Logo Noord-Holland Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 286386/286384, tot plaatsing van diverse borden van bijlage 1 van het RVV 1990 op een gedeelte van de provinciale weg N232 ten noorden van het viaduct over Rijksweg 4 in de gemeente Haarlemmermeer.

Aanleiding

Voor de omlegging van Rijksweg 9 is een terrein langs de N232 aangelegd waar de bouwketen voor deze omlegging zijn geplaatst. Dit terrein ligt ten westen van het viaduct over Rijksweg 4. Nu de voorbereidende werkzaamheden voor de omlegging zijn gestart, wordt op de huidige in/uitrit van dat terrein een zandlichaam aangelegd, aangezien dat een deel van de om te leggen Rijksweg 9 wordt. Om het terrein voor de bouwketen te kunnen blijven gebruiken wordt daarom een nieuwe uitrit gerealiseerd. De nieuwe in/uitrit komt eveneens ten westen van het viaduct over Rijksweg 4 te liggen, dichter bij het viaduct nabij hectometerpaal 30,6.Voor de omlegging van Rijksweg 9 is een terrein langs de N232 aangelegd waar de bouwketen voor deze omlegging zijn geplaatst. Dit terrein ligt ten westen van het viaduct over Rijksweg 4. Nu de voorbereidende werkzaamheden voor de omlegging zijn gestart, wordt op de huidige in/uitrit van dat terrein een zandlichaam aangelegd, aangezien dat een deel van de om te leggen Rijksweg 9 wordt. Om het terrein voor de bouwketen te kunnen blijven gebruiken wordt daarom een nieuwe uitrit gerealiseerd. De nieuwe in/uitrit komt eveneens ten westen van het viaduct over Rijksweg 4 te liggen, dichter bij het viaduct nabij hectometerpaal 30,6.

   

Verkeer op de N232 wordt op deze nieuwe in/uitrit geattendeerd door diverse borden, en voor de verkeersveiligheid wordt ter hoogte van de in/uitrit de snelheid op de N232 verlaagd naar 50 km/u (bord A1). Het verkeer dat vanuit de in/uitrit de N232 op rijdt dient verplicht rechts af te slaan (bord D5). Ook mag verkeer op de N232 rijdend in noordelijke richting, niet links afslaan om de in/uitrit in te rijden (bord D4). Het verkeer dat uit de in/uitrit komt moet voorrang verlenen aan verkeer op de N232 (B6). Er komt een verhoogde rijbaanscheiding ter hoogte van de nieuwe in/uitrit.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de borden A1, B6, D4 en D5 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de borden A1, B6, D4 en D5 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

 

Maatregelen

Snelheid 50 km/u op een deel van de N232 (tussen hectometerpaal 30,4 en 30,8)

Verkeer rijdende op de N232 en dat de in/uitrit wil inrijden (in feite rechts afslaand verkeer) dient op de N232 sterk de snelheid te verminderen om de bocht te kunnen maken. Hoewel overig verkeer door middel van borden geattendeerd wordt op de uitrit, is een snelheidsverlaging ter hoogte van de uitrit om veiligheidsredenen noodzakelijk. De huidige snelheid is namelijk 80 km/u en met deze snelheid kan verkeer minder goed anticiperen op verkeer dat in of uit de in/uitrit rijdt. Een lagere snelheid van 50 km/u geeft weggebruikers meer tijd en overzicht om te reageren op overig verkeer. Dit komt de verkeersveiligheid voor alle deelnemers ten goede. Hoewel verkeer op de N232 in noordelijke richting niet geconfronteerd hoeft te worden met tegenliggers (verkeer afkomstig uit de uitrit mag immers alleen rechtsaf), is het mogelijk dat bij groot bouwverkeer de bocht ruim wordt genomen en tegenliggers op de N232 zullen afremmen. Ook in dit geval is een lagere snelheid veiliger omdat de remweg korter is en verkeer eerder kan anticiperen op situaties. Daarbij speelt ook mee dat het viaduct over Rijksweg 4 een kleine bolling heeft waardoor er niet een optimaal overzicht is op verkeer vlak na het viaduct.

De doorstroming op de N232 wordt niet noemenswaardig verminderd nu de afstand waarover de lagere snelheid geldt, slechts ca. 400 meter bedraagt. De lagere snelheid zal worden aangegeven door bord A1 (50).

Verlenen voorrang door verkeer afkomstig van uitrit

In verband met de verkeersveiligheid en de doorstroming dient verkeer komende uit de uitrit voorrang te verlenen aan verkeer op de N232. Dit wordt aangegeven door bord B6.

Verplichte rijrichting N232 ter hoogte van uitrit (bij hectometerpaal 30,6)

Verkeer op de N232 in noordelijke richting mag niet links afslaan om de uitrit in te rijden. Hiervoor is gekozen om zo min mogelijk conflicten/onveilige situaties te hebben op de N232 (geen kruisend verkeer). Verkeer wordt door middel van bord D4 erop geattendeerd dat het rechtdoor moet en niet ter hoogte van de in/uitrit mag afslaan.

Verplichte rijrichting (rechtsaf slaan) voor verkeer afkomstig van de in/uitrit

Verkeer dat uit de in/uitrit komt dient uit verkeersveiligheidsoverwegingen rechts af te slaan. Bij links afslaan steekt men namelijk de weg over en is er een kans op een conflict met verkeer komend van rechts. Dat verkeer heeft minder goed zicht op de in/uitrit. Het verplicht rechts afslaan wordt aangegeven voor middel van bord D5.

 

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de Korpschef van de politie. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

 

Afweging belangen

De maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veiligere verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker. De N232 kan gebruikt blijven worden en er treedt geen noemenswaardige hinder op voor verkeersdeelnemers. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

 

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregelen  voor worden getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

  • 1.door het plaatsen van de borden A1 (50) van bijlage I van het RVV 1990, een maximale snelheid in te stellen van 50 km/u op de N232 tussen hectometerpaal 30,4 en 30,8;

  • 2.door het plaatsen van de borden B6 van bijlage I van het RVV 1990, te bepalen dat bestuurders komende uit de uitrit ter hoogte van hectometerpaal 30,6 voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de N232;

  • 3.door het plaatsen van bord D4 van bijlage I van het RVV 1990, te bepalen dat verkeer op de N232 ter hoogte van de uitrit bij hectometerpaal 30,6 de verplichte rijrichting dient te volgen (rechtdoor rijden). Afslaan op de N232 naar deze uitrit is niet toegestaan;

  • 4.door het plaatsen van bord D5 van bijlage I van het RVV 1990, te bepalen dat verkeer komende uit de uitrit gelegen ter hoogte van hectometerpaal 30,6 , rechtsaf dient te slaan naar de N232;

  • 5.van dit besluit mededeling te doen in de Staatscourant.

 

Haarlem, 29 november 2013

 

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

 

 

 

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

Mededelingen

1. Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 123, 2000 MD Haarlem. U kunt telefonisch een folder aanvragen over de bezwaarprocedure (023-514 41 41) of voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

Naar boven