De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de artikelen 1.7, tweede lid, 6.55, zesde lid,6.58, zesde lid, 8.12, vijfde
lid, 8a.4, vijfde lid, en 10.11, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart, artikel
159, eerste lid, van de Regeling toezicht luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, 13,
tweede lid, 20, derde lid, en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid
voor de luchtvaart, artikel 22, tweede lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008,
en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
2. De onderdelen g tot en met i worden verletterd tot f tot en met h.
B
In artikel 1a wordt de zinsnede ‘Deze regeling berust op de artikelen 6.55, zesde
lid,’ vervangen door: Deze regeling berust op de artikelen 1.7, tweede lid, 6.55,
zesde lid,.
D
In artikel 5 wordt ‘€ 232’ vervangen door: € 234.
E
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘€ 512’ vervangen door: € 516.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 493’ vervangen door: € 497.
3. In het vierde en vijfde lid wordt ‘€ 103’ vervangen door: € 104.
4. In het zesde lid wordt ‘€ 133’ vervangen door: € 134.
F
De in artikel 7 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Afgifte
|
Besluit op aanvraag medische verklaring of medisch certificaat
|
€ 81
|
Afgifte duplicaat medische verklaring of medisch certificaat
|
€ 33
|
Afgifte duplicaat medisch dossier, in relatie tot de Wet bescherming persoonsgegevens
|
€ 0,26
per pagina
|
Doorsturen medisch dossier naar een andere bevoegde autoriteit
|
€ 50
|
G
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Initiële afgifte
|
Verlenging
|
Wijziging
|
Hernieuwde afgifte
|
Certificatie AeMC
|
€ 2.842
|
|
|
€ 269
|
Extra vestigingsplaats AeMC
|
€ 898
|
|
|
€ 269
|
Extra vestigingsplaats zelfstandig AME
|
€ 898
|
€ 269
|
|
€ 269
|
Certificatie AME
|
€ 285
|
€ 269
|
|
€ 269
|
Certificatie zelfstandig AME
|
€ 2.096
|
€ 269
|
|
€ 269
|
Uitbreiden certificatie AME tot de verlenging en hernieuwde afgifte van medische certificaten
klasse 1
|
€ 79
|
|
|
|
Goedkeuring wijziging toepassingsgebied certificaat of goedkeuringsvoorwaarden zelfstandig
AME of AME (per wijzigingsaanvraag)
|
|
|
€ 79
|
€ 79
|
Goedkeuring wijziging(en) in organisatie AeMC voor welke vooraf goedkeuring is vereist
(per wijzigingsaanvraag)
|
|
|
€ 269
|
€ 269
|
2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Autorisatie geneeskundige instantie
|
€ 2.096
|
€ 269
|
Extra vestigingsplaats geneeskundige instantie/zelfstandig geneeskundige
|
€ 898
|
€ 269
|
Autorisatie geneeskundige
|
€ 285
|
€ 269
|
Autorisatie zelfstandig geneeskundige
|
€ 2.096
|
€ 269
|
H
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 121’ vervangen door: € 123.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 484’ vervangen door: € 494.
I
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 95’ vervangen door: € 96.
2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 139’ vervangen door: € 140.
3. In het tweede lid wordt ‘€ 95’ vervangen door: € 96.
4. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 135’ vervangen door: € 138.
5. In het zesde lid wordt ‘€ 1.404’ vervangen door: € 1.436.
J
Artikel 11 komt te luiden:
Artikel 11
-
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en herafgifte van een
registratie van een opleidings- en trainingsinstelling als bedoeld in de Regeling
opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Registratie opleidingsinstelling (basistarief)
|
€ 269
|
€ 269
|
-
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de initiële afgifte van een erkenning als
ATO en voor de initiële afgifte van opleidingsmodules, zijn de volgende vaste tarieven
verschuldigd:
Tabel 2
Omschrijving (alle categorieën luchtvaartuigen)
|
Initiële afgifte
|
ATO complex basistarief
|
€ 4.234
|
ATO niet-complex basistarief
|
€ 3.529
|
Conversie ATO niet-complex naar ATO complex en v.v.
