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling FAA-supplement

    € 528

    € 528

    – Beoordeling FAA-supplement only

    Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    Tabel 7b

    Omschrijving

       

    Aanvraag CAR 573 Maintenance Organization Approval:

    Tarief A1-classificatie

    Tarief non A1-classificatie

    – Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling TCCA-supplement)

    Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    – Verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement

    € 264

    € 264

    – Beoordeling TCCA-supplement only

    Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

4. In het vierde lid (nieuw) wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 8

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Nationale erkenning

€ 13.714

€ 269

5. In het vijfde lid (nieuw) wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 8a

Omschrijving

Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie

Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie

Part MAF erkenning

Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component

€ 2.120

€ 1.427

€ 1.047

6. Het zesde lid (nieuw) komt te luiden:

  • 6. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het vierde lid zijn de volgende tarieven verschuldigd:

    Tabel 9

    Omschrijving

    Wijziging

    Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied

    € 2.536

    Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied

    € 734

    Wijziging nationale erkenning

    € 1.427

    Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    € 471

    Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning).

    € 115

7. In het zevende lid (nieuw) wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 10

Omschrijving

 

Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.:

 

– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg

€ 4.337

– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg

€ 1.288

8. In het achtste lid (nieuw) worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 11

Omschrijving

Eerste afgifte

POA

(Subpart G)

Eerste afgifte

akkoordverklaring

(Subpart F)

Erkenning productiebedrijf basisvergunning:

   

– Bedrijven ≤ 500 werknemers1

€ 23.414

€ 17.105

– Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers1

€ 37.294

€ 27.197

– Bedrijven ≥ 1.000 werknemers1

€ 71.920

€ 52.427

1 Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de productieorganisatie.

Tabel 12

Omschrijving

Eerste afgifte POA (Subpart G)

Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F)

Herafgifte

Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland

€ 3.465

€ 2.523

€ 269

Toeslag per nevenlocatie1 in de Europese Unie

€ 4.157

€ 3.027

€ 269

Toeslag per nevenlocatie1 buiten de Europese Unie

€ 6.237

€ 4.541

€ 269

1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

9. Het negende lid (nieuw) komt te luiden:

  • 9. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het achtste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 13

    Omschrijving

    Wijziging POA (Subpart G)

    Wijziging akkoordverklaring (Subpart F)

    Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie

    € 2.120

    € 991

    Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd.

    € 3.505

    € 1.798

    Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.

    € 1.011

    € 991

    Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    € 645

    € 315

    Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

    € 115

    € 107

10. In het tiende lid (nieuw) wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 14

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Erkenning inspecteur

€ 1.240

€ 269

11. In het elfde lid (nieuw) wordt ‘het achtste lid’ respectievelijk ‘€ 197’ vervangen door: het tiende lid respectievelijk € 201.

12. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 12. Voor het uitvoeren van conformiteitsinspecties op verzoek van de FAA of Transport Canada ingevolge de tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten van Amerika en Canada gesloten luchtvaartveiligheidsovereenkomsten is een tarief verschuldigd van € 1.548.

P

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Producten eerste afgifte AOC

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht1

Basistarief 2

€ 3.0953

€ 3.7674

€ 23.548

€ 24.489

Plus:

Pax (A1)

€ 538

€ 538

€ 538

€ 538

Cargo (A2)

 

€ 404

€ 538

€ 807

Emergency

Medical Service (A3)

 

€ 807

€ 1.614

€ 1.614

Helicopter Emergency Medical Service (A3)

   

€ 1.796

 

VFR night per class/type (D2)

 

€ 269

€ 269

 

IFR per class/type

 

€ 538

€ 538

 

Bijschrijving:

       

– Extra class/type5

€ 807

€ 807

€ 4.037

€ 8.073

– Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type

€ 67

€ 67

€ 135

€ 135

– Area of operation (per area)6

 

€ 538

€ 538

€ 538

– Area of operation worldwide in 1 aanvraag 6

 

€ 2.691

€ 2.691

€ 2.691

Special approval:6

– Per Low visibility procedure per type per approval:

° CAT II (E1)

° CAT III A or B or

C (E2 t/m E4)

° Take off below

specified minima

(E5)

° Lower than CAT

I

° Other than

Standard CAT II

° Approaches

utilising EVS

   

€ 1.198

€ 1.198

– MNPS (E6) per type

   

€ 1.614

€ 1.614

– RNP (E10) per type

   

