Logo Ede
Bestemmingsplan gewijzigd vastgesteld Spoorzone-West, Ede

Op 21 november 2013 heeft de gemeenteraad van Ede het bestemmingsplan ‘Ede, Spoorzone-West’ gewijzigd vastgesteld. Dit vastgestelde bestemmingsplan heeft nummer NL.IMRO.0228.BP2012MAAW0001-0301.

Inzage

U kunt het plan en de daarbij behorende stukken van donderdag 5 december 2013 tot en met woensdag 15 januari 2014 inzien bij de balie Bouwen, Wonen en Milieu in het Raadhuis De Doelen, Raadhuisplein 2 in Ede. Vanwege de feestdagen zijn er twee locaties waar de stukken ter visie liggen. De regeling daarvoor is als volgt:

Tot en met 24 december 2013 en vanaf donderdag 2 januari 2014 is het plan in te zien bij de balie Bouwen, Wonen en Milieu in het Raadhuis De Doelen, Raadhuisplein 2 in Ede. Voor openingstijden zie www.ede.nl/openingstijden . Voor het maken van een afspraak kunt u bellen naar het nummer (0318) 680 336.

Vanaf 27 december 2013 t/m 1 januari 2014 is het plan in te zien bij de balie Publiekszaken in het Raadhuis Publiekszaken aan het Raadhuisplein 3 in Ede. Door de feestdagen heeft de balie Publiekszaken gewijzigde openingstijden. U wordt geadviseerd de website en EdeStad in de gaten te houden.

Online kunt u terecht op www.ede.nl/bestemmingsplannen

Hier vindt u deze bekendmaking terug en een directe link naar het plan. Daarnaast kunt u het plan inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl.

Gebied en gevolg

Het gebied waar dit plan over gaat ligt tussen de Hakselseweg, de Verlengde Maanderweg, de Kerkweg en de Verlengde Blokkenweg. Het plan maakt de aanleg van een auto- en een fietstunnel mogelijk.

Bij de vaststelling zijn wijzigingen aangebracht op het plan zoals dat in ontwerp ter inzage heeft gelegen.

Wijzigingen op de verbeelding

  • Door een indiener van een zienswijze is een suggestie gedaan wat betreft de noordzijde van de westelijke tunnel. Het betreft de bocht in zuid-noordelijke richting van de Hakselseweg naar de Verlengde Maanderweg. Deze bocht is op de verbeelding bij het bestemmingsplan minder haaks gemaakt. Het functioneel ontwerp kan hierdoor geoptimaliseerd worden.

  • De dubbelbestemming Waarde – Archeologie is ter hoogte van de Hakselseweg verwijderd. Op grond van de meest recente uitkomsten van het archeologisch onderzoek van juli 2013 is gebleken dat de trefkans op archeologische resten daar minimaal is.

  • De bestemmingsgrenzen ter hoogte van de oostelijke tunnel zijn gewijzigd als gevolg van optimalisatie van het functioneel ontwerp voor de fietstunnel en de herontwikkeling van de Verlengde Blokkenweg 12 en omgeving.

  • De bestemming Groen ter hoogte van de oostelijke tunnel is toegevoegd.

  • De bestemming Verkeer – Verblijfsgebied is verwijderd en gewijzigd in de bestemming Verkeer.

  • Op de verbeelding is de bouwaanduiding ‘onderdoorgang’ toegevoegd.

  • Het bestemmingsvlak ‘Maatschappelijk’ is vergroot, evenals de daarop liggende wijzigingsbevoegdheid.

Wijzigingen op de planregels

  • Artikel 3 Groen

    In artikel 3.1 is als sub toegevoegd: brandveiligheids- en blusvoorzieningen.

    Artikel 3.2.2 is als volgt gewijzigd:

    Sub a is verwijderd.

    In sub b is de hoogtemaat gewijzigd van 6 m in 3 m. Sub b wordt vernummerd naar sub c.

    De volgende subleden zijn toegevoegd:

    Sub a (nieuw): De bouwhoogte van speeltoestellen mag niet meer bedragen dan 6 m.

    Sub b (nieuw): De bouwhoogte van lichtmasten en vlaggenmasten mag niet meer bedragen dan 6 m.

  • Artikel 4 Maatschappelijk

    In artikel 4.1 is als sub toegevoegd: brandveiligheids- en blusvoorzieningen.

    Artikel 4.2.1 is als volgt gewijzigd: Op of in deze gronden mogen geen gebouwen worden gebouwd.

    Aan artikel 4.3 sub a is toegevoegd: ‘… en er vanuit dit oogpunt geen bezwaren zijn’.

  • Artikel 5 Verkeer

    In artikel 5.1 is als sub toegevoegd: brandveiligheids- en blusvoorzieningen.