|
€ 1.980
|
Goedkeuring gebruik simulator, per aanvraag per simulator
|
€ 264
|
Opleidingsmodule MPL
|
€ 5.383
|
Opleidingsmodule integrated ATP, integrated ATP/IR, integrated CPL, integrated CPL/IR,
per module
|
€ 2.691
|
Opleidingsmodule praktijk IR
|
€ 1.346
|
Variant op opleidingsmodule IR
|
€ 405
|
Opleidingsmodule RFI
|
€ 1.346
|
Opleidingsmodule FI
|
€ 1.346
|
Opleidingsmodule FI-refresher seminar
|
€ 807
|
Opleidingsmodule RFI-refresher seminar
|
€ 807
|
Overige opleidingsmodule instructeurs
|
€ 921
|
Opleidingsmodule praktijk CPL
|
€ 1.077
|
Opleidingsmodule theorie CPL, IR, ATP, per module
|
€ 942
|
Opleidingsmodule theorie LAPL, PPL, BPL, SPL, per module
|
€ 807
|
Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module
|
€ 942
|
Variant op opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft
|
€ 405
|
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module
|
€ 672
|
Variant op opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft
|
€ 405
|
Opleidingsmodule MCC theorie en praktijk
|
€ 672
|
Opleidingsmodule ratings – night, aerobatic, towing, mountain – per module
|
€ 807
|
Opleidingsmodule RPL
|
€ 807
|
Opleidingsmodule praktijk LAPL, PPL, SPL, BPL, per module
|
€ 807
|
Opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland (inclusief wijzigingen handboeken)
|
€ 1.211
|
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU (inclusief wijzigingen
handboeken)
|
€ 11.418
|
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU (inclusief wijzigingen
handboeken)
|
€ 22.837
|
Registratie opleidingsinstelling RT-only
|
€ 269
|
Module radiotelefonie met standaard handboek
|
€ 149
|
Module radiotelefonie zonder standaard handboek
|
€ 538
|
Taalbeoordelingsinstantie
|
€ 4.441
|
Beperkte afgifte LPE voor level 4 en/of level 6
|
€ 1.614
|
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)
|
€ 269
|
Overige aanvragen per besluit
|
€ 404
|
Opleidingsmodule Cabin Crew Initial Training (delivery of attestation)
|
€ 1.815
|
-
3. Voor de afgifte van de opleidingsmodule flight test rating is een door de Minister
van Infrastructuur en Milieu nader te bepalen tarief verschuldigd.
-
4. Voor wijzigingen op in tabel 2 van dit artikel genoemde producten zijn de volgende
vaste tarieven verschuldigd:
Tabel 3
Omschrijving
|
|
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt)
|
€ 129
|
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten
en/of locaties niet wijzigen)
|
€ 129
|
Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type,
geregistreerde opleidingsinstelling, per deel of subdeel
|
€ 135
|
Goedkeuring gewijzigd handboek (OM, TM per opleidingsmodule, SMM), per deel of subdeel
|
€ 424
|
Wijziging gebruik van een simulator per aanvraag per simulator
|
€ 269
|
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT, CM, SM)
|
€ 269
|
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)
|
€ 269
|
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan
waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per
besluit
|
€ 404
|
Verwijderen van een simulator van de erkenning
|
€ 129
|
Verwijderen van een opleidingsmodule (inclusief wijziging handboeken)
|
€ 404
|
Verzoek tot ontheffing per besluit < 2 maanden
|
€ 293
|
Verzoek tot ontheffing ≥ per besluit 2 maanden
|
€ 1.397
|
Verzoek tot Alternative Acceptable Means of Compliance
|
€ 1.056
|
-
5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een kwalificatie
van een FSTD als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011 zijn de volgende vaste
tarieven verschuldigd:
Tabel 4
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
FSTD-A/H FFS (per kwalificatie)
|
€ 5.690
|
FSTD-A/H FTD (per kwalificatie)
|
€ 5.424
|
FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie)
|
€ 7.137
|
FSTD-A BITD (per kwalificatie)
|
€ 3.568
|
-
6. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de kwalificatie genoemd in
het vijfde lid, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Tabel 5
Omschrijving
|
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FFS
|
€ 3.426
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FTD
|
€ 3.426
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FNPT
|
€ 2.569
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A BITD
|
€ 2.140
|
Wijziging operator
|
€ 1.008
|
Herafgifte certificaat na verlies of beschadiging
|
€ 269
|
K
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Erkenning opleidingsinstelling:
|
|
– basisopleiding
|
€ 24.800
|
– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10
|
€ 27.571
|
– categorie typen luchtvaartuigen n1 > 10
|
€ 38.659
|
1 n is het aantal luchtvaartuigen dat op de erkenning staat aangegeven.
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per nevenlocatie1 Nederland
|
€ 3.465
|
Toeslag per nevenlocatie Europese Unie
|
€ 4.157
|
Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie
|
€ 6.237
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
Wijziging
|
Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis-, en typeopleiding)
|
€ 2.120
|
Bijschrijven limitation (in geval van basis-, en typeopleiding)
|
€ 1.011
|
Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding)
buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd.
|
€ 3.505
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 645
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 115
|
3. In het derde lid wordt ‘€ 543’ vervangen door: € 555.
4. Het vierde lid komt te luiden:
L
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 137’ vervangen door: € 140.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 69’ vervangen door: € 71.
3. De in het derde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
MTOM
|
Afgifte
|
Verlenging
|
Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg
|
€ 644
|
€ 81
|
Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg
|
€ 1.350
|
€ 177
|
Luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 4.136
|
€ 607
|
4. In het vijfde lid wordt ‘€ 358’ vervangen door: € 366.
5. In het zesde en achtste lid wordt ‘€ 94’ vervangen door: € 96.
6. In het zevende lid wordt ‘€ 278’ vervangen door: € 284.
7. De in het negende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
AMP initieel:
aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data
|
AMP initieel:
niet aangeboden door CAMO.
AMP gebaseerd op maintenance data
|
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2
|
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC
|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1
|
€ 492
|
€ 693
|
€ 756
|
€ 228
|
Overige luchtvaartuigen
|
€ 1.702
|
€ 2.510
|
€ 2.076
|
€ 492
|
1 Toeslag in voorkomende gevallen.
2 Al dan niet gemotoriseerd.
8. De in het tiende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
AMP wijziging:
aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data
|
AMP wijziging:
niet aangeboden door CAMO.