€ 1.614

€ 1.614

– RNAV7(E8) per type

   

€ 1.198

€ 1.198

– ETOPS (E7) per type

   

€ 1.796

€ 1.796

– RVSM (E9) per type

   

€ 599

€ 599

– Gevaarlijke stoffen (E11)

   

€ 1.087

€ 1.087

– Helicopter offshore operations (E12)

   

€ 1.796

 

– Helicopter Hoist operations (E13)

   

€ 1.196

 

– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

   

€ 1.856

€ 1.856

Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’):

– Approval & Acceptance process

 

€ 538

€ 1.077

€ 1.077

– Electronic Flight Bag per type

   

€ 2.153

€ 2.153

– Steep approach per type/runway

   

€ 1.614

€ 1.614

User approval per synthetisch trainingstoestel

   

€ 428

€ 428

Alternative training and qualification programme

   

€ 4.306

€ 4.306

– Other self-supporting operational control than home base8:

° binnen Nederland

° binnen Europa

° buiten Europa

 

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.229

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.229

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.229

Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden9

€ 299

€ 299

€ 299

€ 299

Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden9

€ 1.428

€ 1.428

€ 1.428

€ 1.428

Goedkeuring wet lease-out10

   

€ 404

€ 404

1Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.

2 Voor de 'eerste afgifte AOC' is inbegrepen: beoordeling en goedkeuring van de managementorganisatie en veiligheids- en kwaliteitsorganisatie; beoordeling en goedkeuring van het Operations Manual (OM) (Part A, B, C en D); bijschrijving van 1 vliegtuig/helikopter (class/type) inclusief bijbehorende trainingsprogramma's en 1 registratie luchtvaartuig; beoordeling en goedkeuring van kwalificatie van management- en overige stafleden; 1 area of operation (voor ‘AtoA/VFR only’ geldt: AMS FIR only). Special approvals en Overige approvals & acceptances, als benoemd in bovenstaande tabel, zijn niet inbegrepen.

3 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 7.896.

4 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 8.554.

5 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual en trainingsprogramma.

Onder ‘class’ wordt verstaan een luchtvaartuig per manufacturer/model/series.

6 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck). Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio's waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen.

7 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.

8 Onder 'self-supporting operational control' wordt verstaan een station waar vanaf de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.

9 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.

10 Het tarief is van toepassing op afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven in de AIC-B inzake het leasebeleid.

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Wijzigingen

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht1

Pax (A1)

€ 538

€ 538

€ 538

€ 2.253

Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB (9)

       

Cargo (A2)

 

€ 404

€ 538

€ 807

Emergency Medical Service (A3)

 

€ 807

€ 1.614

€ 1.614

Helicopter Emergency Medical Service (A3)

   

€ 1.796

 

VFR night per class/type (D2)

 

€ 269

€ 269

 

IFR per class/type

 

€ 538

€ 538

 

Bijschrijving:

       

– Extra class / type2

€ 807

€ 807

€ 4.037

€ 8.073

– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag

€ 67

€ 67

€ 141

€ 141

– Bijschrijving luchtvaartuig:

registratie per dag, binnen bestaand type2

€ 141

€ 141

€ 404

€ 404

– Extra registratie per dag

€ 67

€ 67

€ 141

€ 141

Afschrijving class / type3

€ 269

€ 269

€ 571

€ 571

Afschrijving luchtvaartuig:

Registratie per dag

€ 141

€ 141

€ 269

€ 269

Dry lease out per dag

   

€ 428

€ 428

Toeslag dry lease in (goedkeuring)

   

€ 142

€ 142

– Area of operation (per area)4

 

€ 538

€ 538

€ 538

– Area of operation world wide in 1 aanvraag4

 

€ 2.691

€ 2.691

€ 2.691

Special approval:4

– Per Low visibility

procedure per type per approval:

° CAT II (E1)

° CAT III A or B or C

(E2 t/m E4)

° Take Off below

specified minima (E5)

° Lower than CAT I

° Other than Standard

CAT II

° Approaches utilising

EVS

   

€ 1.198

€ 1.198

– MNPS (E6), per type

   

€ 1.614

€ 1.614

– RNP (E10), per type

   

€ 1.614

€ 1.614

– RNAV5 (E8), per type

   

€ 1.198

€ 1.198

– ETOPS (E7), per type

   

€ 1.796

€ 1.796

– RVSM (E9), per type

   

€ 599

€ 599

– Gevaarlijke stoffen (E11)