    Tevens is in artikel 5.1 als sub toegevoegd: ter plaatse van de aanduiding 'onderdoorgang' is uitsluitend een onderdoorgang met bijbehorende voorzieningen ten behoeve van fietsers- en voetgangers mogelijk. Als gevolg hiervan is artikel 7 Verkeer- Verblijfsgebied komen te vervallen.

    In artikel 5.2.2 zijn de genoemde bouwhoogtes aangepast aan de standaardbepalingen die de gemeente hanteert bij dergelijke bestemmingen.

  • Artikel 6 Verkeer – Railverkeer

    In artikel 6.1 is als sub toegevoegd: brandveiligheids- en blusvoorzieningen.

    Tevens is in artikel 6.1 als sub toegevoegd: ter plaatse van de aanduiding 'onderdoorgang' is tevens een onderdoorgang met bijbehorende voorzieningen ten behoeve van fietsers- en voetgangers mogelijk. Als gevolg hiervan is artikel 7 Verkeer- Verblijfsgebied komen te vervallen.

    In artikel 6.2.2 zijn de genoemde bouwhoogtes aangepast aan de standaardbepalingen die de gemeente hanteert bij dergelijke bestemmingen.

  • Artikel 7 Verkeer – Verblijfsgebied

    Dit artikel is komen te vervallen. Voor de uitleg hierover wordt verwezen naar artikel 5. Als gevolg hiervan is de nummering van artikel 8 Leiding – Gas gewijzigd in artikel 7; artikel 9 Waarde- Archeologie is gewijzigd in artikel 8; artikel 10 Anti-dubbeltelbepaling is gewijzigd in artikel 9 enzovoorts enzovoorts.

  • Artikel 8 (nieuw) Waarde – Archeologie

    De ondergrens van 30 cm wordt op grond van de meest recente uitkomsten van het archeologisch onderzoek van juli 2013 gewijzigd in 50 cm. Dit is aangepast in artikel 8.2, sub b onder 3 en artikel 8.4.1 onder a.

  • Artikel 11 (nieuw) Algemene afwijking van de bouwregels

    De subleden b, c en h zijn verwijderd, aangezien deze subleden niet relevant zijn voor het bestemmingsplan. De overige subleden zijn als gevolg hiervan hernummerd.

  • Artikel 13 (nieuw) Procedureregeling

    Artikel 13 is gewijzigd en wordt onderverdeeld in een drietal subleden.

Wijzigingen op de toelichting

De toelichting is op een aantal plaatsen redactioneel en tekstueel ambtshalve aangepast, verduidelijkt en/of geactualiseerd. Het gaat hierbij om ondergeschikte wijzigingen.

Inhoudelijk is het volgende aangepast:

  • Paragraaf 1.3 Ligging en begrenzing plangebied

    Er is een nieuwe afbeelding 2 toegevoegd met een luchtfoto van het plangebied. Als gevolg hiervan is de nummering van de daarop volgende afbeeldingen gewijzigd.

  • Paragraaf 2.2 Optimalisaties ten opzichte van het Functioneel Ontwerp Spoorzone-West

    De afbeelding van het geoptimaliseerde ontwerp is gewijzigd.

  • Paragraaf 4.3 Ecologie/Natuur

    Deze paragraaf is aangepast op basis van het onderzoek naar vleermuizen dat is uitgevoerd.

  • Paragraaf 4.6 Archeologie

    Als gevolg van de meest recente uitkomsten van het archeologisch onderzoek van juli 2013 is de paragraaf Archeologie op een aantal onderdelen gewijzigd.

  • Paragraaf 4.9 Geluid

    Deze paragraaf is gewijzigd en geactualiseerd mede naar aanleiding van een ingediende zienswijze en het actualiseren van het akoestisch onderzoek. De tabel 1 in deze paragraaf is gewijzigd. Daarnaast is een afbeelding toegevoegd met de locaties van de geluidsmaatregelen die als gevolg van de aanleg van de autotunnel worden genomen.

Voor de exacte wijzigingen verwijzen wij u naar het vastgestelde bestemmingsplan.

Beroep

Bent u belanghebbende? Dan kunt u tijdens de inzageperiode schriftelijk beroep instellen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Dit kan alleen wanneer u op tijd een zienswijze op het ontwerpplan heeft ingediend, of aan kunt tonen dat u hiertoe redelijkerwijs niet in staat bent geweest, of wanneer u bezwaar heeft tegen de wijziging(en) van het vastgestelde plan ten opzichte van het ontwerpplan.

Daarnaast kunt u gedurende deze periode een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzitter van de genoemde afdeling. Zonder dat treedt het vastgestelde plan in werking direct na afloop van de beroepstermijn. Als naast het beroepschrift een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op dat verzoek is beslist.

Zowel het beroepsschrift als het verzoek om voorlopige voorziening stuurt u naar: Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Crisis- en herstelwet

Op deze procedure is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dat betekent dat belanghebbenden in het beroepschrift de beroepsgronden moeten aangegeven. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Vermeld in een eventueel beroepschrift dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

Ede, 4 december 2013.

Naar boven