AMP gebaseerd op maintenance data
|
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2
|
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC
|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1
|
€ 290
|
€ 357
|
€ 756
|
€ 228
|
Overige luchtvaartuigen
|
€ 492
|
€ 693
|
€ 2.076
|
€ 492
|
1 Toeslag in voorkomende gevallen.
2 Al dan niet gemotoriseerd.
M
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste en tweede lid wordt ‘verordening (EG) nr. 216/2008’ respectievelijk
‘een niet-militair staatsluchtvaartuig’ vervangen door: de basisverordening respectievelijk
een luchtvaartuig dat wordt ingezet voor niet-militaire staatsactiviteiten of diensten.
2. In het eerste lid wordt ‘€ 132’ respectievelijk ‘€ 137’ vervangen door: € 135 respectievelijk
€ 140.
3. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 569’ telkens vervangen door: € 582.
N
De in artikel 15 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
MTOM
|
Afgifte
|
Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg
|
€ 1.387
|
Luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 4.435
|
O
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1:
|
|
– A1 line maintenance
|
€ 19.256
|
– A1 base maintenance
|
€ 23.414
|
– A2, A4
|
€ 15.792
|
– A3
|
€ 15.792
|
– B1
|
€ 19.256
|
– B2, B3
|
€ 15.792
|
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)
|
€ 8.170
|
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)
|
€ 15.792
|
– D
|
€ 13.714
|
1 Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een classificatie
hebben voor beperkte niet-luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief
bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de
toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1:
|
|
Toeslag per aanvullende classificatie (TA1)
|
€ 1.387
|
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties2:
|
|
Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen
|
€ 693
|
1 De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie
erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1-categorie
en overige categorieën.
2 De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie
erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A-categorie
en overige categorieën.
A1 line en A1 base maintenance gelden in deze regeling als aparte classificaties
Tabel 3
Omschrijving1
|
Eerste afgifte
|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie:
|
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 3.465
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 4.157
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 6.237
|
Toeslag line stations
|
€ 361 x N
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 13 x P
|
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie:
|
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 1.109
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 1.387
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 2.079
|
Toeslag line stations
|
€ 361 x N
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 13 x P
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
P = het aantal werknemers dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie
N = het aantal line stations
Indien het in plaats van de behandeling van een aanvraag van een onderhoudserkenning
als bedoeld in het derde en vierde lid, een aanvraag voor afgifte of wijziging en
herafgifte betreft van een erkenning op grond van subpart F van Part M van verordening
(EG) nr. 2042/2003, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een
basistarief (tabel 4) en een aanvullend tarief (tabellen 5 en 6):
Tabel 4
Omschrijving1
|
Eerste afgifte
|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf:
|
|
– A2, A4
|
€ 11.814
|
– A3
|
€ 11.814
|
– B1
|
€ 14.406
|
– B2, B3
|
€ 11.814
|
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)
|
€ 6.090
|
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)
|
€ 11.814
|
– D
|
€ 10.249
|
1 Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A
classificatie hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken,
wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere
A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Tabel 5
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per aanvullende classificatie
|
€ 520
|
Tabel 6
Omschrijving1
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 832
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 1.039
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 1.559
|
Toeslag line stations
|
€ 265 x N
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
N = het aantal line stations
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 7
Omschrijving
|
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part MAF erkenning
|
Bijschrijving aanvullende classificatie
|
€ 2.120
|
€ 1. 427
|
€ 1.047
|
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)
|
€ 2.120
|
€ 1.427
|
€ 1.047
|
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar
het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
|
€ 3.505
|
€ 2.536
|
€ 1.878
|
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar
het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
Bijschrijven line station (per line station).
Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work
als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.
|
€ 1.011
|
€ 734
|
€ 526
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 645
|
€ 471
|
€ 342
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning).
|
€ 115
|
€ 115
|
€ 115
|
3. Onder vernummering van het derde tot en met tiende lid tot vierde tot en met elfde
lid, wordt een lid ingevoegd, luidende:
4. In het vierde lid (nieuw) wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 8
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Nationale erkenning
|
€ 13.714
|
€ 269
|
5. In het vijfde lid (nieuw) wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 8a
Omschrijving
|
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part MAF erkenning
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component
|
€ 2.120
|
€ 1.427
|
€ 1.047
|
6. Het zesde lid (nieuw) komt te luiden:
7. In het zevende lid (nieuw) wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 10
Omschrijving
|
|
Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.:
|
|
– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg
|
€ 4.337
|
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg
|
€ 1.288
|
8. In het achtste lid (nieuw) worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 11
Omschrijving
|
Eerste afgifte
POA
(Subpart G)
|
Eerste afgifte
akkoordverklaring
(Subpart F)
|
Erkenning productiebedrijf basisvergunning:
|
|
|
– Bedrijven ≤ 500 werknemers1
|
€ 23.414
|
€ 17.105
|
– Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers1
|
€ 37.294
|
€ 27.197
|
– Bedrijven ≥ 1.000 werknemers1
|
€ 71.920
|
€ 52.427
|
1 Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de productieorganisatie.