   

€ 599

€ 599

– Helicopter Offshore operations (E12)

   

€ 1.713

 

– Helicopter Hoist operations (E13)

   

€ 1.198

 

– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

   

€ 1.856

€ 1.856

Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’)4

– Approval & Acceptance process

 

€ 538

€ 1.077

€ 1.077

– MEL revisie per type

€ 135

€ 135

€ 672

€ 672

– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging

   

€ 2.153

€ 2.153

– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging

   

€ 1.614

€ 1.614

– User approval per synthetisch trainingstoestel

   

€ 428

€ 428

– Alternative training and qualification programme

   

€ 4.306

€ 4.306

– Other self-supporting

operational control than home base6

° binnen Nederland

° binnen Europa

° buiten Europa

 

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.230

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.230

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.230

Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process:

Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7

   

€ 283

€ 424

Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process:

Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7

€ 141

€ 141

€ 424

€ 749

Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/ type, per programma

€ 135

€ 135

€ 404

€ 404

Goedkeuring / acceptatie personen (AM, QM en PH’s), per persoon

€ 135

€ 135

€ 404

€ 404

Goedkeuring / acceptatie overige stafleden, per persoon

€ 135

€ 135

€ 135

€ 135

Wijziging operator naam en / of principal place of business

€ 135

€ 135

€ 135

€ 135

Goedkeuring wet lease (in- en out)10

   

€ 404

€ 404

Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden8

€ 299

€ 299

€ 299

€ 299

Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden8

€ 1.428

€ 1.428

€ 1.428

€ 1.428

Overige wijzigingen, per besluit

€ 269

€ 269

€ 269

€ 269

1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.

2 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual (OM) en trainingsprogramma.

3 Inclusief: afschrijven van laatste luchtvaartuig(en) registratie(s) en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM.

4 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck). Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio's waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen.

5 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.

6 Onder 'self-supporting operational control' wordt verstaan een station waar vanaf de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.

7 Hieronder wordt verstaan alle operationele boekwerken die een afgeleide zijn van het OM (bv. OM A, OM A 1, OM B, OM C, OM D, Cabin Crew Manual, Station Manual, Quality Manual, etc) met uitzondering van de beoordeling en goedkeuring van MEL, Electronic Flight Bag, Steep approach, user approval process, Alternative Training and Qualification Programme and other self-supporting operational control than home.

8 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd als vastgelegd in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.

9 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief getarifeerd. Verder geldt dan de toelichting als gesteld in artikel 17, eerste lid, onder noot 2.

10 Het tarief geldt voor wet lease-in waarvoor voorafgaande goedkeuring is vereist en voor afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven in de AIC-B 05/10 inzake het leasebeleid.

Q

Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Basisvergunning:

 

– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (AOC)

€ 16.484

– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (A to A of niet-AOC)

€ 9.833

– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (AOC)

€ 10.940

– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (A to A of niet-AOC)

€ 6.507

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 2.079

Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 2.079

Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 4.157

Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 4.157

Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 6.237

Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 6.237

Toeslag > 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 2.079

Toeslag < 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 2.079

Toeslag > 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 4.157

Toeslag < 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 4.157

Toeslag > 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 6.237

Toeslag < 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 6.237

Toeslag > 5.700 kg operationele locatie EU

€ 4.850

Toeslag < 5.700 kg operationele locatie EU

€ 4.850

Toeslag > 5.700 kg operationele locatie buiten EU

€ 6.237

Toeslag < 5.700 kg operationele locatie buiten EU

€ 6.237

Toeslag > 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 5.544

Toeslag < 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 2.771

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5.700kg

€ 4.060

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5.700kg

€ 2.675

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken > 5.700 kg

€ 456

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken ≤ 5.700 kg

€ 319

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5.700 kg

€ 5.447

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg

€ 2.675

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg.

€ 645

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg.

Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’.

€ 471

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 115

3. In het derde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 4

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Nationale erkenning

€ 13.714

€ 269

4. In het vierde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 5

Omschrijving

Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht

Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5.700 kg

€ 4.060

Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg

€ 2.675

R

In artikel 19 worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet):

 

– Kleine typen luchtvaartuigen (minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder dan 20 stoelen aanwezig)

€ 2.854

– Grote typen luchtvaartuigen (vanaf 10 ton maximale startmassa en/of vanaf 20 stoelen aanwezig)

€ 7.486

– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet)

€ 142

Tabel 2

Omschrijving

Wijziging

Exploitatievergunning:

 

– Wijziging

€ 285

– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers)

€ 4.283

S

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 590’ vervangen door: € 603.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 281’ vervangen door: € 288.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.145’ vervangen door: € 3.216.

