Bekendmaking en besluit tot inwerkingtreding van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 17 december 2013, nr. IENM/BSK-2013/272353, van internationale besluiten met betrekking tot de veiligheid van zeeschepen

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 70 en 71, eerste en vierde lid, van het Schepenbesluit 2004, 60 en 61 van de Regeling veiligheid zeeschepen, 37 en 38 van de Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen, 19 van de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen en 19a van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen;

MAAKT BEKEND:

Op 21 juni 2013 heeft de Maritieme Veiligheidscommissie (MSC) van de Internationale Maritieme Organisatie de volgende resoluties aangenomen:

  • MSC.354(92), houdende wijzigingen van de Internationale Maritieme Code voor het vervoer van vaste lading in bulk (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code; IMSBC-Code);

  • MSC.357(92), houdende wijzigingen van de Code voor de bouw en uitrusting van verplaatsbare offshore booreenheden (Code for the Construction and Equipment of Mobile Offshore Drilling Units, 1979; MODU-Code 1979);

  • MSC.358(92), houdende wijzigingen van de Code voor de bouw en uitrusting van verplaatsbare offshore booreenheden 1989 (Code for the Construction and Equipment of Mobile Offshore Drilling Units, 1989;MODU-Code 1989);

  • MSC.359(92), houdende wijzigingen van de Code voor de bouw en uitrusting van verplaatsbare offshore booreenheden 2009 (Code for the Construction and Equipment of Mobile Offshore Drilling Units, 2009;MODU-Code 2009).

De bij resolutie MSC.354(92) vastgestelde wijzigingen van de IMSBC-Code treden internationaal in werking met ingang van 1 januari 2015. Echter, de MSC geeft de Verdragssluitende Partijen bij het op 1 november 1974 te Londen tot stand gekomen Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Trb. 1976, 157) en de bij dat verdrag behorende bindende protocollen, aanhangsels en bijlagen (het SOLAS-verdrag) de mogelijkheid de gewijzigde IMSBC-Code gedeeltelijk of in zijn geheel vanaf 1 januari 2014 in werking te laten treden.

De bij resolutie MSC.354(92) vastgestelde wijzigingen van de IMSBC-Code en de Nederlandse vertaling hiervan, de bij resolutie MSC.357(92) vastgestelde wijzigingen van de MODU-Code 1979, de bij resolutie MSC.358(92) vastgestelde wijzigingen van de MODU-Code 1989 en de bij resolutie MSC.359(92) vastgestelde wijzigingen van de MODU-Code 2009 liggen ter inzage bij de bibliotheek van de Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Plesmanweg 1–6, 2596 JG te Den Haag.

BESLUIT:

ARTIKEL I

Met ingang van 1 januari 2014 gaan de bij resolutie MSC.354(92) vastgestelde wijzigingen van de IMSBC-Code gelden voor de toepassing van het Schepenbesluit 2004, de Regeling veiligheid zeeschepen, de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen en de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen, met dien verstande dat tot en met 31 december 2014 tevens de voorschriften van de IMSBC-Code zoals die luidden op 31 december 2013 mogen worden toegepast.

ARTIKEL II

Met ingang van 1 januari 2014 gaan de bij resoluties MSC.357(92), MSC.358(92), MSC.359(92) vastgestelde wijzigingen van respectievelijk de MODU-Code 1979, de MODU-Code 1989 en de MODU-Code 2009 gelden voor de toepassing van de Regeling veiligheid zeeschepen.

ARTIKEL III

Met ingang van 1 januari 2014 gaan de bij resoluties MSC.357(92) en MSC.358(92) vastgestelde wijzigingen van respectievelijk de MODU-Code 1979 en de MODU-Code 1989 gelden voor de toepassing van de Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant, de Landscourant van Aruba, de Curaçaose Courant en de Landscourant van Sint Maarten worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

Met dit besluit wordt een aantal internationale besluiten met betrekking tot de veiligheid van zeeschepen bekendgemaakt. Het betreft hier wijzigingen van internationale codes die op grond van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen nog niet bekend zijn gemaakt in het Tractatenblad of niet hierin bekendgemaakt hoeven te worden. Met de onderhavige bekendmaking wordt voldaan aan de artikelen 70 van het Schepenbesluit 2004 (Sb 2004), 60 van de Regeling veiligheid zeeschepen (Rvz), 37 van de Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen, 19 van de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen en 19a van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen om de op grond van deze regelgeving toepasselijke codes bekend te maken.