Tabel 12
Omschrijving
|
Eerste afgifte POA (Subpart G)
|
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F)
|
Herafgifte
|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland
|
€ 3.465
|
€ 2.523
|
€ 269
|
Toeslag per nevenlocatie1 in de Europese Unie
|
€ 4.157
|
€ 3.027
|
€ 269
|
Toeslag per nevenlocatie1 buiten de Europese Unie
|
€ 6.237
|
€ 4.541
|
€ 269
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
9. Het negende lid (nieuw) komt te luiden:
10. In het tiende lid (nieuw) wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 14
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Erkenning inspecteur
|
€ 1.240
|
€ 269
|
11. In het elfde lid (nieuw) wordt ‘het achtste lid’ respectievelijk ‘€ 197’ vervangen
door: het tiende lid respectievelijk € 201.
12. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
P
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Producten eerste afgifte AOC
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen
geschikt voor vracht) en ME helikopters1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen
geschikt voor vracht1
|
Basistarief 2
|
€ 3.0953
|
€ 3.7674
|
€ 23.548
|
€ 24.489
|
Plus:
|
Pax (A1)
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
Cargo (A2)
|
|
€ 404
|
€ 538
|
€ 807
|
Emergency
Medical Service (A3)
|
|
€ 807
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
Helicopter Emergency Medical Service (A3)
|
|
|
€ 1.796
|
|
VFR night per class/type (D2)
|
|
€ 269
|
€ 269
|
|
IFR per class/type
|
|
€ 538
|
€ 538
|
|
Bijschrijving:
|
|
|
|
|
– Extra class/type5
|
€ 807
|
€ 807
|
€ 4.037
|
€ 8.073
|
– Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type
|
€ 67
|
€ 67
|
€ 135
|
€ 135
|
– Area of operation (per area)6
|
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag 6
|
|
€ 2.691
|
€ 2.691
|
€ 2.691
|
Special approval:6
– Per Low visibility procedure per type per approval:
° CAT II (E1)
° CAT III A or B or
C (E2 t/m E4)
° Take off below
specified minima
(E5)
° Lower than CAT
I
° Other than
Standard CAT II
° Approaches
utilising EVS
|
|
|
€ 1.198
|
€ 1.198
|
– MNPS (E6) per type
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– RNP (E10) per type
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– RNAV7(E8) per type
|
|
|
€ 1.198
|
€ 1.198
|
– ETOPS (E7) per type
|
|
|
€ 1.796
|
€ 1.796
|
– RVSM (E9) per type
|
|
|
€ 599
|
€ 599
|
– Gevaarlijke stoffen (E11)
|
|
|
€ 1.087
|
€ 1.087
|
– Helicopter offshore operations (E12)
|
|
|
€ 1.796
|
|
– Helicopter Hoist operations (E13)
|
|
|
€ 1.196
|
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)
|
|
|
€ 1.856
|
€ 1.856
|
Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’):
|
– Approval & Acceptance process
|
|
€ 538
|
€ 1.077
|
€ 1.077
|
– Electronic Flight Bag per type
|
|
|
€ 2.153
|
€ 2.153
|
– Steep approach per type/runway
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
User approval per synthetisch trainingstoestel
|
|
|
€ 428
|
€ 428
|
Alternative training and qualification programme
|
|
|
€ 4.306
|
€ 4.306
|
– Other self-supporting operational control than home base8:
° binnen Nederland
° binnen Europa
° buiten Europa
|
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.229
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.229
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.229
|
Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden9
|
€ 299
|
€ 299
|
€ 299
|
€ 299
|
Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden9
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
Goedkeuring wet lease-out10
|
|
|
€ 404
|
€ 404
|
1Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als bedoeld
in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.
2 Voor de 'eerste afgifte AOC' is inbegrepen: beoordeling en goedkeuring van de managementorganisatie
en veiligheids- en kwaliteitsorganisatie; beoordeling en goedkeuring van het Operations
Manual (OM) (Part A, B, C en D); bijschrijving van 1 vliegtuig/helikopter (class/type)
inclusief bijbehorende trainingsprogramma's en 1 registratie luchtvaartuig; beoordeling
en goedkeuring van kwalificatie van management- en overige stafleden; 1 area of operation
(voor ‘AtoA/VFR only’ geldt: AMS FIR only). Special approvals en Overige approvals
& acceptances, als benoemd in bovenstaande tabel, zijn niet inbegrepen.
3 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt
gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 7.896.
4 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt
gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 8.554.
5 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring
van relevante paragrafen in het Operations Manual en trainingsprogramma.
Onder ‘class’ wordt verstaan een luchtvaartuig per manufacturer/model/series.
6 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM
en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio's waar de aanvrager
voornemens is te gaan vliegen.
7 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.
8 Onder 'self-supporting operational control' wordt verstaan een station waar vanaf
de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.
9 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd
in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.
10 Het tarief is van toepassing op afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven
in de AIC-B inzake het leasebeleid.