3. In het derde lid wordt ‘€ 281’ vervangen door: € 288.

T

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte)

– Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 122.976

– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport,

Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport

€ 24.937

– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang

€ 5.387

– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant

€ 24.937

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Omschrijving

 

– Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 341

– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport,

Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport

€ 341

– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang

€ 341

– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant

€ 341

U

Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 202’ respectievelijk ‘€ 826’ vervangen door: € 206 respectievelijk € 845.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 60’ vervangen door: € 61.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 558’ vervangen door: € 571.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 1.572’ vervangen door: € 1.608.

e. De tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

– Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig)

€ 482

– Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig) Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 1.423

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 586’ vervangen door: € 599.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 13.960’ vervangen door: € 14.274.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.

Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst wordt gepubliceerd na 31 december 2013 treedt deze regeling in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

TOELICHTING

Algemeen

Met onderhavige regeling worden voor het jaar 2014 in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 tariefwijzigingen aangebracht in verband met onder meer de inflatiecorrectie.

Het uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de Rijksoverheid, voor het verlenen van diensten aan derden, zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De tarieven die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tot nu toe hanteert zijn nog niet kostendekkend. In verband met het economisch ongunstige klimaat worden de tarieven per 1 januari 2014 alleen aangepast met de inflatiecorrectie van 2,25%. Met deze aanpassing wordt afgezien van een reële tariefstijging om te komen tot een hogere kostendekkingsgraad van de tarieven. Hierbij kan de tariefwijziging per individueel product iets afwijken vanwege afronding.

Voor wat betreft de bij mandaat door de minister van Infrastructuur en Milieu aan Kiwa N.V. (Kiwa) overgedragen taak tot de afgifte van een aantal vergunningen geldt het volgende. De overeenkomst van Kiwa met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voorziet in een jaarlijkse stijging van de door Kiwa gehanteerde tarieven met een inflatiecorrectie en vanaf 1 januari 2014 tevens in een daling van de tarieven met een efficiencyfactor. Deze factor bedraagt per 1 januari 2014 voor luchtvaart -1,50%. Per saldo leidt dit bij een inflatiecorrectie van 2,25% tot een tariefmutatie van +0,75%.

Daarnaast worden met deze regeling in verband met de toepassing van verordening (EU) nr. 1178/20111 per 8 april 2013 enkele nieuwe producten getarifeerd. Omwille van de duidelijkheid is verder waar nodig ook de structuur van de gewijzigde bepalingen aangepast.

Administratieve lasten en nalevingskosten

Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Evenmin brengt deze regeling nalevingskosten met zich.

Artikelgewijs

Artikel I

Onderdeel A

In artikel 1 is het onderdeel ‘verordening (EG) 216/2008’ vervallen. Dit betreft de basisverordening zoals gedefinieerd in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart2. In onderhavige regeling wordt verwezen naar de basisverordening.

Onderdeel C

Ingevolge artikel 4aa, eerste lid, onderdeel p, van de Aanpassingswet zbo’s IenM aan de Kaderwet zbo’s (Stb. 2012, 442) is het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) belast met het vaststellen van de tarieven, alsmede met het vaststellen van de wijze van betaling van deze tarieven, voor het verrichten voor de bij of krachtens andere wetten aan het CBR opgedragen taken. Een van deze taken betreft het afnemen van de schriftelijke luchtvaartexamens in brede zin. De betreffende tarieven worden dan ook niet langer vastgesteld door de minister van Infrastructuur en Milieu, maar door het CBR. In verband hiermee vervalt artikel 4. Op grond van de Kaderwet zbo’s behoeft de hoogte van de tarieven zoals vastgesteld door het CBR echter nog wel de goedkeuring van de minister. Het CBR zal voortaan de vergoedingen opnemen in hun bij de minister in te dienen tarievenvoorstel en deze na goedkeuring door de minister publiceren in de Staatscourant. De tarieven worden opgenomen in de Regeling tarieven Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen 2014 van het CBR.

Onderdeel G

In verband met de toepassing van verordening (EU) nr. 1178/2011 worden ten aanzien van het Aeromedical Centre (AeMC) en de Aeromedical Examiner (AME) in artikel 8 (tabel 1) enkele nieuwe producten getarifeerd dan wel wordt de hoogte van het tarief gewijzigd.