In de eerste plaatst betreft de bekendmaking een door de Maritieme Veiligheidscommissie (MSC) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) aangenomen wijziging van de Internationale Maritieme Code voor het vervoer van vaste lading in bulk (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code; IMSBC-Code). Middels deze bekendmaking werken de wijzigingen niet alleen door in het Sb 2004 en de Rvz, maar ook in de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen (Rvgz) en de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen.

Daarnaast worden door de MSC aangenomen wijzigingen van de Code voor de bouw en uitrusting van verplaatsbare offshore booreenheden (Code for the Construction and Equipment of Mobile Offshore Drilling Units; MODU-Code 1979), de Code voor de bouw en uitrusting van verplaatsbare offshore booreenheden 1989 (Code for the Construction and Equipment of Mobile Offshore Drilling Units, 1989; MODU-Code 1989) en de Code voor de bouw en uitrusting van verplaatsbare offshore booreenheden 2009 (Code for the Construction and Equipment of Mobile Offshore Drilling Units, 2009; MODU-Code 2009) bekendgemaakt.

IMSBC-Code

De IMSBC-Code ziet op het vervoer over zee van vaste lading in bulk en wordt elke twee jaar herzien. De met resolutie MSC.354 (92) vastgestelde wijzigingen van de IMSBC-Code treden internationaal in werking op 1 januari 2015. Het SOLAS-verdrag1 en de Code bieden echter de mogelijkheid om de gewijzigde regels al op 1 januari 2014 op nationaal niveau in werking te laten treden. Nederland maakt uit praktische overwegingen van deze mogelijkheid gebruik. Eerdere inwerkingtreding heeft namelijk als voordeel dat de sector al eerder kan aansluiten bij soortgelijke veiligheidseisen die voor andere vervoersmodaliteiten reeds gelden of met ingang van 1 januari 2014 zullen gaan gelden. De eerdere toepassing van de gewijzigde IMSBC-Code geschiedt door de sector op vrijwillige basis. Tot en met 31 december 2014 mogen tevens de voorschriften van de IMSBC-Code zoals die luidden op 31 december 2013 nog worden toegepast.

Van de met resolutie MSC.354 (92) vastgestelde wijzigingen van de IMSBC-Code zal, voordat deze wijzigingen op 1 januari 2015 internationaal in werking treden, in het Tractatenblad mededeling worden gedaan. Omdat de wijzigingen al eerder op nationaal niveau in werking treden, worden deze vóór de inwerkingtreding op met 1 januari 2014 tevens in de Staatscourant, de Landscourant van Aruba,de Curaçaose Courant en de Landscourant van Sint Maarten bekendgemaakt.

MODU-Codes

De MODU-Code 1979, MODU-Code 1989 en MODU-Code 2009 zijn codes die op grond van het SOLAS-verdrag niet bindend zijn, maar het karakter hebben van aanbevelingen. Aan de partijen bij het SOLAS-verdrag is overgelaten of zij deze codes al dan niet in hun nationale rechtsorde willen opnemen. Nederland heeft hiervoor gekozen door de MODU-Code 1979, MODU-Code 1989 en MODU-Code 2009 op te nemen in de Rvz. Voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn de MODU-Code 1979 en de MODU-Code 1989 opgenomen in de Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen. Bij de eerstvolgende wijziging van deze Rijksregeling zal ook de MODU-Code 2009 hierin worden omgezet.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Het op 1 november 1974 te Londen tot stand gekomen Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Trb. 1976, 157) en de bij dat verdrag behorende bindende protocollen, aanhangsels en bijlagen (het SOLAS-verdrag).

Naar boven