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Wijzigingen
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar
dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar
dan alleen geschikt voor vracht1
|
Pax (A1)
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 2.253
|
Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB (9)
|
|
|
|
|
Cargo (A2)
|
|
€ 404
|
€ 538
|
€ 807
|
Emergency Medical Service (A3)
|
|
€ 807
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
Helicopter Emergency Medical Service (A3)
|
|
|
€ 1.796
|
|
VFR night per class/type (D2)
|
|
€ 269
|
€ 269
|
|
IFR per class/type
|
|
€ 538
|
€ 538
|
|
Bijschrijving:
|
|
|
|
|
– Extra class / type2
|
€ 807
|
€ 807
|
€ 4.037
|
€ 8.073
|
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag
|
€ 67
|
€ 67
|
€ 141
|
€ 141
|
– Bijschrijving luchtvaartuig:
registratie per dag, binnen bestaand type2
|
€ 141
|
€ 141
|
€ 404
|
€ 404
|
– Extra registratie per dag
|
€ 67
|
€ 67
|
€ 141
|
€ 141
|
Afschrijving class / type3
|
€ 269
|
€ 269
|
€ 571
|
€ 571
|
Afschrijving luchtvaartuig:
Registratie per dag
|
€ 141
|
€ 141
|
€ 269
|
€ 269
|
Dry lease out per dag
|
|
|
€ 428
|
€ 428
|
Toeslag dry lease in (goedkeuring)
|
|
|
€ 142
|
€ 142
|
– Area of operation (per area)4
|
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
– Area of operation world wide in 1 aanvraag4
|
|
€ 2.691
|
€ 2.691
|
€ 2.691
|
Special approval:4
– Per Low visibility
procedure per type per approval:
° CAT II (E1)
° CAT III A or B or C
(E2 t/m E4)
° Take Off below
specified minima (E5)
° Lower than CAT I
° Other than Standard
CAT II
° Approaches utilising
EVS
|
|
|
€ 1.198
|
€ 1.198
|
– MNPS (E6), per type
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– RNP (E10), per type
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– RNAV5 (E8), per type
|
|
|
€ 1.198
|
€ 1.198
|
– ETOPS (E7), per type
|
|
|
€ 1.796
|
€ 1.796
|
– RVSM (E9), per type
|
|
|
€ 599
|
€ 599
|
– Gevaarlijke stoffen (E11)
|
|
|
€ 599
|
€ 599
|
– Helicopter Offshore operations (E12)
|
|
|
€ 1.713
|
|
– Helicopter Hoist operations (E13)
|
|
|
€ 1.198
|
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)
|
|
|
€ 1.856
|
€ 1.856
|
Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’)4
|
– Approval & Acceptance process
|
|
€ 538
|
€ 1.077
|
€ 1.077
|
– MEL revisie per type
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 672
|
€ 672
|
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 2.153
|
€ 2.153
|
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– User approval per synthetisch trainingstoestel
|
|
|
€ 428
|
€ 428
|
– Alternative training and qualification programme
|
|
|
€ 4.306
|
€ 4.306
|
– Other self-supporting
operational control than home base6
° binnen Nederland
° binnen Europa
° buiten Europa
|
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.230
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.230
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.230
|
Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process:
Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7
|
|
|
€ 283
|
€ 424
|
Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process:
Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7
|
€ 141
|
€ 141
|
€ 424
|
€ 749
|
Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/
type, per programma
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 404
|
€ 404
|
Goedkeuring / acceptatie personen (AM, QM en PH’s), per persoon
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 404
|
€ 404
|
Goedkeuring / acceptatie overige stafleden, per persoon
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 135
|
Wijziging operator naam en / of principal place of business
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 135
|
Goedkeuring wet lease (in- en out)10
|
|
|
€ 404
|
€ 404
|
Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden8
|
€ 299
|
€ 299
|
€ 299
|
€ 299
|
Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden8
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
Overige wijzigingen, per besluit
|
€ 269
|
€ 269
|
€ 269
|
€ 269
|
1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als
bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.
2 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring
van relevante paragrafen in het Operations Manual (OM) en trainingsprogramma.
3 Inclusief: afschrijven van laatste luchtvaartuig(en) registratie(s) en de beoordeling
en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM.
4 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM
en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio's waar de aanvrager
voornemens is te gaan vliegen.
5 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.
6 Onder 'self-supporting operational control' wordt verstaan een station waar vanaf
de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.
7 Hieronder wordt verstaan alle operationele boekwerken die een afgeleide zijn van
het OM (bv. OM A, OM A 1, OM B, OM C, OM D, Cabin Crew Manual, Station Manual, Quality
Manual, etc) met uitzondering van de beoordeling en goedkeuring van MEL, Electronic
Flight Bag, Steep approach, user approval process, Alternative Training and Qualification
Programme and other self-supporting operational control than home.
8 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd als vastgelegd
in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.
9 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief getarifeerd.
Verder geldt dan de toelichting als gesteld in artikel 17, eerste lid, onder noot
2.
10 Het tarief geldt voor wet lease-in waarvoor voorafgaande goedkeuring is vereist en
voor afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven in de AIC-B 05/10 inzake
het leasebeleid.