Het tarief voor de aanvraag voor de initiële afgifte van het certificaat van een AeMC is verhoogd in verband met de verplichting voor een AeMC per 8 april 2014 ingevolge verordening 1178/2011 te beschikken over een beheersysteem. De ILT beoordeelt deze voorafgaand aan de afgifte van het certificaat. De kosten die dit met zich meebrengt zijn opgenomen in het tarief voor de aanvraag.

In verband met de ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 vereiste goedkeuring van wijzigingen van het bestaande certificaat of in de organisatie van een AeMC en AME is in tabel 1 een kolom toegevoegd (Wijziging).

Onderdeel J

In artikel 11 is een aantal nieuwe producten en tarieven opgenomen in verband met de uitvoering van verordening (EU) nr. 1178/2011. De benoeming van een aantal producten is eveneens gewijzigd. Een en ander wordt nader toegelicht. Ook ten aanzien van een aantal reeds bestaande producten en bijbehorende tarieven wordt hieronder nader uitleg gegeven.

Voor het in tabel 1 genoemde tarief geldt dat minimaal 1 opleidingsmodule dient te zijn toegevoegd aan de aanvraag om in aanmerking te komen voor eerste afgifte of herafgifte van de registratie. Deze opleidingsmodules zijn beperkt tot de opleidingen als vermeld in artikel 10 van de Regeling opleidingsinstelling voor luchtvarenden 2001. De tarieven voor deze opleidingsmodules staan vermeld in tabel 2. Het toevoegen of verwijderen van opleidingsmodules na eerste afgifte van de registratie is toegestaan.

In het (basis)erkenningstarief voor ATO’s (Approved Training Organisations) genoemd in tabel 2 is onder meer inbegrepen de beoordeling van de bij de erkenningsaanvraag aangeleverde documentatie op basis van verordening (EU) nr. 1178/2011 en de beoordeling en acceptatie van het management van de opleidingsinstelling. De aanvrager dient zijn keuze voor ‘complex’ of ‘niet-complex’ onderbouwd aan te leveren bij de ILT. Deze beoordeelt de onderbouwing waarvan ook de kosten die hiermee samenhangen zijn verdisconteerd in het (betreffende) basistarief. Ook hier geldt dat minimaal 1 opleidingsmodule dient te zijn toegevoegd aan de aanvraag om in aanmerking te komen voor een erkenning.

In tabel 2 staat voor een aantal opleidingsmodules een tarief opgenomen voor een variant op die modules. Binnen deze opleidingsmodules bestaat de mogelijkheid, voor zover verordening (EU) nr. 1178/2011 dit toestaat, varianten te benoemen met hetzelfde eindresultaat. Voor de eerste opleidingsmodule welke leidt tot de afgifte van een bevoegdheid of bevoegdverklaring wordt het bedrag van de complete opleiding in rekening gebracht. Hierna worden voor dezelfde bevoegdheid of bevoegdverklaring de modules als variant beschouwd.

Cabinebemanning (Cabin Crew) moet ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 beschikken over een attest voor cabinebemanning. De verordening bepaalt eveneens dat de (basis)opleidingsmodule hiertoe kan worden verzorgd door een opleidingsorganisatie. Het tarief hiervoor is opgenomen in tabel 2 Opleidingsmodule Cabin Crew Initial Training (delivery of attestation).

De opleidingsmodule flight test rating betreft een complexe nieuwe module waarvan het tarief afhankelijk is van onder meer de betreffende rating en dan ook per aanvraag wordt bepaald.

In tabel 3 staan de tarieven voor wijzigingen van de erkenning/registratie van de opleidingsorganisatie (ATO en registratie opleidingsinstelling als bedoeld in de Regeling opleidingsinstellingen luchtvarenden 2001), waaronder de goedkeuring van wijzigingen op handboeken en opleidingsmodules vermeld op de erkenning/registratie en overige wijzigingen binnen de erkenning/registratie en verzoeken tot ontheffing.