Q
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Basisvergunning:
|
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (AOC)
|
€ 16.484
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (A to A of niet-AOC)
|
€ 9.833
|
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (AOC)
|
€ 10.940
|
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (A to A of niet-AOC)
|
€ 6.507
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4
|
€ 2.079
|
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4
|
€ 2.079
|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10
|
€ 4.157
|
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10
|
€ 4.157
|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10
|
€ 6.237
|
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10
|
€ 6.237
|
Toeslag > 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 2.079
|
Toeslag < 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 2.079
|
Toeslag > 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 4.157
|
Toeslag < 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 4.157
|
Toeslag > 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed
bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 6.237
|
Toeslag < 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed
bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 6.237
|
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie EU
|
€ 4.850
|
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie EU
|
€ 4.850
|
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie buiten EU
|
€ 6.237
|
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie buiten EU
|
€ 6.237
|
Toeslag > 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate
dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform
Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen
|
€ 5.544
|
Toeslag < 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate
dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform
Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen
|
€ 2.771
|
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht
|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5.700kg
|
€ 4.060
|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5.700kg
|
€ 2.675
|
Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing
airworthiness managementtaken > 5.700 kg
|
€ 456
|
Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing
airworthiness managementtaken ≤ 5.700 kg
|
€ 319
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan
wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part
M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5.700 kg
|
€ 5.447
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan
wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part
M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg
|
€ 2.675
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg.
|
€ 645
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg.
Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’.
|
€ 471
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 115
|
3. In het derde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 4
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Nationale erkenning
|
€ 13.714
|
€ 269
|
4. In het vierde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 5
Omschrijving
|
Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 4.060
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg
|
€ 2.675
|
R
In artikel 19 worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet):
|
|
– Kleine typen luchtvaartuigen (minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder
dan 20 stoelen aanwezig)
|
€ 2.854
|
– Grote typen luchtvaartuigen (vanaf 10 ton maximale startmassa en/of vanaf 20 stoelen
aanwezig)
|
€ 7.486
|
– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet)
|
€ 142
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Wijziging
|
Exploitatievergunning:
|
|
– Wijziging
|
€ 285
|
– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning
voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers)
|
€ 4.283
|
S
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 590’ vervangen door: € 603.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 281’ vervangen door: € 288.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.145’ vervangen door: € 3.216.
3. In het derde lid wordt ‘€ 281’ vervangen door: € 288.
T
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte)
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 122.976
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport,
Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 24.937
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang
|
€ 5.387
|
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den
Helder door tussenkomst van een burgerexploitant
|
€ 24.937
|
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 341
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport,
Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 341
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang
|
€ 341
|
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den
Helder door tussenkomst van een burgerexploitant
|
€ 341
|
U
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 202’ respectievelijk ‘€ 826’ vervangen door: € 206 respectievelijk
€ 845.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 60’ vervangen door: € 61.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 558’ vervangen door: € 571.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 1.572’ vervangen door: € 1.608.
e. De tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
– Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig)
|
€ 482
|
– Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig) Certificaat
voor luchthaven Schiphol
|
€ 1.423
|
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 586’ vervangen door: € 599.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 13.960’ vervangen door: € 14.274.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.
TOELICHTING
Algemeen
Met onderhavige regeling worden voor het jaar 2014 in de Regeling tarieven luchtvaart
2008 tariefwijzigingen aangebracht in verband met onder meer de inflatiecorrectie.
Het uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de Rijksoverheid, voor het verlenen
van diensten aan derden, zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt.
De tarieven die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tot nu toe hanteert zijn
nog niet kostendekkend. In verband met het economisch ongunstige klimaat worden de
tarieven per 1 januari 2014 alleen aangepast met de inflatiecorrectie van 2,25%. Met
deze aanpassing wordt afgezien van een reële tariefstijging om te komen tot een hogere
kostendekkingsgraad van de tarieven. Hierbij kan de tariefwijziging per individueel
product iets afwijken vanwege afronding.
Voor wat betreft de bij mandaat door de minister van Infrastructuur en Milieu aan
Kiwa N.V. (Kiwa) overgedragen taak tot de afgifte van een aantal vergunningen geldt
het volgende. De overeenkomst van Kiwa met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu
voorziet in een jaarlijkse stijging van de door Kiwa gehanteerde tarieven met een
inflatiecorrectie en vanaf 1 januari 2014 tevens in een daling van de tarieven met
een efficiencyfactor. Deze factor bedraagt per 1 januari 2014 voor luchtvaart -1,50%.
Per saldo leidt dit bij een inflatiecorrectie van 2,25% tot een tariefmutatie van
+0,75%.
Daarnaast worden met deze regeling in verband met de toepassing van verordening (EU)
nr. 1178/20111 per 8 april 2013 enkele nieuwe producten getarifeerd. Omwille van de duidelijkheid
is verder waar nodig ook de structuur van de gewijzigde bepalingen aangepast.
Administratieve lasten en nalevingskosten
Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook
niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Evenmin brengt
deze regeling nalevingskosten met zich.
Artikelgewijs
Artikel I
Onderdeel A
In artikel 1 is het onderdeel ‘verordening (EG) 216/2008’ vervallen. Dit betreft de
basisverordening zoals gedefinieerd in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart2. In onderhavige regeling wordt verwezen naar de basisverordening.
Onderdeel C
Ingevolge artikel 4aa, eerste lid, onderdeel p, van de Aanpassingswet zbo’s IenM aan
de Kaderwet zbo’s (Stb. 2012, 442) is het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) belast met het vaststellen
van de tarieven, alsmede met het vaststellen van de wijze van betaling van deze tarieven,
voor het verrichten voor de bij of krachtens andere wetten aan het CBR opgedragen
taken. Een van deze taken betreft het afnemen van de schriftelijke luchtvaartexamens
in brede zin. De betreffende tarieven worden dan ook niet langer vastgesteld door
de minister van Infrastructuur en Milieu, maar door het CBR. In verband hiermee vervalt
artikel 4. Op grond van de Kaderwet zbo’s behoeft de hoogte van de tarieven zoals
vastgesteld door het CBR echter nog wel de goedkeuring van de minister. Het CBR zal
voortaan de vergoedingen opnemen in hun bij de minister in te dienen tarievenvoorstel
en deze na goedkeuring door de minister publiceren in de Staatscourant. De tarieven
worden opgenomen in de Regeling tarieven Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen 2014
van het CBR.
Onderdeel G
In verband met de toepassing van verordening (EU) nr. 1178/2011 worden ten aanzien
van het Aeromedical Centre (AeMC) en de Aeromedical Examiner (AME) in artikel 8 (tabel
1) enkele nieuwe producten getarifeerd dan wel wordt de hoogte van het tarief gewijzigd.
Het tarief voor de aanvraag voor de initiële afgifte van het certificaat van een AeMC
is verhoogd in verband met de verplichting voor een AeMC per 8 april 2014 ingevolge
verordening 1178/2011 te beschikken over een beheersysteem. De ILT beoordeelt deze
voorafgaand aan de afgifte van het certificaat. De kosten die dit met zich meebrengt
zijn opgenomen in het tarief voor de aanvraag.
In verband met de ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 vereiste goedkeuring van
wijzigingen van het bestaande certificaat of in de organisatie van een AeMC en AME
is in tabel 1 een kolom toegevoegd (Wijziging).
Onderdeel J
In artikel 11 is een aantal nieuwe producten en tarieven opgenomen in verband met
de uitvoering van verordening (EU) nr. 1178/2011. De benoeming van een aantal producten
is eveneens gewijzigd. Een en ander wordt nader toegelicht. Ook ten aanzien van een
aantal reeds bestaande producten en bijbehorende tarieven wordt hieronder nader uitleg
gegeven.
Voor het in tabel 1 genoemde tarief geldt dat minimaal 1 opleidingsmodule dient te
zijn toegevoegd aan de aanvraag om in aanmerking te komen voor eerste afgifte of herafgifte
van de registratie. Deze opleidingsmodules zijn beperkt tot de opleidingen als vermeld
in artikel 10 van de Regeling opleidingsinstelling voor luchtvarenden 2001. De tarieven
voor deze opleidingsmodules staan vermeld in tabel 2. Het toevoegen of verwijderen
van opleidingsmodules na eerste afgifte van de registratie is toegestaan.
In het (basis)erkenningstarief voor ATO’s (Approved Training Organisations) genoemd
in tabel 2 is onder meer inbegrepen de beoordeling van de bij de erkenningsaanvraag
aangeleverde documentatie op basis van verordening (EU) nr. 1178/2011 en de beoordeling
en acceptatie van het management van de opleidingsinstelling. De aanvrager dient zijn
keuze voor ‘complex’ of ‘niet-complex’ onderbouwd aan te leveren bij de ILT. Deze
beoordeelt de onderbouwing waarvan ook de kosten die hiermee samenhangen zijn verdisconteerd
in het (betreffende) basistarief. Ook hier geldt dat minimaal 1 opleidingsmodule dient
te zijn toegevoegd aan de aanvraag om in aanmerking te komen voor een erkenning.
In tabel 2 staat voor een aantal opleidingsmodules een tarief opgenomen voor een variant
op die modules. Binnen deze opleidingsmodules bestaat de mogelijkheid, voor zover
verordening (EU) nr. 1178/2011 dit toestaat, varianten te benoemen met hetzelfde eindresultaat.
Voor de eerste opleidingsmodule welke leidt tot de afgifte van een bevoegdheid of
bevoegdverklaring wordt het bedrag van de complete opleiding in rekening gebracht.
Hierna worden voor dezelfde bevoegdheid of bevoegdverklaring de modules als variant
beschouwd.
Cabinebemanning (Cabin Crew) moet ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 beschikken
over een attest voor cabinebemanning. De verordening bepaalt eveneens dat de (basis)opleidingsmodule
hiertoe kan worden verzorgd door een opleidingsorganisatie. Het tarief hiervoor is
opgenomen in tabel 2 Opleidingsmodule Cabin Crew Initial Training (delivery of attestation).
De opleidingsmodule flight test rating betreft een complexe nieuwe module waarvan
het tarief afhankelijk is van onder meer de betreffende rating en dan ook per aanvraag
wordt bepaald.