De basisverordening geeft een organisatie de mogelijkheid om alternatieve wijzen van naleving (Alternative Acceptable Means of Compliance) te gebruiken om overeenstemming te bereiken met de basisverordening en de daarin vervatte uitvoeringsvoorschriften. De organisatie mag deze alternatieve wijzen van naleving toepassen mits de bevoegde autoriteit die vooraf goedkeurt. Voor het verzoek tot goedkeuring is in tabel 3 een tarief opgenomen. Elke organisatie die gebruik wil maken van een alternatieve wijze van naleving, ook als het een alternatieve wijze betreft die al wordt toegepast in een andere organisatie, dient een verzoek tot goedkeuring in te dienen bij de bevoegde autoriteit. Dit omdat iedere organisatie bij het verzoek eveneens een beschrijving moet voegen van de herziening van de in die organisatie gehanteerde handboeken of procedures als gevolg van de beoogde toepassing van de alternatieve wijze van naleving.

De tabellen 4 en 5 hebben eveneens enkele wijzigingen ondergaan in verband met de uitvoering van verordening (EU) nr. 1178/2011. Zo zijn in tabel 4 de tarieven voor de herafgifte van de kwalificatie vervallen, aangezien deze ingevolge de verordening van onbeperkte duur zijn. Omdat de behandeling van aanvragen voor de eerste afgifte van een FSTD in een niet-EASA lidstaat ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 onder de bevoegdheid van EASA is komen te vallen, is het tarief komen te vervallen.

Onderdeel K

Het goedkeuringstarief voor typetrainingen zoals opgenomen in artikel 12, vierde lid, heeft een aanpassing ondergaan in verband met de introductie per 1 augustus 2012 van nieuwe Europese regels betreffende onderhoudstechnici. Deze regels betreffen onder meer het verzorgen van de vliegtuig typetraining, van zowel het theoretische als het praktische deel. Voorheen mocht deze training worden verzorgd door een zogenaamde Part-147 erkende opleidingsinstelling of een zogenaamde Part-145 erkende onderhoudsorganisatie, via een indirecte goedkeuring door de ILT. Vanaf 1 augustus 2012 is aan het verzorgen van de training door een Part-145 organisatie de voorwaarde verbonden dat de training voor aanvang expliciet dient te zijn goedgekeurd door de bevoegde autoriteit (directe goedkeuring). De betreffende bedrijven mochten tot 1 augustus 2013 trainingen verzorgen op basis van de oude regelgeving.

Voor de directe goedkeuring dient onder meer de syllabus te worden beoordeeld, alsmede de training procedures van de betreffende Part-145 erkende organisatie. Van deze beoordeling moet een rapport worden opgemaakt en een beschikking worden opgesteld. Als dit voor de eerste keer bij een bedrijf gebeurt dan zijn daar ruim 4 dagen mee gemoeid. Omdat de goedkeuring op case-by-case basis dient plaats te vinden kan een leereffect worden ingecalculeerd. De tiende keer beoordelen van de gehele training kost minder inspanning dan de eerste keer. Met inachtneming van dat leereffect is € 500,– een redelijk tarief voor dit product. Voor het goedkeuren van alleen het praktische dan wel theoretische deel van de training bestaan aparte tarieven. Omdat met de goedkeuring van het praktische deel minder werk is gemoeid dan met de goedkeuring van het theoretische deel, geldt daar een lager tarief voor. In tabel 4 wordt dit onderscheid weergegeven.

Onderdeel O

De Europese Unie heeft zowel met de Verenigde Staten van Amerika (VS) als met Canada een overeenkomst gesloten betreffende de samenwerking op het gebied van de regulering van de burgerluchtvaartveiligheid. Op dit moment betreffen deze overeenkomsten alleen de luchtwaardigheid van luchtvaartuigen. Voor de vergoeding van de kosten van een aantal handelingen die voortvloeien uit deze overeenkomsten wordt een tarief geheven. Deze tarieven zijn aan artikel 16 toegevoegd. In de tabellen 7a en 7b worden de betreffende producten met bijbehorende tarieven opgenomen. Tabel 7a betreft de tarieven in verband met de overeenkomst met de VS (FAA: Federal Aviation Administration, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit), tabel 7b de tarieven in verband met de overeenkomst met Canada (TCCA: Transport Canada Civil Aviation, de Canadese luchtvaartautoriteit).

Artikel II

Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk 2 maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling wordt afgeweken van deze termijn van 2 maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven van de inwerkingtreding naar het volgende vaste verandermoment (1 april 2014) zal leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen voor de ILT en Kiwa.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Verordening van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad.

X Noot
2

basisverordening: verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 20 februari 2008 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, houdende intrekking van Richtlijn 91/670/EEG, Verordening (EG) nr. 1592/2002 en Richtlijn 2004/36/EG (PbEU L 79).

Naar boven