In tabel 3 staan de tarieven voor wijzigingen van de erkenning/registratie van de
opleidingsorganisatie (ATO en registratie opleidingsinstelling als bedoeld in de Regeling
opleidingsinstellingen luchtvarenden 2001), waaronder de goedkeuring van wijzigingen
op handboeken en opleidingsmodules vermeld op de erkenning/registratie en overige
wijzigingen binnen de erkenning/registratie en verzoeken tot ontheffing.
De basisverordening geeft een organisatie de mogelijkheid om alternatieve wijzen van
naleving (Alternative Acceptable Means of Compliance) te gebruiken om overeenstemming
te bereiken met de basisverordening en de daarin vervatte uitvoeringsvoorschriften.
De organisatie mag deze alternatieve wijzen van naleving toepassen mits de bevoegde
autoriteit die vooraf goedkeurt. Voor het verzoek tot goedkeuring is in tabel 3 een
tarief opgenomen. Elke organisatie die gebruik wil maken van een alternatieve wijze
van naleving, ook als het een alternatieve wijze betreft die al wordt toegepast in
een andere organisatie, dient een verzoek tot goedkeuring in te dienen bij de bevoegde
autoriteit. Dit omdat iedere organisatie bij het verzoek eveneens een beschrijving
moet voegen van de herziening van de in die organisatie gehanteerde handboeken of
procedures als gevolg van de beoogde toepassing van de alternatieve wijze van naleving.
De tabellen 4 en 5 hebben eveneens enkele wijzigingen ondergaan in verband met de
uitvoering van verordening (EU) nr. 1178/2011. Zo zijn in tabel 4 de tarieven voor
de herafgifte van de kwalificatie vervallen, aangezien deze ingevolge de verordening
van onbeperkte duur zijn. Omdat de behandeling van aanvragen voor de eerste afgifte
van een FSTD in een niet-EASA lidstaat ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 onder
de bevoegdheid van EASA is komen te vallen, is het tarief komen te vervallen.
Onderdeel K
Het goedkeuringstarief voor typetrainingen zoals opgenomen in artikel 12, vierde lid,
heeft een aanpassing ondergaan in verband met de introductie per 1 augustus 2012 van
nieuwe Europese regels betreffende onderhoudstechnici. Deze regels betreffen onder
meer het verzorgen van de vliegtuig typetraining, van zowel het theoretische als het
praktische deel. Voorheen mocht deze training worden verzorgd door een zogenaamde
Part-147 erkende opleidingsinstelling of een zogenaamde Part-145 erkende onderhoudsorganisatie,
via een indirecte goedkeuring door de ILT. Vanaf 1 augustus 2012 is aan het verzorgen
van de training door een Part-145 organisatie de voorwaarde verbonden dat de training
voor aanvang expliciet dient te zijn goedgekeurd door de bevoegde autoriteit (directe
goedkeuring). De betreffende bedrijven mochten tot 1 augustus 2013 trainingen verzorgen
op basis van de oude regelgeving.
Voor de directe goedkeuring dient onder meer de syllabus te worden beoordeeld, alsmede
de training procedures van de betreffende Part-145 erkende organisatie. Van deze beoordeling
moet een rapport worden opgemaakt en een beschikking worden opgesteld. Als dit voor
de eerste keer bij een bedrijf gebeurt dan zijn daar ruim 4 dagen mee gemoeid. Omdat
de goedkeuring op case-by-case basis dient plaats te vinden kan een leereffect worden
ingecalculeerd. De tiende keer beoordelen van de gehele training kost minder inspanning
dan de eerste keer. Met inachtneming van dat leereffect is € 500,– een redelijk tarief
voor dit product. Voor het goedkeuren van alleen het praktische dan wel theoretische
deel van de training bestaan aparte tarieven. Omdat met de goedkeuring van het praktische
deel minder werk is gemoeid dan met de goedkeuring van het theoretische deel, geldt
daar een lager tarief voor. In tabel 4 wordt dit onderscheid weergegeven.
Onderdeel O
De Europese Unie heeft zowel met de Verenigde Staten van Amerika (VS) als met Canada
een overeenkomst gesloten betreffende de samenwerking op het gebied van de regulering
van de burgerluchtvaartveiligheid. Op dit moment betreffen deze overeenkomsten alleen
de luchtwaardigheid van luchtvaartuigen. Voor de vergoeding van de kosten van een
aantal handelingen die voortvloeien uit deze overeenkomsten wordt een tarief geheven.
Deze tarieven zijn aan artikel 16 toegevoegd. In de tabellen 7a en 7b worden de betreffende
producten met bijbehorende tarieven opgenomen. Tabel 7a betreft de tarieven in verband
met de overeenkomst met de VS (FAA: Federal Aviation Administration, de Amerikaanse
luchtvaartautoriteit), tabel 7b de tarieven in verband met de overeenkomst met Canada
(TCCA: Transport Canada Civil Aviation, de Canadese luchtvaartautoriteit).
Artikel II
Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële
regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking
geschiedt uiterlijk 2 maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling wordt
afgeweken van deze termijn van 2 maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven
van de inwerkingtreding naar het volgende vaste verandermoment (1 april 2014) zal
leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen voor de ILT en Kiwa.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld